مالیات بر درآمد اجاره

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره برای تشخیص مالیات + جدول مالیات اجاره


یکی از مهمترین مباحث موجود در حوزه مالیات های مستقیم، بحث مالیات بر درآمد اجاره و نحوه محاسبه مالیات بر اجاره است. در مقاله نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ابتدا به توضیح کوتاهی در مورد مالیات بر درآمد اجاره می پردازیم و سپس سراغ جزئیات آن می رویم. تا در پایان این مقاله تمام نکات لازم، در مورد مالیات بر درآمد اجاره را می‌دانید.

اما قبل از اصل مطلب، ابتدا می‌خواهیم بگوییم اجاره چیست و چه تعریفی در قانون دارد؟ طبق ماده 466 قانون مدنی، اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره میشود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند.

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟ کامل‌ترین تعریف مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر درآمد که از مباحث مهم دنیای مالیات است به چند بخش تقسیم بندی می شود که مالیات بر درآمد املاک یکی از آن ها محسوب می شود. مالیات بر درامد اجاره نیز یکی از زیر مجموعه های مالیات بر درآمد املاک است. در واقع مالیات اجاره املاک به دسته زیر تقسیم می شود:

  1. مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات
  2. مالیات بر حمل و نقل املاک
  3. مالیات بر مستغلات خالی

به طور واضح صاحبان املاک، چه ملک آن ها تجاری باشد و چه مسکونی یا اداری ملزم هستند که مالیات اجاره املاک خود را پرداخت کنند.

همانطور که می دانید اجاره بخشی از درآمدهای املاک (فصل اول از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم) است. در ادامه به جزئیاتی در مورد مالیات بر درآمد اجاره املاک می‌پردازیم. اگر می‌خواهید اطلاعات تخصصی و بیشتری در مورد این موضوع کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات بر درآمد را مطالعه کنید؛ تا با انواع مالیات بر درآمد و اصطلاحات آن در حسابداری آشنا شوید. 

بر اساس ماده ۵۲ ـ قانون مالیات‌هاى مستقیم:

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشى از واگذارى حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌هاى مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک مى‌باشد.

تبصره:

درآمد املاک شرکت‌هایی که تمام سرمایه آن‌ها به‌طور مستقیم یا با واسطه متعلق به دولت است تابع مقررات این مبحث نبوده و از طریق رسیدگى به دفاتر تشخیص خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

تعریف درآمد مشمول مالیات اجاره املاک، نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات چگونه است؟

درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، شامل کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی است. نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات اجاره املاک به دو روش است:

  1. از روی اجاره نامه رسمی وقتی اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد
  2. بر اساس املاک مشابه چنانچه اجاره نامه رسمی تنظیم نشده باشد

اگر می‌خواهید سطح اطلاعات خود در مورد، درامد مشمول مالیات اجاره املاک که از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین مباحث مالیاتی است را محک بزنید، مقاله مالیات بر درآمد املاک را از دست ندهید. 

نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک+ جدول محاسبه مالیات اجاره

به استناد مفاد ماده ۱۲۹ قانون مالیات‌هاى مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحیه مورخ ۷/۲/۷۱ نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک بر اساس نرخ‌هاى مقرر در ماده ۱۳۱ قانون مزبور صورت خواهد گرفت.

جدول مالیات بر درآمد موضوع ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌ها

        نرخ
 

مالیات

 
    مالیات جمع
 

‌شونده ـ ریال

 
 
 
  تا میزان ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 
    %۱۲
 
    ۱۲۰،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۱۸
 
    ۳۹۰،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۲۵
 
    ۷۶۵،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۳۵
 
    ۲،۵۱۵،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۴۰
 
    ۸،۹۱۵،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۴۵
 
    ۲۰،۱۶۵،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۵۰
 
    ۴۵،۱۶۵،۰۰۰
 
 
 
  تا میزان ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد مشمول مالیات سالانه
 

نسبت به مازاد ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 

نسبت به مازاد ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

 
    %۵۲
 

%۵۴

 
    ۱۴۹،۱۶۵،۰۰۰
 
 
 

نرخ‌هاى فوق (نرخ مالیات اجاره) در مورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقى که سال مالى آن‌ها از اول سال ۱۳۷۰ به بعد خاتمه مى‌یابد، جارى بوده و در سایر موارد از ابتداى سال ۱۳۷۱ اعمال مى‌شود.

مالیات بر اجاره

درآمد اجاره چیست+ نحوه محاسبه مالیات اجاره اشخاص حقوقی و حقیقی

درآمد اجاره، بخشی از درآمدهای مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی است و نحوه‌ی برخورد با آن (محاسبه مالیات اجاره) مطابق با نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات اشخاص است بدین صورت که پس از کسر 25 درصد اجاره بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره، تتمه‌ی اجاره، برای اشخاص حقوقی مشمول 25 درصد و برای اشخاص حقیقی مطابق جدول ماده‌ی 131 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد شد و البته چنانچه شخص حقیقی درآمدی غیر از اجاره نداشته باشد می‌تواند از معافیت سالانه حقوق نیز استفاده نماید.

ارسال اظهارنامه درآمد املاک برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اجباری است.
کسر مالیات اجاره و پرداخت آن بر عهده‌ی مستأجر حقوقی است. برای نحوه محاسبه مالیات اجاره اشخاص حقیقی باید به ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم مراجعه کنید. بر این اساس اشخاص حقیقی، مطابق تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم تعهدی نسبت به کسر مالیات اجاره و پرداخت آن به اداره امور مالیاتی ندارند و زمان پرداخت مالیات کسر شده حداکثر 10 روز است.

در خصوص مالیات اجاره بایستی توجه داشت محل سکونت پدر، مادر، همسر، فرزندان یا اجداد و نیز افراد تحت تکفل مؤدی، اجاری تلقی نمی‌شود مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک اثبات گردد که اجاره پرداخت می‌شود و نیز در صورتی که مؤدی مالک چندین واحد مسکونی باشد، یک واحد برای سکونت ایشان و یک واحد برای سکونت هریک از افراد مذکور، به انتخاب مالک، از شمول مالیات موضوع اجاره خارج می‌شود.

مالیات بر درآمد اجاره املاک

چگونگی مالیات اجاره ماشین آلات و اثاثیه

در مورد املاکی که با اثاثیه و یا با ماشین‌آلات به اجاره واگذار می‌گردد، درآمد ناشی از اجاره‌ی اثاثیه و ماشین‌آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات (مالیات اجاره ماشین آلات) خواهد شد. چنانچه مستأجر اقدام به ساخت مستحدثاتی به نفع موجر نماید، پنجاه درصد ارزش معاملاتی آن در سال تحویل مستحدثات، جزو درآمد مشمول مالیات اجاره برای موجر تلقی می‌گردد.

سوالی در مورد نحوه محاسبه مالیات بر درآمد دارید؟ از ما بپرسید!

در این مقاله سعی کردیم به تمام ابهامات در مورد موضوع نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره پاسخ دهیم. اگر هنوز سوالی در مورد مالیات اجاره املاک اشخاص حقوقی و حقیقی دارید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که برای حل مسائل مالیاتی، به گروهی از مشاوران متخصص امور مالیاتی، حسابدار و نرم افزار حسابداری نیاز دارید. شما می‌توانید همین حالا، از طریق شماره ۰۲۱-۸۱۰۲۲۰۰۰ برای خرید نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کارتان اقدام کنید.