Fog computing چیست؟ آشنایی با رایانش مه در حسابداری و کاربردهای آن

Fog computing چیست؟ آشنایی با رایانش مه در حسابداری و کاربردهای آن


بعد از پیدایش فناوری رایانش ابری یا Cloud Computing فناوری‌ها و مفاهیم جدیدی شکل گرفتند که همه آن‌ها تکمیل‌کننده یکدیگرند. رایانش یا محاسبات مه (Fog Computing) یکی از این فناوری‌های جدید است که کاربردهای متفاوتی نسبت به رایانش ابری دارد. حتما می‌پرسید: Fog Computing چیست؟ در این مقاله از سپیدار سیستم به تعریف رایانش مه و کاربردهای آن می‌پردازیم تا تفاوت fog computing با رایانش ابری را به‌طورکامل متوجه شوید. در نهایت نیز یک پیشنهاد ویژه برای استفاده از این فناوری جدید در انجام امور مالی برایتان داریم.

تعریف Fog Computing یا رایانش مه

رایانش مه یک زیرساخت محاسباتی غیرمتمرکز است که با استفاده از آن، داده‌ها، محاسبات، ذخیره‌سازی و برنامه‌های جایی میان منبع داده و ابر قرار دارند. رایانش مه نیز درست مانند Edge computing مزایا و قدرت ابر را به جایی که داده‌ها در آن ایجاد شده‌اند، نزدیک می‌کند. بسیاری از افراد ممکن است اصطلاحات رایانش لبه‌ای و رایانش مه را به‌جای یکدیگر استفاده کنند؛ زیرا هردوی این فناوری‌ها شامل نزدیک کردن اطلاعات و پردازش آن‌ها به محلی است که داده‌ها در آن ایجاد می‌شود.

استعاره «مه» از اصطلاح هواشناسی برای ابر نزدیک به زمین گرفته است. شرکت سیسکو (Cisco) در ژانویه ۲۰۱۴ برای اولین بار رایانش مه را معرفی کرد که برای بهبود کارایی و افزایش سرعت و امنیت پردازش داده‌ها از جمله حقوق استفاده می‌شود. به همین خاطر این فناوری کاربرد ویژه‌ای در انجام امور مالی و حسابداری دارد.

Fog computing چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت رایانش ابری با رایانش مه چیست؟

رایانش مه در واقع یکی از ویژگی‌های محاسبات ابری یا Cloud computing است که بعضی از تراکنش‌ها و منابع مورداستفاده را در لبه شبکه قرار می‌دهد. هدف از فناوری رایانش مه ایجاد کانال‌هایی برای دسترسی به فضاهای ذخیره‌سازی ابری و بهره‌برداری بهینه از آن‌ها است. در حال حاضر بسیاری از نرم‌افزارها از جمله نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کارگران از فناوری رایانش ابری و رایانش مه برای بهینه‌تر کردن فرایندها و تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

بررسی عملکرد Fog Computing

شبکه مه جایگزین محاسبات ابری نمی‌شود. رایانش ابری تجزیه و تحلیل کوتاه‌مدت را در لبه شبکه امکان‌پذیر می‌کند؛ درحالی‌که ابر تجزیه و تحلیل‌هایی با منابع فشرده و طولانی‌مدت انجام می‌دهد. اگرچه دستگاه‌ها و حسگرهای لبه محل تولید و جمع‌آوری داده‌ها هستند، اما گاهی اوقات منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی برای انجام تحلیل‌های پیشرفته و تسک‌های یادگیری ماشین ندارند. هرچند سرورهای ابری قدرت انجام این کارها را دارند، اما اغلب برای پردازش داده‌ها و پاسخ‌گویی به‌موقع بسیار دور هستند.

علاوه‌بر این، ارسال داده‌های خام به ابر از طریق اینترنت ممکن است پیامدهای حریم خصوصی، امنیتی و قانونی داشته باشد. ازهمین‌رو توصیه می‌شود برای داده‌های حساس از محاسبات مه استفاده شود. دستگاه‌های مورداستفاده در fog computing تحت‌عنوان نود شناخته می‌شوند. کنترل‌کننده‌ها، سوئیچ‌ها، روترها و دوربین‌های فیلم‌برداری از جمله دستگاه‌هایی هستند که به‌عنوان یک نود مه عمل می‌کنند. زمانی که یک دستگاه اینترنت اشیا داده‌ای مانند مبلغ حق اولاد تولید می‌کند، این داده‌ها از طریق نود دریافت شده و بعد از پردازش در شبکه به مراکز داده ابری منتقل می‌شوند.

رایانش مه چگونه کار می‌کند؟

آشنایی با کاربردها و مزایای رایانش مه

رایانش مه با هدف افزایش بهره‌وری سازمانی به وجود آمد. از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای Fog computing می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش زمان تاخیر: ازآنجایی‌که در پردازش مه لازم نیست که داده‌ها به مراکز داده ابری فرستاده شوند، زمان تاخیر در رایانش مه بسیار کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر تحلیل و پردازش داده‌ها مانند محاسبه مبلغ عیدی کارگران با رایانش مه بسیار بهتر و موثرتر انجام می‌شود.
  • کاهش ملزومات عملکردی: ارسال نکردن داده‌ها به مراکز داده رایانش ابری، میزان پهنای باند لازم برای انجام محاسبات را نیز کاهش می‌دهد.
  • توزیع جغرافیایی گسترده: فناوری fog computing با تمرکززدایی از شبکه، امکان توزیع جغرافیایی گسترده‌تر را نسبت به رایانش ابری فراهم می‌کند. در نتیجه خدمات این فناوری باکیفیت‌تر خواهد بود.
  • تحلیل در لحظه: رایانش مه امکان تحلیل در لحظه را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند.

با حذف عوامل ناکارآمدی و کاهش تاخیر موجود در سرویس‌های ابری، عملیات پردازش داده‌ها در لحظه و با سرعت و امنیت بالاتری انجام می‌شود.

مزایای fog computing چیست؟

بررسی معایب و محدودیت‌های Fog computing

فناوری رایانش مه در کنار مزایا و کاربردهای خاص خود، معایبی نیز دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست. از مهم‌ترین معایب fog computing می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت فیزیکی: ازآنجایی‌که محاسبات مه به یک مکان فیزیکی گره خورده است، بعضی از ویژگی‌های مزایای رایانش ابری مانند دسترسی به داده‌ها در هر زمان و در هر جا تضعیف می‌شود.
  • مسائل بالقوه امنیتی: در بعضی از مواقع، محاسبات ابری ممکن است در معرض مسائل امنیتی مانند جعل آدرس پروتکل اینترنت (IP) یا حملات MitM قرار گیرد.
  • هزینه‌های راه‌اندازی: رایانش مه راه‌حلی است که از منابع لبه و ابری استفاده می‌کند؛ بنابراین برای استفاده از آن هزینه‌های سخت‌افزاری فراوانی خواهد داشت.

با وجود همه مزایای فناوری رایانش مه توصیه می‌شود برای پردازش داده‌های مهم مانند مالیات بر حقوق حتما از رایانش ابری استفاده کنید تا خطری داده‌های شما را تهدید نکند.

آشنایی با محدودیت‌ها و معایب رایانش مه

انجام ایمن امور مالی با نرم افزار حسابداری ابری سپیدار

در این مقاله به سوال Fog Computing چیست، پاسخ دادیم و کاربردها، مزایا و معایب آن را با یکدیگر بررسی کردیم. همان‌طورکه متوجه شدید، فناوری‌های جدیدی مانند رایانش مه و رایانش ابری انجام بسیاری از کارها از جمله امور مالی را سریع‌تر و امن‌تر می‌کنند. ازهمین‌رو استفاده از نرم افزارهای حسابداری ابری در دنیای امروز بسیار توصیه می‌شود.

شرکت سپیدار سیستم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری ایران است که نرم افزار حسابداری آنلاین و ابری خود را به همه شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط ایرانی عرضه می‌کند. درصورتی‌که سوالی برایتان مطرح شده است، حتما در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی آن باشند. در ضمن می‌توانید با شماره 81022222 تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری به شما دهند.

سوالات متداول


تفاوت رایانش ابری با رایانش مه چیست؟

رایانش مه در واقع یکی از ویژگی‌های محاسبات ابری یا Cloud computing است که بعضی از تراکنش‌ها و منابع مورداستفاده را در لبه شبکه قرار می‌دهد. هدف از فناوری رایانش مه ایجاد کانال‌هایی برای دسترسی به فضاهای ذخیره‌سازی ابری و بهره‌برداری بهینه از آن‌ها است.

تعریف Fog Computing یا رایانش مه چیست؟

رایانش مه یک زیرساخت محاسباتی غیرمتمرکز است که با استفاده از آن، داده‌ها، محاسبات، ذخیره‌سازی و برنامه‌های جایی میان منبع داده و ابر قرار دارند. رایانش مه نیز درست مانند Edge computing مزایا و قدرت ابر را به جایی که داده‌ها در آن ایجاد شده‌اند، نزدیک می‌کند.