دولت ها و رایانش ابری

دولت‌ها و رایانش ابری


از مهم‌ترین وظایف و دغدغه‌های دولت‌ها حمایت از توسعه فناوری و تکمیل زیرساخت‌ها است. دولت‌ها در مورد رایانش ابری و پیاده‌سازی آن در زیرساخت‌های کشور بیش از هر نهاد دیگری باید نقش مؤثری ایفا نمایند. امکاناتی که رایانش ابری در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد می‌تواند به آن‌ها در اجرای یک دولت الکترونیک مستقل و یکپارچه کمک‌های فراوانی نماید.

کشورهای مختلف اهداف متفاوتی را برای اجرای رایانش ابری در سر دارند. به طور مثال کشور هند از این فناوری استفاده می‌کند تا شکاف‌های دیجیتالی خود را پر کند و از فاصله طبقاتی که در بین قشرهای مختلف این کشور وجود دارد، بکاهد. اما در مقابل کشورهای توسعه‌یافته برای حفظ برتری و سلطه خود بر کشورهای جهان سوم بر این باور هستند که باید از فناوری رایانش ابری بیشتری سود را ببرند. نمونه این موضوع اجرای پروژه‌های نظامی و دولتی در بین این کشورها است که آمریکا در این بین دست برنده را در بین سایر کشورها دارد.

دولت ها و رایانش ابری

همچنین دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بخش‌های مختلف جامعه مثل محققان و بخش‌های مختلف کسب‌وکار و صنایع دولتی را به پذیرش فناوری‌های جدید مثل رایانش ابری ترغیب و تشویق نمایند. برای نمونه، در ایالات متحده آمریکا، مؤسسه علوم ملی طبق برنامه‌ای که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد، استفاده از خدمات ابر توسط محققان را ترویج می‌کند. دولت‌ها در انگلستان، ژاپن و سوئد نیز استفاده از ابر توسط محققان و کسب‌وکار را تسهیل و تشویق می‌کنند.

کشورهای پیشتاز در عرصه رایانش ابری

در ادامه این مقاله به برخی از کشورها و سازمان‌هایی که در استفاده از رایانش ابری پیشتاز بودند اشاره می‌کنیم:

استرالیا

استرالیا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ابری جهان را دارد که طبق آمارها 85 درصد از کسب‌وکارهای این کشور از محصولات نرم‌افزاری بر بستر ابر استفاده می‌کنند. استفاده از خدمات ابری از سال 2009 در این کشور آغاز شد و تأمین‌کننده‌های داخلی و خارجی زیادی در استرالیا خدمات موردنیاز استفاده از رایانش ابری را تأمین کرده‌اند.

از جمله عواملی که سبب رونق‌گرفتن فناوری ابری در استرالیا شد، اجرای پروژه شبکه پهن باند ملی بود که با کمک آن دسترسی عمومی به شبکه پهن باند با سرعت بالا فراهم شد. این برنامه تا کنون به‌خوبی اجرا شده و تقریباً بسیاری از منازل، مراکز تجاری و اقتصادی و همچنین سازمان‌های دولتی به این شبکه پهن باند متصل شده‌اند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

اگرچه استرالیا در زمینه استفاده از خدمات بر بستر ابر در جایگاه خوبی است؛ اما تاکنون 42% از مشاغل این کشور از خدمات ابری استفاده می‌کنند. بااین‌حال این موضوع سبب کسب سود انباشته بهره‌وری 4.9 میلیارددلاری را برای اقتصاد این کشور به همراه داشته است.

کشورهای پیشتاز در عرصه رایانش ابری

دولت استرالیا سه نقش کلیدی را در حوزه ابر دولتی برای خود در نظر گرفته است که عبارت‌اند از:

  • اول ایفای نقش دولت به‌عنوان یک خریدار بزرگ خدمات ابری
  • دوم خرج‌کردن بودجه به میزان سالانه پنج میلیارد دلار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • سوم ورود دولت به‌عنوان تنظیم‌کننده مقررات و حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی

درصورتی‌که دولت به ایفای چنین نقش‌هایی بپردازد، می‌توان گفت ابر دولتی به‌عنوان یک بخش اقتصادی فعال توسعه می‌یابد. در ضمن دولت می‌تواند نقش‌های کلیدی را در زمینه پیوند بخش تحقیق و توسعه، توسعه‌دهنده، سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده نهایی بر عهده بگیرد. همچنین دولت استرالیا سیاست‌های خاصی را برای پذیرش خدمات ابر دولتی در سازمان‌های خود پیش‌بینی کرده است.

این سیاست به سازمان‌های خود اعلام می‌کند که برای توسعه خدمات جدید فناوری اطلاعات خود باید حتماً از خدمات ابری استفاده نمایند. در ضمن برای جایگزینی و تغییر خدمات نیز در صورت داشتن زیرساخت مناسب و توانایی در مدیریت ریسک‌های این موضوع، باید خدمات ابری را جایگزین نمایند. به‌طورکلی دولت استرالیا کاهش هزینه‌ها را در زمینه استفاده از خدمات بر بستر ابر در تمامی برنامه‌های خود قرار داده است.

انگلستان

در دولت انگلستان استفاده از سرویس‌های ابری از سال 2012 آغاز شد و به دو دسته کلی تقسیم شد:

  1. تنظیم یک‌سری توافقنامه‌های اساسی با تأمین‌کنندگان خدمات و محصولات که سازمان‌های بخش دولتی می‌توانند این خدمات و محصولات را بدون نیاز به اجرای یک مناقصه کامل یا فرایند رقابتی، خریداری کنند.
  2. دیگری یک »بازار دیجیتال« که به سازمان‌های بخش دولتی اجازه می‌دهد خدمات و محصولاتی را که در ابر دولتی هستند، جستجو و دریافت نمایند.

اما تعریف آن‌ها از بازار دیجیتال چیست؟ این بازار یک سرویس آنلاین برای سازمان‌های دولتی است که از طریق آن می‌توان فناوری‌های موردنیاز در پروژه‌های دیجیتال را خریداری کرد. خدماتی که این بازار ارائه می‌کند شامل فضای مرکز داده‌های فیزیکی، قابلیت‌های دیجیتال، نرم افزار و خدمات ابری است. در ضمن تمامی تأمین‌کنندگانی که خدمات خود را به فروش می‌رسانند، باید از طریق این سرویس عمل کنند. هر سازمانی در بخش دولتی و عمومی، می‌تواند از بازار دیجیتال خرید کند. تأمین‌کنندگان و خریداران باید قراردادی را تحت عنوان “فراخوانی” برای هر خدمتی که از طریق این چارچوب خریداری می‌کنند، امضاء نمایند.

سیاست و انگیزه اصلی دولت انگلیس در پذیرش ابری دولتی شامل این موارد است:

  • تسهیل خریدهای سازمان‌های دولتی کشور در حوزه خدمات و مبتنی بر راهکارهای ابری
  • ارائه جایگزینی برای قراردادهای برون‌سپاری بزرگ و بلندمدت
  • تغییر نحوه خرید خدمات فناوری اطلاعات توسط دولت
  • کاهش زمان خرید خدمات فناوری اطلاعات و پس‌انداز و ارائه خدمات بهتر
  • بهینه‌سازی فنی و تجاری و بهره‌برداری از فناوری خدمات ابری

آمارها این‌گونه می‌گوید که در سال 2019 دولت انگلیس حدود 31 هزار سرویس را در این زمینه ارائه کرده و بیش از 110 هزار مشتری و 20 هزار تأمین‌کننده داشته است که 90 درصد آن‌ها شامل شرکت‌های کوچک و متوسط بوده‌اند. اما همچنان این کشور در ردیف کشورهای با خدمات ابری نیست؛ چراکه سخت‌گیری‌های بسیاری از طرف تأمین‌کنندگان وجود دارد و قیمت‌گذاری‌ها شفاف نیست.

آمریکا

امریکا هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی اقدام به حمایت و ساخت و استفاده از ابر دولتی نموده است. در ادامه هر بخش جداگانه بررسی می‌شود:

همان‌طور که از کشور آمریکا انتظار می‌رود در بخش‌های دولتی و خصوصی به حمایت و استفاده از ابر دولتی اقدام کرده است که برخی از این پروژه‌ها را بررسی خواهیم کرد:

طرح ابر دولتی فدرال

راه‌اندازی طرح ابر دولتی فدرال توسط اداره خدمات عمومی ایالت متحده انجام گرفته است. این نهاد یک نهاد مستقل از دولت مرکزی ایالت متحده است و در سال 1949 برای کمک به مدیریت و حمایت از عملکرد نهادهای فدرال تأسیس شده است. این نهاد راهکارهای مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه که با محیط زیست نیز سازگار است را در اختیار دولت قرار می‌دهد. اما راهکارها و راهبردهای ابر دولتی فدرال شامل این موارد است:

  • مدیریت دولت الکترونیکی و ایجاد حکمرانی الکترونیکی
  •  فراهم‌سازی راهبری تدارکات
  • پیش‌گام و حرکت‌دهنده نوآوری فناوری در حوزه پردازش ابری
  • فعال‌سازی امکان پیاده‌سازی و تطبیق خدمات دولتی
  • امکان محاسبات پایدار و مقرون‌به‌صرفه
  • فعالیت به‌عنوان یک سرویس‌دهنده در کنار شرکت‌های خصوصی
  • راهبری فعالیت‌های در جریان و دور از دسترس

ابر دولتی شرکت آمازون

شاید جالب باشد که بدانید بیش از 6500 آژانس دولتی آمریکا از آمازون استفاده می‌کنند. این خدمت دارای مجوز ارائه قابلیت‌های ابری در تمام سطوح خدمات شامل خدمات طبقه‌بندی‌نشده و طبقه‌بندی‌شده شامل خدمات محرمانه و غیره است. آمازون دارای یک منطقه اختصاصی دولت فدرال ایالت متحده است و تنها شرکت با مجوز معتبر ابری است که مجاز به انجام فعالیت در تمامی موارد از جمله موضوعات محرمانه است.

ابر دولتی آزور شرکت مایکروسافت

در زمینه این خدمت باید گفت که فقط دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی ایالت متحده و شرکای آنها به این نمونه اختصاص‌یافته دولتی دسترسی دارند. این خدمت از جنبه‌های مختلفی با آزور جهانی که به شکل عمومی برای همه مشتریان جهانی است، تشابه دارد.

ابر دولتی گوگل

این سرویس دارای قابلیت‌های امنیتی بسیاری در سطح سرویس‌های جهانی و برای رفع نیازهای سازمان‌های دولتی است. ابر دولتی گوگل وظیفه مهمی چون مدیریت پورتال اصلی اطلاعات دولت فدرال را برعهده دارد. قبل از مهاجرت این پرتال به زیرساخت ابری مشکلاتی در این زمینه وجود داشت؛ مانند بارگذاری ترافیک شبکه. اما با اتخاذ تصمیمات جدی در زمینه خدمات ابری این مشکلات تا حد زیادی حل شد و به طور مثال زمان به‌روزرسانی سایت از نه ماه به یک روز کاهش یافت. همچنین زمان خرابی به  9. 9٪ کاهش یافته است.

سخن آخر

در این مقاله خواندیم که کشورهای مختلف اهداف متفاوتی را برای اجرای رایانش ابری در سر دارند. از مهم‌ترین وظایف و دغدغه‌های دولت‌ها حمایت از توسعه فناوری و تکمیل زیرساخت‌ها است. دولت‌ها در مورد رایانش ابری و پیاده‌سازی آن در زیرساخت‌های کشور بیش از هر نهاد دیگری نقش مؤثری ایفا میکنند. شرکت سپیدار سیستم که بهترین ارائه دهنده نرم‌افزار حسابداری در ایران است نیز به تازگی خدمات نرم افزار حسابداری ابری را هم به کاربران خود عرضه می‌کند. اگر برای کسب‌و‌کار خود به دنبال انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری ابری هستید، از طریق شماره 02181022000 با همکاران ما در سپیدار سیستم در ارتباط باشید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول


چه کشورهایی در عرصه رایانش ابری پیشتاز هستند؟

سه کشور استرالیا، انگلیس و آمریکا