اهمیت اینتاکد چیست

کد مالیاتی چیست؟ هر آنچه باید در مورد اینتاکد و ثبت نام کد مالیاتی بدانید


کد مالیاتی یک کد 10رقمی است که به مودیان مالیاتی در قالب شخص حقیقی و حقوقی داده می‌شود. این کد روی حساب بانکی تنظیم می‌شود و برای درگاه‌های پرداختی، دستگاه‌های پوز و تراکنش‌های شما در محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور به کار می‌رود. برای استعلام کد مالیاتی و دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان، اشخاص حقیقی و حقوقی با کد ملی و… باید به سایت https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با فرایند ثبت نام کد رهگیری مالیاتی یا ایتنا به صورت گام به گام و تصویری آشنا شوید.

کد مالیاتی چیست؟

دریافت کد مالیاتی برای صاحبان کسب و کار که قصد استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی یا استفاده از کارتخوان را دارند، ضروری است. بر اساس بخشنامه‌ای که در سال 1399 از سوی بانک مرکزی منتشر شد، افراد برای دریافت کد مالیاتی یا اینتاکد باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند. سپس برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام کنند. بااستفاده از کد مالیاتی و اطلاعات ثبت شده در این سامانه، مشمول پرداخت مالیات میشوند را شناسایی کرده و از پدیده ای به نام فرار مالیاتی، جلوگیری کند. 

بر اساس قوانین دولتی، برای دریافت اینتاکد باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید. این درگاه اینترنتی، آدرس رسمی سازمان امور مالیاتی است. 

آشنایی با کد مالیاتی؛ اینتا کد چه کاربردی دارد؟

سازمان‌های مالیاتی برای افزایش دقت، سرعت و سهولت انجام امور مرتبط، یک کد مالیاتی به هر فردی که صاحب کسب‌وکار است اختصاص می‌دهند. افراد با داشتن کد مالیاتی، فعالیت‌های منحصربه‌فرد خود را به طور صحیح برای سازمان‌های مالیاتی تعریف می‌کنند. بازرگانان و افرادی که زیرشاخه شغلی‌شان بازرگانی است، در صورت توسعه تولیدات داخلی و رشد اقتصاد کشور، از سیستم‌های حمایتی نیز برخوردار خواهند شد.

لزوم داشتن اینتاکد چیست

چرا باید کد مالیاتی بگیریم؟ طبق قانون عمل کنید

پس از تصویب استفاده از اینتاکد، کلیه افراد باتوجه‌به شغلی که دارند، باید در این سامانه ثبت نام کنند. فرقی نمی‌کند به چه صورت امرارمعاش می‌کنید، درهرصورت طبق قوانین مصوب، ملزم به پر کردن اظهارنامه مالیاتی هستید. فراموش نکنید که بدون داشتن اینتاکد، انجام هرگونه معاملات در سطح کشور به منزله جرم است و با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

جریمه نداشتن اینتاکد چیست

دریافت کد مالیاتی با کد ملی

اگر جزو صاحبان کسب‌وکار در ایران هستید و کد مالیاتی ندارید، توصیه می‌شود هرچه زودتر نسبت به دریافت این کد اقدام کنید. برای اینتاکد ابتدا باید وارد آدرس mytax.tax.gov.ir/Pages/Login شوید و اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و سپس تشکیل پرونده الکترونیکی دهید. پس از تکمیل کردن صحیح و کامل فرم‌های مربوطه، کد مالیاتی خود را برای انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات دریافت کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای انجام معاملات به‌منظور سهولت در امور مالی خود از نرم افزار حسابداری فروشگاهی استفاده کنید. توجه داشته باشید تصمیم جدید سازمان مالیاتی در مورد اینتاکد این است که تغییر و اصلاح اینتاکد توسط مودی در سامانه ارسال اظهارنامه غیرفعال شده و تنها توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام است.

 آموزش گام به گام برای دریافت کد اقتصادی مالیاتی

دریافت کد مالیاتی فرایند بسیار ساد‌ه‌ای دارد، اما اگر برای اولین بار اقدام کنید ممکن است کمی پیچیده باشد. از‌همین‌رو برای دریافت کد مالیاتی، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید. این کد برای محاسبه راحت‌تر مالیات‌ها به شما کمک خواهد کرد. 

علاوه‌بر این، با استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی نیز می‌توانید محاسبات مالیاتی و میزان درآمد خود را راحت‌تر کنید. 

سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام کد مالیاتی

پس از وارد شدن به سامانه، روی گزینه ثبت نام الکترونیک (با داشتن اطلاعات کاربری) کلیک کنید.

ثبت نام اینترنتی کد مالیاتی

در مرحله بعدی روی گزینه ورود به پیش ثبت نام الکترونیک کلیک نمایید.

ثبت نام اینترنتی کد مالیاتی

برای جهت انجام پیش ثبت نام و یا ویرایش پیش ثبت نام‌ها شماره ملی و شناسه ملی خود را وارد نمایید.

آموزش تصویری ثبت نام کد مالیاتی

در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات به قسمت پیش ثبت نام جدید بروید.

آموزش ثبت نام کد مالیاتی

نام کاربری و کلمه عبور روی تلفن همراه که دریافت شد، در بخش‌های مربوطه وارد کنید. 

آموزش دریافت کد مالیاتی

اطلاعات مورد نیاز از جمله نام شرکت، سهامداران، آدرس، نوع و درصد فعالیت ها و شماره حساب بانکی را وارد کنید.

آموزش ثبت نام کد مالیاتی

بعد از ثبت نهایی در صورتی که اطلاعات شما ناقص باشد، به مرحله بعدی منتقل نخواهید شد. در پایین صفحه یک کادر با جملات قرمز رنگ وجود دارد که نواقص پرونده را نشان می‌دهد. تا زمانی که این موارد تکمیل نشوند،‌ امکان ورود به مرحله بعدی نیست.

ثبت نام کد مالیاتی 1401

بعد از تایید اطلاعات باید به اداره مالیات مراجعه نمایید. این مراحل باید توسط شخص شما انجام شود؛ زیرا  حضور یکی از صاحبان امضا در اداره مالیات الزامی است. توجه داشته باشید که در این مرحله یک کارشناس از طرف اداره مالیات بدون اطلاع قبلی به شرکت مراجعه می‌‌کند تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل شود. 

استعلام کد مالیاتی با کد ملی؛ برای بررسی مالیات‌های ثبت شده

ابتدا باید در سایت اداره مالیات به آدرس (https://my.tax.gov.ir/) ثبت نام کنید. در مرحله بعد باید کدملی، شماره موبایل و تاریخ تولد خود را ثبت کنید.

استعلام کد مالیاتی با کد ملی

در این حالت برای شما پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود، اما با ثبت نام در این سامانه می‌توانید به پرونده‌های قبلی خود دسترسی پیدا کنید و از بدهی مالیاتی خود مطلع شوید.

برای دیدن سوابق مالیاتی، کافی است در صفحه اصلی روی گزینه “داشبورد مالیاتی” کلیک کنید تا میزان بدهی شما نمایش داده شود. مالیات برای انواع مشاغل متفاوت است و قوانین حسابرسی و حسابداری متفاوتی برای کسب و کارهای مختلف وجود دارد. با استفاده از سیستم حسابداری آنلاین سپیدار سیستم می‌توانید امور مالیاتی خود را با دقت و سرعت بیشتری مدیریت کنید.

آشنایی با انواع کد مالیاتی در فعالیت‌های مالیاتی

باتوجه‌به فعالیت‌های مالیاتی در ایران که بسیار گسترده‌ هستند، سه دسته کد مالیاتی در نظر گرفته شده است. این کدها به شرح زیر هستند:

  • تولید
  • خدمات
  • بازرگانی

برای تشخیص بهتر نوع کسب‌وکار و دریافت کد مالیاتی، همکاران ما در بخش پشتیبانی سپیدار سیستم آماده پاسخ‌گویی به کلیه سوالات و راهنمایی شما عزیزان هستند. کافی است با شماره تلفن ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید و سوالات خود را درباره اینتا کد بپرسید. حتی امکان پرسش سوالات درباره نحوه استفاده از نرم افزار مالی نیز از تیم پشتیبانی سپیدار سیستم وجود دارد.

تفاوت مشاغل در اینتاکد چیست

آشنایی با کاربردهای اینتاکد؛ سه ویژگی کد مالیاتی

کد مالیاتی علاوه‌بر اینکه برای صاحبان کسب‌وکار ضروری است، سه ویژگی مهم نیز دارد که به شرح زیر است: 

  1. فقط فعالیت‌های انجام‌شده از طریق اینتاکد به رسمیت شناخته می‌شوند و انجام معاملات بدون کد مالیاتی، جرم است.
  2. معاملات فرد توسط کارمندان سازمان‌های مالیاتی به فعالیت‌های سابق او اضافه می‌شود.
  3. بازرگانان و اشخاصی که شغل آن‌ها در دسته بازرگانی است، با تولیدات داخلی از سیستم‌های حمایتی کشور بهره‌مند خواهند شد.

اینتاکد برای انجام معاملات به‌صورت قانونی ضروری است. علاوه‌بر این ،‌ اینتاکد در کنار سریع‌تر و راحت‌تر کردن امور، به حمایت افراد تحت شرایط خاصی می‌پردازد.

درصد فعالیت در کد مالیاتی به چه چیز اطلاق می‌شود؟

هنگامی که سایت جامع مالیاتی به نشانی mytax.tax.gov.ir/Pages/Login مراجعه می‌کنید، به‌جز اطلاعات هویتی و شخصی شما، درباره نوع فعالیت و دسته مربوطه با شغلتان سوالاتی پرسیده می‌شود. سپس باید درصد فعالیت کد مالیاتی‌تان را تعیین کنید. در این مرحله فعالیت‌های شغلی همراه با درصد دقیق باید وارد شوند. فراموش نکنید که مجموع درصد فعالیت شما در آخر باید به عدد ۱۰۰ برسد.

اگر کد مالیاتی شغلی ما در لیست اینتاکد وجود نداشت چه کنیم؟

اگر هنگام ثبت درخواست برای کد مالیاتی موفق به ثبت شغل خود نشدید، باید به دفتر فنی سازمان مالیاتی نامه‌ای ارسال کنید و مشکلتان را توضیح دهید. سپس در قسمت فهرست مشاغل سازمان مالیاتی روی گزینه سایر کلیک کنید. 

سپس نامه‌ای را که برای دفتر فنی سازمان مالیاتی ارسال کرده‌اید، در قسمت «کپی مجوز فعالیت اقتصادی» پیوست کنید. پس از بررسی پرونده، سه راهکار که شامل معرفی زیر شاخه شغلی مرتبط، اضافه کردن شاخه شغلی و انتخاب زیرشاخه سایر یا مشاغل متفرقه می‌شوند، به شما پیشنهاد خواهد شد. 

سایر مشاغل در اینتاکد چیست

اینتاکد؛ کد مالیاتی ضروری برای کلیه کسب‌وکارهای فعال

در این مقاله به سوال «اینتاکد چیست» و «کد مالیاتی چیست» پاسخ دادیم و نحوه دریافت کد مالیاتی را برای شرح دادیم. توجه داشته باشید که انجام مالیات بدون کد اینتا، به‌منزله جرم شناخته می‌شود و پیگردهای قانونی خواهد داشت. از‌همین‌رو توصیه می‌شود حتما نسبت به دریافت کد مالیاتی اقدام کنید. شما چه تجربه‌ای از دریافت اینتا کد دارید؟ شما می‌توانید از طریق کامنت‌های همین صفحه تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله سپیدار به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

نحوه دریافت کد مالیاتی با کد ملی چگونه است؟

فقط کافی است وارد سایت جامع مالیات به نشانی mytax.tax.gov.ir/Pages/Login شوید و با وارد کردن اطلاعات هویتی، تشکیل پرونده الکترونیکی دهید. پس از تکمیل کردن صحیح و کامل فرم‌های مربوطه، کد مالیاتی خود را برای انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات دریافت کنید.

اصلاح و یا تغییر اینتاکد چگونه انجام می‌شود؟

تصمیم جدید سازمان مالیاتی در مورد اینتاکد این است که تغییر و اصلاح اینتاکد توسط مودی در سامانه ارسال اظهارنامه غیرفعال شده و تنها توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام باشد.

اینتاکد مخفف چیست؟

اینتاکد یا کد مالیاتی نیز در زبان فارسی معادل عبارت International standard industrial classification است. با داشتن اینتاکد دقت و سرعت امور مالیاتی در تولید، بازرگانی و خدمات شهروندان افزایش پیدا می‌کند.