کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟

کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟


صنعت حسابداری در سال‌های اخیر تغییر و تحولات بسیاری را داشته و نیاز بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک را پاسخ داده است. تولید انواع نرم‌افزارهای گوناگون از جمله نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی پیشرفته و کدینگ حسابداری از جمله مهم‌ترین تغییرات سال‌های اخیر بوده است.

ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در رابطه با کدینگ حسابداری، کدینگ حسابداری فروشگاهی و فواید آن در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟

در تعریفی ساده باید گفت که کدینگ حسابداری در واقع نوعی دسته‌بندی حساب‌ها است که به شکل درختی انجام می‌شود. کدینگ به معنی شماره‌گذاری است و وقتی در کنار حسابداری قرار می‌گیرد به این معنی است که در این عملیات حساب‌ها در حسابداری کدگذاری می‌شوند تا امکان گزارش‌گیری آن‌ها ساده‌تر شود.

اما کدینگ حسابداری فروشگاهی نوعی کدینگ است که عمدتاً برای کسب‌وکارهای بزرگ با تعداد مشتریان بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال یک کسب‌وکار کوچک که مشتریان کمی دارد، نیازی به کدینگ حسابداری پیدا نمی‌کند. کسب‌وکارهای بزرگی که دائماً در حال سوددهی هستند، به کدینگ حسابداری فروشگاهی نیاز دارند تا به‌نوعی مسیر کسب‌وکارشان را هدایت کند. از این طریق آماری از وضعیت و همه اطلاعات لازم فروشگاهشان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که در مواقع خاص از آن بهره می‌گیرند.

اهداف کدینگ حسابداری فروشگاهی

مهم‌ترین هدف کدینگ حسابداری فروشگاهی استانداردسازی عملیات مالی در یک واحد اقتصادی است. وقتی که در یک واحد اقتصادی عملیات مالی استاندارد شوند، به طور طبیعتاً سرعت و دقت در ثبت داده‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین هدف کدینگ حسابداری فروشگاهی بالارفتن سرعت و دقت در ثبت اطلاعات است. همچنین در فروشگاه‌های بزرگ دسترسی به اطلاعات مشتریان و دسته‌بندی آن از اهمیت زیادی برخوردار است که تنظیم یک کدینگ مناسب سبب سهولت دسترسی به این اطلاعات می‌شود.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

سطوح کدینگ حسابداری فروشگاهی

در اینجا در رابطه با انواع سطوح در کدینگ حسابداری فروشگاهی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این موضوع در نرم‌افزارهای فروشگاهی مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرد.

گروه حساب

این گروه در حقیقت شامل همه صورت های مالی می‌گردد و آن را با عدد دو رقمی نشان می‌دهند. مهم‌ترین صورت‌حساب‌های مالی در علم حسابداری شامل دارایی‌های جاری، دارایی‌های غیرجاری، بدهی‌های جاری، بدهی‌های غیرجاری، درآمدها و هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالای فروش رفته و مواردی ازاین‌قبیل می‌گردد.

حساب کل

این حساب در واقع شامل اسناد مالی و صورت‌حساب‌ها است. این حساب را با عدد چهار رقمی نشان می‌دهند. دو عدد اول آن نشان‌دهنده گروه حساب و دو عدد دیگر آن حساب کل را نشان می‌دهد.

حساب معین

در این سطح، حساب‌ها به بخش‌های جزئی‌ترین تقسیم می‌گردند. حساب معین را با عدد ۶ رقمی نشان می‌دهند.

نکته: اگر از نرم افزار دشت همکاران سیستم استفاده می‌کنید باید بگوییم که درختواره این نرم افزار دارای دو سطح است (سطح کل و معین). سطح کل در نرم افزار قابل‌تعریف و تغییر نیست؛ اما شما می‌توانید به زیرمجموعه هر کل (سطح معین) حساب اضافه کرده و یا حساب‌های پیش‌فرض را تغییر دهید.

کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟
کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟

حساب تفصیلی

تفصیل در لغت به معنای شرح دادن است و حساب تفصیلی در توصیف حساب‌های کل و معین تعریف می‌شود و به همین دلیل جزئی‌ترین موضوعات هر سازمانی را نیز در بر می‌گیرد.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

کدینگ شناور

این اصطلاح به معنی این است که در ارتباط بین حساب‌ها انعطاف‌پذیری وجود دارد. به همین دلیل نرم‌افزاری با این ویژگی، از قابلیت‌های بیشتری برای ارائه گزارش‌های کاربردی برخوردار است. از مزیت‌های استفاده از کدینگ شناور این است که کاربر با تعریف یک تفصیل و یا حساب جزء، می‌تواند در هر نوع حسابی از آن استفاده نماید.

مراحل انجام کدینگ حسابداری فروشگاهی

نخستین گام این است که کدهایی را برای گروه‌های حساب اصلی تعیین نمایید. در گام دوم، گروه حساب‌ها باید به حساب‌های کل تقسیم شود. سپس نیاز است که برای حساب‌های کل کدینگ درختی رسم گردد. در آخر نیز کدینگ برای سرفصل‌های معین انجام می‌شود. به همین راحتی می‌تواند کدینگ حسابداری فروشگاهی را انجام داد.

فواید کدینگ حسابداری فروشگاهی

  • شما با داشتن کدینگ فروشگاهی می‌توانید به حساب و کتاب خود نظم و ترتیب ببخشید و در مواقع ضروری از گزارش‌های مهم برای تصمیم‌گیری استفاده نمایید. برخی از مهم‌ترین فواید داشتن کدینگ را با هم مرور می‌کنیم:
  • با داشتن وضعیت مالی مشخص و شفاف، افراد سرمایه‌گذار به کسب‌وکار شما توجه بیشتری نشان می‌دهند و برای سرمایه‌گذاری تمایل بیشتری نشان می‌دهند.
  • شما با داشتن گزارش‌ها و اطلاعات مالی دقیق می‌توانید سود و زیان خود را به‌راحتی محاسبه کنید و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید.
  • شما با داشتن یک نرم افزار فروشگاهی دقیق می‌توانید کدینگ حسابداری فروشگاهی را در آن اجرا کنید و تمامی حساب‌های خود را تفکیک نموده و به‌راحتی به اطلاعات مالی خود دست پیدا کنید.

پیشنهاد ما؛ نرم افزار دشت همکاران سیستم

بیشتر فروشگاه‌ها محاسبات حسابداری گسترده‌ای دارند. آنها برای اینکه به سود بیشتری برسند نیاز دارند که هزینه‌های خود را پیگیری و ثبت نمایند. برای این منظور به نرم‌افزار حسابداری پیشرفته‌ای نیاز دارند که از طریق آن بتوانند سود و زیان خود را مدنظر قرار دهند.

شما با داشتن نرم افزار دشت همکاران سیستم می‌توانید به‌صورت خودکار از کدینگ حسابداری فروشگاهی که در سیستم وجود دارد، استفاده کنید و تمامی حساب‌های خود را تفکیک نمایید. همچنین امکان ثبت و اصلاح حساب‌ها مطابق با کسب‌وکار شما در نرم افزار وجود دارد.

سئوالات متداول

  • کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟

کسب‌وکارهای بزرگی که دائماً در حال سوددهی هستند، به کدینگ حسابداری فروشگاهی نیاز دارند تا به‌نوعی مسیر کسب‌وکارشان را هدایت کند. از این طریق آماری از وضعیت و همه اطلاعات لازم فروشگاهشان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که در مواقع خاص از آن بهره می‌گیرند.

  • اهداف کدینگ حسابداری فروشگاهی چیست؟

مهم‌ترین هدف کدینگ حسابداری فروشگاهی استانداردسازی عملیات مالی در یک واحد اقتصادی است. وقتی که در یک واحد اقتصادی عملیات مالی استاندارد شوند، به طور طبیعتاً سرعت و دقت در ثبت داده‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین هدف کدینگ حسابداری فروشگاهی بالارفتن سرعت و دقت در ثبت اطلاعات است. همچنین در فروشگاه‌های بزرگ دسترسی به اطلاعات مشتریان و دسته‌بندی آن از اهمیت زیادی برخوردار است که تنظیم یک کدینگ مناسب سبب سهولت دسترسی به این اطلاعات می‌شود.