غرامت دستمزد ایام بیماری

دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری + قوانین، شرایط و مراحل


برای بیمه شدگانی که دچار بیماری شده اند یا بر اثر سانحه‌های ناشی از کار در بستر بیماری هستند، بنا بر شرایطی امکان دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری وجود دارد. در واقع سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین هزینه‌های زندگی این افراد، یک سری شرایط ویژه در نظر گرفته است که با دارا بودن آن می‌توان جهت دریافت این غرامت اقدام کرد.

با توجه به این شرایط، اگر پزشک معالج تشخیص دهد که فرد بیمه شده در حال حاضر توانایی انجام کار را ندارد، این فرد بیمار یا حادثه دیده می‌تواند جهت دریافت غرامت ایام بیماری اقدام کند. در این مطلب از سپیدار سیستم همراه ما باشید تا شما را با شرایط و مسائل مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم.

غرامت دستمزد ایام بیماری چیست؟

قبل از آشنایی با شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم غرامت دستمزد آشنا شوید. منظور از غرامت دستمزد ایام بیماری این است که اگر فرد بیمه شده ای به دلیل بیماری یا حوادث و آسیب‌های عضوی ناشی از کار یا هر دلیل دیگری نتواند به کار خود ادامه دهد، از مشمولین دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری محسوب می‌شود.

بنا بر قانون، سازمان تأمین اجتماعی در چنین شرایطی بخشی از دستمزد این افراد را پرداخت می‌کند تا بابت مخارج زندگی خود نگرانی نداشته باشند. لازم به ذکر است سازمان تأمین اجتماعی بنا بر مستندات موجود و مرخصی پزشکی فرد بیمه شده، اقدام به پرداخت حقوق و دستمزد کارگر به صورت موقت می‌کند. قبل‌تر درباره حقوق و دستمزد به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

قوانین دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری سازمان تأمین اجتماعی

دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری + قوانین، شرایط و مراحل

دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری هم به این آسانی نیست و قوانین خاص خود را دارد. در واقع فرد نمی‌تواند تنها به دلیل ناتوانی از انجام کار، غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت کند.

  • بنا بر قانون تأمین اجتماعی، زمانی فرد شرایط دریافت غرامت را دارد که از طرف کارفرما، هیچ گونه حقوقی به او پرداخت نشود.
  • از طرفی فرد بیمه شده در صورتی می‌تواند اقدام به دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری کند که موقتی از کار افتاده باشد. این مفهوم به این معنی است که اگر فرد به طور قطعی و دائم از کار افتاده شود و در واقع نقص عضو صورت بگیرد، دیگر شرایط دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری را نخواهد داشت؛ بنابراین می‌تواند برای دریافت حقوق و دستمزد خود به دنبال روش‌های دیگری برود.
  • به عنوان یک قانون مهم دیگر در رابطه با این مسئله، لازم به ذکر است تا زمانی که استراحت پزشکی فرد توسط پزشک تأیید شود، مطابق با گواهی پزشکی، امکان دریافت غرامت دستمزد وجود دارد. بنابراین اگر فرد در این دوره همچنان کار کند و در کنار دستمزد، غرامت ایام بیماری دریافت کند، مجرم شناخته می‌شود.
  • قابل توجه بیمه شدگان عزیز، غرامت دستمزد ایام بیماری، عمل‌های جراحی زیبایی را شامل نمی‌شود. بنابراین اگر فرد برای انجام عمل زیبایی، نتواند به طور موقت کار کند، امکان دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری را نخواهد داشت.
  • در صورتی که فرد قبل از بروز بیماری یا وقوع حادثه، در چند کارگاه مشغول به کار شود و حق بیمه پرداخت شده باشد؛ غرامت به صورت مجموع دستمزدها با در نظر گرفتن سقف حداکثر حقوق پرداخت خواهد شد. با خواندن مطلب حقوق و دستمزد 1402 می‌توانید از حداقل دستمزد کارگران طبق قانون کار اطلاع کسب کنید.

شرایط لازم برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری

دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری + قوانین، شرایط و مراحل

با توجه به مطالب گفته شده برای اینکه فرد بتواند نسبت به دریافت غرامت اقدام کند، نیاز است از یک سری شرایط برخوردار باشد.

  • عدم اشتغال به کار در دوران استراحت پزشکی
  • عدم اخراج یا استعفا بیمه شده در دوران بیماری
  • مکتوب بودن زمان درمان و استراحت
  • عدم دریافت حقوق از کارفرما در دوران نقاهت

مدارک لازم جهت دریافت غرامت ایام بیماری

در صورتی که یک کارگر بیمه شده تأمین اجتماعی به علت بیماری یا حوادث ناشی از کار، دچار آسیب شود و نتواند کار کند، با ارائه مدارک زیر، امکان دریافت غرامت برای او وجود دارد.

  • گواهی استراحت پزشکی
  • دفترچه بیمه درمانی
  • گواهی کارفرما مبنی بر عدم اشتغال به کار و دریافت دستمزد
  • تأییدیه از مراجع پزشکی

نحوه محاسبه غرامت ایام بیماری

دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری + قوانین، شرایط و مراحل

غرامت ایام بیماری برای همه افراد بیمه شده یکسان نیست. طبق قانون تأمین اجتماعی، دستمزد غرامت با توجه به آخرین حقوق روزانه فرد در ایام قبل از بیماری محاسبه می‌شود. (البته با استناد به اینکه فرد قبل از بروز بیماری یا حادثه، بیمه تأمین اجتماعی بوده و اخراج نشده باشد.)

طبق قانون غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان متأهل یا افرادی که پدر و مادر آن‌ها تحت تکلفشان هستند، بر اساس سه چهارم حقوق ثابت فرد محاسبه می‌شود. دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان مجرد و غیر متکلف، مطابق با یک دوم آخرین حقوق آن‌ها محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است غرامت ایام بیماری نه تنها یک کمک هزینه است بلکه دریافت آن نیز جزء سابقه بیمه برای افراد محسوب می‌شود که خود یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید.

جمع بندی

غرامت دستمزد ایام بیماری مبلغی است که به افراد بیمه شده در زمان بیماری یا از کار افتادگی موقت پرداخت می‌شود. در این صورت فرد بیمار و آسیب دیده، در طول درمان، دیگر نگرانی بابت هزینه درمان و زندگی نخواهد داشت. البته دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری مستلزم تشخیص پزشک معالج به انجام درمان و استراحت پزشکی است.

بنابراین پزشک باید با تنظیم گواهی پزشکی به صورت مکتوب بیان کند که فرد بر اثر چه بیماری و در چه مدت زمانی نیاز به استراحت دارد. در این مطلب به بررسی دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری پرداختیم. شما همچنین می‌توانید در سپیدار سیستم در مورد نرم افزار حقوق و دستمزد بیشتر بدانید.

پرسش­های پرتکرار

  1. چه افرادی مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری هستند؟

در حالت کلی هر کارگری که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد و به علت بیماری یا حوادث ناشی از کار، به صورت موقت نتواند کار کند؛ شرایط دریافت غرامت را دارد.

  • مراحل دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری چگونه است؟

فرد بیمه شده ای که شرایط دریافت غرامت دستمزد را دارد، می­تواند با در دست داشتن گواهی پزشکی به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند تا گواهی توسط مراجع پزشکی تأیید شود.

  • غرامت دستمزد ایام بیماری چیست؟

غرامت دستمزد ایام بیماری وجوهی است که به فرد بیمه شده ای تعلق می­گیرد که به علت بیماری یا حوادث ناشی از کار، به طور موقت نمی­تواند کار کند.