فضای ابری گوگل چیست

فضای ابری گوگل چیست؟به همراه آموزش استفاده از گوگل درایو


فضای ابری گوگل چیست؟ این سئوال بسیاری از کاربران است. رایانش ابری اشاره به ارائه منابع فناوری اطلاعات به تقاضاکنندگان آن در ازای دریافت هزینه دارد. خب منظور از منابع فناوری اطلاعات چیست؟

ممکن است شما برای رفع نیازهای خودتان و یا سازمانی که در آن کار می‌کنید نیاز به یک فضای امن برای ذخیره‌سازی اطلاعات داشته باشید یا به دلیل اینکه رایانه‌های در دسترس شما توان پردازش داده‌های مورد نظرتان را ندارند نیاز به یک توان پردازشگری بالا داشته باشید.

راه‌حل این مسئله استفاده از ظرفیت ارائه شده توسط شرکت‌هایی است که خدمات رایانش ابری را ارائه می‌دهند. شرکت‌های زیادی در ایران و جهان ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری هستند. این شرکت‌ها با دردست‌داشتن زیرساخت‌های پرهزینه و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز به کاربران خود فرصت استفاده از منابع فناوری اطلاعات (مراکز داده، قدرت پردازش، فضای امن ذخیره‌سازی اطلاعات، …) را می‌دهند.

در اینجا می‌خواهیم معروف‌ترین سرویس رایانش ابری دنیا یعنی سرویس ابری گوگل، نمونه‌هایی از خدمات آن و کلیاتی از چگونگی ارائه خدمات توسط گوگل را با شما در میان بگذاریم.

فضای ابری گوگل متشکل از مجموعه‌­ای از امکانات و ابزار فیزیکی مانند رایانه­‌ها، دیسک‌درایوها و منابع مجازی مانند ماشین‌های مجازی(VMs) است که در مراکز داده گوگل در مناطق مختلف دنیا قرار دارند. هر یک از این مناطق شامل ناحیه­هایی می­شوند که برای شناسایی هر یک از این نواحی از کدهایی مانند asia-east1-a استفاده می‌شود. مراکز داده گوگل به این دلیل در نقاط مختلف دنیا قرار دارند که کاربران در هر کشوری که باشند بتوانند با سرعت بالایی به داده‌­های خود دسترسی داشته باشند. سرویس ابری گوگل بیش از 100 خدمت را ارائه می‌کند. در قسمت پایین لیست تعدادی از سرویس‌­هایی که توسط فضای ابری گوگل ارائه می­شوند و کاربردهای آن‌ها را می­‌توانید مشاهده کنید:

عنوان سرویس کاربرد
Cloud Debugger نظارت بر روی اپلیکیشن هایی که خودتان ساختید
Cloud Storage ذخیره داده به مدت طولانی و با امنیت بالا
Big Query دسته بندی و تحلیل داده های عظیم مربوط به کسب و کارها
Cloud CDN شبکه ای برای ارائه محتوای ویدئویی و وب
Video AI دسته‌بندی و شناسایی ویدئوها از طریق یادگیری ماشین؛ مانند شناسایی صورت یا ردیابی اشیا در فیلم
Speech-to-text شناسایی گفتار و تبدیل آن به متن

قیمت فضای ابری گوگل (آپدیت زمستان 1400)

قیمت‌گذاری خدمات ابری گوگل بر اساس نوع و مقدار خدمات ابری است که شما می‌خواهید استفاده کنید. برای اینکه بتوانید برآورد درستی از هزینه‌ای که باید برای خرید سرویس‌های ابری گوگل بپردازید داشته باشید هزینه استفاده از تعدادی از پرکاربردترین خدمات فضای ابری گوگل را در جدول زیر نشان دادیم:

سرویس مقدار مصرف رایگان قیمت متوسط
Speech to text (تبدیل گفتار به متن) تا 60 دقیقه هر 15 ثانیه 006/. دلار
Big Query تا 1 ترابایت هر ترابایت 5 دلار
Video AI تا 100 دقیقه هر دقیقه 0.1 دلار
Cloud CDN هر گیگ بین 0.03 تا 0.24 دلار
Cloud Debugger کاملا رایگان
Cloud Storage هر گیگ 0.02 دلار

همان‌طور که متوجه شدید عموماً سرویس‌های ابری گوگل تا یک مقدار مصرف مشخصی به‌صورت رایگان ارائه می­شود. در نظر داشته باشید که قیمتی که در این جدول آورده شده قیمت متوسط استفاده از این سرویس‌ها است. در حقیقت هر یک از این سرویس‌ها امکانات متنوعی را ارائه می‌دهند که شما می‌توانید برخی را انتخاب و برخی دیگر را انتخاب نکنید و در نهایت با توجه به امکانات خاصی که از یک سرویس انتخاب کرده‌اید هزینه دقیق مشخص خواهد شد.

امنیت فضای ابری گوگل

گوگل از صدها مهندس خبره در زمینه امنیت و حریم خصوصی در بخش‌های گوناگون شرکت استفاده می‌کند تا بتواند امن بودن مراکز داده را تا مقدار زیادی تضمین کند.

بر اساس اعلام شرکت گوگل پروتکل­‌های امنیتی سرویس‌های ابری که این شرکت ارائه می‌کند در چند لایه اعمال می‌شود. اول از همه امنیت زیرساخت‌های فیزیکی مربوط به فضای ابری گوگل است، پس از آن امنیت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که با زیرساخت‌های فیزیکی در ارتباط هستند تأمین می‌شود و در نهایت توجه ویژه‌ای به فرایندها و محدودیت‌های فنی می‌شود تا امنیت اجرایی از این راه حاصل بشود. شکل زیر لایه‌های امنیتی که گوگل برای حفاظت از اطلاعات ترتیب داده را نشان می‌دهد:

امنیت فضای ابری گوگل

تمام مراکز داده‌ای که گوگل داده‌ها را در آنجا نگه می‌دارد متعلق به خود شرکت گوگل است و برای حفظ امنیت فیزیکی این مراکز تدابیر پیچیده‌ای اندیشیده شده است، از جمله:

  • فقط به تعداد بسیار کمی از کارکنان گوگل اجازه رفت‌وآمد به این مراکز داده شده است
  • استفاده از اثر انگشت و حسگر چشمی
  • به‌کارگیری دوربین مداربسته
  • قراردادن موانعی برای ورود وسایل نقلیه
  • استفاده از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر لیزر

برای حفظ امنیت هزاران ماشین سرور که به شبکه محلی متصل هستند، تمامی بوردها و قطعات مربوط به سخت‌افزارها توسط خود گوگل طراحی شده‌اند.موضوع دیگری که خیال کاربران خدمات ذخیره‌سازی ابری گوگل را راحت‌تر می‌کند به‌کاربردن سیستم کدگذاری اطلاعات هم در حین انتقال اطلاعات از رایانه شما بر روی فضاهایی مانند گوگل درایو و همچنین زمانی که اطلاعات شما بر روی این سرویس قرار می‌گیرد.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

گوگل درایو

گوگل درایو یکی از سرویس‌های گوگل است که فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید عکس‌ها، فیلم‌ها، مخاطبان تلفن همراه و هر نوع فایل دیگری را در فضای گوگل درایو ذخیره کنید. گفتنی است که گوگل این فضا را تا سقف 15 گیگ به‌صورت رایگان ارائه می‌کند؛ بنابراین در صورتی که به فضایی بیش از این نیاز دارید باید مبلغی را بابت خرید فضای ذخیره اضافی پرداخت کنید.

گفتنی است که با ذخیره کردن اطلاعات خود در گوگل درایو در هر شهر و هر کشوری که باشید حتی در صورتی که گوشی و لپ‌تاپ خودتان را به همراه ندارید، تنها با داشتن اطلاعات اکانت گوگل درایو خودتان می‌توانید به همه اطلاعاتی که در گوگل درایو ذخیره کردید دسترسی داشته باشید.

برای ساختن اکانت و استفاده از گوگل درایو چند مرحله ساده را باید طی کنید. توجه کنید که اگر قبلاً اکانت گوگل دارید (همان اکانتی که برای ورود به جیمیل استفاده می‌کنید) نیازی به طی‌کردن مراحل اول و دوم ندارید و یک راست سراغ مرحله سوم بروید. در صورتی که اکانت گوگل ندارید، از مرحله اول شروع کنید.

مرحله اول

مرورگر Google Chrome را باز کرده و سه کلمه create google account را در آن تایپ و جستجو کنید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

مرحله دوم

پس از نمایش نتایج توسط google بر روی اولین گزینه کلیک کنید تا صفحه جدیدی که باز می‌شود را مطابق عکس زیر مشاهده کنید. در اینجا یک اکانت گوگل برای خودتان بسازید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

مرحله سوم

دو کلمه google drive را در گوگل جستجو کنید و بر روی گزینه Drive کلیک کنید تا صفحه زیر ظاهر شود. در این صفحه بر روی دکمه Go to Drive کلیک کنید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

مرحله چهارم

در صفحه زیر جیمیل خود (همان آدرسی که برای ساختن اکانت گوگل وارد کردید) را وارد کنید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

مرحله پنجم

پسورد اکانت گوگل خودتان را وارد کنید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

مرحله ششم

اکنون شما وارد گوگل درایو شدید. با کلیک کردن بر روی علامت به‌علاوه (+) در سمت چپ صفحه و کلیک بر روی گزینه­‌های File upload و  Folder upload می‌توانید فایل­‌ها و پوشه‌­های خودتان را بر روی گوگل درایو آپلود و ذخیره کنید.

آموزش فضای ابری گوگل درایو

سخن پایانی

در این مقاله فضای ابری گوگل (Google Cloud) را که یکی از عظیم‌ترین سرویس‌های ابری جهان به شمار می‌آید، معرفی کردیم. همان گونه که دیدید سرویس‌های ابری گوگل محدود به فضای ذخیره‌سازی اطلاعات نمی‌شود بلکه امکانات متنوعی را با توجه به نیاز اشخاص و کسب‌وکارها ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به نیازی که به عنوان یک شخص یا یک کسب‌وکار به زیرساخت‌های ابری دارید و همچنین مقدار هزینه‌ای که می‌خواهید برای استفاده از این سرویس‌ها اختصاص دهید، یکی از ده‌ها سرویس فضای ابری گوگل را انتخاب و خریداری کنید.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]


2 دیدگاه برای ”فضای ابری گوگل چیست؟به همراه آموزش استفاده از گوگل درایو

  1. بهزاد حاجی پور

    آپدیت فایلهایی که به فضای ابری فرستادیم به چه شکله؟ آیا باید بصورت دستی آپدیت کنیم با اینکار خودکار هم امکان پذیره؟ فرض کنید یک فایل اکسل دارک که هر روز اطلاعاتی بهش وارد میکنم و میخوام در فضای ابری باشه باید خودم هر دفعه وارد گوگل دراید بشم و آپدیت کنم؟

  2. اصغر عالمی

    دیدگاه مثبتی دارم همچنین در ارائه خدمات در امور کسب و کار باعث آسایش و راحتی کاربران می‌شه و حل مشکلات همواره باید با پرداخت هزینه باشد که این امریست طبیعی.
    با سپاس فراوان

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *