حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری


حداقل معدل لازم برای حسابداری سؤال پرتکرار و مهم علاقه‌مندان به این رشته است. حتماً می‌دانید اهمیت و تأثیر معدل در پذیرش دوره‌های بدون کنکور حسابداری بیشتر است. اگر قصد تحصیل در رشته حسابداری در هر مقطعی را دارید، لازم است شرایط پذیرش آن را به‌دقت بشناسید. حداقل معدل لازم برای حسابداری در دانشگاه‌های مختلف، شرایط متفاوتی دارد. در این مقاله از سپیدار سیستم این موضوع را برای پذیرش هر دانشگاه کاملاً توضیح داده‌ایم.

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری بدون کنکور دانشگاه آزاد

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری بدون کنکور دانشگاه آزاد

داشتن حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری بدون کنکور دانشگاه آزاد یکی از نگرانی‌های داوطلبان این رشته است. بعضی از متقاضیان به دلیل معدل پایین دیپلم یا کاردانی نگران قبول نشدن در رشته حسابداری بدون کنکور آزاد هستند. چون حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری را کسب نکرده‌اند.

برای پذیرش بدون کنکور حسابداری دانشگاه آزاد هیچ حدنصابی اعلام نشده است؛ بنابراین هر معدلی دارید، می‌توانید در این رشته بدون آزمون ثبت‌نام کنید. پذیرش در رشته محل‌های انتخابی باتوجه‌به نوع نظام آموزشی و سوابق تحصیلی یا معدل داوطلبان آن رشته محل انجام می‌شود. برای پذیرش متقاضیان این رشته در دانشگاه آزاد هیچ آزمون کتبی و شفاهی یا مصاحبه برگزار نمی‌شود. اما نحوه تأثیر معدل در پذیرش متفاوت است.

دانشگاه آزاد بدون کنکور در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشجو می‌گیرد. قبولی شما در این دانشگاه به ظرفیت پذیرش رشته محل و معدل دیگر داوطلبان بستگی دارد. معدل شما با متقاضیان این رشته مقایسه و سنجیده می‌شود. اگر حداقل معدل لازم برای حسابداری بالاتر از سایر داوطلبان این رشته باشد، قبولی شما صددرصد است. برخی منابع معدل بالای ۱۶ به‌عنوان حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری آزاد اعلام کرده‌اند.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

حداقل معدل قبولی رشته‌های بدون کنکور در هر مقطع متفاوت است. در ادامه شرایط قبولی و معدل هر مقطع دانشگاه آزاد را توضیح می‌دهیم:

ملاک حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری کاردانی آزاد

کاردانی پیوسته:

معدل کل داوطلبان واجد شرایط ملاک پذیرش کاردانی پیوسته قرار می‌گیرد. در صورت وجود ظرفیت، داوطلب متقاضی حسابداری که بالاترین معدل کل دیپلم را دارد، پذیرفته می‌شود.

کاردانی ناپیوسته:

در مقطع کاردانی ناپیوسته معدل کتبی دیپلم یا سوابق تحصیلی ملاک پذیرش است. این مورد شامل تمام متقاضیان از هر نظام آموزشی قدیم و جدید، دیپلم نظری فنی حرفه‌ای یا کار و دانش است. لازم است در زمان ثبت‌نام اینترنتی، معدل کل یا مدل کتبی خود را درج کنید.

معدل کتبی دیپلم چیست؟

نمره‌ای کـه از میـانگین وزنـی نمرات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه سـالی واحـدی یـا ترمی واحدی و یا پایه دوازدهم دوره متوسـطه نظـام جدیـد آموزشی ۳-۳-۶ و یا نظام قدیم آموزش متوسـطه بـه دسـت می‌آید. این نمره را در کادر پایین سمت چپ کارنامه بـا عنـوان معدل کتبی نهایی مشاهده می‌کنید. اگر نوع دیپلم داوطلب با گروه حسابداری متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی تفاوت دارد. جدول زیر این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهد:

ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) با توجه به نوع دیپلم و گروه تحصیلی

ضریب تأثیر معدل داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک یا علوم‌تجربی برای پذیرش در مقطع کاردانی ناپیوسته رشته‌های حسابداری ۱۰۰ است.

ملاک حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری کارشناسی آزاد

کارشناسی پیوسته:

برای پذیرش در کارشناسی پیوسته، معدل کتبی دیپلم است. متقاضیان تمام نظام‌های آموزشی باید معدل کل یا معدل کتبی را در فرم ثبت‌نام، درج کنند. افرادی که دیپلم فنی حرفه‌ای یا کار و دانش نظام جدید ۳-۳-۶ و نظام قدیم هنرستان که مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی دارند، معدل کتبی ندارند. این متقاضیان لازم است معدل کل دیپلم متوسطه خود را در فرم ثبت‌نام درج کنند.

اگر دیپلم شما با گروه آزمایشی حسابداری متفاوت است، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت است. جدول بالا را برای اطلاع بیشتر مشاهده کنید. افرادی که دیپلم ریاضی فیزیک یا علوم‌تجربی دارند، ضریب تأثیر معدل در مقطع کارشناسی پیوسته حسابداری ۱۰۰ است.

کارشناسی ناپیوسته:

معدل کل دوره کاردانی ملاک پذیرش در کارشناسی ناپیوسته حسابداری است. متقاضیانی با رشته نامتجانس امکان شرکت در این رشته را با حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دارند. در این صورت، دروس پیش‌نیاز و جبرانی را بعد از قبولی می‌گذرانید. با ملاک معدل کل دوره کاردانی، ترتیب تقدم یا تأخر کد رشته محل انتخابی شما تأثیری در پذیرش ندارد. اولویت پذیرش بر اساس علایق شما خواهد بود.

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه پیام نور

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه پیام نور

سهم پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور بدون کنکور ۹۰ درصد است. حداقل معدل لازم برای هر رشته، نقش مهمی در پذیرش این دانشگاه دارد. دانشگاه پیام نور صرفاً بر اساس رشته انتخابی، نوع دیپلم و معدل کتبی دیپلم، پذیرش بدون کنکور دارند. در هر نظام آموزشی نوع معدل متفاوت است:

  • فارغ‌التحصیل نظام قدیم ۴ساله رشته نظری، کاردانش، فنی و حرفه‌ای و هنرستان: معدل کل دیپلم
  • فارغ‌التحصیل نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و نظام جدید رشته‌های نظری: معدل کتبی دیپلم
  • فارغ‌التحصیل نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی نظام جدید کاردانش و فنی حرفه‌ای: معدل کل دیپلم

سؤال اینجاست که دانشگاه پیام نور حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری را چه عددی اعلام کرده است. باتوجه‌به مطالب دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور، هیچ حداقلی برای معدل قبولی در حسابداری اعلام نشده است.

قبولی در رشته حسابداری بدون دانشگاه پیام نور به متقاضیان هر رشته محل بستگی دارد. باتوجه‌به ظرفیت متقاضیانی با بالاترین معدل برای پذیرش هر رشته محل پذیرفته می‌شوند. هر چقدر معدل بالاتری داشته باشید، امکان قبولی در بین متقاضیان متعدد همان رشته محل، بیشتر است.

خبر خوب این است که دانشگاه پیام از ظرفیت پذیرشی بالا برخوردار است. تجربه نشان داده داوطلبانی با معدل بسیار پایین هم در صف قبولی این دانشگاه قرار می‌گیرند.

اگر جزو این دسته از داوطلبان پیام نور هستید و معدل کتبی دیپلم ندارید، بایستی معدل کل دیپلم متوسطه را در فرم ثبت‌نام درج کنید:

  • متقاضیان دیپلم فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش نظام جدید ۳-۳-۶
  • دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش نظام قدیم
  • دیپلمه‌های سالی واحدی و ترمی واحدی هنرستان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی

اما چند نکته که برای ادامه مسیر بهتر است آنها را بدانید:

  1. اگر بیش از یک دیپلم دریافت کرده‌اید برای ثبت‌نام و انتخاب رشته باید نوع دیپلم و معدل کتبی متناسب با همان دیپلم را که قصد ادامه تحصیل در آن دارید، در نظر بگیرید.
  2. فارغ‌التحصیلان کاردانی، معدل کل فارغ‌التحصیلی کاردانی را لحاظ کنند.
  3. اگر نوع دیپلم شما با گروه تحصیلی متقاضی متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود. به جدول زیر دقت کنید تا درصد اعمال معدل هر رشته را متوجه شوید.
جدول ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) با توجه به نوع دیپلم و گروه آزمایشی

ضریب تأثیر معدل داوطلبان دیپلم ریاضی فیزیک و علوم‌تجربی برای پذیرش در کاردانی و کارشناسی رشته‌های حسابداری ۱۰۰ است. حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه پیام نور باتوجه‌به معدل دیگر داوطلبان مشخص می‌شود. منظور از این حداقل شرط معدل نیست. داوطلبان با هر معدلی می‌توانند ثبت‌نام کنند. اما قبولی در رشته حسابداری به معدل رقیبان شما و محل انتخابی هم بستگی دارد. نحوه گزینش در دانشگاه‌های پیام نور بومی ناحیه‌ای است.

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی یا سراسری

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی یا سراسری

شرط معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی و پردیس‌های خودگردان هم وجود دارد. پذیرش دوره‌های کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته این دانشگاه‌ها برای متقاضیان دیپلم این سال‌ها با ملاک متفاوت انجام می‌شود:

  • دارندگان دیپلم نظری سال ۸۴ به بعد: با ملاک معدل کتبی دیپلم
  • دارندگان معدل دیپلم نظری قبل از ۸۴ و دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش: با ملاک معدل کل دیپلم

هیچ حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه سراسری اعلام نکرده‌اند. قبولی در این رشته بستگی به معدل دیگر داوطلبان دارد. اگر ظرفیت دانشگاه اجازه دهد، به ترتیب از بالاترین معدل تا تکمیل ظرفیت انتخاب می‌شوند.

در دانشگاه‌های خودگردان شانس قبولی با معدل پایین هم دارید. ملاک پذیرفته‌شدن در این دانشگاه‌ها معدل کتبی دیپلم و استان بومی داوطلب است. این دانشگاه‌ها برای پذیرش رشته‌های علوم‌انسانی و ریاضی ظرفیت بالایی دارند. حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم شانس قبولی با نمرات پایین وجود دارد. دوره‌ها معمولاً در واحدهای دانشگاهی دولتی و توسط اساتید دوره‌های روزانه برگزار می‌شود.

۱۴ حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی است. اگر نمرات شما، به صورتی باشد که به معدل ۱۴ برسد، امکان پذیرفته‌شدن در این رشته را خواهید داشت. در صورتی که معدل شما بالاتر از این باشد، شانس بیشتری برای پذیرش دارید. این موضوع باتوجه‌به شهر و دانشگاه انتخابی شما متفاوت خواهد بود. مثلاً اگر می‌خواهید در تهران تحصیل کنید، ۱۸ حداقل معدل لازم برای حسابداری تهران است.

شرایط و حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی

شرایط و حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی هم مطرح است. افرادی که مدرک دیپلم در هر نظام آموزشی دارند، می‌توانند در این دوره حسابداری این دانشگاه شرکت کنند. مدرک متوسطه و معدل برای ثبت‌نام و ورود به این دانشگاه کافی است. معدل داوطلب باید به تأیید این دانشگاه برسد. طبق مقررات، متقاضی نباید معدل کمتر از 10 داشته باشد. در غیر این صورت امکان ادامه تحصیل در علمی کاربردی ندارد.

علاوه بر این‌ها، برخی رشته‌های پرتقاضا برای پذیرش، شرط معدل دارند. هر داوطلب بر اساس معدل و طبق ظرفیت رشته محل، پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین افرادی که معدل بالاتری دارند، احتمالی قبولی بیشتری دارند.

متقاضیان شرکت در دوره کاردانی حسابداری لازم است معدل کل دیپلم را در فرم ثبت کنند. داوطلبین کاردانی به کارشناسی هم باید معدل کل کاردانی را ارائه دهند. دارندگان مدرک دیپلم مرتبط با حسابداری در اولویت بیشتری برای پذیرش قرار دارند.

شرایط حداقل معدل لازم برای حسابداری دانشگاه غیرانتفاعی

شرایط پذیرش و حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه غیرانتفاعی در هر مقطع فرق دارد. متقاضیان مقطع کاردانی پیوسته بر اساس معدل کل دیپلم پذیرش می‌شوند. متقاضیان کارشناسی ناپیوسته بر طبق معدل کل کاردانی ارزیابی می‌شوند.

اما اگر:

  • متقاضی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته با دیپلم نظری ۸۴ به بعد هستید: معدل کتبی دیپلم
  • متقاضی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته با دیپلم نظری ۸۴ به قبل هستید: معدل کل دیپلم

را لازم است به دانشگاه اعلام کنید.

برای حسابداری در چه درس‌هایی باید قوی بود؟

اگر همه دروس را با نمرات متوسط پاس کرده باشید، حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری را کسب می‌کنید. برخی دروس را باید با نمرات بالاتری پاس کنید تا در دانشگاه درگیر دروس پیش‌نیاز نشوید. مهم‌ترین درس پیش‌نیاز حسابداری، ریاضی است. اقتصاد هم دیگر درسی است در قبولی حسابداری مؤثر است. ضریب دروس این رشته را در کنکور سراسری ببینید:

  • ریاضی: ضریب 4
  • اقتصاد: ضریب 3
  • علوم اجتماعی و زبان و ادبیات فارسی: ضریب 2
  • باقی دروس: ضریب 1

نکات مهم پایانی

  1. معدل در رشته‌های بدون کنکور شرط اصلی و اساسی است.
  2. قبل از انتخاب رشته، به ظرفیت پذیرش علاقه خود و اعتبار دانشگاه دقت کنید.
  3. داوطلبانی که معدل بالاتر از دیگر رقیبان دارند، شانس بیشتری دارند.
  4. هیچ شرط معدلی برای ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد ذکر نشده است. اما این که حداقل معدل قبول‌شدگان حسابداری آزاد چقدر است، بستگی به شرایطی دارد که در بالا توضیح دادیم.

سئوالات متداول

ملاک حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری کارشناسی آزاد چقدر است؟

دانشگاه آزاد بدون کنکور در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشجو می‌گیرد. قبولی شما در این دانشگاه به ظرفیت پذیرش رشته محل و معدل دیگر داوطلبان بستگی دارد. معدل شما با متقاضیان این رشته مقایسه و سنجیده می‌شود. اگر حداقل معدل لازم برای حسابداری بالاتر از سایر داوطلبان این رشته باشد، قبولی شما صددرصد است. برخی منابع معدل بالای ۱۶ به‌عنوان حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری آزاد اعلام کرده‌اند.

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه پیام نور چقدر است؟

باتوجه‌به مطالب دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور، هیچ حداقلی برای معدل قبولی در حسابداری اعلام نشده است.

شرایط و حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی هم مطرح است. افرادی که مدرک دیپلم در هر نظام آموزشی دارند، می‌توانند در این دوره حسابداری این دانشگاه شرکت کنند. مدرک متوسطه و معدل برای ثبت‌نام و ورود به این دانشگاه کافی است. معدل داوطلب باید به تأیید این دانشگاه برسد. طبق مقررات، متقاضی نباید معدل کمتر از 10 داشته باشد. در غیر این صورت امکان ادامه تحصیل در علمی کاربردی ندارد.