IIS چیست؟ وب سرور قدرتمند مایکروسافت

IIS چیست و چه کاربردی دارد؟ راهنمای کامل وب سرور iis


آیا می‌دانید IIS چیست و چه کاربردهایی در دنیای فناوری اطلاعات دارد؟ اگر فقط کمی با سرورهای اینترنتی آشنایی داشته باشید، حتما نام وب سرور IIS بارها به گوشتان خورده است! IIS که با نام وب‌سرور ویندوز نیز شناخته می‌شود، میزبانی برنامه‌ها و فایل‌های شما را بر‌عهده می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره iis در اختیارتان قرار دهیم. اگر به‌دنیای تکنولوژی و سرورهای اینترنتی علاقه دارید، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Iis مخفف چیست؟ وب سرور منعطف و قدرتمند مایکروسافت

وب سرور IIS مخفف عبارت انگلیسی «Internet Information Service» به‌معنای سرویس اطلاعات اینترنتی است. این وب سرور که توسط شرکت معتبر و معروف مایکروسافت تولید و عرضه شده است، در سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. البته اجرای این سیستم قدرتمند و منعطف توسط Mono در سیستم عامل‌های MacOS و Linux نیز امکان‌پذیر است.

Iis صفحات یا فایل‌های HTML درخواستی را به کاربران نهایی عرضه می‌کند. در‌واقع، پس از خرید دامنه و هاست و راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی، وب سرور iis درخواست‌های ارسالی از مرورگر کاربر را قبول کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. IIS برای سایت‌هایی مناسب است که با زبان برنامه‌نویسی ASP طراحی شده‌اند و امکاناتی مانند Media Streaming، میزبانی Web Application و بسیار از قابلیت‌های دیگر را در اختیار سایت قرار می‌دهد. با استفاده از این وب سرور می‌توانید خدمات حسابداری ابری را نیز به بهترین شکل ممکن در ویندوز انجام دهید.

معرفی و آموزش IIS در سایت سپیدار سیستم

وب سرور IIS چگونه کار می‌کند؟

ISS در‌واقع میزبانی پوشه‌ها و برنامه‌های ویندوز را بر‌عهده می‌گیرد. هر زمان که دامنه در مرورگر وارد شود، IIS فایل‌ها را از وب سرور خوانده و پردازش می‌کند. به بیان ساده، وب سرور iis یک واسطه است که پردازش پیام‌های برنامه از درگاه‌های TCP را برعهده دارد. ترافیک ورودی از طریق پورت‌های 443 (پورت ترافیک HTTPS) و 80 (پورت HTTP) وارد شده و سپس این ترافیک‌ها توسط IIs پردازش می‌شوند.

برای مثال، اگر قصد کار با بهترین نرم افزار حسابداری ابری را داشته باشید، پس از وارد کردن دامنه در مرورگر، فایل‌ها توسط IIS خوانده و پردازش می‌شوند. اکنون که متوجه شدید IIS چیست و چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است با نسخه‌های مختلف این وب سرور آشنا شوید.

محوه فعالیت وب سرور IIS

معرفی نسخه‌های مختلف وب سرور IIS

تا کنون ورژن‌های مختلفی از وب سرور IIS توسط مایکروسافت منتشر شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید به‌طور خلاصه نسخه‌های مختلف iis و سیستم عامل‌هایی که این وب سرور در آن‌ها گنجانده شده است را مشاهده کنید:

VersionOperating System
1.0Included with Windows NT 3.51 SP 3
2.0Included with Windows NT Server 4.0.
3.0Included with Windows NT Server 4.0 Service Pack 3
4.0Self-contained download
5.0Built-in component of Windows 2000.
5.1Built-in component of Windows XP Professional.
6.0Built-in component of Windows Server 2003.
7.0Built-in component of Windows Vista and Windows Server 2008.
7.5Built-in component of Windows 7 and Windows Server 2008 R2.
8.0Built-in component of Windows 8 and Windows Server 2012.
8.5Built-in component of Windows 8.1 and Windows Server 2012 R2
10Built-in component of Windows 10 and Windows Server 2016

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، IIS نسخه 9 وجود ندارد؛ چرا که شرکت مایکروسافت از تولید آن صرف‌نظر کرده است. اگر تمایل دارید برای انجام امور مالی کسب‌و‌کار خود از نرم افزار حسابداری تحت وب یا همان برنامه‌های ابری استفاده کنید، بهتر است جدیدترین نسخه ویندوز و وب سرور IIS را مورد‌استفاده قرار دهید.

مزایای وب‌سرور IIS چیست؟

وب سرور iis مزایای متعددی برای کاربران ویندوز دارد. در ادامه این مقاله برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این وب سرور قدرتمند را معرفی می‌کنیم:

  • کاربردهای متعدد: IIS کاربردهای متعدد و متنوعی دارد. این وب سرور معمولا برای میزبانی برنامه‌های تحت وب ASP.NET و سایت‌های استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از iis به‌عنوان یک سرور FTP و عرضه‌کننده خدمات WCF نیز استفاده می‌شود.
  •  امنیت بالا: IIS از ویژگی‌های احراز هویتی مانند Basic ASP.NET و Windows auth برخوردار است. درخواست فیلتر برای لیست سفید، SFTP در سایت و فعال کردن HTTPS نیز از دیگر ویژگی‌های امنیتی IIS هستند.
  •   application pool: یک جزء اساسی و اصلی IIS همین مجموعه application pool است.
  • مدیریت از راه دور: IIS را می‌توان از راه دور و از طریق CLI یا PowerShell مدیریت کرد.
  •  انعطاف‌پذیری بالا: یکی دیگر از مزیت‌های وب سرور IIS، انعطاف‌پذیری بالای آن است. از این ابزار می‌توان برای اهداف مختلفی در ویندوز استفاده کرد.

وب سرور IIS امنیت مناسبی دارد. در‌واقع بخشی از امنیت ویندوز با استفاده از این وب سرور تامین می‌شود؛ بنابراین هنگام استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری و پردازش داده‌های مالی در فضای ابری، خیالتان راحت خواهد بود. البته به‌دلیل بزرگی این وب سرور، در‌صورت سهل‌انگاری کاربر، هکرها می‌توانند به سرقت اطلاعات بپردازند. شما می‌توانید برای آشنایی با امنیت نرم‌افزارهای ابری مقاله «امنیت ابری» را مطالعه کنید.

بررسی مزایای وب سرور IIS

نقاط ضعف IIS چیست؟ برخی از چالش‌های امنیتی 

در سال‌های گذشته گستردگی وب سرور IIS، دردسرها و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده است. امروزه برخی از هکرها با استفاده از باگ‌های نرم‌افزاری IIS، توانایی نفوذ به سیستم‌ها و سرقت اطلاعات را پیدا کرده‌اند. این باگ‌ها در‌واقع چالش‌های امنیتی IIS محسوب می‌شوند که مایکروسافت درصدد رفع آن‌هاست. غیر‌فعال کردن سرویس DoS، اجرای برخی از دستورها به‌صورت خودسرانه و به مخاطره انداختن سرویس دهنده نیز از مشکلات دیگر این وب سرور هستند.

برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنیم نصب IIS را به فردی آگاه بسپارید و این کار را به‌صورت دقیق انجام دهید. اگر این وب سرور به‌صورت منظم آپدیت شود، به‌راحتی و در فضایی امن می‌توانید برای رایانش ابری و استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری ابری در ویندوز اقدام کنید. شما می‌توانید در مقاله «رایانش ابری چیست» مهم‌ترین نکات درباره این سرویس‌های جدید را مطالعه کنید.

افزایش امنیت حسابداری با استفاده از نرم‌افزار حسابداری ابری سپیدار سیستم

در این مقاله به‌طورکامل بررسی کردیم که IIS چیست و چه کاربردی دارد. امروزه با وجود این وب سرور و استفاده از مرورگرهای ویندوز می‌توانید خدمات حسابداری کسب‌و‌کار خود را در فضای ابری انجام دهید. سپیدار سیستم نیز اخیرا بهترین نرم‌افزارهای حسابداری ابری ایران را برای مخاطبان خود طراحی و تولید کرده است. برای دریافت مشاوره در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول


IIS چیست و چه کاربردی دارد؟

IIS که با نام وب‌سرور ویندوز نیز شناخته می‌شود، میزبانی برنامه‌ها و فایل‌های شما را بر‌عهده می‌گیرد.

مزایای وب‌سرور IIS چیست؟

از مزایای این سرور می توانیم به مواردی مثل کابرهای متعدد، مدیریت از راه دور و امنیت بالا اشاره کرد.