حسابداری سرمایه‌ گذاری چیست؟

حسابداری سرمایه گذاری چیست؟


آیا می‌دانید که حسابداری سرمایه گذاری چیست؟ حسابداری سرمایه گذاری یکی از انواع تخصص‌های حسابداری محسوب می‌شود که البته با نوع معمولی آن تفاوت‌هایی دارد. کسانی که در این تخصص مشغول به کار هستند، به صورت حرفه‌ای با شرکت‌های کارگزاری کار می‌کنند و البته مدیریت دارایی را بر عهده دارند.

چنین افرادی باید مهارت‌هایی داشته باشند تا بتوانند در رشد یک سرمایه گذاری بزرگ یا کوچک مؤثر واقع شوند. به عنوان صاحب یک کسب و کار بهتر است بدانید که حسابداری سرمایه گذاری چیست و چگونه می‌تواند سواد مالی شما را افزایش دهد. موضوع مقاله امروز هم دقیقاً به همین موضوع اختصاص دارد.

حسابداری سرمایه گذاری چیست؟

در تعریف ابتدایی حسابداری سرمایه گذاری چیست به این موضوع اشاره کردیم که حسابداری سرمایه گذاری تنها یکی از زیرمجموعه‌ها و تخصص‌های حسابداری محسوب می‌شود که کار آن‌ ردیابی فعالیت‌های سرمایه گذاری گوناگون است.

افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند، اغلب برای مؤسسات مالی، بانک‌ها، کارگزاری‌ها و به نوعی تمام شرکت‌هایی کار می‌کنند که با رد و بدل کردن پول و سرمایه گذاری مالی سر و کار دارند. البته شاید برخی از این افراد به عنوان مشاور مالی در سایر کسب و کارها نیز مشغول به کار شوند و در امر سرمایه گذاری به شرکت خود کمک کنند.

کار اصلی حسابداران سرمایه گذاری این است که با بررسی عملکرد مالی کسب و کارها و مشتریان، پیشنهاداتی برای بهبود نرخ بازده ارائه کنند و با توصیه‌های به جا و مناسب خود منجر به کسب سود آن‌ها شوند. برای مثال کارهایی از جمله سبد گردانی دارایی سهام، حفظ ترازنامه (ترازنامه چیست؟)، خرید اوراق قرضه یا نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ مشتری از جمله فعالیت‌هایی هستند که این گونه افراد بر عهده دارند.

استراتژی‌هایی که حسابداران سرمایه گذاری ارائه می‌کنند، می‌تواند در جهت ایجاد یک برنامه ریزی مناسب برای سرمایه گذاری و حتی کمک به ارائه اظهارنامه مالیاتی مؤثر واقع شوند. یک حسابدار سرمایه گذاری بسته به تیمی که در آن کار می‌کند، ممکن است لازم باشد که همزمان مدیریت چندین حساب را بر عهده داشته باشد.

چرا حسابداری سرمایه گذاری

مزایای حسابداری سرمایه‌گذاری

حال که متوجه شدیم حسابداری سرمایه گذاری چیست، بهتر است نگاهی به مزایای این نوع حسابداری داشته باشیم. در ادامه به ذکر برخی از این موارد می‌پردازیم:

  • ارائه گزارش‌های مالی معتبر در جهت برنامه ریزی مالی
  • کمک به تنظیم اظهارنامه مالیاتی بهتر
  • افزایش میزان سوددهی با ارائه توصیه‌های اثربخش
  • برآورد زیان احتمالی و کمک به پیشگیری از بروز آن
  • کمک به ارزیابی ریسک و تشخیص معیارهای سرمایه گذاری
حسابداری سرمایه گذاری را بشناسید

تعاریف مهم حسابداری سرمایه‌گذاری:

کسی که به عنوان حسابدار سرمایه گذاری مشغول به کار است، وظایف متعددی را بر عهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون نظارت بر سرمایه گذاری مشتری، پیگیری فعالیت‌های شخص ثالث در امور سرمایه گذاری، مشاوره مالی، مدیریت سرمایه گذاری‌های بدهی و تهیه گزارش‌های مالیاتی اشاره کنیم.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

این گروه از افراد برای کار در مؤسسات مختلف نیاز به مهارت‌های گوناگونی دارند که شاید مهارت‌های تجزیه و تحلیل آماری، تسلط بر ریاضی پیشرفته و توانایی کار با سیستم‌های نرم افزاری حسابداری برخی از مهم ترین آن‌ها محسوب شوند. برای اینکه بیشتر با این مفهوم که حسابداری سرمایه گذاری چیست، آشنا شوید، در ادامه به بررسی مفاهیم مهم و کاربردی در این نوع حسابداری می‌پردازیم.

نرخ بازگشت سرمایه

یکی از مفاهیم مهم و اساسی که در سرمایه گذاری حسابداری به آن توجه زیادی می‌شود، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. تعریف این مفهوم در نامش پیداست و به معنای میزان سود دریافتی از یک سرمایه گذاری در مقابل مقدار مبلغ سرمایه گذاری شده است. زمانی که به عنوان یک کسب و کار از حسابداری سرمایه گذاری حرفه ای برخوردار هستید، می‌توانید از مزایای آن جهت رشد تجارت خود بهره ببرید.

چنین شاخصی می‌تواند با بررسی داده‌های مالی موارد مهمی از جمله ارزش یک مشتری را در طولانی مدت بررسی کرده و با نگاهی به وضعیت موجود، میزان خروجی و سود حاصل از سرمایه گذاری در ازای هزینه انجام شده را بالا ببرد. البته نرخ سرمایه گذاری محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد، اما در نهایت اگر درست محاسبه و تخمین زده شود، می‌تواند نقش مهمی در سودآوری شرکت‌ها و مشتریان آن‌ها داشته باشد.

با این توصیفات می‌توان نرخ بازگشت سرمایه گذاری را به عنوان یک شاخص با کارایی بالا برای انتخاب نوع سرمایه گذاری در نظر گرفت.

استهلاک

در تعریف اینکه حسابداری سرمایه گذاری چیست، با اصطلاح مهم دیگری برخورد می‌کنیم که استهلاک نامیده می‌شود. استهلاک (Depreciation) به ارزش یک دارایی و میزان کاهش آن به دلیل گذشت زمان و بر اثر استفاده مکرر گفته می‌شود. استهلاک را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های محاسبه ای در حسابداری دانست که به کمک آن می‌توان هزینه مرتبط با دارایی یک شرکت را در طول عمر مفید آن دارایی محاسبه و بررسی کرد. شما می‌توانید برای محاسبه استهلاک دارایی ثابت سیستم سپیدار را هم امتحان کنید.

تورم

تورم را نیز می‌توان از مفاهیم کاربردی در حسابداری سرمایه گذاری دانست که به صورت مستقیم هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و در مقابل، تقاضای مصرف کننده را کاهش می‌دهد. تأثیر تورم خصوصاً اگر مداوم و مکرر باشد بر حسابداری مالی گسترده است.

به طوری که گزارش گیری‌های مالی مرتبط با حسابداری ممکن است تحت تأثیر تورم قرار گیرند. این شاخص روی تعیین نرخ بازگشت سرمایه، پیش بینی‌های مالی، ارزش زمانی پول و ارزیابی‌های سرمایه گذاری اثرات منفی خواهد داشت.

نرخ بازده اسمی

نرخ بازده (RoR) را نیز می‌توان از اصطلاحات سرمایه گذاری محسوب کرد. این شاخص به شکل درصدی از هزینه اولیه بررسی می‌شود. زمانی که حسابداران سرمایه گذاری به محاسبه نرخ بازده می‌پردازند، در واقع درصد تغییرات مالی را از ابتدای یک دوره سرمایه گذاری تا انتهای آن بررسی می‌کنند.

نرخ بازده اسمی در حسابداری سرمایه گذاری

در زبان ساده نرخ بازده اسمی (Nominal Rate of Return) همان سود یا زیان خالصی است که یک سرمایه گذاری در طول دوره زمانی از پیش تعیین شده ای خواهد داشت. از این شاخص می‌توان برای دارایی‌های مختلفی که در راه سرمایه گذاری به کار گرفته می‌شوند، استفاده کرد. برای مثال سرمایه گذاری در سهام، املاک یا اوراق قرضه از جمله این موارد هستند.

سپرده بانکی

به طور کلی سپرده به مبلغی گفته می‌شود که مشتری نزد مرکز سرمایه گذاری قرار می‌دهد تا در قبال آن به سود دست یابد. سپرده بانکی نیز به عنوان یک امانت مالی نزد بانک محسوب می‌شود که می‌توان به اشکال مختلف و در قالب طرح‌های گوناگون کوتاه مدت و بلند مدت از آن استفاده کرد. سپرده بانکی می‌تواند برای سرمایه گذاری در یک طرح، شریک شدن در سود یک فعالیت تجاری و یا دریافت ضمانت بانکی مورد استفاده قرار گیرد.

معنای سپرده زمانی که از سوی مشتری استفاده شود، حساب پرداختی خواهد بود، این در حالی است که استفاده این واژه نزد دفاتر یا مراکز مالی سرمایه گذاری به معنای حساب دریافتی است. سپرده گذاری بر اساس نوع سپرده انتخابی از سوی خریدار شرایط خاص خود را دارد که می‌تواند شامل جریمه‌هایی نیز باشد. برای مثال اگر سپرده گذار خارج از قرارداد سپرده پولی خود را از مرکز سرمایه گذاری خارج کند، موظف به پرداخت جریمه نقدی از پیش تعیین شده ای خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب به شما نشان دادیم که حسابداری سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد. همچنین در مورد مفاهیم مهم در این نوع حسابداری مانند تورم، نرخ بازده اسمی، نرخ بازگشت سرمایه، استهلاک و سپرده بانکی هم صحبت کردیم.

این گروه از حسابداران صرف نظر از نوع جایی که در آن جا کار می‌کنند، بینشی را برای مشتریان خود ایجاد خواهند کرد تا به کمک آن‌ تصمیم بهتری برای سرمایه گذاری و ایجاد ساختار مالی بگیرند. کسب و کارها و سرمایه گذاران با کمک این نوع حسابداری قادر خواهند بود که آینده مالی خود را تضمین کرده و از توصیه‌های ارائه شده توسط حسابداران سرمایه گذاری در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.