معایب رایانش ابری چیست؟ | استفاده درست و بهینه از رایانش ابری

معایب رایانش ابری چیست؟ | استفاده درست و بهینه از رایانش ابری


رایانش ابری مانند هر فناوری دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای استفاده درست و بهینه از هر فناوری لازم است ابتدا با مزایا و معایب آن آشنایی کامل داشته باشیم. هرچند که مزایای رایانش ابری بسیار چشمگیر است و همین مزایا موجب گسترش روزافزون استفاده از آن شده است، اما با این حال برخی معایب نیز برای استفاده از آن تشخیص داده شده است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در این مقاله تلاش می‌کنیم به طور جامع و کامل شما را با معایب رایانش ابری آشنا کنیم تا بتوانید بسته به نیاز خود برای استفاده از آن تصمیم‌گیری کنید.

رایانش ابری چه معایبی دارد؟

همان گونه که گفته شد هر فناوری جنبه‌های منفی بسیاری دارد و آگاهی از این جنبه‌های منفی پیش از استفاده از فناوری‌ها بسیار مهم است. چرا که اطلاع از محدودیت‌ها و معایب هر سرویس و فناوری پیش از استفاده از آن موجب انتخابی مطابق با نیاز، منابع و اهداف سازمان می‌شود.

معایب رایانش ابری

رایانش ابری با وجود مزایای بسیار معایبی نیز دارد که اگرچه ممکن است همه استفاده‌کنندگان از این فناوری به آن‌ها برخورد نکنند، اما اطلاع از آن‌ها برای همه ضروری است.

وابستگی به اتصال اینترنت

برای دسترسی به رایانش ابری همیشه به اینترنت نیاز است و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه که موجب قطعی اینترنت می‌شوند فعالیت کسب‌وکار با مشکل مواجه خواهد شد. چرا که در رایانش ابری تمام داده‌ها در بستر اینترنت ذخیره شده‌اند و اتصال قوی به اینترنت تنها راه دسترسی به اطلاعات خواهد بود.

خطرات امنیتی

از اصلی‌ترین معایب رایانش ابری پیچیدگی مدیریت امنیت فضای ابری است. در سیستم‌های اطلاعاتی حساس مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات بسیار مهم است و با وجود این‌که ارائه‌دهندگان خدمات ابری تلاش می‌کنند بهترین استانداردهای امنیتی را اجرا کنند، ذخیره اطلاعات بر روی سرورهای آنلاین همیشه خطراتی را به همراه دارد.

خطرات امنیتی رایانش ابری

با استفاده از فناوری رایانش ابری در حقیقت کاربران امکان دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مهم کسب‌وکار خود را به ارائه‌دهنده خدمات ابری خود می‌دهد و این امر سبب کاهش امنیت اطلاعات می‌شود. زمانی که اطلاعات بر روی ابر ذخیره می‌شوند امکان هک‌شدن و یا دسترسی غیرمجاز تصادفی بیشتر می‌شود.

آسیب‌پذیری در محیط‌های اشتراکی

دسترسی غیرمجاز و APIهای ناامن اولین مشکل آسیب‌پذیری فضای ابری است. دسترسی غیرمجاز و سوءاستفاده از اعتبار کارکنان از شایع‌ترین مسائل امنیتی است که اغلب در محیط‌های اشتراکی اتفاق می‌افتد.

از بین رفتن، سرقت و نشت داده‌ها

هنگامی که فایل‌ها و داده‌ها روی سرور شخص دیگری ذخیره می‌‍شوند، احتمال نشت داده‌ها و افشای غیرمجاز اطلاعات حساس به طور ناخودآگاه بالا می‌رود. این اتفاق در دنیای مجازی یک اتفاق محتمل و بدیهی است. ویروس‌ها، بدافزارها و حوادث فیزیکی نیز می‌توانند داده‌ها را بدون امکان بازیابی ناخوانا کنند؛ بنابراین باید قبل از پیش‌آمدن این‌گونه حوادث برای جلوگیری ازدست‌دادن داده‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

خرابی و عدم دسترسی به سرویس

ارائه‌دهندگان خدمات ابری روزانه به تعداد زیادی از کاربران خدمات ارائه می‌دهند و همین می‌تواند موجب شود با خرابی یا مشکلات دیگری که ممکن است در سمت ارائه‌دهنده ایجاد شود، کاربران بسیاری برای مدتی به سرویس خود دسترسی نداشته باشند.

کنترل محدود

از آنجایی که زیرساخت ابری به طور کامل در انحصار ارائه‌دهنده خدمات ابری است، کاربران کنترلی بسیار محدود بر روی آن دارند. یک کاربر فقط می‌تواند برنامه‌های کاربردی، اطلاعات و خدمات را کنترل و مدیریت کند و به خود زیرساخت دسترسی ندارد. حتی این امکان وجود دارد که ارائه‌دهنده اجازه به‌روزرسانی و مدیریت میان‌افزارها را نیز به کاربر نهایی ندهد. همین کنترل و دسترسی محدود از معایب پردازش ابری محسوب می‌شود.

نیاز به سرور فیزیکی

رایانش ابری به‌تنهایی کاربران را از سرور فیزیکی بی‌نیاز نمی‌کند و برای پشتیبان‌گیری از اطلاعاتی که بر روی فضای ابری ذخیره می‌شوند همواره نیاز به سرور فیزیکی وجود دارد.

عدم استانداردسازی

برای ارائه و استفاده از خدمات ابری استاندارد واحدی وجود ندارد. سازمان‌هایی در تلاش برای استانداردسازی این خدمات و به‌روزرسانی مداوم این استانداردها بر اساس نیاز کاربران هستند، اما هنوز به‌صورت کامل این نگرانی کاربران برطرف نشده است.

معایب رایانش ابری

پردازش ثانویه اطلاعات

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری می‌توانند بر روی اطلاعات پردازش ثانویه انجام دهند و از اطلاعات و داده‌های عظیم کاربران خود برای تولید بانک‌های اطلاعاتی استفاده کند. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که ابتدا کاربران در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری دقت لازم را داشته باشد و سپس هنگام عقد قرارداد رسمی تمام موارد لازم برای جلوگیری از چنین دسترسی‌هایی را ذکر کنند.

اطلاع از معایب نرم افزار ابری؛ راهکاری برای تصمیم گیری بهتر

استفاده از پردازش ابری در دنیای امروز بسیار کاربردی است. اما پیش از مهاجرت به سرویس‌های ابری لازم است کاربران نیازهای خود را به طور کامل بشناسند، میزان حساسیت و محرمانه بودن داده‎‌های خود را بسنجند و با سبک و سنگین کردن معایب و مزایای سرویس‌های ابری تصمیم بگیرند که از آن استفاده کنند یا خیر. بسیاری از معایب ذکرشده برای رایانش ابری روزبه‌روز در حال رفع‌شدن هستند و قطعیتی در وجود همیشگی آن‌ها وجود ندارد، ولی با این حال هنگام استفاده از این خدمات همواره به انتخاب درست شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری و پشتیبان‌گیری به‌موقع از اطلاعات خود اهمیت دهید.

پیشنهاد ما به شما

همان‌طور که در بالا بررسی کردیم درصورتی‌که شما نرم افزار ابری نامعتبری را انتخاب کنید، ممکن است دردسرهای فراوانی برای شما ایجاد شود که کمترین آن سرقت و آشکارشدن اطلاعات شماست. اما شما با انتخاب نرم افزار ابری سپیدار می‌توانید بدون هیچ نگرانی از مزایای آن بهره‌مند شوید. متخصصان حوزه نرم افزار ابری سپیدار این آمادگی را دارند تا به‌تمامی سؤالات شما در این زمینه پاسخگو باشند. نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید.

سؤالات متداول


1. چرا امنیت اطلاعات در پردازش ابری کم است؟

با استفاده از فناوری رایانش ابری در حقیقت کاربران امکان دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مهم کسب‌وکار خود را به ارائه‌دهنده خدمات ابری خود می‌دهد و این امر سبب کاهش امنیت اطلاعات می‌شود. زمانی که اطلاعات بر روی ابر ذخیره می‌شوند امکان هک‌شدن و یا دسترسی غیرمجاز تصادفی بیشتر می‌شود.

2. چرا باید در عقد قرارداد رسمی با شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری باید بسیار دقت کرد؟

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری می‌توانند بر روی اطلاعات پردازش ثانویه انجام دهند و از اطلاعات و داده‌های عظیم کاربران خود برای تولید بانک‌های اطلاعاتی استفاده کند. برای جلوگیری از این اتفاق کاربران باید هنگام عقد قرارداد رسمی تمام موارد لازم برای جلوگیری از چنین دسترسی‌هایی را ذکر کنند.