دیتا سنتر چیست؟

دیتا سنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گسترش شبکه اینترنت جهانی، مراکز داده به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اینترنت تبدیل شده‌اند. مراکزی که خدماتی همچون سرور ابری و سرور مجازی ارائه می‌دهند، نقش کلیدی در اتصال افراد نقاط مختلف جهان به دنیای شگفت‌انگیز اینترنت دارند. دیتا سنترها مکانی برای استقرار حجم عظیمی از کامپیوترها و تجهیزات زیرساخت شبکه است. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم قصد داریم به سوال «دیتا سنتر چیست» پاسخ دهیم و مهم‌ترین ویژگی‌های یک دیتا سنتر را بررسی کنیم. بعد از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با دیتا سنتر به‌دست می‌آورید. 

دیتا سنتر چیست و مزایای آن

دیتا سنتر چیست و کاربردهای آن

مرکز داده یا دیتا سنترها ساختمان‌های عظیمی هستند که زیرساخت‌های سرورهای ابری و مجازی در آن‌ها قرار گرفته است. کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از دیتا سنترهای اشتراکی استفاده می‌کنند. در دیتا سنترها امکانات فراوانی برای ایمن‌سازی و حفاظت از سخت‌افزارهای مختلف در نظر گرفته شده تا از داده‌ها و اطلاعات شرکت‌ها به‌خوبی حفاظت شود. بهترین دیتا سنترها از تجهیزات سخت‌افزاری ویژه‌ای استفاده می‌کنند تا ارتباط سازمان‌ها و شرکت‌ها با جهان اینترنت درست و صحیح برقرار شود.

دیتا سنترها مراکزی هستند برای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری داده‌ها و مشاغل مختلف از خدمات دیتا سنترها برای ارتباط بهتر با مشتری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال خدمات اینترنتی نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم نیز روی یکی از دیتا سنترهای قوی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته است. کسب‌و‌کارها برای استفاده از خدمات مراکز داده دسترسی‌های مشخصی از دیتا سنتر دریافت می‌کنند. 

تجهیزات به‌روز بهترین دیتاسنترهای جهان

امکانات ساختمان دیتا سنتر؛ ساختمانی مجهز و حرفه‌ای

دیتا سنترها علاوه‌بر تجهیزات پیشرفته امنیتی و اطفاء حریق، از امکانات گسترده‌ای در زمینه تجهیزات کامپیوتری استفاده می‌کنند. در مراکز داده از تجهیزاتی مانند روترها، سوییچ‌های شبکه، دیوارهای فایروال، سیستم‌های ذخیره‌سازی و سرورهای مختلف استفاده شده است. نحوه طراحی و چیدمان ساختمان دیتا سنتر به‌گونه‌ای است که معمولا سرورهای مختلف به صورت یکپارچه داخل کابین و رک‌هایی مخصوص قرار گرفته‌اند. کابل کشی و سیستم تهویه در دیتا سنترها به حرفه‌ای‌ترین شیوه ممکن انجام شده تا آسیبی به قطعات وارد نشود.
در مراکز داده کلیه اطلاعات شرکت‌ها در قالب داده‌های مختلف روی تجهیزات دیتا سنتر قرار گرفته است و به‌همین دلیل اغلب دیتا سنترها از پیشرفته‌ترین سخت‌افزارها کمک می‌گیرند. سرورهای فضای ابری مجازی نیز در دیتا سنترها قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با فضای ابری و پاسخ به سوالات مختلف در این زمینه مقاله «فضای ابری چیست و چه کاربردی دارد» را در وبلاگ سپیدار سیستم مطالعه کنید.

آشنایی با data center و خدمات مختلف آن‌ها

عملکرد دیتا سنتر؛ مجموعه‌ای پیشرفته از ارتباطات شبکه

در پاسخ به سوال «دیتا سنتر چیست» باید عنوان کنیم، دیتا سنترها مجموعه‌ای بزرگ از اطلاعات و داده‌ها هستند که ارتباط داخلی یا اینترنتی شرکت‌های مختلف را برقرار می‌کنند. به‌عنوان مثال زمانی که کاربران در مرورگر یک آدرس اینترنتی را تایپ می‌کنند، درخواستی برای سرور یا سرورهای دیتا سنتر ارسال می‌شود. این درخواست در ابتدا توسط لایه‌های امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس درخواست به سمت سوییچ هدایت می‌شود. سوییچ درخواست کاربر را برای سرور فیزیکی یا مجازی در شبکه ارسال می‌کند. 

برای پاسخ دادن به درخواست کاربر سرورها اطلاعات را دریافت می‌کنند و بعد از پردازش دقیق، از طریق بانک اطلاعاتی موجود در دیتا سنتر و در قالب یک صفحه وب پاسخ کاربر ارسال می‌شود. در این قسمت روترها، سرورها و تجهیزات موجود در دیتا سنتر درگیر می‌شوند. توجه داشته باشید در زمان درخواست کاربر کلیه اطلاعات در دیتا سنتر جابه‌جا خواهد شد. همچنین بهترین فضای ابری ایرانی رایگان نیز از دیتا سنترهای موجود در کشور استفاده می‌کنند و خدمات خوبی به کاربران ارائه می‌دهند.

انواع دیتا سنترها برای کسب‌و‌کارهای مختلف

معمولا دیتا سنترها بر اساس تکنولوژی‌های مورد استفاده، کاربرد و هزینه‌های اجرایی به چند نوع دسته‌بندی می‌شوند. در تقسیم‌بندی دیتا سنترها سرویس‌های مختلفی وجود دارد. از ارزان‌ترین تا گران‌ترین سرویس‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف دیتا سنترها قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه یک نرم افزار ابری از دیتا سنتر ابری استفاده می‌کند که محبوبیت بالایی دارد.

دیتا سنترهای سازمانی؛ استفاده از تجهیزات در محل شرکت‌

برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها مرکز داده را در محل شرکت راه‌اندازی می‌کنند. بنا به استراتژی که شرکت‌ها دارند، کلیه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای شبکه در درون ساختمان اصلی ایجاد می‌شود. با انجام این کار هزینه‌ها کمی بالاتر می‌رود و کسب‌وکارها مجبور هستند مبالغ هنگفتی بابت خرید تجهیزات سخت‌افزاری پرداخت کنند.
معمولا برخی از شرکت‌های دولتی که اطلاعات مهم و محرمانه‌ای دارند، اقدام به راه‌اندازی دیتا سنتر سازمانی می‌کنند. این شرکت‌ها فریم ورکی تحت عنوان سکوی ابری برای توسعه دهندگان خود ارائه می‌دهند که باید از امنیت بالایی برخوردار باشد. برای آشنایی بیشتر با سکوی ابری و پاسخ به پرسش سکوی ابری چیست باید عنوان کنیم، سرویس‌دهی در این پلتفرم بدون محدودیت مکانی در بستر اینترنت برای کاربران انجام می‌شود.

محل نگهداری سرورهای اینترنتی و شبکه

دیتا سنترهای مدیریت شده؛ مدلی از برون‌سپاری خدمات دیتا سنتر

برخی از شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس دیتا سنتر استفاده می‌کنند. دیتا سنتر خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها را به مدت محدودی در دسترس شرکت‌ها قرار می‌دهد. سازمان‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند به‌صورت ماهانه یا سالیانه مبلغی تحت عنوان اجاره سخت‌افزارها به شرکت‌های سرویس‌دهنده دیتا سنتر پرداخت می‌کنند. به‌طورکلی در این حالت کسب‌و‌کارهای مختلف به جای خرید تجهیزات گران‌قیمت، سرویس‌ها و سخت‌افزارها را اجاره می‌کنند.

دیتا سنترهای ابری؛ محبوب‌ترین خدمات دیتا سنترها

ارزان‌ترین و محبوب‌ترین خدمات دیتا سنترها، خدمات مرکز داده ابری است. این خدمات در چند سال گذشته با استقبال خوبی همراه شده است. مشاغل مختلف به‌صورت آنلاین درخواست خود را ثبت می‌کنند و با پرداخت مبلغی ماهانه، یک سرور را از شرکت‌های سرویس‌دهنده اجاره می‌کنند.
در این حالت پشتیبانی فنی و نگه‌داری سرورها توسط شرکت ارائه دهنده دیتا سنتر انجام می‌شود. کلیه داده‌های شرکت‌ها روی سرورهای دیتا سنتر ذخیره شده و فقط با یک کلیک درخواست کاربران به‌راحتی پاسخ داده می‌شود. خدمات دیتا سنتر ابری در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی و اجرا می‌شود.

اتاق سرور و دیتا سنترهای ابری

استفاده از بهترین دیتا سنترها برای نرم افزار سپیدار ابری

در این مقاله از مجله تخصصی سپیدار سیستم در رابطه با سوال «دیتا سنتر چیست» پاسخ‌هایی ارایه دادیم و ویژگی‌های یک مرکز داده یا دیتا سنتر را بررسی کردیم. به‌طورکلی دیتا سنترها مراکزی هستند که کلیه اطلاعات و داده‌های آنلاین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در بستر اینترنت به‌وسیله آن‌ها انتقال پیدا می‌کند. درخواست کاربران به دیتا سنتر انتقال پیدا کرده و توسط سخت‌افزارها و بانک اطلاعاتی دیتا سنتر، پاسخ کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن داده می‌شود.
 همچنین سرورهای ابری شرکت سپیدار سیستم روی بهترین دیتا سنترهای کشور قرار گرفته و از اطلاعات و داده‌های کاربران سپیدار سیستم به‌خوبی حفاظت می‌شود. با ورود به صفحه نرم افزار سپیدار ابری می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این محصول به دست آورید.

سوالات متداول


از انواع دیتا سنترها برای کسب‌و‌کارهای مختلف چه می‌دانید؟

معمولا دیتا سنترها بر اساس تکنولوژی‌های مورد استفاده، کاربرد و هزینه‌های اجرایی به چند نوع دسته‌بندی می‌شوند:

1.دیتا سنترهای سازمانی

2.دیتا سنترهای مدیریت شده

3.دیتا سنترهای ابری

دیتا سنتر چیست؟

دیتا سنترها مکانی برای استقرار حجم عظیمی از کامپیوترها و تجهیزات زیرساخت شبکه است.