داکر چیست و چگونه کار می‌کند؟

داکر چیست؟


توسعه سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها معمولا یک چرخه عمر طولانی دارند و زمان بسیاری را صرف می‌کنند. متخصصان توسعه با استفاده از شیوه‌های مدرن توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات موفق به طراحی پلتفرمی شدند که به کاهش چرخه عمر توسعه سیستم‌عامل‌ها کمک می‌کند. داکر واژه‌ای است که مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان به‌خوبی با آن آشنایی دارند. اگر برایتان سوال است که داکر چیست، این مقاله برای شما نوشته شده است. با مطالعه مطلب پیش رو هرآنچه را که باید درباره داکر بدانید، به‌خوبی درک خواهید کرد.

تعریف ماهیت داکر (Docker) و کانتینر (Container)

در پاسخ به سوال «داکر چیست» باید بگوییم که Docker یک پلتفرم منبع‌باز است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کانتینرها را بسازند، مستقر و اجرا کنند و به به‌روزرسانی و مدیریت آن‌ها بپردازند. کانتینرها توسعه و تحویل برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را ساده می‌کنند. با تغییر سازمان‌ها به سمت توسعه بومی ابری و محیط‌های چند ابری ترکیبی، کانتینرها نیز محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

هرچند توسعه‌دهندگان بدون کانتینر می‌توانند بدون داکر و حتی به‌صورت مستقیم با قابلیت‌های ساخته‌شده در لینوکس و سایر پلتفرم‌ها کار کنند، اما داکر کانتینری‌سازی را سریع‌تر، آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. داکر همان گلوله نقره‌ای است که مشکل کانتینرهای نرم‌افزار و مجازی‌سازی را یک بار برای همیشه حل کرد. این موضوع در معماری رایانش ابری نیز بسیار موثر است.

آشنایی با داکر و ماهیت آن

معرفی انواع کامپوننت‌ها در داکر

در ساخت داکر از کامپوننت‌های مختلفی استفاده می‌شود. با شناخت انواع داکرها به‌راحتی می‌توانید مفهوم این پلتفرم را درک کنید. در ادامه به معرفی انواع کامپوننت‌ها در داکر می‌پردازیم:

Docker file؛ فایل موردنیاز برای راه‌اندازی داکر

همه کانتینرهای داکر با یک فایل داکر شروع به کار می‌کنند. داکر فایل در واقع یک فایل متنی حاوی دستورالعمل‌های ساخت Docker Image با سینتکس ساده و قابل‌فهم است. راه‌اندازی داکر بدون اطلاعات درون فایل داکر امکان‌پذیر نیست. به‌عبارت‌دیگر، فایل داکر تعیین‌کننده نوع سیستم‌عامل پشت هر کانتینر، زبان‌ها، متغیرهای محلی و پورت‌های شبکه مورداستفاده خواهد بود. همچنین با استفاده از داکر فایل می‌توان متوجه شد که container بعد از اجرا قرار است چه کاری انجام دهد.

فناوری داکر به کاهش هزینه‌های مربوط به تهیه و نگهداری سخت‌افزاری کمک می‌کند. به همین خاطر با استفاده از فضای ابری رایگان در حسابداری می‌توانید مشکل تهیه و نگهداری سخت‌افزاری را به شکلی بهینه و با هزینه بسیار کم برطرف کنید.

Docker Image؛ ساخت یک تصویر کلی بر اساس داکر فایل

بعد از اتمام کار نوشتن داکر فایل، باید قابلیتی به اسم Docker Build را فراخوانی کنید. با این کار یک تصویر بر اساس محتویات داکر فایل ساخته خواهد شد. Docker Image در واقع یک فایل قابل‌حمل است که دستورات داخل آن مشخص می‌کنند که کانتینر کدام کامپوننت‌های نرم‌افزاری را چگونه اجرا کند.

در این صورت داکر فایل تعدادی فایل را از مخازن مختلف دانلود می‌کند؛ به همین خاطر شما باید به‌طورواضح مشخص کنید که کدام نسخه‌ها باید دریافت شوند. تصویر ساخته‌شده از داکرفایل استاتیک است؛ یعنی فقط کافی است یک بار آن را بسازید و نیازی به تغییر نیز ندارد. همین موارد باعث بهبود عملکرد نرم‌افزارهای ابری در دنیای امروز می‌شود؛ به‌طوری‌که بسیاری از کسب‌وکار با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری ابری امور مالی را بدون نیاز به دسترسی مستقیم به یک سیستم‌عامل انجام می‌دهند.

ساختار داکر چگونه است؟

Docker run؛ دستوری برای راه‌اندازی کانتینر

داکر ران در واقع یک قابلیت یا دستور است که باعث راه‌اندازی Container می‌شود. هر کانتینر نمونه‌ای از یک Image محسوب می‌شود و ماهیت آن موقتی است. بااین‌حال امکان متوقف کردن یا راه‌اندازی مجدد کانتینرها وجود دارد.

Docker Hub؛ مخزن مدیریت Containerها

ساخت کانتینرها کار چندان دشواری نیست؛ بااین‌حال نیازی نیست برای هر Image یک کانتینر جداگانه ایجاد کنید. داکر هاب یک مخزن SaaS برای به‌اشتراک‌گذاری و مدیریت کانتینرها است. در این مخزن می‌توانید Imageهای رسمی داکر را پیدا کرده و حتی پروژه‌هایتان را نیز به Repository اضافه کنید. تصاویر موجود در داکر هاب معمولا به‌صورت متن‌باز در دسترس همه قرار گرفته‌اند. با کمک داکر هاب می‌توانید از کانتینرهای مناسب برای انواع کارها مانند حسابداری ابری استفاده کنید.

Docker Engine؛ مغز متفکر و هسته اصلی داکر

داکر انجین درواقع یک تکنولوژی کلاینت/سرور است که وظیفه ساخت و اجرای کانتینرها را به عهده دارد. به یاد داشته باشید که در بسیاری از مواقع وقتی راجع به داکرها صحبت می‌شود، منظور همان Docker Engine است. داکر انجین معمولا در دو نسخه Enterprise با قابلیت‌های اضافه و پرداخت هزینه و نسخه Community به‌صورت متن‌باز و کاملا رایگان عرضه می‌شود.

درک راحت‌تر عملکرد داکر کانتینر با شناخت اجزای آن

داکر چه کاربردهایی در شبکه دارد؟

حالا که به سوال «داکر چیست» به‌طورکامل پاسخ دادیم، وقت آن است که درباره کاربردهای Docker کمی صحبت کنیم. از مهم‌ترین کاربردهای داکر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت اپلیکیشن‌های سریع و پایدار

فناوری داکر چرخه حیات توسعه را تا حد قابل‌توجهی ساده‌تر می‌کند. درواقع فراهم کردن امکان کار در محیط‌های استانداردسازی‌شده با استفاده از کانتینرهای محلی، باعث این ساده‌سازی در چرخه حیات توسعه می‌شود. کانتینرها یک روش عالی برای یکپارچه‌سازی و خدمت‌دهی پیوسته به حجم‌های کاری محسوب می‌شوند. به همین خاطر است که در حال حاضر استفاده از فناوری داکر در نرم افزار مالی با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده است.

استقرار واکنش‌گرا و مقیاس‌پذیری

کانتینرها در فناوری داکر امکان ایجاد حجم کاری و قابل‌حمل را فراهم می‌کنند. پلتفرم‌های مبتنی بر محفظه (Container) قابلیت اجرا روی لپ‌تاپ توسعه‌دهنده، ماشین‌های فیزیکی یا مجازی در یک مرکز داده، ارائه‌دهندگان فضای ابری و همچنین محیط‌های تلفیقی را دارند. از طرفی، داکرها به‌دلیل ماهیت قابل‌حمل و حجم پایینی که دارند، مدیریت حجم‌های کاری (Workload)، تنظیم مقیاس یا تخریب اپلیکیشن‌ها و خدمات را به کاری آسان تبدیل کرده‌اند. با استفاده از فناوری داکر می‌توانید عملیات و تغییرات لازم را در لحظه و بدون فوت وقت پیاده‌سازی کنید.

اجرای حجم کاری بیشتر بدون نیاز به ارتقای سخت‌افزاری

داکر را یک جایگزین عالی و به‌صرفه برای ماشین‌های مجازی مبتنی بر لایه نرم‌افزاری می‌دانند. داکر با حجم کم و سرعت بالای خود، امکان به‌کارگیری ظرفیت محاسباتی بیشتری را نیز به وجود می‌آورند. از داکرها برای محیط‌های با تراکم بالا و همچنین استقرار نرم‌افزارهای کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

آشنایی با کاربردها و مزایای داکر در شبکه

بهبود عملکرد نرم‌افزارهای ابری حسابداری با داکر

در این مقاله به سوال «داکر چیست» پاسخ دادیم و ماهیت و کاربردهای این فناوری به‌روز را در شبکه بررسی کردیم. داکر و کانتینر دو مفهوم اساسی در این مقاله بودند که به توضیح هرکدام از آن‌ها پرداختیم. با استفاده از داکر در فضاهای ابری مطمئن خواهید بود که پروژه موردنظرتان در سیستم‌های دیگر بدون نیاز به اتصالات یا تنظیمات خاصی اجرا می‌شود. چنانچه هرگونه سوالی درباره داکر یا کانتینر دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما باشند.

سوالات متداول


داکر چه کاربردهایی در شبکه دارد؟

از مهم‌ترین کاربردهای داکر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت اپلیکیشن‌های سریع و پایدار

استقرار واکنش‌گرا و مقیاس‌پذیری

اجرای حجم کاری بیشتر بدون نیاز به ارتقای سخت‌افزاری