Distributed computing به چه معناست؟

Distributed computing به چه معناست؟


فناوری رایانش ابری با هدف افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش هزینه‌های ناشی از نگهداری سیستم‌های فیزیکی در انجام فعالیت‌های تجاری به وجود آمد. دنیای اطلاعات و فناوری اکنون به‌قدری پیشرفته شده است که برای انجام سخت‌ترین کارها نیز نیازی به تجهیزات سخت‌افزاری پیچیده نیست؛ بلکه از راه دور و با اتصال به سرور نیز می‌توان از قدرت محاسباتی سیستم‌های پیشرفته استفاده کرد. در این مقاله به سوال «Distributed computing به چه معناست» پاسخ می‌دهیم و مزایای و کاربردهای این سیستم‌های محاسباتی را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله گامی بزرگ در راستای بهره‌مندی از تکنولوژی برای انجام کارهای مالی بردارید.

Distributed Computing چیست؟

محاسبات توزیع‌شده روشی است که در آن چندین کامپیوتر با یکدیگر کار می‌کنند تا یک مشکل مشترک را حل کنند. به‌این‌ترتیب یک شبکه کامپیوتری به‌عنوان یک کامپیوتر واحد قدرتمند ظاهر می‌شود که منابع را در مقیاس بزرگ برای مقابله با چالش‌های پیچیده فراهم می‌کند. این وضعیت تاحدودی مشابه کار معمار فضای ابری است که اجزای تکنولوژی ابری را با یکدیگر ترکیب کرده و یک سیستم قدرتمند در اختیار کاربران می‌گذارد.

به‌عنوان مثال، محاسبات توزیع‌شده می‌تواند حجم بالایی از داده‌ها را رمزگذاری کند، به حل معادلات فیزیک و شیمی با متغیرهای متعدد بپردازد و حتی انیمیشن سه‌بعدی با کیفیت بالا تولید کند. سیستم‌های توزیع‌شده، برنامه‌نویسی توزیع‌شده و الگوریتم‌های توزیع‌شده بعضی از اصطلاحات دیگری هستند که همگی به محاسبات توزیع‌شده اشاره دارند.

آشنایی با ماهیت Distributed computing

نحوه عملکرد شبکه‌های محاسباتی توزیع‌شده

حالا که دانستیم «Distributed computing به چه معناست» بهتر است با عملکرد این شبکه‌ها آشنا شویم. شبکه‌های محاسباتی توزیع‌شده را می‌توان به‌عنوان شبکه‌های محلی یا درصورت متفاوت بودن موقعیت جغرافیایی ماشین‌ها از طریق یک شبکه گسترده متصل کرد. پردازنده‌ها در سیستم‌های محاسباتی توزیع‌شده معمولا به‌صورت موازی کار می‌کنند.

در تنظیمات سازمانی، محاسبات توزیع‌شده به‌طورکلی مراحل مختلفی را در فرایندهای تجاری در کارآمدترین مکان‌ها در یک شبکه کامپیوتری قرار می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، یک توزیع معمولی یک مدل سه لایه دارد که برنامه‌ها را در ردیف ارائه (یا رابط کاربری)، لایه برنامه و ردیف داده سازماندهی می‌کند. عملکرد این ردیف‌ها به صورت زیر است:

  1. پردازش رابط کاربری در رایانه شخصی در محل کاربر انجام می‌شود.
  2. پردازش برنامه در یک کامپیوتر از راه دور انجام می‌شود.
  3. الگوریتم‌های پردازش و دسترسی به پایگاه داده در رایانه دیگری اتفاق می‌افتد که دسترسی متمرکز را برای بسیاری از فرایندهای تجاری فراهم می‌کند.

علاوه‌بر مدل سه لایه، انواع دیگر محاسبات توزیع‌شده شامل سه سرویس زیر است:

  • معماری‌های کلاینت-سرور: این معماری‌ها از کلاینت‌های هوشمندی استفاده می‌کنند که برای دریافت داده با سرور تماس می‌گیرند، سپس آن داده‌ها را قالب‌بندی کرده و به کاربر نمایش می‌دهند.
  • معماری سیستم‌های N-tier: این نوع معماری معمولا در سرورهای برنامه استفاده می‌شود و از برنامه‌های کاربردی وب برای ارسال درخواست‌ها به سایر خدمات سازمانی استفاده می‌کند.
  • معماری نظیر به نظیر: معماری‌های peer-to-peer همه مسئولیت‌ها را بین همه رایانه‌های همتایی تقسیم می‌کنند که می‌توانند به‌عنوان سرور یا کلاینت عمل کنند.

شبکه‌های محاسباتی توزیع‌شده در فضاهای ابری رایگان نیز کاربردهای خاص خود را دارند و بستر آنلاینی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات فراهم می‌کنند.

شبکه‌های پردازش غیرمتمرکز چگونه کار می‌کنند؟

مزایای پردازش غیرمتمرکز چیست؟

سیستم‌های توزیع‌شده مزایای بسیاری نسبت به محاسبات سیستم واحد دارند. از مهم‌ترین مزایای پردازش غیرمتمرکز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقیاس‌پذیری: سیستم‌های توزیع‌شده با حجم کاری و نیازهای شما قابلیت رشد دارند؛ یعنی گره‌های جدید یا دستگاه‌های محاسباتی بیشتری را می‌توانید در صورت نیاز به شبکه اضافه کنید.
  • دسترسی: درصورت از کار افتادن یکی از رایانه‌ها، سیستم محاسباتی غیرمتمرکز خراب نمی‌شود.
  • ثبات: رایانه‌های موجود در یک سیستم غیرمتمرکز اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، اما سیستم به‌طورخودکار سازگاری داده‌ها را در کامپیوترهای مختلف مدیریت می‌کند.
  • شفافیت: با استفاده از سیستم‌های پردازش غیرمتمرکز می‌توانید بدون نگرانی درباره راه‌اندازی و پیکربندی سیستم‌های جداگانه، از یک شبکه واحد استفاده کنید.
  • کارایی: سیستم‌های توزیع‌شده درخواست‌های پیچیده را به قطعات کوچک‌تر تبدیل و بین سیستم‌های مخلتف توزیع می‌کنند. به‌این‌ترتیب درخواست شکل ساده‌تری به خود گرفته و محاسبات به‌صورت موازی انجام می‌شود.

کلیه مزایای بالا برای نرم‌افزارها و فضاهای ابری نیز صادق است. با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین از مزایای بالا بهره‌مند خواهید شد و امور مالی خود را بدون وابستگی به یک کامپیوتر و سیستم‌عامل انجام خواهید داد.

استفاده از پردازش غیرمتمرکز چه مزایایی به همراه دارد؟

کاربردهای سیستم های توزیع شده در دنیای امروز

امروزه محاسبات توزیع‌شده در همه جا وجود دارد. برنامه‌های کاربردی موبایل و وب نمونه‌هایی از محاسبات توزیع‌شده هستند؛ زیرا چندین ماشین با یکدیگر و در Backend برای برنامه کار می‌کنند تا اطلاعات صحیح را در اختیار شما قرار دهند. هرچقدر یک سیستم پردازش غیرمتمرکز بزرگ‌تر باشد، توانایی حل چالش‌های بیشتری نیز خواهد داشت.

از مهم‌ترین کاربردهای Distributed computing می‌توانیم به مواردی مانند بهداشت، درمان و علوم زندگی، تحقیقات مهندسی و انرژی و محیط زیست اشاره کنیم. بااین‌حال رایج‌ترین کاربرد پردازش غیرمتمرکز را می‌توانیم در خدمات مالی و نرم افزار حسابداری ابری جست‌وجو کنیم.

خدمات مالی؛ مهم‌ترین کاربرد پردازش غیرمتمرکز

شرکت‌های خدمات مالی از سیستم‌های توزیع‌شده برای انجام شبیه‌سازی‌های اقتصادی با سرعت بالا استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها قادر به ارزیابی ریسک‌های پرتفوی، پیش‌بینی حرکات بازار و تسهیل‌گر تصمیم‌گیری برای امور مالی هستند. از قدرت پردازش غیرمتمرکز می‌توان برای انجام کارهای زیر در حسابداری استفاده کرد:

  • استفاده از پایگاه داده توزیع‌شده برای پشتیبانی ایمن از حجم بالای تراکنش‌های مالی
  • احراز هویت کاربران و محافظت از مشتریان در برابر کلاهبرداری

در حال حاضر تکنولوژی‌های متعددی برای انجام امور مالی به وجود آمده که تکنولوژی Raid یکی از آن‌ها است. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این تکنولوژی در انجام امور حسابداری توصیه می‌کنیم مقاله «raid چیست؟» را مطالعه کنید.

انجام امور مالی؛ از مهم‌ترین کاربردهای پردازش غیرمتمرکز

Distributed computing؛ معجزه تکنولوژی در انجام امور مالی

در این مقاله به سوال «Distributed computing به چه معناست» پاسخ دادیم و از کاربردها و مزایای این فناوری پیشرفته در انجام امور مالی صحبت کردیم. سیستم‌های پردازش غیرمتمرکز با استفاده از قدرت چندین کامپیوتر در حل چالش‌ها موفق‌تر از سیستم‌های واحد عمل می‌کنند. با استفاده از Distributed computing در حسابداری دیگر نگران حجم بالای داده‌ها نخواهید بود؛ زیرا این سیستم‌ها مقیاس‌پذیری بالایی دارند.

با استفاده از نرم‌افزار حسابداری ابری سپیدار سیستم چالش‌های استفاده از نرم‌افزارهای واحد برطرف خواهد شد. اگر در استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین با چالشی مواجه هستید، حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در کمترین زمان به سوالاتتان پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول


مزایای پردازش غیرمتمرکز چیست؟

از مهم‌ترین مزایای پردازش غیرمتمرکز می‌توانیم به موارد زیر که در مقاله به آنها پرداخته ایم،اشاره کنیم :

  • مقیاس‌پذیری
  • دسترسی
  • ثبات
  • شفافیت
  • کارایی