بررسی تفاوت سیستم پشتیبان ‌گیری ابری و غیر ابری

بررسی تفاوت سیستم پشتیبان ‌گیری ابری و غیر ابری


امنیت اطلاعات، یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود. سازمان‌های مختلف از روش پشتیبان‌گیری (Backup) برای حفاظت از اطلاعات پایگاه داده خود استفاده می‌کنند. این روزها دو استراتژی کاربردی برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها وجود دارند؛ یکی سیستم پشتیبان‌گیری ابری و دیگری غیر‌ابری. در این مقاله تفاوت سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری را بررسی می‌کنیم. پس از مطالعه این مقاله با یکی از روش‌های امنیتی جلوگیری از نابودی اطلاعات مهم سازمان‌ها و شرکت‌ها آشنا خواهید شد.

سیستم پشتیبان گیری ابری چیست؟

پشتیبان‌ گیری ابری (Cloud backup) یک سرویس و فناوری جدید است که سازمان‌ها از آن برای گرفتن نسخه پشتیبان از سیستم، برنامه‌ها و داده‌های خود در یک سرور ابری از راه دور اقدام می‌کنند. این سرور می‌تواند خصوصی یا عمومی باشد. امروزه برخی از شرکت‌ها بودجه و منابع لازم برای حفاظت از زیرساخت‌های سرور ابری خصوصی را دارند؛ در‌حالی‌که سازمان‌های کوچکتر معمولا از سرویس‌های ابری عمومی استفاده می‌کنند. در سیستم‌های عمومی، زیرساخت توسط عرضه‌کننده سرویس مدیریت می‌شود و سازمان‌ها برای استفاده از آن سرویس، اشتراک ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کنند.

در‌واقع یک تفاوت سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری در همین نحوه مدیریت زیرساخت‌هاست. در مدل پشتیبان‌گیری ابری، کاربران با استفاده از فضای اینترنت و بدون نیاز به تهیه زیرساخت از نرم‌افزارهای مختلف از جمله نرم افزار حسابداری و مالی استفاده می‌کنند. پشتیبان‌گیر فضای ابری از اطلاعات مهم مالی که در معرض هک شدن قرار دارند، نسخه پشتیبان تهیه خواهد کرد.

آشنایی با سیستم پشتیبان گیری ابری

بررسی مزایای متعدد سیستم پشتیبان گیری ابری

امروزه بسیاری از سازمان‌های بزرگ و کوچک برای محافظت از اطلاعات و داده‌های خود، قصد تهیه زیرساخت‌های پشتیبان‌گیری ابری را دارند؛ چراکه مزایای پشتیبان‌گیر ابری بسیار بیشتر معایب آن است. به‌طور‌کلی، مزایای استفاده از گرفتن نسخه بک‌آپ در فضای ابری عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در منابع و بودجه سازمان به‌دلیل نیاز نداشتن به نگه‌داری از زیرساخت‌ها
  • محافظت کامل از داده‌ها در‌صورت وقوع حوادث مختلف مانند هک شدن
  • دسترسی به داده‌ها از هر مکان و زمان توسط اینترنت
  • محافظت از اطلاعات در مواقع حمله‌های سایبری
  • مقیاس‌پذیری؛ استفاده از خدمات ابری بدون‌نیاز به خرید نرم‌افزار یا سخت‌افزار

در روش پشتیبان‌گیری ابری داده‌ها و اطلاعات سازمان به‌صورت خودکار به مکان‌های مختلف انتقال می‌یابند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی (مثلا حوادث طبیعی یا هک شدن) این داده‌ها به خطر بیفتند، مدیران کسب‌و‌کار می‌توانند این اطلاعات را از مکانی دیگر مجددا بازیابی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مزایای فعالیت در سرورهای ابری توصیه می‌کنیم که مقاله « فضای ابری چیست» را نیز مطالعه کنید.

مزایای سیستم پشتیبان گیری ابری

بررسی معایب استفاده از سیستم Cloud backup

برای بررسی تفاوت سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری و داشتن مقایسه‌ای میان آن‌ها، در این بخش معایب  Cloud backup را معرفی می‌کنیم:

  •  زمان‌بر بودن دانلود یک نسخه پشتیبان کامل
  • احتمال از دست دادن اطلاعات پس از پایان قرارداد
  •  احتمال تغییر عرضه‌کنندگان خدمات ابری

واضح است که مزایای استفاده از سیستم Cloud backup بسیار بیشتر از معایب آن است. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای مناسب فضای ابری مانند نرم افزار حسابداری ابری، از داده‌های مالی حساس خود محافظت کنند. اکنون با سیستم بک‌آپ غیر‌ابری، مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد.

سیستم پشتیبان‌گیری غیر‌ابری چیست؟

پشتیبان‌گیری غیر‌ابری به فرآیند گرفتن نسخه پشتیبان از سیستم، داده‌ها و برنامه‌ها در یک سخت‌افزار مانند هارد، فلش مموری، هارد اکسترنال یا موارد دیگر که در محل سازمان قرار دارند، اشاره دارد. در این مدل پیشنهاد می‌شود که سازمان‌ها اطلاعات خود را در چند نسخه تهیه کنند تا در‌صورت بروز حادثه همه داده‌ها از بین نروند. با‌این‌حال کماکان توصیه می‌شود که برای انجام امور حسابداری شرکت خود از بهترین نرم افزار حسابداری ابری استفاده کنید که امنیت به‌مراتب بالاتری دارد. برای دانستن تفاوت سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری در ادامه مزایای مدل غیر‌ابری را نیز بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سیستم پشتیبان گیری غیر ابری

آشنایی با مزایای سیستم پشتیبان‌گیری ابری

از‌آنجایی‌که یک نسخه پشتیبان محلی به اتصال اینترنت وابسته نیست، امکان بازیابی سریع حجم فراوانی از داده‌ها از یک نسخه پشتیبان غیر‌ابری وجود دارد. در‌واقع سرعت بک‌آپ‌گیری در روش غیر‌ابری بالاتر از مدل ابری است. همچنین، بر‌خلاف سیستم ابری، در روش پشتیبان‌گیری غیر‌ابری شما کاملا از موقعیت جغرافیایی اطلاعات خود آگاهی خواهید داشت.

بررسی مزیت‌های سیستم پشتیبان‌گیری غیر ابری

معایب سیستم پشتیبان‌گیری غیر‌ابری؛ سه نقطه ضعف بزرگ!

سیستم پشتیبان‌گیری غیر‌ابری سه نقطه ضعف بسیار بزرگ دارد. این سه ایراد، موارد زیر هستند:

  • محافظت نکردن از اطلاعات حساس در زمان وقوع حوادث یا فجایع ملی
  • احتمال از دست دادن اطلاعات در هنگام حمله‌های سایبری
  • مقیاس‌پذیری اندک

با‌توجه‌به مزایای متعدد خدمات سروهای ابری، امروزه کمتر شرکتی وجود دارد که از سرورهای ابری برای سازمان‌دهی اطلاعات و فعالیت‌های خود استفاده نکند؛ بنابراین این‌روزها دیگر همه مدیران می‌دانند که رایانش ابری چیست و چه مزایای متعددی دارد. اکنون که با تفاوت سیستم پشتیبان گیری ابری و غیر ابری آشنا شدید؛ شاید این سوال در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که کدام‌یک از این دو مدل برای کسب‌و‌کارها مناسب‌ترند؟

سیستم پشتیبان‌گیری ابری یا غیر‌ابری؟ کدام‌یک مناسب‌تر است؟

برای جلوگیری از نابودی اطلاعات، برنامه‌ها و داده‌های مهم شرکت‌ها، به یک استراتژی پشتیبان‌گیری ترکیبی نیاز خواهید داشت؛ سیستمی که هم اطلاعات را در فضای ابری ذخیره کند و هم در مدل غیر‌ابری. در صنعت به این استراتژی در اصطلاح قانون پشتیبان‌گیری 3-2-1 می‌گویند که در آن داده‌ها در سه مکان، دو رسانه و یک نسخه پشتیبان خارج از سایت مانند فضای ابری ذخیره می‌شوند.

تضمین امنیت اطلاعات مالی کسب‌و‌کار با نرم‌افزارهای حسابداری ابری سپیدار سیستم

در این مقاله تفاوت سیستم پشتیبان ‌گیری ابری و غیر ابری را به‌طور کامل بررسی کردیم. شما می‌توانید برای انجام امور حسابداری خود نیز از یک نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری استفاده کنید. سیستم‌های حسابداری ابری قابلیت گزارش‌دهی بسیار قدرتمندی دارند و از داده‌های حسابداری مجموعه شما نیز به‌صورت خودکار نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. مجموعه سپیدار سیستم خدمات نرم‌افزار حسابداری ابری را نیز برای مشتریان خود عرضه می‌کند. برای دریافت مشاوره درباره این نرم‌افزار کاربردی می‌توانید با شماره تلفن 02181022000 تماس بگیرید.

سوالات متداول


سیستم پشتیبان گیری ابری چیست؟

پشتیبان‌ گیری ابری (Cloud backup) یک سرویس و فناوری جدید است که سازمان‌ها از آن برای گرفتن نسخه پشتیبان از سیستم، برنامه‌ها و داده‌های خود در یک سرور ابری از راه دور اقدام می‌کنند. این سرور می‌تواند خصوصی یا عمومی باشد.در مقاله به بررسی مزایا و معایب سیستم پشتیبان گیری ابری می‌پردازیم.

سیستم پشتیبان‌گیری غیر‌ابری چیست؟

پشتیبان‌گیری غیر‌ابری به فرآیند گرفتن نسخه پشتیبان از سیستم، داده‌ها و برنامه‌ها در یک سخت‌افزار مانند هارد، فلش مموری، هارد اکسترنال یا موارد دیگر که در محل سازمان قرار دارند، اشاره دارد.در مقاله به بررسی مزایا و معایب سیستم پشتیبان‌گیری غیر‌ابری می‌پردازیم.