شرکت های مشمول حسابرسی

شرکت های مشمول حسابرسی در سال 1401


شرکت مالیاتی قانونی را وضع نموده است که بر اساس آن همه واحدهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی باید صورت مالی‌های حسابرسی شده خود توسط مؤسسات حسابداری یا سازمان حسابرسی را به همراه به همراه اظهارنامه مالیاتی خود به اداره مالیات کشور ارائه دهند. اگر واحدی، اظهارنامه مالیاتی خود و صورت‌حساب‌ها را در مدت تعیین شده از سوی اداره مالیات ارائه ندهد، ۲۰ درصد از مالیات تعیین شده را جریمه خواهد شد.

اداره مالیات یک سری شرکت‌ها را به‌منظور حسابرسی تعیین نموده و گزارش حسابرسی این شرکت‌ها را قبول می‌کند و بر اساس مقررات برگ تشخیص مالیات صادر می‌نماید. با توجه به اینکه گزارش حسابرسی به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود باید دارای استانداردهای حسابرسی باشد. در ادامه درباره اشخاص مشمول حسابرسی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مشمولان حسابرسی؛ اشخاص حقیقی یا حقوقی؟

به‌طورکلی، اشخاص حقوقی و حقیقی که شرکت‌های سهامی خاص دارند؛ مانند شرکت‌های خصوصی، مؤسسات تعاونی، مؤسسات انتفاعی غیرتجاری و اتحادیه‌های مربوطه دارند و یا افراد حقیقی که بر اساس مقررات قانونی موظف‌اند که دفاتر قانونی خود را نگه دارند در صورت شرایط خاص مشمول پرداخت مالیات هستند. منظور از شرایط خاص این است که بر اساس آخرین اظهارنامه مالیاتی میزان فروش و خدمات غیرعملیاتی و عملیاتی آن‌ها بیش از ۵ میلیارد تومان باشد و جمع دارایی آن‌ها از ۸ میلیارد تومان بگذرد. در این حالت بر اساس قانون ۲۷۲ مالیاتی کشور، این اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی مشمول حسابرسی هستند.

در نتیجه این اشخاص باید گزارش حسابرسی‌شان را بر اساس نمونه سازمان مالیاتی کشور تهیه نمایند و سپس آن را به اداره مالیات ارائه دهند. در این گزارش برخی از اصول باید رعایت شده باشد که شامل مدارک و اسناد حسابداری طبق ضوابط، اصول و استانداردهای حسابداری، تعیین نمودن درآمد مشمول مالیات طبق قانون مربوط به آن و سایر موارد است.

مشمولان حسابرسی؛ اشخاص حقیقی یا حقوقی؟

موضوعات مورد بررسی حسابرس کدام موارد هستند؟

یک حسابرس همواره باید این موضوعات را مدنظر قرار دهد. اولین موضوع در واقع صورت های مالی است. حسابرس باید صورت‌های مالی را بررسی کند و خطا عدم تطبیق را تشخیص دهد. دومین موضوع مرتبط با الزامات نظارتی است. یک حسابرس باید صورت های مالی را بر اساس قوانین حسابداری بررسی نماید و مبحث آخر مربوط به کنترل‌های داخلی حسابرس است. حسابرس صورت‌های مالی را بررسی می‌نماید و درصورتی‌که گزارش‌ها دچار ضعف هستند، آن‌ها را مجدداً بررسی می‌نماید.

همواره حسابرسی یک شرکت یا یک سازمان کار بسیار ضروری به‌حساب می‌آید. از این طریق می‌توان متوجه شد که آیا حسابداران به‌خوبی کار کرده‌اند و یا گزارش‌های آن‌ها درست و دقیق بوده است. حسابرس هرگونه خطا و تخلفی را به‌صورت مکتوب به افراد ذی‌صلاح اعلام می‌نماید. به همین دلیل است که حسابرسی یک سازمان یا شرکت مهم تلقی می‌گردد. حسابرس اساساً یک فرد بی‌طرف است. او قادر است که درستی یا درستی اسناد مالی ارائه شده را تشخیص دهد. بعد از بررسی اسناد، او اطلاعاتی را در این رابطه تهیه خواهد نمود. در هر حسابرسی حدود حسابرسی مشخص است. برای مثال دوره رسیدگی، اطلاعات مالی و واحد مورد رسیدگی از قبل برای حسابرس مشخص هستند.

تمامی اشخاص مشمول حسابرسی چه کسانی هستند؟

تمامی شرکت‌های متقاضی قبول شده و متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادر مشمول حسابرسی هستند. همچنین مؤسسات و شرکت‌های موضوع بند الف و ب ماده ۷ اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی مشمول حسابرسی هستند. افراد حقیقی و حقوقی نیز بر اساس نوع فعالیت‌شان مشمول مالیات خواهند شد. برای مثال شعب یا دفاتر برندها و نمایندگی‌های خارجی که توسط شرکت‌های ایرانی اجاره شده‌اند. همه شرکت‌های سهامی عام و همچنین شرکت‌های وابسته به آن‌ها مشمول مالیات خواهند شد. نهاد و مؤسسات و شرکت‌های غیردولتی و عوامل وابسته به آن‌ها همگی مشمول حسابرسی هستند.

شرکت های مشمول حسابرسی

چه شرکت‌هایی باید مالیات پرداخت کنند؟ شرکت‌های مشمول ماده ۲۷۲

از زمان قدیم تا به امروز همواره بحث مالیات برای دولت‌ها مسئله بسیار حائز اهمیتی بوده است و دولت‌ها مالیات را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کنند. مالیات در واقع بخشی از درآمد یا سود نهایی اشخاص است که بخشی از آن را بابت مالیات به دولت پرداخت می‌نمایند. دولت‌ها نیز موظف هستند که مالیات‌های گرفته شده را صرف رفاه عموم نمایند.

همه شرکت‌ها موظف هستند که مالیات بپردازند. اگر شرکتی به این مسئله بی‌توجه باشد، آن شرکت از یک سری از مزایا محروم خواهد شد. علاوه بر این از نظر مالیاتی نیز جریمه می‌شود. میزان مالیات توسط شرکت اداره مالیات کشور محاسبه خواهد و اگر مالیات در مدت زمان تعیین شده پرداخت نگردد، شرکت ۲۰ درصد از مبلغ مالیات را جریمه می‌شود. انواع مالیات برای اشخاص حقوقی وجود دارد که شامل مالیات بر عملکرد، مالیات بر درآمد، مالیات بر املاک و اموال، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های تکلیفی می‌گردد. مالیات‌ها به لحاظ وصول به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌گردند.

مالیات‌های مستقیم

در این نوع از مالیات، دولت به طور مستقیم با توجه به نرخ‌های از قبل تعیین شده در قانون از اموال اشخاص دریافت می‌کند. علت نامگذاری این نوع مالیات این است که مالیات به شکل مستقیم از اموال و درآمد افراد دریافت می‌گردد. از این رو پرداخت کننده نهایی کاملا مشخص است. مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد می‌شود. در واقع افراد باید برای چیزهایی که مالک آن هستند مالیات پرداخت کنند، به این مورد مالیات بر دارایی گفته می‌شود. همچنین مالیات بر ارث و حق تمبر جز مالیات بر دارایی به حساب می‌آیند. مالیات بر درآمد به مالیاتی گفته می‌شود که فرد در ازای درآمد خود باید به دولت پرداخت نماید. در برخی از کشورها این نوع مالیات به شکل تصاعدی محاسبه می‌گردد.

مالیات‌های غیرمستقیم

در یک جامعه زمانی که افراد کالایی را می‌خرند یا خدماتی را دریافت می‌کنند، مبلغ بیشتری را بابت آن می‌پردازند. آن مبلغ بیشتر در واقع همان مالیات غیرمستقیم است که عموم مردم پرداخت‌کننده آن هستند. مالیات‌های غیرمستقیم به دودسته مالیات بر واردات و مالیات بر مصرف و فروش تقسیم می‌شوند. مالیات بر مصرف در واقع برای کالاهای مصرفی و خدماتی است. همان‌طور که گفتیم زمانی که شما کالایی را خریداری می‌کنید یا خدمات می‌گیرید هزینه بیشتر پرداخت می‌نمایید و آن هزینه مالیات است.

خیلی‌ها از این موضوع بی‌اطلاع هستند و شاید تابه‌حال به آن توجه نکرده باشند. از جمله این نوع مالیات می‌توان به مالیات بر فرآورده‌های نفتی، مالیات اتومبیل، مالیات نوشابه‌های غیر الکی و مالیات فروش خاویار اشاره کرد. همچنین تاجرانی که مشغول واردات و صادرات هستند نیز باید در ازای کالای وارداتی و صادراتی خود مبلغی را به گمرک پرداخت نمایند.

چه شرکت‌هایی مشمول معافیت مالیاتی هستند؟

یک سری از شرکت‌ها مشمول معافیات های مالیاتی هستند. درصورتی‌که شرکتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد باشد تا ۵۰ درصد معاف از پرداخت مالیات خواهد شد. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. شرکت‌های در حوزه کشاورزی، معدن و تولید فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین صادرکنندگان محصولات کشاورزی، شرکت‌های ادغام شده و شرکت‌هایی که در زمینه مطبوعات و انتشارات فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

سؤالات متداول

  • موضوعات مورد بررسی حسابرس کدام موارد هستند؟

یک حسابرس همواره باید این موضوعات را مدنظر قرار دهد. اولین موضوع در واقع صورت‌های مالی است. حسابرس باید صورت‌های مالی را بررسی کند و خطا و عدم تطبیق را در بیاورد. دومین موضوع مرتبط با الزامات نظارتی است.

  • شرکت‌های مشمول ماده ۲۷۲ کدام هستند؟

ما در این مقاله تمامی موارد مربوط به ماده ۲۷۲ را توضیح دادیم. این ماده بر این نکته اشاره دارد که چه شرکت‌هایی مشمول مالیات هستند و شرایط آن را ذکر کرده است.