بررسی جزئیات مشوق‌ها و تسهیلات قانون سامانه مودیان در مجله سپیدار سیستم

مشوق‌ها و تسهیلات قانون سامانه مودیان برای اشخاص مشمول و خریداران


در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تسهیلات و مشوق‌های مختلفی برای مودیان مالیاتی و خریداران کالا و خدمات در نظر گرفته شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تسهیلات قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را به‌طورکامل بررسی کنیم. در بیان این موضوع از ماده‌های قانونی کمک می‌گیریم و آن‌ها را به زبان ساده با تبصره‌های تعریف‌شده بیان خواهیم کرد. اگر جزو مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یا حسابرس یک واحد اقتصادی هستید، به شما توصیه می‌کنیم خواندن ادامه این مطلب مهم را در اولویت قرار دهید.

تسهیلات مربوط به اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار در قانون جدید سامانه مودیان

در بررسی تسهیلات سامانه مودیان، اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار به‌عنوان گروه اول در نظر گرفته می‌شوند. لازمه بهره بردن از این تسهیلات برای صاحبان مشاغل این است که بدانند سامانه مودیان چیست و چه کسانی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند. تسهیلات برای این گروه از مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به این صورت تعریف شده است که:

صاحبان مشاغلی که در ۵ سال اول پس از استقرار قانون جدید سامانه مودیان، فروش خود را از طریق پایانه‌های فروشگاهی و خرید کالا و خدمات را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان انجام می‌دهند، مشمول پاداش همکاری می‌شوند.

به این صورت که معادل ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مودی در هر دوره به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند یا ۱ درصد فروش او (هر کدام کمتر باشد) تا حداکثر ۶۰ میلیون ریال (۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال) از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی (همچنین دوره‌های بعد از آن، درصورتی‌که بیشتر از مالیات آن دوره باشد) کسر خواهد شد.

تکلیف افرادی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند، چه می‌شود؟

تسهیلات قانون سامانه مودیان برای صاحبان مشاغل، برای افرادی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند نیز در نظر گرفته می‌شود. درصورتی‌که مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد، حداکثر تا ۵۰ درصد از مالیات عملکرد آن‌ها در همان سال کسر خواهد شد.

تسهیلات اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار در قانون سامانه مودیان

قانون تسهیل سامانه مودیان

روزها نام لایحه قانون تسهیل سامانه مودیان را زیاد می‌شنویم. نام کامل آن، لایحه قانون تسهیل اجرای تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است. در این لایحه که در تاریخ 16 آذرماه 1402  به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بخشی از مواد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اصلاح شده است

ارسال صورت‌حساب را به سپیدار بسپارید

ارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

ارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

ارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

استعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

اشخاص حقیقی مشمول سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعیه‌ای در خصوص اینکه کدام دسته از اشخاص حقیقی شامل اجبار ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند، منتشر کرده است.

دو دسته از اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) از تاریخ 1 دی‌ماه ملزم به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی نوع 1 و 2 به سامانه مودیان هستند.

دسته اول)

تکلیف اشخاص حقیقی در سامانه مودیان به این صورت است که کلیه اشخاص حقیقی که میزان فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است:

  • فروش بالای 180 میلیارد ریال تا پایان شهریور 1402: الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول دی‌ماه 1402
  • فروش بالای 180 میلیارد ریال تا پایان آذر 1402: الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول فروردین‌ماه 1403
  • فروش بالای 180 میلیارد ریال تا پایان اسفند 1402: الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول تیرماه 1403

دسته دوم)

مشاغل زیر با هر حجم از فروش مشمول صدور صورت‎‌حساب الکترونیکی هستند:

  • پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه، دامپزشکی
  • فروشندگان تجهیزات پزشکی
  • کسب‌وکارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده
  • عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین
  • فروشندگان مواد معدنی

دریافت تسهیلات خرد بدون گواهی مالیاتی ماده 186

سازمان امور مالیاتی کشور این تسهیلات را یک گام عملی برای تکریم مودیان و تسهیل امور می‌داند. در این طرح، امکان افزایش خودکار سقف اعطای تسهیلات خرد بدون دریافت گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم به‌صورت سالیانه فراهم می‌شود.

بر طبق این پیشنهاد اشخاص حقوقی طی یک ‌سال شمسی تا 65 درصد نصاب معاملات متوسط (برای سال 1402 معادل 9 میلیارد و 425 میلیون ریال) و اشخاص حقیقی تا 35 درصد نصاب مذکور (برای سال 1402 معادل 5 میلیارد و 75 میلیون ریال) بدون نیاز به ارائه گواهی مالیاتی می‌توانند تسهیلات ارزی یا ریالی از بانک‌ها بگیرند.

نکته مهم اینکه این مبلغ در حال حاضر برای اشخاص حقوقی، 5 میلیارد ریال و برای اشخاص حقیقی 2 میلیارد ریال است. تغییر آن هم بستگی به اصلاح ضوابط اجرایی دارد که براساس سوابق موجود هرچندسال یکبار تغییر می‌کند.

تسهیلات قانون سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی؛ برگشت مالیات بر ارزش افزوده به حساب

دومین گروهی که از تسهیلات قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی بهره می‌برند، مصرف‌کنندگان نهایی هستند. طبق تعریف سازمان امور مالیاتی، مصرف‌کننده نهایی به شخصی حقیقی گفته می‌شود که انواع کالا و خدمات را برای مصرف شخصی و متناسب با نیازهای روزانه خریداری کرده و از آن‌ها برای فروش به اشخاص دیگر استفاده نمی‌کند.

طبق تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی، افرادی که خریدهای خود را از فروشگاه‌های مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، مشمول مشوق و تسهیلات سامانه مودیان می‌شوند؛ به این صورت که از هر ۱۰ صورت‌حساب الکترونیکی صادرشده از پایانه‌های فروشگاهی، یک صورت‌حساب به صورت قرعه‌کشی برخط انتخاب خواهد شد؛ سپس ۲ برابر مبلغی که خریدار طبق آن صورت‌حساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است، به حساب بانکی وی برمی‌گردد. با استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی صاحبان مشاغل می‌توانند از میزان دقیق مالیات بر ارزش افزوده خریداران اطلاع پیدا کنند.

برگشت مالیات بر ارزش افزوده به حساب مصرف‌کنندگان نهایی؛ یکی از تسهیلات قانون جدید سامانه مودیان

تبصره ۱ قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی؛ امکان مشاهده صورتحساب‌ها و جوایز

سازمان امور مالیاتی باید ترتیبی را برای مصرف‌کنندگان نهایی که از فروشندگان مجهز به پایانه‌های فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند، در نظر بگیرد که در صورت تمایل صورت‌حساب خریدهای خود و جوایز تعلق‌گرفته را مشاهده کنند. برای این کار می‌توان از امکانات نرم‌افزارهای مالی حرفه‌ای استفاده کرد. صاحبان مشاغل نیز با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد می‌توانند برای محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان خود کمک بگیرند.

تبصره ۲ قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی؛ سقف معافیت از مالیات

پاداش دریافتی در تسهیلات قانون سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی، تا سقف معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات بوده و مازاد بر آن مشمول مالیات است. این موضوع با موارد معاف از مالیات حقوق متفاوت بوده و باید برای آن اظهارنامه مالیات ارسال شود.

تبصره ۳ قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی؛ امکان بررسی دقیق صورت‌حساب‌ها

سازمان امور مالیاتی باید ترتیبی را در نظر بگیرد که مصرف‌کنندگان نهایی بتوانند اصالت صورت‌حساب‌های صادرشده توسط فروشندگان را موردبررسی قرار دهند.

تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف‌کنندگان نهایی؛ امکان بررسی دقیق صورت‌حساب‌ها

تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای مشمولان قانون ارزش افزوده

سومین و آخرین گروه که مشمول تسهیلات قانون سامانه مودیان می‌شوند، گروه مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند. طبق ماده ۲۱ قانون جدید سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی این اجازه را دارد که در صورت ثبت‌نام مودی در سامانه مودیان و انجام تکالیف قانونی مربوطه، به او پاداشی را اعطا کند. این پاداش به این صورت بوده که بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی که مربوط به سال ۱۳۹۶ و قبل از آن است، مطابق با دستورالعمل پیشنهادی سازمان و تاییدشده توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، قطعی کرده و به مدت ۳ سال تعلیق کند.

برای دریافت این پاداش، مودیان باید بعد از فراخوان سامانه مودیان نسبت به ثبت نام سریع و ارائه مدارک و گزارش‌ها در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهند. تجار و بازرگانان علاوه‌بر ثبت نام به موقع در سامانه مودیان، می‌توانند برای تسهیل در امور بازرگانی و صادرات و واردات، در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند.

درصورتی‌که مودی در مدت زمان تعلیق و محکومیت در هیئت حل اختلاف مالیاتی، مرتکب تخلفات مذکور در ماده ۹ این قانون شود، ملزم به پرداخت کل یا بخشی از جریمه‌های تعلیق‌شده طبق رأی هیات خواهد بود. بعد از انقضای مهلت ذکرشده، در صورت عدم ارتکاب تخلفات مذکور در ماده ۹، جریمه‌های مودی مالیاتی بخشوده خواهد شد. 

تخلفات ذکرشده در ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تخلفاتی که در ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به آن اشاره شده، به شرح زیر است:

۱. کتمان فعالیت اقتصادی یا درآمد

۲. عدم صدور صورت‌حساب الکترونیکی بابت فروش کالا و خدمات

۳. کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری در ثبت مبالغ صورت‌حساب‌ها

درصورتی‌که مودی مالیاتی تخلفات سه‌گانه فوق را مرتکب نشود، همه جرائم مالیات بر ارزش افزوده محاسبه‌شده برای او که مربوط به سال ۱۳۹۶ به قبل است، بخشوده خواهد شد.

تسهیلات مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون ارزش افزوده

اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای بهره بردن از تسهیلات

در این مقاله درباره مشوق‌ها و تسهیلات قانون سامانه مودیان صحبت کردیم. برای این که مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از تسهیلات این قانون بهره‌مند شوند، باید بدانند قانون پایانه‌های فروشگاهی چیست و همه چیز در مورد سامانه مودیان را به‌خوبی بررسی کنند.

شما عزیزان با مطالعه مقاله‌های سپیدار سیستم درباره قانون جدید سامانه مودیان اطلاعات کافی به دست خواهید آورد و به‌راحتی می‌توانید از تسهیلات سازمان امور مالیاتی مربوط به این قانون بهره‌مند شوید. اگر سوالی درباره تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یا سوالاتی از این قبیل دارید، در قسمت نظرات دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول


1.تخلفات ذکرشده در ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کدام است؟

تخلفاتی که در ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به آن اشاره شده، به شرح زیر است:

۱. کتمان فعالیت اقتصادی یا درآمد

۲. عدم صدور صورت‌حساب الکترونیکی بابت فروش کالا و خدمات

۳. کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری در ثبت مبالغ صورت‌حساب‌ها

درصورتی‌که مودی مالیاتی تخلفات سه‌گانه فوق را مرتکب نشود، همه جرائم مالیات بر ارزش افزوده محاسبه‌شده برای او که مربوط به سال ۱۳۹۶ به قبل است، بخشوده خواهد شد.