انواع پیش دریافت و پیش پرداخت در حسابداری

پیش دریافت و پیش پرداخت در حسابداری


آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانیم از پیش‌بینی‌های نادرست درآمدها و هزینه‌ها جلوگیری کنیم؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید یا می‌خواهید از بروز خطاهای حسابداری جلوگیری کنید، این مقاله برای شماست. حساب‌های پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت از جمله مهم‌ترین بخش‌های حسابداری هستند که به دقت بالایی نیاز دارند تا سود و زیان به‌درستی شناسایی شود و صورت‌های مالی بدون اشتباه باشند. در این مقاله، با انواع پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت آشنا خواهید شد و درباره نحوه ثبت و اصلاح آن‌ها نکاتی مهم را خواهید آموخت.

آشنایی با مفاهیم پیش پرداخت و پیش دریافت و تفاوت آن‌ها

گاهی در شرکت‌ها پیش می‌آید که هزینه کالا یا خدمات، پیش از تحویل گرفتن آن‌ها، پرداخت می‌شود. این کالاها و خدمات ممکن است مواد اولیه یا هزینه‌هایی مانند بیمه و اجاره‌بها باشد. اینگونه هزینه‌ها به‌عنوان پیش‌پرداخت شناخته می‌شوند، دارایی جاری محسوب می‌شوند.
در مقابل، ممکن است شرکتی قبل از تحویل کالا یا خدمات به مشتری، هزینه آن را از مشتری دریافت کند. این دریافت را پیش‌دریافت می‌نامند که دارایی محسوب نمی‌شود و تا زمانی‌که شرکت کالا یا خدمات را ارائه نداده، به مشتری بدهکار است.
تفاوت اصلی بین پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت در ماهیت آن‌هاست. پیش‌پرداخت بخشی از دارایی‌های شرکت و ماهیت بدهکار دارد، در‌حالی‌که پیش‌دریافت بخشی از بدهی‌های شرکت و ماهیت آن بستانکار است. این موارد به‌طورمستقیم بر سود و زیان شرکت تاثیر می‌گذارند.

ماهیت پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری

پیش‌پرداخت یک دارایی جاری است و ماهیت بدهکار دارد. یعنی مبلغی است که نزد یک شرکت یا شخص دیگر نگه داشته می‌شود. پس از دریافت کالا یا خدمات، این مبلغ از ستون بدهکار کسر و به ستون بستانکار اضافه می‌شود. در سیستم خزانه‌داری دریافت و پرداخت، سند پیش پرداخت به وضوح این وضعیت را نشان می‌دهد. 

پیش‌دریافت در حسابداری نوعی درآمد است که ماهیت بدهی دارد و هنگام فروش کالا یا ارائه خدمات به مشتری ایجاد می‌شود. در این حالت، مبلغی دریافت و در آینده کالا یا خدماتی به مشتری ارائه می‌شود. این مبلغ به عنوان بدهی به مشتری ثبت می‌شود.

انواع پیش پرداخت در حسابداری

پیش پرداخت در حسابداری انواع مختلفی دارد. در این بخش چند نوع پیش پرداخت را به اختصار معرفی می‌کنیم:

  • پیش‌پرداخت خرید کالا: در هنگام خرید کالا مبلغ به فروشنده پرداخت می‌شود، ولی کالا مدتی بعد تحویل گرفته می‌شود.
  • پیش‌پرداخت دارایی ثابت یا سرمایه: برای خرید دارایی ثابت که سرمایه نیز نامیده می‌شود مانند زمین، ساختمان و ماشین‌آلات مبلغی پرداخت می‌شود، ولی تحویل این دارایی‌ها در آینده انجام می‌پذیرد.
  • پیش‌پرداخت دارایی جاری: برای خرید دارایی جاری مانند مواد اولیه و سهام مبلغی پرداخت می‌شود، ولی تحویل این دارایی‌ها در آینده انجام می‌پذیرد.

پیش‌پرداخت مالیات: هنگامی که هنوز موعد رسیدگی و تعیین مالیات قطعی شرکت نرسیده است، ولی مبلغی به‌عنوان مالیات و به دلیل اجرای قوانین مالیاتی پرداخت می‌شود.

انواع پیش دریافت و پیش پرداخت در حسابداری

انواع پیش دریافت در حسابداری

ماهیت حساب‌ها در حسابداری نقش بسیار مهمی در ثبت معاملات دارند. پیش دریافت فروش یکی از انواع حساب‌هاست که برای مدیریت مالی دقیق ضروری است. در زیر با جزئیات بیشتر آشنا شوید:

  • پیش دریافت اعتبار اسنادی: هنگام گشایش اعتبار اسنادی، بانک مبلغی را به‌عنوان پیش دریافت اعتبار اسنادی دریافت می‌کند.
  • پیش دریافت پیمان: کارفرما در ابتدای قرارداد و پیش از آنکه کاری انجام شود مبلغی را برای هزینه‌های اولیه به پیمانکار می‌دهد.
  • پیش دریافت پیمانکاری: مبلغی که شرکت پیمانکاری در ازای کاری که قرار است انجام دهد دریافت می‌کند.
  • پیش دریافت خدمات: پیش از انجام خدمات طی یک قرارداد مبلغی به‌عنوان پیش دریافت گرفته می‌شود و خدمات طی مدتی معلوم در آینده ارائه می‌شود.
  • پیش دریافت درآمد: هنگام فروش کالا یا خدمات به مشتری مبلغی پیش از تحویل کالا و یا ارائه خدمات دریافت می‌شود.
  • پیش دریافت مالیات: مبلغی که به‌عنوان مالیات پیش از موعد رسیدگی دریافت می‌شود، مانند مالیات بر ارزش‌افزوده.

درک ماهیت حسابها در حسابداری، از جمله ثبت پیش دریافت فروش، به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را به‌درستی مدیریت و از اشتباهات پرهیز کنید.

ثبت حسابداری پیش پرداخت و پیش دریافت

برای ارائه گزارش‌های مالی نیاز است که ثبت حسابداری بادقت بسیار زیادی ثبت شوند. ثبت حسابداری پیش پرداخت و پیش دریافت نیز از ثبت‌های مهم حسابداری به شمار می‌روند.

پیش پرداخت در ابتدا به‌عنوان هزینه‌ای که هنوز در قبالش کالا یا خدماتی دریافت نشده و در آینده محقق خواهد شد در دفاتر حسابداری ثبت می‌شود. ماهیت حساب پیش پرداخت بدهکار است و به این صورت است که در پایان سال مالی قسمتی از پیش پرداخت که محقق شده از حساب پیش پرداخت کسر و به حساب هزینه‌ها اضافه می‌شود؛ بنابراین در سند پیش پرداخت، حساب پیش پرداخت بدهکار و حساب بانک یا صندوق بستانکار ثبت می‌شود.

در مورد پیش دریافت حساسیت موضوع بیشتر است، زیرا بحث بدهی شرکت به مشتری مطرح است؛ بنابراین ثبت این حساب باید به‌صورت کاملاً دقیق و بدون اشتباه صورت گیرد. ماهیت حساب پیش دریافت بستانکار است و به این صورت است که هنگامی که مبلغی به‌عنوان پیش دریافت از مشتری دریافت می‌شود این مبلغ بدهی شرکت به مشتری محسوب می‌شود؛ بنابراین در سند پیش دریافت، حساب بانک یا صندوق بدهکار و حساب پیش دریافت بستانکار ثبت می‌شود.

اصلاح حساب پیش پرداخت‌ها در حسابداری

در پایان سال مالی، برای تهیه گزارش‌ها و ارائه صورت‌های مالی دقیق، حساب پیش‌پرداخت باید اصلاح شود. اصلاح به‌دلیل این امر بوده که بخشی از مبلغ پیش‌پرداخت ممکن است تا پایان سال مالی به هزینه تبدیل شود؛ بنابراین، آن بخش از پیش‌پرداخت که تحقق یافته است، از حساب پیش‌پرداخت کسر و به حساب هزینه‌ها اضافه می‌شود. 

ثبت حسابداری پیش‌پرداخت در این حالت به‌صورت بدهکار کردن حساب هزینه مربوطه و بستانکار کردن حساب پیش‌پرداخت انجام می‌شود. زمانی‌که واحدهای تجاری هزینه‌هایی را که برای بیش از یک دوره مالی مزایا دارند پرداخت می‌کنند، آن‌ها را در یک حساب دارایی به نام پیش‌پرداخت ثبت می‌کنند. برای مثال: شرکت “X” که خدمات پشتیبانی نرم‌افزار حسابداری ارائه می‌دهد، با خرید برنامه حسابداری و انجام اصلاحات حسابداری مربوط به پیش‌پرداخت بیمه، استهلاک، هزینه بهره، پیش‌دریافت و درآمد ثبت نشده، به‌درستی حساب‌های خود را مدیریت می‌کند.

اصلاح حساب پیش دریافت‌ها در حسابداری

حساب پیش‌پرداخت در پایان سال مالی و پیش از تهیه گزارش‌های مالی نیاز به اصلاح دارد، زیرا ممکن است بخشی از آن تحقق‌یافته باشد. اگر این حساب اصلاح نشود، ممکن است مشکلاتی در تهیه صورت‌های مالی ایجاد شود. حساب پیش‌دریافت، پیش از اصلاح، یک حساب مختلط است. این حساب به این صورت است که بخشی از آن به‌عنوان بدهی، جز حساب‌های دائمی و بخشی از آن به‌عنوان درآمد، جز حساب‌های موقتی است. 

اصلاح حساب پیش‌دریافت به این معنی است که بخشی از وجهی که قبل از ارائه خدمات یا تحویل کالا از مشتریان دریافت شده است، از حساب پیش‌دریافت کسر و به حساب درآمد اضافه می‌شود. این امر باعث می‌شود درآمد و هزینه‌های شرکت با هم مطابقت داشته باشند.ثبت پیش‌دریافت به این صورت است که حساب درآمد مربوطه بستانکار و حساب پیش‌دریافت بدهکار می‌شود. همچنین استفاده‌از یک نرم‌ افزار حسابداری فروشگاه در مدیریت و ثبت پیش‌دریافت‌ها به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

آموزش پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری

تفاوت مساعده، علی‌الحساب، پیش پرداخت و پیش دریافت

در ابتدای مقاله به تعریف پیش دریافت و پیش پرداخت پرداختیم. ولی لازم است اشاره کنیم که پیش دریافت و پیش پرداخت با علی‌الحساب و مساعده فرق دارد. زمانی که پیش دریافت انجام می‌شود، قبل از این‌که هزینه‌ای شده باشد فاکتور کل مبلغ هزینه و یا هزینه چند دوره به‌صورت یک‌جا پرداخت می‌شود. درحالی‌که در پرداخت علی‌الحساب بخشی از کار انجام شده است و کارفرما جهت ادامه کار مبلغی را به‌عنوان علی‌الحساب دریافت می‌کند و مابقی مبلغ پس از اتمام کار پرداخت می‌شود.

تعریف مساعده نیز با پیش پرداخت و علی‌الحساب متفاوت است، ولی در عین‌حال مساعده نوعی علی‌الحساب به شمار می‌رود. مساعده زمانی پرداخت می‌شود که افراد درگیر پروژه نیاز به کمک مالی برای تهیه محصول یا خدمات داشته باشند. همچنین در بحث حقوق و دستمزد مساعده به کارگری که نیاز مالی دارد پرداخت می‌شود و در پایان ماه از حقوقش کسر می‌شود.

اهمیت تطابق درآمد و هزینه با استهلاک پیش‌دریافت‌ها

استهلاک پیش‌دریافت به این معنی است که وقتی مبلغی را قبل از تحویل کالا یا خدمات از مشتری دریافت می‌کنیم، باید مبلغ پیش‌دریافت از اولین دریافتی تسویه شود. برای مثال: اگر قرار است ۲۵ درصد از صورت‌حساب به‌عنوان پیش‌دریافت باشد، در اولین پرداختی که مشتری انجام می‌دهد، مبلغ پیش‌دریافت به نسبت ۲۵ از ۱۰۰ محاسبه و برای آن سند صادر می‌شود.

این کار باعث می‌شود که درآمد و هزینه‌های شرکت با هم مطابقت داشته باشند. برای انجام این کار، حساب پیش‌دریافت باید بدهکار و حساب درآمد بستانکار شود. این روش تضمین می‌کند که درآمد و هزینه‌های شرکت به‌درستی ثبت و منعکس شوند.

اصلاح حساب‌های مختلط؛ روش‌های مدیریت حساب‌های مختلط در پایان سال مالی

حساب‌های مختلط مانند پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت به‌طورهمزمان بخشی از حساب‌های دائمی و بخشی از حساب‌های موقتی هستند. در اصلاح حساب‌های مختلط همه حساب‌ها به‌طورهمزمان اصلاح نمی‌شوند. برای مثال: ثبت پیش‌پرداخت هزینه در پایان سال مالی اصلاح می‌شود، ولی اصلاح حساب پیش‌دریافت زمانی صورت می‌گیرد که مبلغ پیش‌دریافت تحقق یابد.

حساب‌های مختلط در پایان سال مالی یا به حساب‌های موقت یا به حساب‌های دائمی تبدیل می‌شوند. برای مثال: حساب پیش‌پرداخت اجاره و پیش‌پرداخت درآمد که در نهایت به حساب دائمی تقسیم می‌شوند. اصلاح این حساب‌ها برای تطبیق دقیق‌تر درآمد و هزینه و همچنین تهیه صورت‌های مالی دقیق بسیار مهم است.

ثبت حساب پیش پرداخت و پیش دریافت با استفاده از نرم افزار حسابداری 

در این مقاله، به بررسی پیش‌دریافت و پیش‌پرداخت در حسابداری پرداختیم. ابتدا درباره تفاوت‌های این دو و اهمیت اصلاح حساب‌های مختلط صحبت کردیم. سپس، نحوه اصلاح حساب پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت و تأثیر آن‌ها بر سود و زیان شرکت را موردبررسی قرار دادیم.

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به‌ویژه برای کسب‌وکارهای فروشگاهی، شرکتی و تولیدی در مدیریت صحیح این حساب‌ها و پیشگیری از اشتباهات حسابداری بسیار مفید است. ثبت پیش‌پرداخت هزینه و پیش‌دریافت به کمک نرم‌افزارهای حسابداری، دقت و کارایی را افزایش می‌دهد. این ابزارها نه‌تنها به اصلاح حساب‌های مختلط کمک می‌کنند بلکه در فرآیندهای حسابداری، گزارش‌دهی مالی و مدیریت سود و زیان نیز نقش اساسی دارند.