نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

معرفی نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی + نمونه فرم


نرم افزارهای مورد تایید سازمان امور مالیاتی را بشناسید و در فرم معرفی نرم‌افزار حسابدرای به دارایی ارائه دهید. ماده 17 آئین‌نامه تحریر دفاتر می‌گوید مودیانی که از سیستم الکترونیکی استفاده می‌کنند، باید خلاصه عملیات را تحت سرفصل‌های دفتر کل حداکثر تا آخر ماه بعد در دفاتر روزنامه یا مشاغل حسب مورد ثبت کنند. در کنار باید دستور‌العمل‌های نحوه کار با نرم‌افزار مالی را نیز در اختیار مامور رسیدگی قرار دهند. اولین کار این است که فرم معرفی نرم‌افزار حسابداری مورد تایید دارایی را پر کنند.

لیست نرم‌افزارهای مورد تایید دارایی و اداره مالیات:

  • نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار
  • نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت
  • نرم افزار حسابداری شرکتی و کارخانه‌ای راهکاران

در این مقاله تعریف نرم افزار حسابداری و ویژگی‌های یک نرم افزار خوب را به طور دقیق بررسی می‌کنیم و نرم افزارهای مورد تایید دارایی را به شما معرفی می‌کنیم. این مقاله به شما کمک می‌کند نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب‌وکار خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

نرم افزار حسابداری چیست؟

امروزه استفاده از نرم افزارهای حسابداری در هر کسب‌وکاری به یک الزام و ضرورت تبدیل شده است. اما نرم افزار حسابداری دقیقاً چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ به زبان ساده نرم افزار حسابداری همان کارهایی را می‌کند که در قدیم حسابدار به‌صورت دستی روی کاغذ انجام می‌داد. درواقع نرم افزار حسابداری نرم افزاری است که در آن می‌توان تمامی امور تخصصی حسابداری را بادقت بالا به‌سادگی انجام داد. این نرم افزار امکانات موردنیاز یک حسابدار را در اختیار او قرار می‌دهد و تا حد بسیار زیادی او را از دفاتر کاغذی بی‌نیاز می‌کند.

نرم افزارهای حسابداری چیست

چرا از نرم افزار حسابداری استفاده کنیم؟

برخی بر این باورند که حسابداری دستی برای کسب‌وکارشان به حد کافی مناسب است و نیازی به استفاده از نرم افزار حسابداری حس نمی‌کنند. در درجه اول باید گفت که از سوی نهادهای نظارتی مانند بیمه و سازمان امور مالیاتی برای بسیاری از مشاغل الزام استفاده از نرم افزارهای حسابداری وجود دارد و دلیل آن تسریع فرایند بررسی صورت‌های مالی و کم‌شدن زمان و هزینه‌های حسابرسی است. ولی علاوه بر این الزام، مزایای بسیاری در استفاده از نرم افزارهای حسابداری وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • افزایش سرعت روند کارهای حسابداری: با استفاده از نرم افزار حسابداری کارهایی که انجامشان زمان زیادی می‌طلبد و حسابداران را ساعت‌ها درگیر محاسبات و بررسی‌های کاغذی می‌کند با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند.
  • دقت بالا در محاسبات: دقت محاسبات کامپیوتر با انسان قابل‌مقایسه نیست. بهترین حسابداران نیز ممکن است در محاسبات دچار خطا شوند و مجبور شوند بارها عملیات را تکرار کنند. ولی محاسبات کامپیوتری نیازی به تکرار و چک کردن ندارند.
  • کمتر شدن خطای انسانی: استفاده از نرم افزار امکان خطاهای انسانی را در ثبت اطلاعات و گزارش‌های مالی کاهش می‌دهد. جابه‌جایی و خطا در ثبت اطلاعات می‌تواند سازمان را به چالش‌های بزرگی دچار کند.
  • دسترسی آسان به داده‌های مالی: با استفاده از نرم افزار حسابداری دیگر از اسناد حجیم کاغذی و کمدهای پر از پوشه و زونکن خبری نیست و برای پیداکردن یک سند خاص نیازی نیست تمام اسناد کاغذی زیر و رو شوند. بلکه می‌توان به‌آسانی با جستجویی ساده سند موردنظر را پیدا کرد.
  • بالارفتن امنیت داده‌ها: نرم افزارهای حسابداری ریسک ازبین‌رفتن داده‌ها و همچنین سوءاستفاده از اطلاعات را کاهش می‌دهند. داده‌های کاغذی ممکن است بر اثر یک حادثه از بین بروند و یا توسط افراد فاقد صلاحیت استفاده شوند. ولی نرم افزار علاوه بر امکان پشتیبان‌گیری بر روی سرورهای مختلف در فضای ابری، می‌تواند به افراد مختلف دسترسی‌های محدود و متفاوت بدهد و از دزدیده‌شدن اطلاعات جلوگیری کند.
  • آسان شدن نظارت و گزارش‌گیری: از آنجا که اطلاعات سازمان بادقت بالا در نرم افزار حسابداری ذخیره می‌شود و دسترسی به این اطلاعات به‌آسانی ممکن است، نظارت بر امور مالی و گرفتن گزارش‌های مالی را نیز به همان نسبت آسان می‌کند. این گزارش‌های دقیق و سریع می‌توانند به مدیران سازمان در اتخاذ تصمیمات مهم مدیریتی کمک کنند.
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی: محاسبات و گزارش‌گیری‌ها اگر به‌صورت دستی انجام شوند نیازمند نیروی انسانی زیاد هستند. هرچه سرعت و دقت بالاتری نیاز باشد لازم است نیروی انسانی بیشتر شود. ولی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری حتی در کسب‌وکارهای بسیار بزرگ نیز به نیروی انسانی زیاد نیاز نیست و تعداد کمی نیروی آموزش‌دیده در زمینه نرم افزار می‌توانند تمام کارهای حسابداری را با استفاده از نرم افزار حسابداری پیش ببرند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

ویژگی‌های یک نرم افزار حسابداری خوب

امروزه نرم افزارهای حسابداری متنوعی در بازار وجود دارد که در امکانات و کاربردها با یکدیگر متفاوت هستند. اما سؤال آنجاست که کدام نرم افزار حسابداری خوب و ارزشمند است؟ در ادامه تلاش می‌کنیم به چند مورد از ویژگی های نرم افزار حسابداری خوب اشاره خواهیم کرد:

  1. یک نرم افزار خوب حسابداری علاوه بر این‌که بر اساس نیازها و ملزومات مشاغل و کسب‌وکارهای گوناگون طراحی می‌شود، تمامی استانداردهای نهادهای نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی را نیز پوشش می‌دهد تا مدیران به‌راحتی بتوانند گزارش‌ها و اسناد مالی خود را به شکل‌های مختلف دریافت کنند.
  2. از آنجایی‌که امور مالی به دلیل حساسیت بالا نیازمند دردسترس‌بودن بیست و چهارساعته است، یک نرم افزار حسابداری خوب باید تیم پشتیبانی قوی با دسترسی شبانه‌روزی داشته باشد.
  3. محیط و فضای نرم افزار حسابداری در جذب افراد بسیار مؤثر است. نرم افزاری خوب است که دارای ظاهری خوب و فضایی ساده باشد و کار کردن با آن آسان باشد.
  4. امکان استفاده از اپلیکیشن موبایل نرم افزار حسابداری یکی از امکاناتی است که آن را تبدیل به یک نرم افزار خوب می‌کند. دسترسی به اپلیکیشن موبایل آسان‌تر است و در بسیاری مشاغل نیاز است که بتوان با استفاده از سیستم‌های اندرویدی و ios عملیات مربوط به حسابداری را انجام داد.
  5. متناسب بودن قیمت نرم افزار حسابداری با امکاناتی که فراهم می‌کند از ویژگی‌های یک نرم افزار خوب است. هم‌چنین بسیاری از نرم افزارها یک دموی رایگان در اختیار مشتری قرار می‌دهند تا مشتری بتواند براساس آن برای خرید تصمیم‌گیری کند.
  6. دسترسی چندکاربره و امکان تنظیم سطح دسترسی کاربران نیز از امکاناتی است که یک نرم افزار خوب ارائه می‌دهد.
فرم معرفی نرم افزار حسابداری به دارایی

مراحل ثبت نرم افزار حسابداری در دارایی

به موجب ماده 17 آیین‌نامه تحریر دفاتر شرکت‌ها باید از یک نرم‌افزار مورد تایید دارایی استفاده کنند؛ بنابراین ثبت آن در اداره مالیات یا دارایی مهم است. برای ثبت کردن برنامه حسابداری مورد استفاده در دارایی باید ابتدا یک فرم شامل اطلاعاتی مانند نام نرم‌افزار، شرکت سازنده نرم افزار و دوره مالی را تهیه و پر کنید. در مرحله بعد این فرم را به دارایی ارائه می‌دهید و آن را در واحد مالیاتی ثبت می‌کنید؛ سپس یک شماره از دبیرخانه دریافت می‌کنید. حتما یک نسخه از فرم معرفی نرم‌افزار به اداره دارایی را نزد خود نگه دارید.

اطلاعات مورد نیاز ثبت نرم افزار حسابداری در دارایی:

  • نام و نشانی قانونی استفاده کننده
  • شغل و کد اقتصادی
  • حوزه مالیاتی
  • نام نرم‎‌افزار
  • محیط اجرایی (مشخص‌ کردن سخت‌افزار)
  • زبان برنامه‌نویسی
  • تاریخ اجرایی سسیستم
  • نام شخص (حقوقی یا حقیقی تهیه‌کننده سیستم و نشانی)

نمونه فرم معرفی نرم افزار حسابداری به دارایی

در قانون تجارت ایران همه شرکت‌ها موظف‌اند اگر از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند، هر ماه یک سند خلاصه از صورت معاملات خود را که توسط نرم افزار تهیه شده است به اداره دارایی تحویل دهند. ولی همه نرم افزارهای حسابداری مورد تایید اداره دارایی نیستند؛ بنابراین شرکت‌ها باید توسط پرکردن و ارسال یک فرم، نرم افزار حسابداری مورداستفاده خود را به اداره دارایی معرفی کنند. در این فرم اطلاعاتی مانند مشخصات شرکت استفاده‌کننده از نرم افزار، مشخصات نرم افزار و اطلاعات شرکت سازنده آن ذکر می‌شود.

متن معرفی فرم نرم افزار حسابداری به اداره دارایی:

«مدیریت محترم اداره امور مالیاتی واحد ……………..

باسلام
احتراماً وفق ماده هفده آئین‌نامه تحریر دفاتر ق م م بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند این شرکت از ابتدای سال ……….. از نرم افزار حسابداری ……… و با زیرسیستم‌های خزانه، فروش، انبار، دارایی ثابت، حقوق و… (با گواهینامه رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی با شماره …………..) جهت امور حسابداری خود استفاده می‌نماید. مراتب جهت اطلاع خدمتتان اعلام می گردد.»

لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی

نرم افزاری مورد تایید دارایی است که دارای یک بانک اطلاعاتی مورد اعتماد باشد، قابلیت محاسبه خودکار مالیات و ثبت اطلاعات در سامانه مالیات ارزش‌افزوده را داشته باشد و خروجی‌اش منطبق بر استانداردهای اداره دارایی باشد. در این بخش از مقاله چند نرم افزار حسابداری مورد تایید اداره دارایی را به شما معرفی خواهیم کرد:

نرم افزار حسابداری دشت

نرم افزار دشت نرم افزاری برای حسابداری و مدیریت فروشگاه‌‌های مختلف است. این نرم افزار امکانات پیشرفته‌ای را با کاربری ساده برای افزایش سرعت عملیات، کاهش خطاهای انسانی و محاسبه دقیق سود و زیان فروشگاه در اختیار مشتری قرار می‌دهد. دشت روی کامپیوترهای ویندوز قابل‌اجرا است و با توجه به امکانات موردنیاز فروشگاه در سطوح پایه، استاندارد و پیشرفته در نسخه‌های عمومی و تخصصی ارائه می‌شود.

نرم افزار حسابداری سپیدار

سپیدار یک نرم افزار حسابداری شرکتی است که باتوجه‌به نوع فعالیت شرکت‌ها، بسته‌های سفارش گیری و پخش، بازرگانی، تولیدی، خدماتی و پیمانکاری را ارائه می‌دهد که هر کدام شامل سیستم‌ها و زیرسیستم‌های مختلف است. نرم افزار سپیدار شامل سیستم‌های مختلفی از جمله حسابداری، دارایی ثابت، مشتریان و فروش، پخش و سفارش گیری، دریافت و پرداخت، انبار، حقوق و دستمزد، پیمانکاری، تولید، تردد و سفارشات خارجی است.

نرم افزار حسابداری راهکاران

مجموعه نرم افزار راهکاران همکاران سیستم نرم افزارهایی برای مدیریت شرکت‌های بزرگ است. راهکاران یک ERP جامع و منطبق با تعاریف روز دنیاست که با پوشش وجوه مختلف کسب‌وکار و ارائه اطلاعات درست و به‌موقع، سازمان‌ها را در تصمیم‌گیری صحیح برای بالابردن بهره‌وری، کارایی و در نتیجه سودآوری یاری می‌کند. راهکاران تصویر شفافی از عملیات کسب‌وکارتان را پیش روی مدیران قرار می‌دهد و به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که روی موارد مهم متمرکز شوند، ریسک‌های کسب‌وکارشان را به‌دقت ارزیابی کنند و سریع‌تر تصمیم بگیرند.

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان

با اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از تاریخ 1402/01/01، تمامی اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش را به شکل صورتحساب الکترونیکی طی 7 روز برای سامانه مؤدیان ارسال کنند. سیستم سامانه مؤدیان سپیدار به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان ارسال کنید، فاکتور اصلاحی و ابطالی صادر کنید و از تمام فاکتورهایی که ارسال شده بر اساس زمان ارسال استعلام بگیرید. برای آشنایی با این سیستم می توانید به صفحه سیستم سامانه مؤدیان سپیدار مراجعه کنید.

خرید نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی از سپیدار سیستم

هر کسب‌وکاری از همان ابتدای راه‌اندازی به یک نرم افزار حسابداری برای سامان‌دهی امور مالی خود نیاز دارد. در این مقاله درباره نرم افزارهای حسابداری، مزایا و کاربردهای آن‌ها و ویژگی‌های یک نرم افزار حسابداری خوب صحبت کردیم و چند نرم افزار حسابداری خوب موردتایید دارایی را معرفی کردیم. برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب تجزیه و تحلیل ویژگی‌های آن ضروری است. در نتیجه یک انتخاب درست، انجام امور مالی و حسابداری با چالش‌های بسیار کمتری همراه خواهدبود.

سؤالات متداول

  • نرم افزار حسابداری چیست؟

به زبان ساده نرم افزار حسابداری همان کارهایی را می‌کند که در قدیم حسابدار به صورت دستی روی کاغذ انجام می‌داد. درواقع نرم افزار حسابداری نرم افزاری است که در آن می‌توان تمامی امور تخصصی حسابداری را با دقت بالا به سادگی انجام داد. این نرم افزار امکانات موردنیاز یک حسابدار را در اختیار او قرار می‌دهد و تا حد بسیار زیادی او را از دفاتر کاغذی بی‌نیاز می‌کند.

  • نرم افزارهای حسابداری چکونه به بالا رفتن امنیت داده‌ها کمک می‌کنند؟

داده‌های کاغذی ممکن است بر اثر یک حادثه از بین بروند و یا توسط افراد فاقدصلاحیت استفاده شوند. ولی نرم افزار علاوه بر امکان پشتیبان‌گیری بر روی سرورهای مختلف در فضای ابری، می‌تواند به افراد مختلف دسترسی‌های محدود و متفاوت بدهد و از دزدیده‌شدن اطلاعات جلوگیری کند.

  • نرم افزارهای موردتایید دارایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

نرم افزاری موردتایید دارایی است که دارای یک بانک اطلاعاتی مورداعتماد باشد، قابلیت محاسبه خودکار مالیات و ثبت اطلاعات در سامانه مالیات ارزش افزوده را داشته باشد و خروجی‌اش منطبق بر استانداردهای اداره دارایی باشد.

اگر برای ارسال صورتحساب الکترونیکی از سیستم سامانه مؤدیان سپیدار استفاده کنیم، نیاز به ارسال از طریق شرکت معتمد نداریم؟

خیر. با استفاده از سیستم سامانه مؤدیان سپیدار شما می‌توانید فاکتورهای فروش را هم به صورت مستقیم و هم از طریق شرکت‌های معتمد برای سامانه مؤدیان ارسال کنید.