خدمات ابری نرم افزار (saas) چیست؟

خدمات ابری نرم افزار (saas) چیست؟


نرم افزار saas یا نرم افزار خدمات ابری رویکرد جدیدی است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت، خدمات نرم افزاری خود را به عنوان سرویس به کاربران ارائه دهند. با مکانیزم ssas دیگر نیازی به نصب و نگهداری نرم افزارها ندارید و از دست مشکلات نرم افزاری نیز راحت می‌شوید. برنامه‌هایی مبتنی بر ssas همگی روی سرورهای به خصوصی کار می‌کنند و تمامی خدمات مربوط به امنیت، عملکرد درست و سایر پیچیدگی‌های مدیریت نرم افزار را بر عهده دارند. در این مقاله از سپیدار سیستم به بررسی دلایل استفاده از نرم افزار saas  و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

نرم افزار Saas چیست؟

Saas مخفف عبارت “Software as a Service” و به معنی نرم افزار مبتنی بر سرویس است و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از طریق اینترنت به برنامه‌هایی که مبتنی بر ابر یا “cloud-based” هستند، متصل شوند. یکی از بارزترین نمونه‌های saas سرویس Gmail گوگل است که برای استفاده از این سرویس نیاز به نصب نرم افزاری خاص نخواهید داشت. در واقع شما می‌توانید ایمیل‌ها و پیام‌های خود را به راحتی از طریق اینترنت مطالعه، ویرایش و یا حتی پاک کنید.

نرم افزار Saas چیست؟

در واقع کسب‌وکارها می‌توانند به جای نصب نرم افزار و استفاده از آن، فضایی را از ارائه‌دهنده‌های سرویس saas اجاره کرده تا نرم افزارشان از طریق اینترنت برای کاربران اجرا شوند. از آن پس مشتریان و کاربران کسب‌وکارها نیازی به نصب نرم افزار ندارند و می‌توانند به راحتی با یک مرورگر وب به آن دسترسی پیدا کنند.

نکته جالب در مورد نرم افزار مبتنی بر سرویس این است که تمام زیرساخت‌های نرم افزار مثل داده‌ها و … توسط شرکت ارائه‌دهنده سرور مدیریت می‌شود. در واقع ارائه‌دهنده سرور به وسیله تنظیم قرارداد با شما، از در دسترس بودن و امنیت داده‌ها مطمئن خواهد شد تا برای نرم افزار و کسب‌وکارتان خلل و مشکلی ایجاد نشود. با این ویژگی، شما نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا برای اجرای نرم افزارتان ندارید و به سرعت می‌توانید اپلیکیشن کسب‌وکارتان را به سرعت راه‌اندازی و اجرا کنید.

چرا باید از نرم افزار saas استفاده کنیم؟

در گذشته تنها راه‌حل پیش روی تمام صاحبین مشاغل برای مدیریت بهتر کسب و کارشان، نرم افزارهای سنتی بود. اما این نرم افزارها معایبی نیز داشتند که Software as a Service تمام آنها را برطرف کرده است.  در ادامه برای اطلاع از دلایل استفاده از  saas به معایب نرم افزارهای سنتی می‌پردازیم:

نرم افزار saas
  • نرم افزارهای سنتی به طور پیوسته نیاز به خرید، نصب، بروزرسانی، حفظ امنیت، نگهداری اصولی و مناسب و … دارند در صورتی که در نرم افزار saas بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شوند. این مشکلات شاید در اوایل کوچک به نظر برسند اما به مرور زمان تبدیل به یک دغدغه اساسی برای تیم نرم افزاری کسب‌وکارها شده و زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد.
  • شما برای ادغام چند نرم افزار سنتی با یکدیگر، نیاز به اطلاع از شیوه کد نویسی هر کدام از نرم افزارها دارید و همین امر فرایند ادغام را برای شما پیچیده می‌کند.
  • نگهداری و استفاده از نرم افزارهای سنتی، هزینه‌های اضافه زیادی را برای مشاغل کوچک به همراه خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از آنها چندان به صرفه نخواهد بود.

ویژگی‌های نرم افزار SaaS چیست؟

بهتر است برای آشنایی بیشتر با مفهوم SaaS، این مکانیزم را شبیه یک بانک تصور کنید. همانطور که می‌دانید بانک‌ها در عین اینکه خدمات گسترده‌ای در مقیاس بسیار زیاد به مشتریان ارائه می‌دهند، از حریم خصوصی آن‌ها هم محافظت می‌کنند. همه مشتریان بانک از سیستم یکسان و مشخصی بهره می‌برند و هیچ کدام نگران از دست رفتن اطلاعات شخصی‌شان نیستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار saas می‌پردازیم:

1. صرفه جویی در زمان:

در Software as a Service همه کاربران و برنامه‌های کاربردی شامل یک سری کدها و زیرساخت‌های مشترک هستند که از آن‌ها به صورت مرکزی نگهداری می‌شود. به وسیله نرم افزار saas کسب‌وکارها می‌توانند ایده‌های جدید خود را زودتر روی نرم افزارهای پیاده‌سازی و در زمان‌شان صرفه جویی کنند.

در saas امکان سفارشی‌سازی نرم افزار با چند کلیک ساده وجود دارد. در واقع هنگام استفاده از این نرم افزار، بر خلاف نرم افزارهای سنتی نیازی به صرف زمان برای بروزرسانی نرم افزار نخواهید داشت.

ویژگی‌های نرم افزار saas

2.سفارشی سازی آسان:

هر کسب‌وکاری که مبتنی بر اهداف و برنامه‌های سازمان خود باشد، قطعاً به  شخصی‌سازی نرم افزار خود را نیاز دارد. در saas این کار بدون تاثیرگذاری روی زیرساخت‌های مشترک امکان‌پذیر است. معماری نرم افزار saas به گونه‌ای است که هر شرکت یا کاربر می‌تواند سفارشی‌سازی‌های مخصوص خود را به راحتی انجام داده و نرم افزارش را با هزینه‌های کمتر بروزرسانی کند.

3.دسترسی بهتر:

به وسیله نرم افزار saas تمامی کاربران می‌توانند به صورت همزمان به اطلاعاتی که صاحبین کسب‌وکار به اشتراک گذاشته اند، دسترسی پیدا کنند. این روش نه تنها برای کاربران سودمند است بلکه به صاحبین نرم افزار نیز در نظارت بر نحوه استفاده از برنامه کمک می‌کند.

از مزایای نرم افزار saas چه می‌دانید؟

نرم افزار saas کارایی بیشتری نسبت به نرم افزارهای سنتی دارد و به همین دلیل بیشتر کسب‌وکارها به این نرم افزار رو می‌آورند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین مزیت‌های این نرم افزار می‌پردازیم تا با فواید آن بیشتر آشنا شوید:

  • هزینه کم بابت راه‌اندازی: همانطور که گفتیم شما می‌توانید نرم افزارهای خود را از طریق saas سفارشی‌سازی کنید و فقط بابت آنچه نیاز دارید هزینه بپردازید.
  • دسترسی در هر جا و هر مکان: برای دسترسی به نرم افزار ابری مبتنی بر سرویس کافیست فقط به یک خط اینترنت متصل باشید تا طریق مرورگر بتوانید از خدمات آن بهره‌مند شوید.
  • دسترسی دائمی: شما با نرم افزار مبتنی بر سرویس مطمئن هستید که کاربران‌تان همیشه به نرم افزار دسترسی دارند.
  • مقیاس‌پذیری بالا: شما می‌توانید نرم افزار خود را با نیازهای کسب و کارتان، حجم داده‌ها و تعداد کاربران تطبیق دهید.
  • به روزرسانی خودکار: ارائه‌دهنده‌های سرویس و توسعه‌دهنده‌های saas نیازهای مشتریان خود را می‌سنجند و در زمان مناسب بروزرسانی‌های لازم را انجام می‌دهند.
  • امنیت بالا: داده‌ها و اطلاعات کاربران در Software as a Service در سطوح امنیتی بالایی نگهداری می‌شوند.
مزایای نرم افزار saas

Saas؛ کامل‌ترین مدل رایانش ابری

رایانش ابری یا Cloud Computing مکانیزمی است که بر اساس آن سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات saas به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کنند و زیر ساخت‌های لازم برای اجرای نرم افزارها را ارائه می‌دهند. به لطف سیستم رایانش، حالا کاربران و کسب‌وکارها می‌توانند از راه دور به نرم افزار دسترسی پیدا کرده و از خدمات استفاده کنند. Saas فقط یکی از روش‌های ارائه خدمات توسط رایانش ابری است و در ادامه سایر راه‌حل‌های این سیستم را معرفی خواهیم کرد:

  • Iaas یا زیرساخت به عنوان سرویس: در این روش زیرساخت‌ها توسط ارائه‌دهنده سرویس به کسب‌وکارها ارائه می‌شوند.
  • Paas یا پلتفرم به عنوان سرویس: در این روش تامین زیرساخت‌ها بر عهده شرکت ارائه‌دهنده سرویس است.
  • XaaS یا همه چیز به عنوان سرویس: در این مکانیزم تمام ابزارهای “aaS” به شکلی کاملاً مرتبط در قالب یک پکیج قرار می‌گیرند.

هزینه‌های نرم افزار  saas  چگونه است ؟

باتوجه به میزان استفاده کسب‌وکارها و مشتریان از خدمات ارائه‌دهنده سرور، هزینه این سرورها باید برای دریافت خدمات به صورت ماهیانه پرداخت گردد. همانطور که گفتیم امکان سفارشی‌سازی نرم افزارها در  saas  وجود دارد و کسب‌وکارها می‌توانند تغییرات مورد نیازشان را روی این برنامه ایجاد کنند و فقط برای آنچه نیاز دارند هزینه بپردازند و به دلیل همین مقدار قابل توجه‌ای از هزینه‌هایشان کم می‌شود.

saas؛ تحولی در دنیای نرم افزار

عده‌ای تصور می‌کنند نرم افزارهای خدمات ابری مربوط به آینده هستند در حالی که همین حالا هم بیشتر نرم افزارهایی که با آن‌ها سرو  کار داریم، از همین رویکرد استفاده می‌کنند که از جمله این نرم افزارها می‌توان به Google Docs که از نصب نرم افزار word آفیس بی‌نیازتان می‌کند، Google Sheet که جایگزینی مناسب برای نرم افزار اکسل است، Dropbox که امکان جابه‌جایی فایل‌ها را می‌دهد و . … اشاره کرد. رایانش ابری و saas توانستند با این سرویس‌ها و خدمات ویژه مسیری طولانی را در سریع‌ترین زمان ممکن بپیمایند و قطعاً آینده را از آن خود می‌کنند.

ارائه‌دهنده‌های سرور به وسیله نرم افزار  saas به مشتریان خود خدماتی تخصصی ارائه می‌دهند و با به کار بردن راه‌حل‌های یکپارچه باعث می‌شوند تا سازمان‌ها روی اهدافشان متمرکز شده و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری را به شرکت ارائه‌دهنده سرویس بسپارند. این نرم افزارها با قدرت بالا محاسباتی خود در آینده به مشتریان کمک می‌کنند تا داده‌های‌شان را بدون هیچ مشکلی مدیریت و آن‌ها را سازماندهی کنند. نرم افزار حسابداری آنلاین و ابری نیز از برای ارائه خدمات از سرویس  SaaS استفاده می‌کند.

نرم افزار saas

نرم افزارهای مبتنی بر خدمات ابری در آینده کمک زیادی به کسب‌وکارها می‌کنند و چالش‌های زیادی را از سر راه آن‌ها بر می‌دارند. این نرم افزارها در تشخیص مشتریان بالقوه و خوب و همچنین تشخیص مشتریان نامناسب به صاحبین کسب و کار کمک می‌کنند و حتی راه‌حل‌هایی در اختیار صاحبان کسب‌وکارها می‌گذارند تا بتوانند زودتر به اهداف‌شان برسند. حالا دیگر دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک بیشتر کسب‌وکارها به جای استفاده از نرم افزارهای سنتی از نرم افزار saas استفاده کنند.

در پایان باید اشاره کرد که نرم افزارهای ابری سپیدار می‌توانند گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسب و کارهایی باشند که تمایل دارند از آخرین فناوری روز استفاده کنند و در ضمن هزینه‌های خود را کاهش دهند.

سوالات متداول


نرم افزار Saas چیست؟

Saas مخفف عبارت “Software as a Service” و به معنی نرم افزار مبتنی بر سرویس است و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از طریق اینترنت به برنامه‌هایی که مبتنی بر ابر یا “cloud-based” هستند، متصل شوند.

هزینه‌های نرم افزار  saas  چگونه است ؟

باتوجه به میزان استفاده کسب‌وکارها و مشتریان از خدمات ارائه‌دهنده سرور، هزینه این سرورها باید برای دریافت خدمات به صورت ماهیانه پرداخت گردد.