نحوه حسابداری شرکت‌های دارویی

مهم‌ترین نکته‌هایی که باید درباره حسابداری شرکت‌های دارویی بدانید!


شرکت‌های دارویی یکی از انواع شرکت‌های پخش و توزیع هستند. اصول حسابداری در همه شرکت‌ها یکسان است. اما برخی از موارد مانند گزارش‌های حسابداری و مالی در شرکت‌های دارویی متفاوت است. در این مقاله به بررسی نحوه حسابداری در شرکت‌های دارویی می‌پردازیم. این نکات در تمامی شرکت‌های پخش و توزیع قابل اجرا است. در ادامه همراه سپیدار سیستم باشید.

حسابداری شرکت‌های دارویی و شرکت های پخش؛ جزئی از یک مفهوم کلی‌تر

برای شروع بهتر است یک نکته مهم را مد نظر داشته باشیم. حسابداری شرکت‌های دارویی خود زیرمجموعه شرکت‌های پخش و توزیع مویرگی است. به عبارت دیگر مهم‌ترین کار یک شرکت دارویی، پخش داروهای تولیدشده در بین داروخانه‌ها است.

شرکت‌های پخش مویرگی، پخش را از بالاترین تا پایین‌تر سطح فروش در دست دارند. برای مثال مشتری شرکت‌های دارویی، داروخانه هستند که تنها یک سطح با مشتری نهایی یعنی افراد نیاز به دارو فاصله دارند. بنابراین اصول حسابداری در این شرکت‌ها یکسان است و در بسیاری از مواقع از نرم افزار حسابداری یکسانی برای مدیریت واحد مالی شرکت‌های پخش و دارویی استفاده می‌شود.

آشنایی با نحوه کار شرکت‌ های دارویی

شرکت های دارویی چه وظایفی دارند؟ آشنایی با وظایف شرکت‌های پخش و توزیع

عمده شرکت‌های دارویی هم تولیدکننده و هم پخش‌کننده اقلام دارویی هستند. باید دقت داشت که در برخی از شرکت‌های دارویی، وظیفه پخش کالا بر عهده شرکت یا واسطه دیگری است. وظایف شرکت‌های تولیدکننده و پخش کننده دارو به شرح زیر است:

  1. تولید و ذخیره سازی داروها (بسته به شرایط دارو)
  2. دریافت سفارش از داروخانه‌ها
  3. توزیع و ارسال داروها در بین داروخانه‌ها
  4. وصل مطالبات از داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه
  5. بررسی وضعیت تقاضا و ایجاد تناسب بین وضعیت بازار و خط تولید

پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه آموزش حسابداری، با حسابداری انواع شرکت‌ها آشنا شوید.

انواع پخش در سیستم‌های توزیع مویرگی از نظر عرف حسابداری

پخش کالاها در شرکت‌های پخش و توزیع مویرگی به دو نوع پخش سرد و گرم تقسیم می‌شود. منظور از پخش سرد، توزیع کالاهایی است که تاریخ مصرف ندارند یا تاریخ مصرف آنها بسیار طلوانی است. شرکت‌های دارویی عمدتا در دسته بندی پخش سرد قرار می‌گیرند. چراکه عمر اکثر داروها به جز داروهایی در شرایط خاص نگهداری، طولانی است.

انواع پخش سرد و گرم در شرکت های توزیع و پخش

در کنار اصطلاح پخش سرد، عبارت «پخش گرم» را هم داریم. پخش گرم مربوط به کالاهایی است که عمر مصرف کوتاهی دارند و اصطلاحا تندمصرف هستند. محصولات غذایی یک مثال خوب برای پخش گرم کالا است. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه مالیات شرکت‌ها و مطالعه مقالات تخصصی نوشته‌شده با نحوه محاسبه شرکت‌های پخش دارو هم آشنا شوید. مطالعه مقاله مالیات انحلال شرکت، نقطه شروعی خوب برای مطالعه این مبحث است.

در حسابداری شرکت‌های دارویی چه مواردی مهم‌تر است؟

حسابداری یک شرکت دارویی با یک شرکت بازرگانی از منظر اصول حرفه‌ای، تفاوتی ندارد. ماهیت و جنس کسب و کار یک شرکت، باعث ایجاد تفاوت‌هایی در شیوه حسابداری می‌شود.

در شرکت‌های دارویی، حسابداری بهای تمام‌شده کالای فروش رفته اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه شرکت دارویی خود تولیدکننده و پخش کننده دارو است و باید قیمت تمام شده تک تک اقلام را به صورت ریز داشته باشد.

الزامات حسابداری در شرکت های دارویی

این محاسبه به شرکت کمک می‌کند، حاشیه سود هر کالا را به صورت مجزا محاسبه و طبقه‌بندی کند. به این ترتیب و طی دوره‌های مختلف برنامه‌ریزی تولید، انبارگردانی و تهیه صورت‌های مالی شرکت می‌تواند تمرکز خود را بر روی کالاهایی با حاشیه سود بیشتر گذاشته و سبد دارویی خود به بهترین شکل مدیریت کند.

مهم‌ترین گزارش‌های حسابداری و مالی در شرکت‌های دارویی

یکی دیگر از مواردی که باید در این مقاله آموزشی به آن اشاره کنیم، گزارش‌های مالی و حسابداری پراهمیت در شرکت‌های دارویی است. مهم‌ترین گزارش‌های شرکت‌های دارویی به شرح زیر است:

  • گزارش سود و زیان: با توجه به تعدد مراکز پخش در شرکت‌های دارویی، برای حسابداری دقیق این شرکت‌ها باید گزارش سود و زیان هر شعبه و مرکز به صورت مجزا تهیه شود.
  • گزارش عملیاتی: این گزارش، برآورد سرمایه در گردش را نشان می‌دهد.
  • گزارش‌های انبارداری: یکی از مهم‌ترین گزارش‌های شرکت‌های دارویی مربوط به بخش انبارداری است. انباشت درست، کاهش داروهای مرجوعی و مدیریت درست انبار بر اساس میزان تقاضا بر اساس این گزارش‌ها مدیریت می‌شوند.
  • گزارش حاشیه سود کالاها: یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین گزارش‌های مالی شرکت‌های دارویی مربوط به محاسبه و بررسی حاشیه سود کالاها است. این گزارش وضعیت فعلی شرکت را ترسیم می‌کند و مستقیما بر تصمیمات آتی شرکت‌های دارویی تاثیرگذار است.

اگر قصد دارید بیشتر، بهتر و دقیق‌تر با استانداردهای حسابداری آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را متوقف کنید و با مراجعه به صفحه استانداردهای حسابداری با اصول حسابداری ایران آشنا شوید.

چگونه حسابداری شرکت‌های دارویی را یاد بگیریم و انجام دهیم؟

آموزش حسابداری هر شرکتی نیاز به تخصص و تجربه داریم. طبیعتا در یک مقاله کوتاه نمی‌توان آموزش حسابداری را به صورت صفر تا صد دنبال کرد. در این مقاله مهمترین نکات نحوه حسابداری شرکت های دارویی را بررسی کردیم. پیشنهاد ما مطالعه عمیق‌تر و انجام عملی حسابداری شرکت های دارویی است.

برای انجام حسابداری شرکت های دارویی هم می‌توانید بهترین نرم افزار پخش مویرگی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه این محصول، اطلاعات دقیق‌تر درباره نحوه استفاده و قابلیت‌های نرم افزار توزیع مویرگی کسب کنید.

نحوه حسابداری شرکت های دارویی

شما بپرسید، متخصصان ما پاسخ می‌دهند!

اگر سوال یا ابهامی در خصوص نحوه حسابداری شرکت های دارویی دارید، همین حالا در زیر همین صفحه برای ما بنویسید. متخصصان سپیدار سیستم با حوصله و دقت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

سپیدار سیستم با ارائه یک بستر کامل و عالی از خدمات حسابداری نرم افزار حسابداری قنادی، حسابداری شرکتی و فروشگاهی بهترین راهکارها را برای شرکت‌ها فراهم کرده است.  برای تهیه سیستم‌های حسابداری سپیدار کافی است با شماره تلفن ۸۱۰۲۲۰۰۰-021 تماس حاصل کنید. منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم!