معایب رایانش ابری برای کسب‌وکارها

کسب‌وکارهایی که نباید از سیستم رایانش ابری استفاده کنند!


طبق آمار و بررسی نظرسنجی‌ها، اولویت و دغدغه اصلی حداقل ۸۱ درصد از صاحبان کسب‌وکارها، امنیت و حفاظت از اطلاعات مجموعه است؛ به همین دلیل محل ذخیره اطلاعات اهمیت بسیار بالایی برای آن‌ها دارد. فعالان در دنیای تجارت روزبه‌روز بیشتر از قبل رو به استفاده از سیستم‌های رایانش ابری می‌آورند؛ با این حال برخی از افراد به دلایلی روش‌های پردازش اطلاعات سنتی را ترجیح می‌دهند. اگر بر سر دوراهی انتخاب بین سیستم‌های رایانش ابری یا سیستم‌های پردازش اطلاعات سنتی مانده‌اید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم که چه کسانی نباید از رایانش ابری استفاده کنند؟ و دلیل آن را نیز بررسی می‌کنیم.

۱. دسترسی نداشتن به اینترنت؛ دلیلی برای استفاده نکردن از رایانش ابری

رایانش ابری کسب‌وکار شما به قابلیت اتصال اینترنت وابسته است. زمانی که اتصال اینترنت از بین برود، دسترسی شما به اطلاعات کاملا قطع خواهد شد؛ بنابراین اگر اتصال WiFi قطع شود، در واقع دفتر شما نیز برای مدتی وجود خارجی ندارد! افراد ساکن در مناطق دورافتاده که اتصال اینترنت ضعیفی دارند، یا حتی ساکنین شهرهای بزرگ بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت، بهتر است از سیستم‌های رایانش ابری استفاده نکنند. برای این افراد استفاده از سیستم‌های مبتنی بر رایانش ابری، بسیار بیشتر از اجرای یک نرم افزار حسابداری آفلاین یا هر نرم‌ افزار آفلاین دیگر، طول می‌کشد. 

بهترین تصمیم پیش از انتقال داده‌ها از سیستم‌های پردازش اطلاعات سنتی به سمت سیستم‌های رایانش ابری، بررسی وضعیت اینترنت است. اگر تصمیم جدی برای انتقال داده‌ها به سیستم‌های رایانش ابری دارید، حتما زیرساخت‌های لازم برای داشتن اینترنت پرسرعت را فراهم کنید.

عدم دسترسی به اینترنت؛ دلیل استفاده نکردن از رایانش ابری

۲. سرقت اطلاعات؛ محافظت از داده‌های محرمانه با استفاده نکردن از رایانش ابری

سیستم‌های رایانش ابری امن هستند، اما قطعیتی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. زمانی که از یک برنامه مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌کنید، امنیت داده‌های خود را به یک شخص ثالث واگذار می‌کنید. در واقع شما داده‌های حساس شرکت، اطلاعات کارمندان و مشتریان خود را به طرفی دیگر تحویل می‌دهید؛ طرفی که از اطلاعات شما روی سروری که دیده نمی‌شود، به‌صورت دائمی میزبانی می‌کند. این که افراد یا سازمان‌های دیگر به اطلاعات مربوط به یک مجموعه دسترسی داشته باشند، برای بسیاری از کسب‌وکارها با اطلاعات محرمانه، اتفاق خوشایندی نیست.

علاوه‌بر این، از آنجایی که شرکت‌های داده‌های ابری از اطلاعات مشتریان مختلفی نگهداری می‌کنند، هدف بسیار خوبی برای هکرها هستند. هکرها می‌دانند که نفوذ به سیستم‌های این شرکت‌ها برای آن‌ها برد بزرگی محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر هک یا فاش شدن اطلاعات کسب‌وکار شما خسارات بسیاری را برایتان به همراه دارد، بهتر است از سیستم‌های رایانش ابری استفاده نکنید. با مطالعه مقاله «فضای ابری چیست» در سایت سپیدار سیستم، اطلاعات کاملی درباره امنیت فضای ابری به دست خواهید آورد.

امنیت در سیستم های رایانش ابری

۳. نداشتن بودجه کافی؛ دلیلی قانع‌کننده برای استفاده نکردن از سیستم‌های رایانش ابری

هزینه خرید یک سیستم پردازش اطلاعات آفلاین در ابتدا بیشتر از یک سیستم رایانش ابری است؛ ولی با این کار در درازمدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. سیستم‌های حسابداری ابری یا سایر سیستم‌های رایانش ابری، به‌صورت مدل‌های اشتراک ماهانه یا سالانه قابل‌خریداری هستند؛ به این ترتیب، کسب‌وکارها برای حفظ اشتراک خود باید به‌صورت مرتب هزینه‌ای را پرداخت کنند. بسیاری از سیستم‌های رایانش ابری نیز مدل‌های پرداختی طبقه‌بندی شده دارند؛ یعنی برای دسترسی داشتن به همه امکانات برنامه باید هزینه بیشتری بپردازید؛ حتی برخی از این برنامه‌ها با رشد یک کسب‌وکار هزینه بیشتری را برای ارائه خدمات به آن مجموعه دریافت می‌کنند. پس در پاسخ به سوال چه کسانی نباید از رایانش ابری استفاده کنند، میتوان به کسب‌وکارهایی با بودجه محدود اشاره کرد.

استفاده نکردن از رایانش ابری به دلیل نداشتن بودجه کافی و هزینه بالای راه‌اندازی

۴. ارتباط دائمی با مشتری؛ علت روی نیاوردن به سیستم‌های رایانش ابری

فعال بودن بخش پشتیبانی و ارتباط با مشتری در بسیاری از کسب‌وکارها اهمیت فراوانی دارد. در ابتدای رواج سیستم‌های رایانش ابری، بسیاری از کاربران از خدمات ضعیف پشتیبانی مشتری شکایت داشتند. در سال‌های اخیر بسیاری از فروشندگان خدمات و سیستم‌های ابری در این راستا گام‌های موثری برداشته‌اند. هنگام انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری ابری یا سایر سیستم‌های رایانش ابری، از داشتن خدمات پشتیبانی فنی از جانب فروشنده خدمات ابری موردنظر خود اطمینان پیدا کنید. اگر نیاز‌های کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که پاسخ سریع به مسائل مربوط به پشتیبانی مشتری برایتان اهمیت دارد، به این مورد توجه کنید. برخی از فروشندگان خدمات ابری راه‌هایی مانند ایمیل، تلفن، چت زنده یا انجمن‌های کاربری را برای پشتیبانی فنی در نظر گرفته‌اند. معمولا استفاده کردن از این امکانات با پرداخت هزینه بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.

الزام ارتباط با مشتری؛ یکی از دلایل استفاده نکردن از رایانش ابری

۵. قطعی اتصال؛ دلیل محکمی برای استفاده نکردن از Cloud Computing

حتی مطمئن ترین ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری، مانند  فضای ابری گوگل، هر چند وقت یکبار با قطعی سرورها مواجه می‌شوند. البته قطع شدن سرورهای رایانش ابری بزرگ و مطمئن اتفاقی نادر است، ولی دور از انتظار نیست.

در سال ۲۰۱۵، سرور آیکلود اپل (Apple iCloud) یک قطعی هفت ساعته داشت که بر ایمیل و سایر سرویس‌های ابری این کمپانی مانند iCloud Drive و Documents تأثیر گذاشت. اگر ماهیت کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که باید اطلاعات در ۲۴ ساعت شبانه‌روز قابل‌دسترس باشند، اتکای کامل به یک سرویس رایانش ابری ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد.

۶. چه کسانی نباید از رایانش ابری استفاده کنند؟ شرکت‌‌های ملزم به انجام کار با سرعت بالا

در ادامه پاسخ به سوال چه کسانی نباید از رایانش ابری استفاده کنند، باید به گروهی از کسب‌وکارها اشاره کنیم که سرعت انجام کار برایشان اهمیت بسیاری دارد. فاصله طولانی از دیتاسنتر ارائه دهنده خدمات ابری، در سرعت انجام امور بسیار تاثیرگذار است. تفاوت چند میلی‌ثانیه برای بسیاری از سازمان‌‌ها اهمیت دارد و چنین سازمان‌هایی باید موقعیت مکانی خود را در نظر داشته باشند.

اگر به دیتاسنتر ارائه دهنده خدمات ابری نزدیک به محل کسب‌وکار خود دسترسی ندارید و سرعت انجام عملیات مختلف برای شما مهم است، بهتر است رایانش ابری را فراموش کنید. البته امروزه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری با فراهم کردن زیرساخت‌های وسیع و مناسب تا حدود بسیاری برطرف کرده‌اند.

سرعت پایین و قطعی بالا؛ معایب رایانش ابری

نرم افزار حسابداری ابری سپیدار سیستم؛ امن‌ترین سیستم پردازش داده‌های مالی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که چه کسانی نباید از رایانش ابری استفاده کنند. برخی از مجموعه‌ها به دلایل امنیتی و نداشتن امکانات لازم، بهتر است فعلا به همان روش‌های سنتی امور خود را انجام دهند.  با این حال، با گسترش روزافزون تکنولوژی، رفتن به سمت فضاهای ابری و دیجیتالی شدن کسب‌وکارها امری اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی، فقط باید از سیستم‌های رایانش ابری مطمئن استفاده کرد.

اگر به دنبال بهترین نرم افزار حسابداری ابری هستید، نرم افزار حسابداری آنلاین سپیدار یکی از امن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های حسابداری در ایران است.

سوالات متداول


به چه دلیلی استفاده از رایانش ابری به همه توصیه نمی‌شود؟

در این مقاله، به بررسی۶ گروهی که نباید به سمت سیستم‌های رایانش ابری بروند پرداخته ایم:

۱. دسترسی نداشتن به اینترنت

۲. سرقت اطلاعات

۳. نداشتن بودجه کافی

۴. ارتباط دائمی با مشتری

۵. قطعی اتصال

۶. شرکت‌‌های ملزم به انجام کار با سرعت بالا