صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خواروبار

صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خواروبار


آیا حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است؟ همین سؤال ساده مدت‌ها است که به دغدغه اصلی بسیاری از کارمندان و حقوق‌بگیران تبدیل شده است. در‌واقع، برای سال‌های فراوانی دعوای اصلی میان کارمندان و ممیزان مالیاتی بر سر مالیات حق مسکن و خواروبار بود.

در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه پاسخ این سؤال اساسی را بدهیم. مطالعه این مطلب کوتاه و کاربردی فقط حدود ۴ دقیقه از زمان شما را می‌گیرد؛ اما مطمئن باشید که پاسخ یکی از مهم‌ترین مسائل مالیاتی شما را خواهد داد.

چه مواردی در حقوق و دستمزد کارمندان شامل مالیات می‌شوند؟

همه افرادی که شاغل‌اند حقوق دریافت می‌کنند و بیمه برای آن‌ها رد می‌شود، باید بخشی از حقوق و دستمزد خود را به‌عنوان مالیات بر درآمد به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. میزان این مالیات هر سال نسبت به سال قبل متفاوت است و در ابتدای هر سال توسط دولت اعلام می‌شود. همه کارفرماها موظف‌اند نسبت به کسر مالیات از درآمد و ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان اقدام کنند.

بر اساس قانون مالیات‌،‌ کلیه مزایایی که مستقیماً به شغل کارمند مربوط هستند و به افراد پرداخت می‌شوند، با نام مزایایی شغلی شناخته شده و مشمول مالیات هستند؛ بنابراین مواردی مانند حقوق اصلی (ثابت)، حق جذب، حق شیفت، حق سرپرستی و مدیریت، حق مسئولیت، شب‌کاری، حق مسکن، حق بن و حق اولاد، عیدی و پاداش پایان سال، نوبت‌کاری، جمعه و تعطیل‌کاری، اضافه‌کاری و فوق‌العاده آن، پایه سنوات و بسیاری موارد دیگر که مربوط به ماهیت شغل‌ هستند، شامل مالیات بر حقوق می‌شوند.

مالیات بر درآمد چیست؟

تعریف درآمد مشمول مالیات حقوق بر اساس قانون وزارت کار

بر اساس ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم دولت، ‌ به حقوق اصلی و مزایای مربوط به شغل (مستمر یا غیر مستمر) پیش از اینکه معافیت‌های مقرر از آن کسر شود، ‌ درآمد مشمول مالیات می‌گویند. معمولاً مدیران کسب‌و‌کارهای مختلف به‌وسیله یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد پیشرفته و کاربردی، ‌ مالیات بر درآمد کارکنان خود را محاسبه کرده و به دولت پرداخت می‌کنند.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه در سال 1403

طبق اعلام رسمی دولت و به استناد ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم و بخشنامه شماره ۵۸/۹۹/۲۰۰ سازمان امور مالیاتی، همه مزایایی که بدون توجه به شغل کارمند به او پرداخت می‌شوند، جزء مزایای شغلی نیستند و مشمول مالیات نمی‌شوند. همه کارفرماها موظف هستند تا پس از محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان خود، موارد معاف از مالیات را نیز در نظر بگیرند.

چه مواردی شامل مالیات نمی شوند؟

حق مسکن و خوار و بار 1403

حق مسکن و کمک هزینه خواربار به عنوان بخشی از حقوق و دستمزد یک کارمند  در سال 1403 به شرح زیر است:

اقلام حقوقسال 1402 ( ریال)سال 1403 ( ریال)
حداقل دستمزد روزانه1,769,4282,388,728
حق مسکن9,000,0009.000.000
بن خواربار11,000,00014.000.000

حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است؟ ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم

باتوجه‌به متن ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم و رأی دادنامه دیوان عدالت اداری به شماره ۷۳ و همچنین بخشنامه شماره ۵۸/۹۹/۲۰۰ صادره از سازمان امور مالیاتی، هزینه‌هایی که فارغ از شغل کارمند به وی پرداخت می‌شوند و جزئی از مزایای شغلی نیستند،‌ از شمول مالیات حقوق خارج هستند و معاف از مالیات هستند. به‌هرحال، هنوز هم مباحث فراوانی درباره مالیات حق مسکن و خواروبار و همچنین حق بیمه کارمندان مطرح است. معمولاً در حسابرسی بیمه تامین اجتماعی، کلیه اسناد مالی کارگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مطمئن شوند.

سازمان مالیاتی بر اساس بخشنامه شماره 200/99/58 مورخ 99/8/14 وجوهی که بابت بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و سایر مزایای شاغل پرداخت می‌شود، از پرداخت مالیات معاف نموده بود؛ اما در پاسخ به این پرسش که آیا بن کارگری و حق مسکن در سال 1403 مشمول معافیت مالیاتی هستند؟ باید بگوییم: مطابق بند فوق از احکام بودجه 1403، موارد فوق اعم از حق شغل و حق شاغل و سایر موارد مذکور مشمول پرداخت مالیات هستند.

پرداخت مالیات حقوق

با تهیه یک نرم افزار حسابداری به امور مالی و مالیاتی خود رسیدگی کنید

این روزها بحث و جدل‌های فراوانی درباره معافیت حق مسکن و مالیات در فضای اداری کشور وجود دارد. به‌هر‌حال پیشنهاد ما این است که با تهیه یک نرم افزار حسابداری پیشرفته و کاربردی و سپردن امور به دست آن، خیال خود را بابت انجام امور مالیاتی و حسابرسی کسب و کار خود راحت کنید. فراموش نکنید که نرم‌افزارهای حسابداری به‌تنهایی کار چند کارمند را انجام می‌دهند.

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری و مالیاتی جدید، نگران محاسبات مختلف نباشید

در این مقاله به این سؤال که حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است یا خیر، پاسخ دادیم. در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که با خرید نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، خیال خود را بابت انجام امور مالی کسب‌و‌کارتان راحت کنید. این نرم‌افزارها با محیط جذاب و کاربری بسیار آسانی که دارند، مدیریت امور مالیاتی شما را نیز به‌طور هوشمندانه‌ای  برعهده می‌گیرند. 

شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی شما با مجموعه سپیدار است. همکاران ما مشتاقانه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سؤال‌ها و نظرهای‌ ارزشمندتان خواهند بود. همچنین، از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که تجربیات خود را در این حوزه به‌صورت کامنت در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.