امنیت نرم‌ افزارهای ابری

امنیت نرم‌ افزارهای ابری


در تمام اعصار، از گذشته تا به امروز، امور مالی و حسابداری از امور مهم و حیاتی هر کسب‌وکار بوده است. امروزه مهم‌ترین مسائل در حسابداری سرعت در محاسبات، دقت در تجزیه و تحلیل و امنیت اطلاعات هستند. از آن‌جایی که در کسب‌وکارهای امروزی حجم اطلاعات و رویدادهای مالی بسیار بالا رفته است، حسابداری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها و کسب‌وکارها نیست. مخصوصاً با شیوع بیماری کرونا که اقبال عمومی به سمت دورکاری کشیده شد، نیاز به سرعت و امنیت بیشتر اهمیت خود را به صاحبان سازمان‌ها نشان داد.

نرم‌افزارهای ابری به همین منظور توسعه یافتند و در سراسر جهان بیشتر مشاغل و کسب‌وکارها در حال حرکت به سمت استفاده از سیستم‌های ابری هستند. در این مقاله سعی داریم ضمن تعریف نرم‌افزارهای ابری و برشمردن ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها، در مورد امنیت این نرم‌افزارها اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

نرم‌ افزار ابری چیست؟

یک نرم‌افزار ابری (Cloud-Based) در حقیقت نرم‌افزاری است که بر روی سرور سازمان‌ها استقرار نمی‌یابد، بلکه در بستر اینترنت و بر روی سرور شرکتی که آن نرم‌افزار را ارائه داده است اجرا می‌شود. در نتیجه از دید کاربران یک نرم‌افزار ابری شبیه یک وبسایت است، چرا که ارتباط با این نرم‌افزارها از طریق مرورگرها و یا اپلیکیشن‌های موبایل امکان‌پذیر است. بنابراین کاربران می‌توانند در هرجای دنیا و با هر بستر سخت‌افزاری، از طریق اینترنت به نرم‌افزار ابری دسترسی داشته باشند. نرم افزار حسابداری ابری سپیدار یک نرم افزار ابری است.

نرم‌افزارهای ابری چه ویژگی‌ها و مزایایی دارند؟

ویژگی های نرم افزار ابری

هر شرکت و سازمانی برای ذخیره اطلاعات خود به نرم‌افزاری امن و مطمئن نیاز دارد. همان گونه که گفته شد، نرم‌افزارهای ابری در بستر اینترنت اجرا می‌شوند و امنیت بالایی دارد. بنابراین تمایل به استفاده از سیستم‌های ابری روز به روز بیشتر می‌شود. در ادامه به چند ویژگی نرم‌افزارهای ابری اشاره می‌کنیم:

امنیت

در نرم‌افزارهای ابری اطلاعات بر روی فضای ابری ذخیره می‌شود. اطلاعات در فضای ابری کدگذاری می‌شوند و امنیت بالایی را فراهم می‌کنند. با این حال امنیت نرم‌افزارهای ابری همچنان از چالش‌های توسعه‌دهندگان این نرم‌افزارها است و به طور پیوسته در راستای بالا بردن این امنیت تلاش می‌کنند.

کاهش هزینه‌ها

ویژگی دیگر نرم‌افزارهای ابری که از مزایای آن نیز به حساب می‌آید صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، به این صورت که این نرم‌افزارها کاربران را از محیط و تجهیزات فیزیکی که برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای سنتی لازم بودند بی‌نیاز می‌کند و در نتیجه هزینه‌هایی که سازمان متقبل می‌شود کاهش می‌یابد.

بازیابی سریع و قابلیت اطمینان داده‌ها

اطلاعات و داده‌ها بر اثر برخی حوادث و اتفاقات در معرض از بین رفتن هستند. نرم‌افزارهای ابری احتمال از بین رفتن اطلاعات را کم می‌کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توان از بازیابی اطلاعات اطمینان داشت.

دسترسی آسان به اطلاعات

یک نرم‌افزار ابری را می‌توان فارغ از زمان و مکان جغرافیایی به آسانی مورد استفاده قرار داد. اطلاعات روی نرم‌افزار ابری همیشه به راحتی در دسترس هستند.

امکان به اشتراک گذاری داده‌ها

اشتراک گذاری فایل ها

ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری این مزیت را دارد که در هر زمان و از هر مکان می‌توان اطلاعات و داده‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت. نرم‌افزارهای ابری این امکان را فراهم می‌کنند که کاربران از طریق به اشتراک گذاشتن داده‌ها، با کاربران دیگر همکاری کنند.

به‌روزرسانی سریع و آسان و خودکار

 برخلاف نرم‌افزارهای سنتی که به‌روزرسانی آن‌ها باید به صورت دستی انجام شود، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای ابری به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌شود.

سازگاری با سخت‌افزار

از آن‌جا که نرم‌افزارهای ابری در بستر اینترنت اجرا می‌شوند، مستقل از هر نوع پلتفرم هستند و برخلاف نرم‌افزارهای سنتی که به نوع سیستم‌عامل و کارت گرافیک و… وابسته‌اند، نرم‌افزارهای ابری بر روی هر وسیله‌ای از جمله گوشی تلفن همراه، تبلت، لپتاپ، کامپیوتر شخصی و… قابل اجرا هستند. از این ویژگی با نام Cross-Device یاد می‌شود.

پشتیبان‌گیری خودکار

 نرم‌افزارهای ابری می‌توانند پس از هر تغییری در داده‌ها و هر عملیاتی که کاربر انجام می‌دهد، عملیات پشتیبان‌گیری را به صورت خودکار انجام دهد. با این ویژگی کاربر می‌تواند از ذخیره اطلاعاتش در چند فضای مختلف اطمینان داشته باشد.

امنیت نرم‌افزارهای ابری چگونه است؟

نرم‌افزارهای ابری از به‌روزترین سیستم‌های فناوری اطلاعات هستند که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات به وسیله اینترنت و بر روی فضای مجازی را برای سازمان‌ها فراهم کرده است. به همین دلیل امنیت داده‌ها بسیار در این سیستم اهمیت دارد. امنیت نرم‌افزار ابری به مجموعه فناوری‌ها، سیاست‌ها، سرویس‌ها و کنترل‌ها گفته می‌شود که امنیت اطلاعات و داده‌ها را بالا می‌برد و به ‌طور کلی زیرساخت‌های ابری را بهبود می‌بخشد. از آن‌جا که فضای اینترنت به دلیل دسترسی افراد گوناگون به آن، فضایی ناامن محسوب می‌شود، امنیت نرم‌افزار ابری مبحثی بسیار چالش‌برانگیز است.

امنیت نرم افزارها ابری

در امنیت ابری به طور معمول یک پوشش محافظتی برای اطلاعات ایجاد می‌شود. از مؤثرترین روش‌ها در امنیت ابری کدگذاری و رمزنگاری داده‌ها است. استفاده از رمزنگاری احتمال خطر از بین رفتن اطلاعات را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. استفاده از فایروال نیز از روش‌های مؤثر در امنیت ابری است که با این روش یک مانع امنیتی مجازی در اطراف زیرساخت‌های ابری ایجاد می‌شود.

از نظر سخت‌افزاری نیز امنیت اطلاعات در نرم‌افزارهای ابری به این صورت تأمین می‌شود که ذخیره اطلاعات محدود به سخت‌افزار خاصی نیست و در واقع اطلاعات روی هیچ سخت‌افزاری ذخیره نمی‌شود، بلکه در بستر اینترنت و بر روی فضای ابری ذخیره می‌شوند. بنابراین حوادثی مانند آتش‌سوزی، سرقت و… نمی‌توانند باعث از بین رفتن داده‌ها و اطلاعات شوند.

چگونه می‌توان امنیت نرم‌افزار ابری را بالاتر برد؟

امنیت نرم افزار ابری

برای نرم‌افزارهایی که در فضای ابری اجرا می‌شوند چالشی مهم‌تر از امنیت وجود ندارد. تهدیدات امنیتی نیز به همراه تکنولوژی همواره در حال به‌روزرسانی شدن هستند و نرم‌افزارهای ابری به دلیل اجرا شدن در بستر اینترنت همواره در معرض خطرات امنیتی هستند. اهمیت بالای امنیت نرم‌افزارهای ابری باعث شده است که همواره کاربران به دنبال راهی برای بالا بردن امنیت این نوع نرم‌افزارها باشند.

اولین و بهترین راه برای اطمینان از امنیت داده‌ها در استفاده از یک نرم‌افزار ابری، انتخاب درست و مورداعتماد شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار ابری است. چرا که تا حد بسیار زیادی مسئولیت امنیت داده‌ها بر عهده شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار است و این شرکت‌ها باید بتوانند محافظت از زیرساخت‌ها را به خوبی تأمین کنند. اما از آن‌جایی که همیشه مشکلات امنیتی نرم‌افزارها از سمت شرکت ارائه‌دهنده نیست و روش استفاده از نرم‌افزار نیز در امنیت آن مؤثر است، در مرحله بعدی کاربران نیز در راستای امنیت نرم‌افزار ابری می‌توانند اقداماتی انجام دهند که بسیار مؤثر خواهند بود.

رمز عبور ایمن

 یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حفاظت از اطلاعات و بالا بردن امنیت داده‌ها استفاده از رمز عبور ایمن است. رمز عبور ایمن شامل حروف، اعداد و نشانه‌های مختلفی است که هرچند به خاطر سپردن آن مشکل است، امکان حدس زدن و شکستن آن تقریباً صفر است. رمز عبور نرم‌افزار باید پیچیده و قوی باشد و تا جای ممکن از اعداد و نام‌های شخصی در آن استفاده نشده باشد. هم‌چنین بهتر است رمز عبور نرم‌افزارهای مختلف یک کاربر با یکدیگر متفاوت باشند.

امنیت نرم افزار ابری

احراز هویت چندعاملی

 تأیید چندمرحله‌ای یا احراز هویت چندعاملی نیز یکی از روش‌های بالا بردن امنیت نرم‌افزارهای ابری است. کاربر با استفاده از این روش یک لایه امنیتی اضافه در ورود به نرم‌افزار ایجاد می‌کند که با وجود آن علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، فاکتور یا فاکتورهای دیگری نیز برای احراز هویت باید ارائه دهد.

استفاده از نظارت بر فعالیت آنلاین

بعضی از ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای ابری خدمات بیشتری برای استفاده از نرم‌افزار ارائه می‌دهند. نشان دادن جزئیات آخرین ورود به سیستم، مانند تاریخ و ساعت ورود، نوع دستگاه، سیستم عامل و… از جمله این خدمات است. برای بالا بردن امنیت می‌توان از این خدمات استفاده کرد.

استفاده از آنتی‌ویروس

 بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب که با نام ویروس نیز شناخته می‌شوند از مختل‌کنندگان امنیت داده‌ها هستند. این بدافزارها با حمله به کامپیوتر یا گوشی هوشمند سرقت اطلاعات را انجام می‌دهد. بازدید از وبسایت‌های ناامن و کلیک بر روی لینک‌های ناشناس می‌تواند راهی برای حمله بدافزارها باشد. از آن‌جایی که بدافزارها به صورت پنهانی کار می‌کنند، بهتر است کاربران بر روی سیستمی که از آن برای ورود به نرم‌افزار ابری استفاده می‌کنند آنتی‌ویروس نصب کنند و به طور پیوسته آن را به‌روزرسانی کنند تا شناسایی بدافزارها به موقع انجام گیرد.

مراقبت در برابر فیشینگ و سایر روش‌های هک

 کاربران نرم‌افزارهای ابری همواره باید در برابر هکرها آمادگی داشته باشند. هک شدن فقط نرم‌افزاری نیست و ممکن است با یک تماس تلفنی و دادن اطلاعات به اشخاص ناشناس اطلاعات شما هک شود. فیشینگ نیز یکی از روش‌های هک کردن است که توسط کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس و ناامنی که در ایمیل ارسال می‌شوند انجام می‌شود. تمام کاربران یک نرم‌افزار ابری باید با روش‌های مختلف هک شدن آشنایی داشته باشند و در دام هکرها نیفتند.

سخن پایانی

مدیران قدرتمند همیشه در تلاشند که شرکت خود را به بهترین شیوه مدیریت کنند و به دنبال راهی آسان، امن و کم‌هزینه برای مدیریت اطلاعات شرکت خود هستند. نرم‌افزارهای ابری ابزاری قدرتمند هستند که به مدیران کمک می‌کنند مدیریت اطلاعات و داده‌های شرکت و سازمان خود را به بهترین و امن‌ترین شکل انجام دهند. در این مقاله تلاش کردیم شما را با نرم‌افزارهای ابری، مزایا، ویژگی‌ها و خصوصاً امنیت آن‌ها آشنا کنیم.

سؤالات متداول

چرا از دید کاربران نرم‌افزار ابری به وبسایت شباهت دارد؟

از دید کاربران یک نرم‌افزار ابری شبیه یک وبسایت است، چرا که ارتباط با این نرم‌افزارها از طریق مرورگرها و یا اپلیکیشن‌های موبایل امکان‌پذیر است. بنابراین کاربران می‌توانند در هرجای دنیا و با هر بستر سخت‌افزاری، از طریق اینترنت به نرم‌افزار ابری دسترسی داشته باشند.

امنیت نرم‌افزار ابری چیست؟

امنیت نرم‌افزار ابری به مجموعه فناوری‌ها، سیاست‌ها، سرویس‌ها و کنترل‌ها گفته می‌شود که امنیت اطلاعات و داده‌ها را بالا می‌برد و به ‌طور کلی زیرساخت‌های ابری را بهبود می‌بخشد.

اولین و بهترین راه برای اطمینان از امنیت داده‌ها در یک نرم‌‌افزار ابری چیست؟

اولین و بهترین راه برای اطمینان از امنیت داده‌ها در استفاده از یک نرم‌افزار ابری، انتخاب درست و مورداعتماد شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار ابری است. چرا که تا حد بسیار زیادی مسئولیت امنیت داده‌ها بر عهده شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار است و این شرکت‌ها باید بتوانند محافظت از زیرساخت‌ها را به خوبی تأمین کنند.

رمز عبور ایمن چه ویژگی‌هایی دارد؟

رمز عبور ایمن شامل حروف، اعداد و نشانه‌های مختلفی است که هرچند به خاطر سپردن آن مشکل است، امکان حدس زدن و شکستن آن تقریباً صفر است. رمز عبور نرم‌افزار باید پیچیده و قوی باشد و تا جای ممکن از اعداد و نام‌های شخصی در آن استفاده نشده باشد.