حقوق معوقه چیست

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرما


حقوق معوقه یا پرداخت نشده توسط کارفرما را چگونه باید مطالبه کرد؟ حقوق معوقه نه تنها یکی از دلایل ترک نیروهای سازمان بلکه به نقطه نگرانی کارمندان و کارگران نیز تبدیل شده است. برای همین ما در سپیدار سیستم در این مقاله به شما خواهیم گفت که مبنای محاسبه حقوق معوقه‌ی کارگران 1403 چگونه است و چطور آن را از کارفرما و اداره کار پیگیری کنید.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

حقوق معوقه چیست؟

اگر حقوق معوقه را یکی از چالشی‌ترین مباحث حقوق و دستمزد ایران بدانیم، اشتباه نکرده‌ایم. اکثر کارگران و کارکنان شرکت‌های خصوصی و دولتی با حقوق معوقه آشنا هستند.

حقوق معوقه به دستمزد و پولی گفته می‌شود که کارفرما می‌بایست با توجه به تعهداتش در زمان مشخص پرداخت می‌کرد اما نکرده است. کارمند یا کاگر نیز این حق را دارد که نسبت به مطابقه آن اقدام کند.

مطالبه حقوق معوقه

آیا کارفرما می‌تواند از پرداخت حقوق، اجتناب کند؟

خیر. بر اساس قوانین کار ایران، هیچ کارفرمایی نمی‌تواند از پرداخت حقوق کارکنان فرار کند. به عبارت دیگر همه کارفرمایان موظف هستند در موعد مقرر و بر اساس قرارداد همکاری، نسبت به پرداخت حقوق کارکنان خود اقدام کنند.

چطور می‌توان حقوق معوقه را مطالبه کرد؟

اداره کار، مرجع همه موارد مرتبط با کارکنان و کارفرمایان است. فرمول محاسبه اضافه کاری، حداقل حقوق، حق بیمه و قوانین مرتبط با حقوق معوقه بر اساس قوانین این اداره مشخص می‌شود. در صورت عدم پرداخت حقوق و برای مطالبه کردن حقوق معوقه نیز باید به اداره کار مراجعه کرد. 

البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از مراجعه به اداره کار، ابتدا از طریق گفتگو و مذاکره با کارفرما، بحث حقوق معوقه را مطرح کنید. در صورتی که گره با دست باز می‌شود، نیازی به استفاده از دندان نیست.

در حقیقت مراجعه به اداره کار زمانی بایستی صورت بگیرد که امکان حل مساله و دریافت حقوق به صورت دوستانه و به دور از چالش فراهم نیست. در غیر این صورت حضور در هیئت‌های کار و تنظیم شکایت، تنها راه حل دریافت حقوق معوقه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر با قوانین و مقررات مربوط به حقوق آشنا نیستید، حتما سری به صفحه آموزش حقوق و دستمزد ، بزنید و مقاله کاملی که برای شما تهیه کرده‌ایم را مطالعه بفرمایید.

چطور برای دریافت حقوق معوقه ثبت شکایت کنیم؟

حقوق معوقه

تا به اینجا دریافتیم که پرداخت معوقه یعنی چی؟ در ادامه نکاتی که باید پیش از ثبت شکایت بدانید را با شما در میان می­گذاریم:

  • در ابتدای کار باید ببینید که کارفرما در کدام شعبه، بیمه را ثبت کرده است. برای یافتن شعبه اداره کار مرتبط با خود باید به شعبه بیمه مراجعه کنید.
  • به اداره کار مراجعه کنید و نامه‌‌ای برای بیمه‌‌گذار دریافت کنید.
  • حال باید با در دست داشتن نامه به بیمه‌‌گذار خود مراجعه کنید و تمام سوابق موجود خود را جمع‌‌آوری کنید.
  • سوابق خود را به اداره کار ببرید و دادخواست شکایت را دریافت کنید. دادخواست شکایت فرمی است که در آن اطلاعات شخصی، هویتی و علت تنظیم شکایت پرسیده می‌‌شود. عقب افتادن حقوق را باید به عنوان علت شکایت مطرح کنید.
  • پس از این مرحله، اداره کار نامه به عنوان نامه سازش به شما می‌‌دهد. این نامه شامل اطلاعاتی درمورد اقدام شما و زمان جلسه سازش است. نامه را به کارفرما تحویل دهید تا از جزئیات آن باخبر شود. این جلسه معمولاً دو هفته پس از تنظیم شکایت برگزار می‌‌شود.
  • جلسه سازش در اداره کار برگزار می­شود و کارگر و کارفرما هر دو در این جلسه حضور پیدا می­کنند. جلسه سازش، فرصتی است برای طرفین شکایت تا مدارک و دلایل خود را برای شرایط پیش آمده ارائه کنند. اگر یکی از طرفین در جلسه شرکت نکند یا توافقی صورت نگیرد، شکایت از کارفرما رسمی شده و جلسه تشخیص تشکیل می‌‌شود تا درمورد حقوق معوقه در آن صحبت شود.
  • زمان این جلسه معمولاً دو هفته پس از جلسه سازش است. زمان آن متعاقباً به کارگر و کارفرما اطلاع داده می‌‌شود. چنانچه هر یک از طرفین در این جلسه حضور پیدا نکنند، پرونده به جلسه حل اختلاف فرستاده می‌‌شود.
  • جلسه حل اختلاف، آخرین مرحله مربوط به شکایت در اداره کار است. در این جلسه، طرفین تمام اسناد و مدارک را تحویل می‌‌دهند تا رای نهایی دادگاه صادر شود.
نحوه محاسبه حقوق معوقه

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را به سپیدار بسپارید

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرماثبت اطلاعات و محاسبه حقوق کارکنان

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرماتهیه دیسکت‌های قانونی بیمه و مالیات

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرماتهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرمااتصال به سیستم ورود و خروج کارکنان

حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرماتهیه دیسکت پرداخت حقوق برای تمامی بانک‌ها

نمونه نامه دریافت حقوق معوقه

اگر برای دریافت حقوق معوقه خود دچار مشکل شدید و تصممی گرفتید تا در این زمینه نامه‌‍‌ای بنویسید، می‌توانید از این نمونه نامه استفاده نمایید. در ضمن می‌توانید سایر مطالبات خود را به این نامه اضافه نمایید.

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب ………. فرزند ………. از مورخ ………. بعنوان مدرس مشغول همکاری با گروه آموزشی رشته ………..هستم. با عنایت به وجود برخی مشکلات، امور مالی دانشگاه به مدت دو ترم پرداختی از بابت حق التدریس و حقوق به اینجانب نداشته و پیگیری‌های اینجانب نیز تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. با توجه به اینکه هم اکنون بعلت بروز برخی مشکلات مالی در تنگنای شدیدی هستم، از حضرتعالی تقاضا دارم دستور لازم جهت همکاری و پرداخت مساعده حقوق با اینجانب مبذول نمایند. پیشاپیش از مساعدت جنابعالی کمال را دارم.

تاریخ

امضا

مجازات عدم پرداخت حقوق کارگر

اگر کارفرما حقوق و دستمزد کارگر یا کارمند خود را پرداخت نکند به جرم عدم پرداخت حقوق محکوم شده و باید نسبت به پرداخت کل حقوق معوقه به‌صورت یکجا اقدام کند.

در کنار جریمه عدم پرداخت، بحث دیگری تحت عنوان جرم اجبار به کار وجود دارد که جریمه آن حبس از 91 روز تا یک سال و پرداخت 50 تا 200 برابر حقوق روز کارگر است. حال اگر کارگر در طی کار اجباری دچار صدمه یا آسیب نیز شده باشد، مجازات بیشتری در انتظار کارفرما خواهد بود.

نحوه محاسبه حقوق معوقه؛ قوانین چه می‌گویند؟

شاید برایتان سوال باشد که آیا به حقوق معوقه کارگر یا کارکند درصد اضافی یا جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد؟ در جواب این سوال ابتدا این را بدانید که محاسبه حقوق معوقه مانند حقوق عادی است و ضریبی در آن اعمال نخواهد شد.

برای مثال فرض کنید کارگری در سال 1402  به مدت سه ماه در کارگاهی با حقوق دریافتی 10 میلیون تومان مشغول به کار بوده است و در حال حاضر 3 ماه حقوق معوقه 1402 طلبکار است. اگر کارفرما قصد پرداخت حقوق وی را داشته باشد، بایستی همان 30 میلیون تومان را پرداخت کند.

پرداخت بیمه عقب افتاده تامین اجتماعی

پرداخت بیمه یا ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی کارمندان و کارگران کاری است که هر کارفرمای حقوقی باید در پایان هر ماه انجام دهد. اگر کارفرما به هر دلیلی از پرداخت بیمه عقب افتاده تامین اجتماهی کارگران امتناع ورزد، محکوم خواهد شد.

بر طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، اگر کارمند یا کارگر در یک کارگاه مشغول به کار هستند و حق بیمه آن‌ها توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود، می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی در شهر مشغول به کار و ارائه مدارک لازم نسبت به پرداخت بیمه معوقه و دریافت سابقه اقدام کنند.

سپیدار سیستم؛ مرجع کامل پاسخگویی به سوالات شما درباره حقوق معوقه

شما بپرسید، متخصصان سپیدار سیستم پاسخ می‌دهند

در این محتوا به مهم‌ترین و رایج‌ترین سوالات مرتبط با «حقوق معوقه» پاسخ دادیم. اما به علت گستردگی و جزئیات بالای بحث «حقوق و دستمزد»، احتمالا در ذهن شما هم سوالات مختلفی است. پیشنهاد می‌کنیم در پایین همین صفحه سوالات و پرسش‌های  خود درباره حقوق و معوقه خود را برای ما کامنت بگذارید. متخصصان سپیدار سیستم پاسخگوی سوالات و ابهامات شما هستند.

شرکت سپیدار سیستم با فراهم کردن بهترین نرم افزار های حسابداری مانند انواع حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و انواع سیستم‌های حسابداری همراه شرکت‌ها برای مدیریت عالی هزینه و درآمد شرکت‌ها است.

سوالات متداول

پرداخت معوقه یعنی چی؟

مطالبات معوق یا معوقه در فیش حقوق، دستمزد پرداخت نشده به کارمند یا کارگر است.

برای شکایت عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما باید به کدام سازمان مراجعه کرد؟

اداره کار

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.4]


25 دیدگاه برای ”حقوق معوقه چیست؟ از محاسبه تا شکایت و مطالبه از کارفرما

  1. افشار

    سلام وقت بخیر، بنده از کارفرما شکایت کردم و حکم نهایی دادگستری هم صادر و به کارفرما ابلاغ شده، بنده برای دریافت حق و حقوق خودم چه کاری باید انجام بدم؟ نیاز به مراجعه حضوری به شرکت هست؟

  2. سمیرا مظفری

    سلام
    وقت شما بخیر
    اینجانب سیزده سال برای یک خیریه به عنوان مدیر داخلی و مددکار بخش معلولان جسمی و ذهنی فعالیت داشتم
    بعد از سیزده سال به علت اقدام اینجانب جهت فاسد بودن کارفرما از کار بیکار شده و گفتند که کار شما اشتباه بوده و پایان قرارداد تشریف ببرید خونه و دیگه نیاید
    در طول سیزده سال سنواتی دریافت ننمودم،حقوق اداره کار طبق دو سال الی یک سال قبل محاسبه مشده،بیمه و حقوق طبق ساعات کاری 198ساعت محاسبه میشده نه 176ساعت
    ششماه اول کار هم بیمه رد نشده و سه ماه اول هم که بصورت آزمایشی بوده حقوق ماهانه پنجاه هزارتومان بوده و در بیشتر مواقع اضاف کاری خط خورده میشد و پایان سال مرخصی هلی ذخیره سوخت میشد و محاسبه نمیگردید،پایان سال یک عدد عیدی بدون پاداش پرداخت میشد که همان هم طبق حقوق دو سال قبل اداره کاری که داده میشد محاسبه میگردید،عپوان شغلی به عنوان کارگر ساده رد شده
    به نظر شما با این همه احعاف باید چکار کرد
    اداره تامین اجتماعی میگه باید ساعت ماریتون باشه و ثابت کنید
    اداره کار میگه تا دوسال بیشتر نمیتونیم بگیریم
    و برای جمع آوری مدارک هم که همگی دست خیریه هست هیچگونه همکاری نکرده و از ارائه مدارک خودداری میکنند.
    اینجانب ساکن استهبان و در توانبخشی معلولان عقلی و جسمی کار میکردم.
    این وضع برای همه کسانی که آنجا کار میکنند میباشد.

    1. سپیدار سیستم

      سلام. بابت این موضوع بسیار متاسف هستیم. اما حتما با یک مشاور بیمه و یا مشاور مالی صحبت کنید.

  3. محمد

    با سلام و خسته نباشید
    با توجه به عدم پرداخت حق اولاد بخاطر نداشتن سابقه بیمه آیا بعد از گذشت دوسال و برقراری حق اولاد آیا امکان مطالبه حق اولاد بابت دو سال گذشته هست یا خیر؟
    با تشکر

    1. سپیدار سیستم

      دوست عزیز سلام

      پیشنهاد می‌کنیم درباره این موضوع با یک مشاور مالی مشورت کنید. پاسخ به این موضوع در حوزه کاری سپیدار سیستم نیست.

      با تشکر از شما

  4. سامان

    سلام
    چندنفری هستیم که با پیمانکار دراداره ای مشغول بکار بودیم اکنون پیمانکار اولی یکسالی هستش قراردادش تموم شده ولی حقوق معوقه وعیدی مارو نداده از طریق حراست هم نتونستیم به نتیجه ای تاکنون برسیم وپاسخ مدیر اداره هم اینه این موضوعات به من مربوط نمیشه خواهشا راهنمایی بفرمایید ؟آیا این حقوق طبق امسال پرداخت میشود یا سال قبل.

    1. سپیدار سیستم

      سلام آیا شما با این پیمانکار قرارداد قانونی داشتید یا خیر؟

      1. رضا

        سلام من در کارگاهی از بهمن ۹۵ تا مهر ۴۰۲ مشغول بودم در طول این مدت زیر نظر دو اراره و سازمان و ۳ پیمانکار هر کدام مدتی کار کردم

        اخرین پیمانکار از اردیبهشت ۱۴۰۰ به مدت ۲ سال و ۵ ماه کار کردم و از روز اول حضورش در کارگاه منو مجبور کرد یا قطع همکاری یا در کنار مسول شیفت که ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت باید امین اموال مرکز مسول خرید مرکز با خودروی شخصی مسول انبار مواد غذایی و مسول فروشگاه مرکز رو هم بر عهده بگیرم منم سر اجبار قبول کردم که مهر ۱۴۰۲ اخرجم کرد

        من ۲۴ ساعت شیفت بودم ۴۸ ساعت استراحتم باید به انبار مواد غذایی جهت تحویل مواد غذایی به اشپزخانه بعد خرید های مرکز با خودروی شخصی و بعد راه اندازی فروشگاه برای مددجویان و خرید فروشگاه باز با خودروی شخصی و چک کردن اموال مرکز کار میکردم
        یه حساب سر انگشتی هر روز از ۸ صبح تا ۶ عصر روزهای دیگه هم کار کردم

        چطور میشه حق خودم رو بگیرم
        مدارک اثبات زیادی هم دارم

        1. سپیدار سیستم

          سلام. دوست گرامی باید مشکلتون رو با یک مشاور حقوقی مطرح کنید. ما امکان اظهارنظر را در این زمینه نداریم

        2. مسلم

          سلام من مدت 6سال اانبارپخش سیگارکار میکنم 2سال 8ساعتی بودیم 4سال بعدش یک روز درمیان 12 ساعتی کارکردیم تمام تعطیلی ها ونصف روز من بودم نصف دیگه همکارم هیچ تعطیلی نداشتیم عیدم سرکاربودیم ولی حقوق کف ادارکاری بدون هیچ اضافه کاری اعتراض میکنیم میگه شرایط کارما اینجوری لطفأ راهنمای کنید

    2. معین

      سلام من از کارفرما شکایت کردم و حکم ب پرداخت کارفرما داده شده الان چجوری واریز میشه برام؟

      1. حسینی

        سلام من بیشتر از یکسال هست دنبال پولم میدوام. اگر از شرکت شکایت کرده باشین کارتون سخته اما اگر از شخص شکایت کردین با مسدود کردن حسابشون زودتر به پول میرسین

  5. مجيد

    سلام
    بنده از فرهنگیان بازنشسته سال۱۴۰۱هستم که از مهرماه همان سال تا به امروز که قریب به ۱۵ماه گذشته است اما هیچگونه وجه دریافتی که پاداش ومعوقات رتبه بندی میباشد را دریافت نکرده لطفا راهنمایی کنید که شکایت را چگونه تنظیم کنم

    1. سپیدار سیستم

      احتراما شما می‌بایست سوال خود را از مشاور حقوقی بپرسید

  6. حسن

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدانم جمعه اضافه کاری هست اما شرکت ما جمعه کاری را نمیدهند میشود از شرکت آمدم بیرون مطالبه حق جمعه کاری هام را بگیرم

    1. سپیدار سیستم

      سلام. حتما در این زمینه با یک مشاور مالی صحبت کنید.

  7. احمد

    با سلام و خسته نباشید خدمت تیم بسیار قوی سپیدار من در حال حاضر با نرم افزار حقوق و دستمزد سپیدار کار نمیکنم ولی سوالم از نرم افزاری دیگه است که اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشم من معوقه حق مسکن رو از برج 3 تا 7 محاسبه کردم و معوقه مربوط به درستی اعمال شد یه مشکلی که پیش اومده اینه که نرم افزار یه محاسبه انجام داده که به نظرم درست نیست،دو سه نفر از کارکنان در برج 5 افزایش حقوق داشتن و حکم جدید صادر شد و همون موقع طی برج 5 و 6 حقوقشون طبق حکم صادر شده محاسبه و پرداخت شد حالا زمانی که حقوق برج 7 رو با اعمال معوقه حق مسکن از برج های 3 تا 7 محاسبه کردم واسه برج 3 و4 همون افرادی که حکم افزایش حقوق زده بودم واسه ایتمهای پاداش و اضافه کاری و فوق العاده اشتغال هم معوقه حساب کرده که به نظر من نیاز به محاسبه این معوقه نبوده فقط باید معوقه حق مسکن و کسورات مربوط به بیمه و مالیات رو اعمال میکرد متاسفانه مبلغ معوقه هم بالاست و من موندم چه کاری انجام بدم ایا حقوق درست محاسبه شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سپیدار سیستم

      سلام دوست عزیز. متاسفانه در زمینه نرم افزارهای دیگر، امکان ارائه راهنمایی را نداریم.

    2. سامان سامی فر

      با سلام و درود خدمت شما من بیمه شده کارگران ساختمانی هستم با ۷ سال سابقه امسال برج ۲ تاریخ بازرسی داشتم که پس از بازرسی وتائید درخواست فیش دادم و فیش برج ۳.۴.۵.۶ به من داده شد و مووقه برج ۱ فیش صادر و پرداخت کردم ولی برج ۲ برای من صادر نشد که درخواست دادم ولی کارمند بیمه از انجام دوباره کلیه مراحل برای صدور فیش برج۲ اجتناب کرد و به بنده گفت که ایرادی نداره شما میتوانید تا پایان سال دوباره زمانی که امدید برای درخواست بازرسی این مراحل را انجام دهید تا برای شما معوقه برج ۲ صادر گردد و پرداخت کنید بنده امروز د تاریخ ۱۴.۹.۱۴۰۲ به بیمه مراجعه کردم برای درخواست بازرسی و پرداخت معوقه برج ۲ که با جواب اینکه دیگر امکان پرداخت نیست چون ۶ ماه بیشتر از برج ۲ گذشته است رو به رو شدم ازتون میخوام منو راهنمایی کنید که چه بکنم تا بتونم برج ۲ رو پرداخت کنم چون در ان ماه چیزی حدود ۱۴۰ میلیون تومان خرج پزشکی کردم با کلیه مدارک پزشکی که اگر برج ۲ پرداخت بشه میتوانم درصدی از این پول را از بیمه بگیرم ممنون میشم راهنماییم کنیه به کجا و چه کسی باید رجوع کنم تا این مشکل حل شود

  8. عباسی

    با سلام و احترام
    ۵ سال در شرکتی کارکردم در قراردادم به اضافه کاری اشاره شده و وساعات اضافه کاری نیز در لیست ورود خروج ماهانه درج گردیده ولی هیچگونه مبلغی از این بابت پرداخت نشده ، قرارداد و فیش های حقوق ماهانه موجود نیز این موضوع را اثبات می‌کند و حدود ۲۵۰۰ ساعت اضافه کاری معوق دارم . چنانکه این موضوع طی دادخواست در اداره کار به اثبات برسد نرخ محاسبه اضافه کاری معوق چطور محاسبه خواهد شد ؟

    1. جواد احمدی

      سلام خسته نباشید بنده با ارایه شکایت به هیات حل اختلاف رای محکومیت کارفرما بر پرداخت حقوق پرداخت نشده (حق جذب) از سال 89 تا 1397 تاریخ بازنشستگی ام با پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی صادر و پس از طی مراحل و صدور اجراییه در سال 1401 حق حود را از حساب کارفرما برداشت و متعاقبا تامین اجتماعی نیز حق بیمه ایام مذکور را با احتساب قیمت روز و جرایم ان به مبلغ سیصد و سی و دومیلیون تومن از حساب کارفرما در سال 1402 برداشت و میانگین دو سال اخر منتهی به باز نشستگی اصلاح و بدون اعمال افزایش مذکور از سال بازنشستگی تا 1402 امتناع نموده و فقط افزایش میانگین را به حقوق امسال افزایش و از تیر ماه پرداخت نموده و در مقابل اعتراض بنده کتبا اعلام نموده که ما معوقه پرداخت نمی کنیم و از تاریخ برداشت حق بیمه فقط تفاوت میانگین را پرداخت می گنیم علیرغم اعتراض بنده بر طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی اقدامی نمی کنند سوال این است که ایا میتوانم. به دیوان عدالت اداری دادخواست بدهم و آیا رای به نفع بنده صادر می شود؟
      خیلی تشکر میکنم که راهنمایی می فرمایید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *