هارد سرور

هارد سرور و ویژگی‌های مختلف آن‌ها


هارد سرور، محل ذخیره داده‌ها و اطلاعات روی سرور است و از این جهت هارد سرور نقش مهمی در سرورها ایفا می‌کند. همه هارد سرورها به‌صورت یکپارچه مشغول عملیات خواندن و نوشتن هستند؛ بنابراین باید بتوانند تاخیر را به حداقل برسانند. سرعت عملیات در هارد سرور بسیار مهم است و بهترین هارد سرورها از سرعت‌های بالایی پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم انواع مختلف هارد سرور را بررسی می‌کنیم و انواع ویژگی‌های آن‌ها را به‌طورکامل شرح خواهیم داد. بعد از خواندن این مقاله اطلاعات کاملی از انواع هارد سرورها به‌دست می‌آورید.

بررسی انواع هارد سرور

انواع هارد درایوها؛ تفاوت‌ها و ویژگی‌ها

سرعت بالا در انتقال داده‌ها و اطلاعات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هارد سرورها است. این سیستم‌ها باید در لحظه به درخواست‌های متفاوت کاربران پاسخ دهند و این کار با پردازش سریع باید انجام شود. به‌صورت‌کلی زمانی که کاربر درخواست خود را ثبت‌ می‌کند، انتظار دارد در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ سرور دسترسی پیدا کند. 

هارد سرورها بر اساس محل اتصال سرور به چند نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. هارد سرورها می‌توانند از گروه هاردهای SATA باشند یا در دسته‌بندی هاردهای SAS قرار بگیرند. البته نوع سوم بسیار متفاوت‌تر و کاربردی‌تر است. هارد سرور SSD به‎عنوان هاردهای پرسرعت شناخته می‌‌شود. معمولا برای دریافت بهترین نتیجه از نرم‌افزار سیستم حسابداری، از هارد سرور SSD روی سخت‌افزار استفاده می‌کنند.

دسته‌بندی انواع هارد سرورها

هارد درایو SATA؛ مناسب مصرف خانگی

هارد درایو SATA فضای ذخیره‌سازی مناسبی را فراهم می‌کند و سرعت خوبی برای انتقال داده‌ها و اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هارد ساتا به‌خوبی روی لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای خانگی و سرورها نصب و راه‌اندازی می‌شود. قیمت هاردهای ساتا به‌نسبت 2 مدل دیگر مقداری ارزان‌تر است؛ بنابراین برای مصرف خانگی یا ذخیره‌سازی داده‌ها و سرویس‌های پشتیبانی گزینه ایده‌آلی خواهد بود. درایوهای هارد SATA با سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه اطلاعات را بررسی می‌کنند. هارد سرورهای SATA فضای ذخیره‌سازی خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. امکان فضای ذخیره‌سازی در این هاردها از 500 گیگابایت تا 8 ترابایت فراهم شده است. 

مصرف برق هارد درایو ساتا در حالت خاموش 4 تا 6 وات خواهد بود و در زمان فعالیت به حدود 10 تا 12 وات می‌رسد. یکی از قابلیت‌های ویژه هارد ساتا، متصل کردن 2 هارد درایو به یکدیگر است. معمولا برای استفاده از فضای ابری پرمصرف از هاردهای ساتا استفاده نمی‌کنند. فضای ابری شرایط را برای خدمات شرکت‌ها به‌شکل مطلوب فراهم می‌کند و اطلاعات بزرگی روی این فضا ذخیره خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای درک مفهوم فضای ابری و پاسخ به سوالات متفاوت در این رابطه مقاله «فضای ابری چیست» در وبلاگ سپیدار سیستم را مطالعه کنید.

هارد سرور SATAِ؛ بهترین گزینه برای مصارف خانگی

هارد درایو SAS؛ متداول‌ترین نوع هارد درایو سرور

کلمه SAS از عبارت Serial Attached SCSI گرفته شده است. هارد درایوهای SAS در طرفیت‌های 300 تا 900 گیگابایت تولید می‌شوند. در حال حاضر شرکت وسترن دیجیتال یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های هارد در جهان، نسخه جدیدی از هاردهای SAS تولید کرده که تا 15 ترابایت ظرفیت دارند. درایوهای SAS معمولا در سرورهای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند. هاردهای SAS میزان خرابی فوق‌العاده پایینی دارند و توانایی 1.2 میلیون ساعت عملیات خواندن و نوشتن دارند.

هارد درایو SAS در زمانی که خاموش باشد مصرف برقی معادل 5 تا 7 وات داشته و در حالت فعالیت و بازخوانی اطلاعات، در حدود 10 تا 14 وات برق مصرف می‌کند. سرورهایی که از هارد درایوهای SAS استفاده می‌کنند، بالاترین سطح عملکرد را ارائه می‌دهند و به‌خوبی انواع اطلاعات و داده‌ها را منتقل خواهند کرد. برخی از شرکت‌های بزرگی که از فضای ابری استفاده می‌کنند، هارد درایو SAS دارند. شرکت‌های فضای ابری رایگان ایرانی نیز از هارد‍‌های SAS کمک می‌گیرند.

هارد درایو SSD؛ پرسرعت‌ترین هارد درایو سرور

هارد درایو SSD یا هارد درایو حالت جامد نسل جدیدی از هاردهای دخیره‌سازی است که در چند سال گذشته استقبال خوبی از آن شده است. در این نوع هاردها از بخش متحرک یا دیسک چرخان استفاده نمی‌شود و به‌طورکلی تکنولوژی هارد SSD بسیار متفاوت است. این درایوها به‌صورت مموری طراحی شده‌اند و توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات و داده‌ها روی هارد درایو SSD بسیار بالا است. هاردهای SSD بدون استفاده از برق قادر به ذخیره اطلاعات هستند و مانند فلش عمل می‌کنند. 

کلیه داده‌ها روی تراشه مغناطیسی ذخیره می‌شوند و به همین دلیل هاردهای SSD سرعت بالایی نسبت به 2 نوع دیگر دارند. تراشه‌های تشکیل‌دهنده در درایوهای حالت جامد یا SSD، نند نامیده می‌شوند. به‌این‌صورت که هر 64 گیگابایت SSD از 8 چیپ NAND تشکیل شده است. هاردهای SSD در برابر ضربات مقاومت بالایی داشته و زمان پاسخ‌گویی در این هاردها بسیار سریع انجام می‌شود. همچنین عملکرد این هاردها بسیار بی‌صدا است و مصرف انرژی بسیار پایینی دارند. بهترین نرم افزار حسابداری ابری روی سروهای SSD اجرا می‌شود و سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. 

پردازش سریع؛ مهم‌ترین ویژگی هارد SSD

نصب هارد سرورهای مختلف روی سیستم‌های کامپیوتری

معمولا هارد سرورهای SATA از طریق کابل‌های نازک به مادربورد و پاور متصل می‌شوند. زمانی که هارد ساتا به مادربورد و پاور اتصال پیدا کرد، پارتیشن‌بندی خوب و مناسبی برای آن باید در نظر گرفت تا از نظر حجم اطلاعات مشکلی رخ ندهد. در هنگام نصب هارد ساتا بیشترین دقت را داشته باشید تا قطعات آسیب نبیند. روش نصب هارد درایو‌های SAS نیز مانند ساتا است. این هاردها از طریق کابل IDE به برد اصلی سیستم اتصال پیدا می‌کنند. هاردهای SSD بسیار راحت‌تر روی سیستم نصب می‌شوند.
 اتصال کابل‌ها در این هارد SSD راحت انجام می‌شود و مهم‌ترین ویژگی هاردهای SSD امکان استفاده از هارد در کنار هاردهای دیگر است. اگر سخت‌افزار شما پورت خالی برای هارد جدید ندارد، از براکت هارد می‌توانید استفاده کنید. همچنین سخت‌افزارهایی که پلتفرم داکر روی آن‌ها نصب است، از هارد SSD بهره می‌گیرند. .

نصب هارد سرور با کابل‌های شبکه

انتخاب بهترین هارد سرور بر اساس نیاز

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در مورد انواع هارد سرورها صحبت کردیم و اشاره‌ای به ویژگی‌های هر کدام داشتیم. به‌طورکلی برای استفاده از هارد سرور، به محیط و شرایط دقت ویژه‌ای داشته باشد. معمولا سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به سرعت انتقال اطلاعات اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، از درایوهای SSD استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌های دیگر که ظرفیت ذخیره‌سازی بالا برایشان مهم است، از نوع هاردهای SAS یا SATA بهره می‌گیرند. در حالت کلی باتوجه‌به نیاز سازمان و شرکت اقدام به خریداری هارد سرور کنید.

به‌عنوان مثال هارد سرورهای فضای ابری نرم‌افزارهای شرکت سپیدار سیستم، اغلب از نوع SSD است. این هارد سرورها برای استفاده کاربران از فضای ابری بسیار کاربردی و عالی است. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی از کلیه خدمات شرکت سپیدار سیستم به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. 

سوالات متداول


هارد سرور چیست؟

هارد سرور، محل ذخیره داده‌ها و اطلاعات روی سرور است و از این جهت هارد سرور نقش مهمی در سرورها ایفا می‌کند. همه هارد سرورها به‌صورت یکپارچه مشغول عملیات خواندن و نوشتن هستند؛ بنابراین باید بتوانند تاخیر را به حداقل برسانند. سرعت عملیات در هارد سرور بسیار مهم است و بهترین هارد سرورها از سرعت‌های بالایی پشتیبانی می‌کنند.

از انواع هارد درایوها چه می‌دانید؟

سرعت بالا در انتقال داده‌ها و اطلاعات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هارد سرورها است و انواع آن به شرح زیر است:

هارد درایو SATA /هارد درایو SSD/هارد درایو SSD