دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران

دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران


سازمان بیمه تامین اجتماعی را می‌توان یکی از شلوغ‌ترین سازمان‌های کشور دانست. اگر گذری به سازمان تامین اجتماعی یا دفاتر آن در سطح کشور زده باشید، انبوه مراجعانی از کارفرما و کارگر را خواهید دید که با مشکلات حقوقی و بیمه‌ای مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های افراد در سازمان تامین اجتماعی که معمولا به شکایت هم ختم می‌شود، بحث حق بیمه سنوات گذشته است. چگونه می‌توان سابقه بیمه را افزایش داد و چالش‌های پیش‌روی کارفرما و کارمندان چیست؟ در ادامه با سپیدار سیستم همراه شوید.

نگاهی به بیمه تامین اجتماعی؛ چرا باید حق بیمه پرداخت کنیم؟

سازمان تامین اجتماعی که سازمانی بسیار قدیمی است، حقوق بازنشستگی نیمی از جمعیت ایران را تامین می‌کند. بیشتر کارگران، کارکنان و سایر افراد دارای بیمه تامین اجتماعی هستند. تصور داشتن حقوق بازنشستگی و بهره‌مندی از آن در زمان از کار افتادگی سبب می‌شود تا افراد به استفاده از این بیمه، ترغیب شوند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

بر اساس قوانین کارفرما بایستی تمام کارکنان خود را بیمه کند. مهم نیست ابعاد شرکت یا کارگاه چقدر باشد؛ در هر صورت کارفرما بایستی تمامی کارکنان را بیمه کند و حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت کند. حق بیمه بین کارفرما و کارگر تقسیم شده است. بر اساس قانون حق بیمه 30 درصد از حقوق را تشکیل می‌دهد که 23 درصد آن بر عهده کارفرما و 7 درصد آن بر عهده کارگر است. معمولا شرکت‌ها و کارفرماها حق بیمه را از حقوق کارمندان خود کسر و با پرداخت حق بیمه خود جمعا مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله کسورات بیمه تامین اجتماعی به صورت کامل و جامع با انواع حق بیمه به صورت دقیق آشنا شوید.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی بخشی از حقوق کارکنان است که در نهایت مزایای مختلفی مثل بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی به همراه خواهد داشت.

منظور از پرداخت حق بیمه سنوات گذشته چیست؟

گفتیم که بر اساس قانون پرداخت حق بیمه اجباری و الزامی است. اما بسیاری از کارفرماها و شرکت‌ها این قانون را رعایت نمی‌کنند. در حقیقت شرکت‌هایی که به صورت رسمی ثبت نشده‌اند به راحتی می‌توانند از پرداخت حق بیمه سرباز زنند.

از طرف دیگر برخی شرکت‌ها و کارفرماها هم در پرداخت حق بیمه تعلل یا تخلف می‌کنند. نتیجه این تخلفات در نهایت به ضرر کارفرما و کارگر است. چراکه با حسابرسی بیمه اولا کارفرما باید جریمه سنگینی پرداخت کند. همچنین کارگر و کارمندان بعدا هنگام بازنشستگی با مشکل سوابق بیمه‌ای رو به رو می‌شوند و مجبور به دریافت حقوقی بازنشستگی پایین تر از حد معمول و قانونی خواهند بود.

شکایت قانونی، تنها راه جبران حق بیمه سنوات گذشته

آیا می‌توان بیمه سالهای گذشته را پرداخت کرد؟

در صورتی که کارفرما به هر دلیلی از پرداخت حق بیمه سرباز بزند، فرایند اداری و قانونی مشخص و نسبتا طولانی باید طی شود. در این فرآیند متقاضی باید در دست داشتن مدارک به سازمان تامین اجتماعی مراجعه و شکایت خود را تسلیم سازمان کند. با توجه به اینکه صف شکایات در سازمان تامین اجتماعی بالاست بر اساس اولویت‌هایی مانند سن و نزدیکی به زمان بازنشستگی به شکایات رسیدگی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر آشنایی چندانی با مبحث سنوات بیمه تامین اجتماعی ندارید، حتما سری به مقاله سنوات چیست ما در وبلاگ سپیدار سیستم بزنید.

واریز حق بیمه سالهای قبل چگونه انجام می‌شود؟ 

در مورد پرداخت حق بیمه‌های واریز نشده، دو راهکار وجود دارد که معمولا می‌توان به تکمیل سوابق بیمه گذشته پرداخت و از آن‌ها کمک گرفت:

  1. پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی

اولین راه برای پرداخت این حق بیمه از راه سازمان تامین اجتماعی است. بعد از ارائه درخواست معمولا بیمه تامین اجتماعی مدارک موردنیاز را درخواست می‌کند. این مدارک می‌تواند مواردی مثل قرارداد کار، فیش حقوقی و غیره باشد. بعد از تایید مدارک توسط سازمان بیمه، حق بیمه واریز نشده کارگران در سوابق بیمه تامین اجتماعی آن‌ها لحاظ می‌شود.

  1. پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق اداره کار

اما راه دیگری که وجود دارد و معمولا سریع‌تر به جواب می‌رسد این است که کارگر از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود با خواسته واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال، طرح شکایت کند. پس از آن جلساتی در این زمینه تشکیل می‌شود و کارگر باید تمامی‌مدارک و ادله خود در دوران اشتغال را ارائه نماید. در طی این جلسات بازرس‌های موردنظر هم بررسی‌های خودشان را انجام می‌دهند و این موضوع تا حد زیادی می‌تواند به کارگران کمک کند. در نهایت اداره کار در اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار رای صادر می‌کند.

نکته: در زمانی که کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کند، کارگر باز هم می‌تواند حق خود را مطالبه نماید. در این شرایط در صورتی که اشتغال از سمت کارگر مورد تایید واقع شود، حق بیمه موردنظر به ایشان ارائه خواهد شد.

بیمه سنوات قبل

پرداخت حق بیمه سنوات گذشته کارگر در صورت فوت کارفرما

در زمانی که کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کند، کارگر باز هم می‌تواند حق خود را مطالبه نماید. در این شرایط در صورتیکه اشتغال از سمت کارگر مورد تایید واقع شود، حق بیمه موردنظر به ایشان ارائه خواهد شد.

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مشمول چه جریمه‌ای می‌شود؟

قانون‌گذار در ماده 148 قانون کار بیان داشته است که کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید و برای تخطی کارفرما از این امر ضمانت اجرا در نظر گرفته است و این ضمانت اجرا را در ماده 183 قانون کار بیان داشته است و به صراحت بیان داشته است که :

” کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد. “

ماده به صراحت اعلام داشته است که کارفرما موظف است کلیه مبالغ حق بیمه کارگر را که در طی هر مدت زمانی که پرداخت نکرده است بپردازد و البته به جهت این تخطی به دو تا ده برابر جریمه نیز محکوم می‌گردد.

آیا راهی جز شکایت برای پرداخت حق بیمه سالهای گذشته وجود دارد؟

بسیاری فکر می‌کنند بدون شکایت یا با پرداخت هزینه بیمه به صورت شخصی می‌توانند مسئله حق سنوات تامین اجتماعی را حل کنند. اما باید بدانیم که رای دیوان عدالت اداری در خصوص محاسبه حق بیمه سالهای گذشته بسیار صریح است و راهی جز شکایت و مراجعه به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد. در صورت شکایت و اعلام حکم به نفع کارگر، کارفرما علاوه بر پرداخت حق بیمه جریمه سنگینی هم خواهد شد.

برای شکایت و جبران حق بیمه سنوات گذشته به چه مدارکی نیاز داریم؟

افرادی که اقدام به شکایت علیه کارفرما می‌کنند، باید مدارک و اسنادی دقیق و قابل‌استناد را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا بازرسان و سازمان بتواند صحت گفته‌های آن‌ها را بررسی کند. برخی از مهم‌ترین این مدارک برای خرید سابقه بیمه سالهای قبل به شرح زیر هستند:

  • حکم استخدامی، ارتقای شغلی و تغییر سمت در دوره مورد ادعا
  • فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق فرد
  • گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیست‌های حقوقی کارفرما
  • لیست‌های حقوق کارگاه
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  • لیست‌های حقوق کارگاه همراه با اظهارنامه مالیاتی که به تأیید اداره دارایی مربوطه رسیده است
  • کارت‌های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  • آرای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف قانون کار (در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه موردنظر صادر شده باشند.)
  • کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  • استشهاد محلی و محیط از کارگاه

هر مدرک دیگری که اعتبار قانونی داشته باشد و نشان‌دهنده مدت زمان حضور کارگر در کارگاه باشد، می‌تواند به سازمان ارائه شود.

بیمه سنوات قبل

نحوه محاسبه حق بیمه سالهای قبل چگونه است؟ 

اگر کارگر در همان کارگاه مشغول به کار باشد، نحوه محاسبه حق بیمه پرداخت نشده به این صورت است که باید حقوق فعلی مبنای تعیین حق بیمه قرار گیرد. اما اگر در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، در این صورت حق بیمه بر اساس حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه مندرج در آخرین لیست ارسالی برای کارگر ملاک محاسبه حق بیمه است. 

فرمول حالت اول:

حق بیمه پرداخت نشده کارگر30% * تعداد ماه‌های واریز نشده * دستمزد فعلی کارگر (ماهیانه)

فرمول حالت دوم: 

حق بیمه پرداخت نشده کارگر30% * تعداد ماه‌های واریز نشده * آخرین دستمزد دریافتی کارگر (ماهیانه)

آشنایی با فرایند شکایت و دریافت حق بیمه سنوات

متقاضی برای پرداخت بیمه عقب افتاده تامین اجتماعی، ابتدا بایستی با حضور در سازمان تامین اجتماعی فرم شکایت خود را تنظیم کند. سپس مدارک مورد نظر را به انضمام فرم به سازمان تحویل دهد. در بسیاری از مواقع تحویل کپی مدارک کافی است و اصل مدرک نزد متقاضی باقی می‌ماند.

پس از ارسال تقاضا، شکایات اولویت‌بندی می‌شوند. افراد از کارافتاده، مسن و در شرف سن بازنشستگی اولویت سازمان در بررسی پرونده‌ها خواهد بود. پس از بررسی شکایت رای صادر خواهد شد. در مرحله بعد متقاضی می‌تواند نسبت به رای صادر شده اعتراض خود را ابلاغ کند. سپس پرونده به هیئت تجدیدنظر منتقل و رای نهایی صادر می‌شود.

پرداخت حق سنوات بیمه؛ شما چه سوالی دارید؟

بیمه یکی از مهم‌ترین حقوق‌ کارکنان و کارگران است. سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان متولی بحث بیمه در کشور همه تلاش خود را برای احقاق حقوق افراد انجام می‌دهد. پرداخت به موقع حق بیمه و همکاری با سازمان هم برای کارگران و هم کارفرمایان در نهایت مفید خواهد بود. در حقیقت همکاری مشترک می‌تواند از شکایات بعدی و مشکلات سخت آینده جلوگیری کند. در این میان شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد سپیدار سیستم نظم بیشتری به واحد حسابداری و مالی خود ببخشند.

مبحث پرداخت حق سنوات بسیار گسترده است و معمولا بسیاری در دوران کاری خود با آن مواجه می‌شوند. شما می‌توانید سوالات خود را در پایین همین صفحه بنویسید تا کارشناسان سپیدار سیستم به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول


چرا کارفرما باید حق بیمه پرداخت کند؟

طبق قانون تامین اجتماعی کارفرما بایستی تمامی کارکنان را بیمه کند و حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت کند.

ضمانت اجرای عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما چیست ؟

کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

نحوه محاسبه حق بیمه سالهای قبل چگونه است؟

برای محاسبه حق بیمه سالهای قبل اگر کارگر در همان کارگاه مشغول به کار باشد باید حقوق فعلی مبنای تعیین حق بیمه قرار گیرد. اما اگر در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، در این صورت حق بیمه بر اساس حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه مندرج در آخرین لیست ارسالی برای کارگر ملاک محاسبه حق بیمه است. 

چه مدت زمانی طول میکشد تا حق بیمه پرداختی وارد سابقه شود؟

اولین راه برای پرداخت این حق بیمه از راه سازمان تامین اجتماعی است. بعد از ارائه درخواست معمولا بیمه تامین اجتماعی مدارک موردنیاز را درخواست می‌کند. این مدارک می‌تواند مواردی مثل قرارداد کار، فیش حقوقی و … باشد. بعد از تایید مدارک توسط سازمان بیمه، حق بیمه واریز نشده کارگران در سابقه بیمه آن‌ها لحاظ می‌شود.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 53 میانگین: 3.1]


93 دیدگاه برای ”دستورالعمل پرداخت حق بیمه سال‌های گذشته کارگران

  1. شهاب

    سلام خسته نباشید ،من سوابق بیمه‌ای خودمو رو می‌خوام حساب کنم،بعضی از ماهها کامل بعضی ها هم مثلاً ده روز ،پانزده روز ،پنج روز ،سابقه من چطوری حساب میشه روز شماره، جمع کل روزها تقسیم بر 30،یا طور دیگه است مرسی

  2. مهدیار سنچولی

    سلام من درسال ۹۰دریک مرغداری بودم بیمه منومنوردنکرده کارفرماحقوقم ماهی ۹۰هزارتومان بوده قراردادی هم بامن نبسته بوده تمام حقوقم رانقدی دریافت کردم الان بایدچیکارکنم

    1. سپیدار سیستم

      سلام. باید با ارائه مدارک شکایت خود را مطرح کنید. با یکی از شعبات تامین اجتماعی مشورت کنید.

  3. مهدی

    سلام من ۶ سال در کارگاه چوب بری کار کردم اما بیمه نشدم راهی برای گرفتن بیمه وسنواتم وجود داره شاهد دارم پرینت واریزیها رو هم میگیرم اما قرارداد ندارم

    1. سپیدار سیستم

      سلام. باید برای ادعای خودتون مدارک کافی را داشته باشید. در این ارتباط با مشاور حقوقی صحبت کنید.

  4. یاور

    سلام من با 25سال سابقه کار در شهرداری آنهم در امور شهرپارکبان بودم خداگواهه دستام الان جمع میکنم باز نمیشه رای اداره کار مثبت بوده تامین اجتماعی اذیت می‌کند

    1. مالک اشتریان

      سلام.من یکسال و دو ماه متوالی در یکی از ادارات با “”قرادرداد با کار مشخص”” کار کردم و به خواسته خودم ادامه همکاری ندادم.سئوال مشخصم این هست آیا برای مدتی که در سازمان مربوطه کار کردم حق سنوات اون مدت به من تعلق میگرفت؟اگر جواب مثبت هست ایا با گذشت بیش از ده سال از اون زمان میتوانم در این رابطه اقدام مثمر ثمری انجام دهم و پیگیری کنم؟
      ممنون از وقتی که اختصاص میدین.

    2. فضل الله قاسمی

      من سال ۸۸ از کار بیکار شدم وکار فرما بیمه من را پرداخت نکرده شکایت کردم ورای گرفتم که کارفرما باید حق بیمه من را که ۲۹ ماه میباشد را پرداخت کند وتامین اجتماعی هم بیمه بیکاری من را منوط به پرداخت بیمه از طرف کار فرما می‌داند وسال۱۴۰۲ کار فرما حق بیمه را پرداخت کرد وبیمه بیکاری من از سال ۱۴۰۲ شروع شد ایا حقوق بیمه بیکاری نسبت به سال ۸۸ باید پرداخت شود .؟ تامین اجتماعی حقوق را نسبت به ۸۸ محاسبه کرده .آیا من مقصر بودم .یا کارفرما .

      1. جواد سهرابیان

        سلام خسته نباشید من هشت ماه داخل شرکت گاز کارکردم و بیمه تمین اجتماعی بودم هشت حق بیمه رده کردم چند سال گذشته عتراض بزنم برای من بیمه طعلق میگیره

  5. مجید عباسی

    سلام
    بنده از سال 82 تا 88 در زمینه کشاورزی و مغازه داری مشغول فعالیت بوده با توجه در سالهای ذکر شده برای خود حق بیمه پرداخت نکرده ام آیا در حال حاضر راهی هست بتونیم بیمه های معوقه را پرداخت نماییم .

    1. سپیدار سیستم

      سلام. در مقاله بابت این موضوع کاملا توضیح داده شده است.

  6. طالبیان

    سلام وقت بخیر من حدودا 15سال پیش 5سال برای شهرداری ناحیه مون کار کردم و هیچ مدرکی برای اثبات ندارم بجز شاهد اندازه یه تیم والیبال (چون تو باشگاه کار میکردم) میخوام بدونم بعد 10سال و فقط با شاهد میتونم 5سال سابقه م رو زنده کنم؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. دوست عزیز متاسفانه در این زمینه نمی تونیم اظهارنظر کنیم. باید با یک مشاور مالی یا بیمه صحبت کنید.

    2. محمدحسنوند صادقی

      برای پرداخت بیمه خویش فرما که مراجع کردم به من گفتند که نمیتوانی چون ۵۳ ساله هستم ایا این درست است واگر راهی بدای بیمه شدن هست چرا به من گفته نمیشود من درزمان کهولت وناتوانی پکار باید بکنم

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *