سرویس IAAS چیست؟ آشنایی با مفهوم زیرساخت به‌عنوان سرویس

سرویس IAAS چیست؟ آشنایی با مفهوم زیرساخت به‌عنوان سرویس


نرم‌افزارهای حسابداری در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و افراد ترجیح می‌دهند تا به‌جای استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری سنتی از سیستم‌های پردازش ابری استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین دسته‌های خدمات رایانش ابری، IAAS است. ممکن است بپرسید: سرویس IAAS چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به بررسی ماهیت، کاربردها، مزایا و معایب IAAS می‌پردازیم. با خواندن این مقاله به درک کاملی از سرویس زیرساخت به‌عنوان خدمات (IAAS) خواهید رسید.

هرآنچه که باید درباره IAAS بدانید!

در وهله اول ممکن است برایتان سوال پیش آید که IAAS مخفف چیست؟ IAAS از عبارت Infrastructure as a service  به‌معنای زیرساخت به‌عنوان سرویس گرفته شده است. زیرساخت به‌عنوان سرویس شکلی از محاسبات ابری است که منابع محاسباتی مجازی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. IAAS در کنار نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SAAS) و پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) یکی از سه دسته اصلی خدمات رایانش ابری به شمار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با سرویس به‌عنوان زیرساخت باید بدانید فضای ابری چیست و چه استفاده‌هایی از آن می‌شود. در مقاله لینک‌شده با این مفهوم بیشتر آشنا می‌شوید. اجازه دهید کمی درباره ابر (Cloud) دقیق‌تر شویم.

انواع ابر یا کلود

در حال حاضر، سه نوع ابر برای پیاده‌سازی وجود دارد:

  1. ابر عمومی  (public cloud)
  2. ابر خصوصی  (private cloud)
  3. ابر ترکیبی  (hybrid cloud)

در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

نرم افزار حسابداری ابری

ابر عمومی  (public cloud)

یکی از انواع پرکاربرد فضای ابری، ابرهای عمومی هستند. معمولاً زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در فضای ابر عمومی به کاربر نهایی تعلق ندارند و این فضا در ازای پرداخت و از طریق اینترنت در اختیار افراد قرار می‌گیرد. زیرساخت‌های فضای ابری عمومی توسط شخص ثالث نگهداری می‌شوند و هزینهٔ اجرا و نگهداری زیرساخت از بودجهٔ کسب‌وکارها حذف می‌شود.

به‌طورکلی ابرهای عمومی به نسبت ابرهای خصوصی، فضای امنی را برای داده‌های حساس شما فراهم نمی‌کنند؛ اما مزایای متعددی همچون مقیاس‌پذیری، تسهیل مدیریت کاربران، قابل‌اعتماد و مقرون به‌صرفه‌بودن را به همراه دارند.

ابرهای خصوصی (Private clouds)

در فضای ابری خصوصی به دلیل اینکه کنترل بیشتری روی سرور اعمال می‌شود، امنیت اطلاعات حساس شما نیز بالاتر می‌رود.

این مدل ابری، یک زیرساخت سفارشی است که به یک کسب‌وکار مشخص تعلق دارد و فضای کنترل‌شده‌تری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در واقع به زیرساخت فناوری اطلاعات با ایجاد دسترسی کاملاً شخصی و ایزوله برای یک کاربر، ابر خصوصی می‌گویند. نکته قابل‌توجه این است که مدیریت، پیکربندی و نگهداری زیرساخت‌های این مدل ابری توسط یک شخص ثالث انجام می‌شود.

ابرهای ترکیبی (Hybrid clouds)

ابرهای ترکیبی یا هیبریدی مناسب آن دسته از افرادی است که به هر دو مدل ابری عمومی و خصوصی نیاز دارند. مدل ابری ترکیبی از به هم پیوستن حداقل 1 ابر عمومی و حداقل 1 ابر خصوصی به وجود آمده است. این مدل به دلیل مقیاس‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیربودن راه‌حل مناسب‌تری برای برآورده‌کردن نیازهای کسب‌وکارها است. همچنین امنیت اطلاعات در این مدل ابری بیشتر از دو مدل قبلی ذکر شده است.

سرویس ابری IaaS زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را مدیریت می‌کند و آن‌ها را از طریق ماشین‌های مجازی قابل‌دسترسی از طریق اینترنت به سازمان‌های مشترک تحویل می‌دهد. این نوع از خدمات می‌تواند مزایای متعددی مانند افزایش بالقوه بار کاری با سرعت، سهولت، انعطاف‌پذیری و قیمت بهتری داشته باشد.

آشنایی با سرویس IaaS و ماهیت آن

بررسی ارتباط IAAS با رایانش ابری

مشتریان IaaS از طریق یک شبکه گسترده (WAN) مانند اینترنت به منابع و خدمات دسترسی دارند و می‌توانند از خدمات ارائه‌دهنده ابر برای نصب عناصر باقی‌مانده یک پشته برنامه استفاده کنند. به‌عنوان مثال، کاربر می‌تواند برای ایجاد ماشین‌های مجازی (VM) به پلتفرم IaaS وارد شود، سیستم‌عامل را روی هر ماشین مجازی نصب کند، میان‌افزارها مانند پایگاه داده را مستقر کند و بعد از ایجاد باکت‌های ذخیره‌سازی برای پشیبان‌گیری، کارهای موردنظرش را روی آن انجام دهد. حالا مشتریان می‌توانند از خدمات ارائه‌دهنده برای ردیابی هزینه‌ها، نظارت بر عملکرد، تعادل ترافیک شبکه و عیب‌یابی مشکلات برنامه‌ها استفاده کنند.

هر مدل رایانش ابری مستلزم مشارکت یک ارائه‌دهنده است. ارائه‌دهنده اغلب یک سازمان شخص ثالث است که در فروش IaaS تخصص دارد. خدمات وب آمازون (AWS) و پلتفرم ابری گوگل (GCP) نمونه‌هایی از ارائه‌دهندگان مستقل IaaS هستند. یک کسب‌وکار همچنین ممکن است یک ابر خصوصی راه‌اندازی کرده و به ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی خودش تبدیل شود. یکی از کاربردهای رایانش ابری در حسابداری بسیار مطرح است. با استفاده از خدمات نرم‌افزار حسابداری ابری، حسابدار با استفاده از اینترنت و بدون نیاز به دسترسی به یک کامپیوتر خاص می‌تواند امور مالی را بدون محدودیت انجام دهد.

از IAAS برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد؟

IaaS برای اهداف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. منابع محاسباتی که از طریق یک مدل ابری عرضه می‌شود، برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. رایج‌ترین موارد استفاده برای استقرار IaaS عبارت‌اند از:
• محیط‌های تست و توسعه
• میزبانی سایت‌های مشتری‌مدار
• ذخیره‌سازی داده‌ها، پشتیبان‌گیری و بازیابی
• اپلیکیشن‌های تحت‌وب
• محاسبات با کارایی بالا (HPC)
• ذخیره‌سازی داده‌ها و تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها
همان‌طورکه از کاربردهای IAAS معلوم است، زیرساخت به‌عنوان سرویس انجام محاسبات را امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری ابری می‌توانید امور مالی خود را با دقت بالا انجام دهید.

آشنایی با کاربردهای IAAS در زمینه‌های مختلف

آشنایی با مزایای IASS؛ چرا باید از زیرساخت به‌عنوان سرویس استفاده کرد؟

استفاده از زیرساخت به‌عنوان سرویس برای به‌کارگیری بار کاری بدون نیاز به خرید، مدیریت و پشتیبانی زیرساخت‌های اساسی اغلب آسان، سریع و مقرون‌به‌صرفه است. با IaaS یک کسب‌وکار می‌تواند به‌سادگی آن زیرساخت را اجاره بدهد یا از یک کسب‌وکار دیگر آن را اجاره کند. یکی از ساده‌ترین ابزارهای رایانش ابری، فضای ابری گوگل است که احتمالا همه شما بارها از آن استفاده کرده‌اید.

IaaS یک مدل سرویس ابری موثر برای بار کاری محسوب می‌شود که موقتی یا آزمایشی است. به‌عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار در حال توسعه یک محصول نرم‌افزاری جدید باشد، بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است که از یک ارائه‌دهنده IaaS برای هاست و آزمایش برنامه استفاده کند. هنگامی که نرم‌افزار جدید آزمایش و اصلاح شد، کسب‌وکار می‌تواند آن را از محیط IaaS حذف کند. برعکس، اگر هزینه‌های تعهد بلندمدت کمتر باشد، کسب‌وکار بهتر است آن را به‌صورت بلندمدت روی IaaS مستقر کند.

معایب سرویس IAAS چیست؟

سرویس IAAS علی‌رغم مدل انعطاف‌پذیر و قابل‌پرداخت ممکن است برای برخی از مشاغل مشکل‌ساز باشد. هرچند شما به‌عنوان کسب‌وکار زیرساختتان را به یک ارائه‌دهنده IaaS واگذار می‌کنید، اما مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان از آن‌ها همچنان به‌عهده خودتان است. از طرفی ازآنجایی‌که ارائه‌دهندگان زیرساخت به‌عنوان سرویس مالک آن هستند، جزئیات پیکربندی و عملکرد زیرساخت را برای کاربران شفاف نمی‌کنند. این شفاف نبودن ممکن است مدیریت و نظارت سیستم‌ها را برای کاربران دشوارتر کند.

علاوه‌بر موارد بالا، در دسترس بودن و عملکرد بار کاری به‌شدت به ارائه‌دهنده بستگی دارد. اگر ارائه‌دهنده زیرساخت به‌عنوان سرویس با تنگناهای شبکه یا هر شکل از اختلال‌های داخلی و خارجی مواجه شود، بار کاری کاربران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین گاهی اوقات شرکت‌ها استفاده از نرم افزار حسابداری را به فضاهای ابری ترجیح می‌دهند.

مزایا و معایب استفاده از IAAS

نحوه پیاده‌سازی زیرساخت به‌عنوان سرویس

هنگامی که به‌دنبال پیاده‌سازی یک محصول IaaS هستید، باید ملاحظات مهمی را رعایت کنید. موارد استفاده IaaS و نیازهای زیرساختی باید قبل از درنظرگرفتن الزامات فنی و ارائه‌دهندگان مختلف به‌طوردقیق تعریف شوند. نیازهای فنی و ذخیره سازی که برای اجرای IaaS باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • شبکه‌سازی: هنگام تمرکز روی استقرار ابر، سازمان‌ها باید از کارآمدی زیرساخت‌های ارائه‌شده در ابر مطمئن باشند.
  • ذخیره‌سازی: سازمان‌ها باید به الزامات مربوط به انواع ذخیره‌سازی، فضای موردنیاز و سطوح عملکرد ذخیره‌سازی توجه کنند.
  • انجام محاسبات: پیامدهای مسائل مختلف سرور، VM، CPU و حافظه باید توسط سازمان در نظر گرفته شود.
  • امنیت: رمزنگاری داده‌ها، گواهینامه‌ها، انطباق و مقررات و بارهای کاری ایمن باید با جزئیات دقیق بررسی شوند.
  • بازیابی و بکاپ: اطمینان از قابلیت‌های بازیابی و بکاپ ضروری است.
  • اندازه و توان سرور: بررسی مواردی مانند ظرفیت سرور و ماشین مجازی، تعداد پردازنده‌های مرکزی و سایر جزئیات CPU قبل از پیاده‌سازی زیرساخت به‌عنوان سرویس مهم است.
  • قابلیت مدیریت عمومی: کنترل بخش‌ها و مدیریت آن‌ها از مسائل مهمی است که کاربر باید به آن‌ها توجه کند.

به‌طورکلی یک سازمان باید قابلیت‌های بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات را به‌طورکامل ارزیابی کند تا در نهایت بتواند IaaS را به بهترین شکل پیاده‌سازی کند.

زیرساخت به‌عنوان سرویس را چگونه پیاده‌سازی کنیم؟

نرم‌افزار ابری سپیدار سیستم؛ بهترین انتخاب برای کارهای حسابداری کسب‌وکارهای کوچک

در این مقاله به سوال IAAS چیست پاسخ دادیم و کاربردها، مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. رایانش ابری از بهترین تکنولوژی‌هایی است که دسترسی به اطلاعات و داده‌ها را برای انواع کسب‌وکارها آسان کرده است. نرم افزار حسابداری ابری سپیدار از بهترین نرم‌افزارهای موجود در ایران است که انجام امور مالی در فضای ابری را ممکن می‌کند.

اگر برای کسب‌وکار خود به‌دنبال بهترین نرم افزار حسابداری ابری هستید، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ با همکاران ما در سپیدار سیستم در ارتباط باشید. کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به کلیه سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول


از IAAS برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد؟

IaaS برای اهداف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. منابع محاسباتی که از طریق یک مدل ابری عرضه می‌شود، برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. رایج‌ترین موارد استفاده برای استقرار IaaS عبارت‌اند از: محیط‌های تست و توسعه، میزبانی سایت‌های مشتری‌مدار و یا ذخیره‌سازی داده‌ها، پشتیبان‌گیری و بازیابی.

ارتباط IAAS با رایانش ابری به چه شکلی است؟

مشتریان IaaS از طریق یک شبکه گسترده (WAN) مانند اینترنت به منابع و خدمات دسترسی دارند و می‌توانند از خدمات ارائه‌دهنده ابر برای نصب عناصر باقی‌مانده یک پشته برنامه استفاده کنند.