دیتابیس چیست؟ از صفر تا صد پایگاه داده

دیتابیس چیست و چه کاربردی دارد؟ 


بر‌اساس آمارها حدود 4.9 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. در هر دقیقه حجم بزرگی از داده‌ها و اطلاعات در فضای اینترنت بین سیستم‌های مختلف جا‌به‌جا می‌شوند. دیتابیس وظیفه سازماندهی و نظم دادن به این حجم وسیع اطلاعات را بر‌عهده دارد. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع در دنیای فناوری اطلاعات، در این مقاله به‌طور کامل بررسی می‌کنیم که دیتابیس چیست و چه کاربردی دارد. اگر تمایل دارید درباره مفهوم پایگاه داده اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، فرصت مطالعه این مقاله کوتاه را از دست ندهید.

مفهوم پایگاه داده؛ مجموعه‌ای وسیع از اطلاعات منظم و سازمان‌یافته

در دنیای IT، به مجموعه وسیعی از داده‌ها و اطلاعات سازمان‌یافته و یکپارچه دیتابیس (Database) یا پایگاه داده می‌گویند. معمولا اطلاعات ذخیره‌شده در این پایگاه‌های داده برای همه دستگاه‌ها از‌جمله رایانه، تلفن همراه و تبلت قابل خواندن و دسترسی است. به بیان ساده‌تر، دیتابیس یک بانک اطلاعاتی بسیار وسیع محسوب می‌شود که در فضاها و جداولی منظم و ساختار‌یافته دسته‌بندی شده‌اند. این جداول به‌طور کامل با یکدیگر در ارتباط‌اند؛ هر جدول در Database ردیف‌ها و ستون‌هایی دارد که داده‌ها در آن‌ها ذخیره می‌شوند.

این ذخیره‌سازی امکان به‌روز‌رسانی و ویرایش اطلاعات را نیز فراهم می‌کند؛ بنابراین هر سیستمی که حجم بالایی از اطلاعات را به‌طور منظم ذخیره ‌کند، یک دیتابیس محسوب می‌شود (برای مثال، نرم‌افزارهای حسابداری یا سفارش آنلاین غذا). البته با پیشرفت تکنولوژی، نوع دیگری از ذخیره‌سازی اطلاعات نیز متداول شده است که ذخیره‌سازی در فضای ابری نام دارد. در پاسخ به این سوال که «فضای ابری چیست»، باید بگوییم که رایانش ابری یک فناوری است که امکان ذخیره‌سازی آنلاین و بدون محدودیت داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

آشنایی با مفهوم پایگاه داده در فضای وب

کاربرد دیتابیس چیست؟ ذخیره‌سازی و نظم دادن به داده‌ها

اکنون که متوجه شدید دیتابیس چیست، بهتر است با کاربردهای پایگاه داده نیز آشنا شوید. به‌طور‌کلی، Datebase در دنیای فناوری اطلاعات کاربردهای زیر را دارد:

• ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات و داده‌ها

•  امکان پیدا کردن راحت داده مورد‌نظر از میان میلیون‌ها داده  

• امکان حذف، ویرایش یا اضافه کردن اطلاعات

•  امکان جست‌و‌جوی سریع اطلاعات

• امکان انتقال اطلاعات به اپلیکیشن‌های دیگر

• دسترسی هم‌زمان چندین کاربر به داده‌ها

امروزه دیتابیس‌ها در حوزه‌های مختلف کاری کاربرد دارند؛ برای مثال، انجام تراکنش‌های بانک‌داری، رزرو پرواز، ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌ها و انجام امور حسابداری شرکت‌ها از طریق پایگاه‌های داده انجام می‌شود. البته ماهیت دیتابیس‌ها در دنیای امروزی تغییر کرده است؛ امروزه علاوه‌بر ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورهای فیزیکی، نگه‌داری از اطلاعات در فضای ابری روز‌به‌روز در حال گسترش است. به‌عنوان‌مثال، خدمات حسابداری ابری در حال جایگزینی کامل حسابداری سنتی هستند.

بررسی کاربردهای دیتابیس در فضای وب

آشنایی با انواع دیتابیس؛ از پایگاه داده رابطه‌ای تا ابری

تا اینجا متوجه شدیم که دیتابیس چیست و چه کاربردی دارد؛ اکنون نوبت آن است که با انواع Database آشنا شویم. پایگاه داده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. از میان مدل‌های متنوع پایگاه‌های داده، دیتابیس‌های ابری بسیار مورد‌توجه قرار گرفته‌اند و در حال تکامل‌اند. به‌طور‌کلی، انواع پایگاه داده عبارت‌اند از:

• دیتابیس رابطه‌ای: Relational Database رایج‌ترین نوع پایگاه داده است که داده‌ها را در جدول‌های منظم و ساختار‌یافته دسته‌بندی می‌کند.

• دیتابیس توزیع‌شده: Distributed Database نوع دیگری از دیتابیس است. در این مدل، بخش‌هایی از پایگاه داده در مکان‌های فیزیکی متعدد و مجزا ذخیره می‌شوند. پردازش اطلاعات در این نوع دیتابیس، به‌صورت پراکنده در در نقاط مختلف شبکه انجام می‌شود.

• دیتابیس NoSQLپایگاه‌های داده NoSQL مکانیزم ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات متفاوتی نسبت به مدل‌های دیگر دیتابیس دارند. این پایگاه داده از زبان‌های مشابه با SQL نیز پشتیبانی می‌کند.

• دیتابیس Cloudپایگاه داده ابری نسل جدید دیتابیس محسوب می‌شود. این پایگاه‌های داده در فضای ابری فعال‌اند و دسترسی به اطلاعات را بدون محدودیت و به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر می‌کنند.

پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد کاربردهای جدید و منحصر‌به‌فردی برای سیستم‌های دیتابیس شده است. پایگاه‌های داده ابری در صنعت حسابداری نیز تغییرهای چشم‌گیری ایجاد کرده‌اند. برای مثال، امروزه می‌توان با خرید بهترین نرم افزار حسابداری ابری، امور مالی کسب‌و‌کارها را در هر زمان و مکان، در فضایی امن‌تر از قبل انجام داد. همچنین این برنامه‌های مالی، دقت و صحت امور حسابداری مجموعه‌ها را دو‌چندان کرده‌اند.

آشنایی با انواع دیتابیس

دیتابیس ابری چیست؟ بررسی ارتباط Database و فضای ابری

در سال‌های اخیر، پردازش اطلاعات در فضای ابری رشد قابل‌توجهی داشته است. بسیاری از شرکت‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌ها یا فایل‌های خود از فضای ابری گوگل یا نرم‌افزارهای ابری استفاده می‌کنند. در‌واقع پایگاه داده ابری، یک سرویس محاسبات ابری است که بدون نیاز به سخت‌افزارهای فیزیکی، دسترسی به دیتابیس و اطلاعات را به‌صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از دیتابیس ابری برای کسب‌و‌کارها

 استفاده از دیتابیس‌ها و نرم‌افزارهای ابری در هزینه‌های جاری کسب‌و‌کار به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی می‌کند؛ چرا که کسب‌و‌کارها نیازی به تهیه زیرساخت‌ها و سرورهای فیزیکی نخواهند داشت. امنیت بالا و امکان استفاده در هر زمان و در هر کجای دنیا، مزایای دیگر استفاده از سرورهای ابری محسوب می‌شوند.

همچنین، عرضه‌کنندگان سرویس‌های ابری کاربران را از تنش‌های ایجاد تغییرات در پایگاه داده دور نگه می‌دارند.  امروزه شما می‌توانید با استفاده از یک نرم افزار حسابداری ابری امور مالی مربوط به کسب‌و‌کارتان را به بهترین شکل برنامه‌ریزی و اجرا کنید.

نرم افزار حسابداری ابری سپیدار سیستم؛ انجام امور حسابداری در هر زمان و مکان!

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که دیتابیس چیست و چه کاربردهایی دارد. شما عزیزان می‌توانید با خرید نرم افزار حسابداری ابری از سپیدار سیستم، امور حسابداری کسب‌و‌کارتان را به‌صورت کاملا آنلاین در بستری ایمن انجام دهید. سپیدار سیستم علاوه‌بر نرم‌افزارهای ابری، انواع نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی را نیز برای مخاطبان خود عرضه می‌کند.

سوالات متداول


کاربرد دیتابیس چیست؟ 

به‌طور‌کلی، Datebase در دنیای فناوری اطلاعات کاربردهای زیر را دارد:

  • ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات و داده‌ها
  •  امکان پیدا کردن راحت داده مورد‌نظر از میان میلیون‌ها داده  
  • امکان حذف، ویرایش یا اضافه کردن اطلاعات
  •  امکان جست‌و‌جوی سریع اطلاعات
  • امکان انتقال اطلاعات به اپلیکیشن‌های دیگر
  • دسترسی هم‌زمان چندین کاربر به داده‌ها

 انواع دیتابیس کدام اند؟

به‌طور‌کلی، انواع پایگاه داده عبارت‌اند از:

  • دیتابیس رابطه‌ای
  • دیتابیس توزیع‌شده
  • دیتابیس NoSQL
  • دیتابیس Cloud

که در مقاله به صورت جداگانه به هر کدام پرداخته ایم.