چگونه عدم فعالیت رد کنیم

چگونه عدم فعالیت رد کنیم؟ آموزش ثبت عدم فعالیت شرکت


نامه عدم فعالیت شرکت زمانی که مجموعه‌ها با رکود اقتصادی مواجه می‌شوند، تهیه و ارسال می‌شود. شرکت‌ها شرایط و فعالیت‌های مختلفی را در دوره‌های مختلف تجربه می‌کنند و همواره سعی می‌کنند تا روبه‌رشد باشند. اما در برهه‌هایی از زمان شرکت‌ها دچار ضرر و زیان مالی می‌شوند و فعالیت اقتصادی آن‌ها با وقفه مواجه می‌شود.

در چنین شرایطی که شرکت‌ها با عدم فعالیت مواجه هستند، باید نامه عدم فعالیت شرکت را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند. اما ارائه چنین نامه‌ای چه اثری بر ادامه فعالیت‌های آن‌ها دارد؟ شرکتی که هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشد می‌تواند با ارائه این ماه معاف از پرداخت مالیات خواهند بود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت ورشکستگی، شرایط متفاوت است و موضوعات دیگری را باید پیگیری کرد. در این سری از مقالات آموزش مالیات، قصد داریم به بررسی نحوه رد کردن نامه عدم فعالیت، جریمه عدم ارسال بپردازیم. همراه ما باشید.

عدم فعالیت واحد صنفی

عدم فعالیت واحدهای صنفی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. از جمله دلایلی که می‌توان نامه عدم فعالیت را صادر کرد مواردی مثل ایجاد مشکلات اقتصادی، عدم توانایی شرکت در اجرای اهداف اقتصادی، رخ‌دادن حوادث خاص در بازارهای مالی و اختلاف بین شرکا و عدم فعالیت آن‌ها را می‌توان نام برد.

عدم فعالیت یعنی چه

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

حتماً مطلع هستید که مالیات بر درآمد افراد وضع می‌شود. ثبت هر شرکتی هم باهدف کسب درآمد انجام می‌شود و می‌توان نتیجه گرفت که با ثبت هر شرکتی، مالیات مطابق با آن نیز در نظر گرفته می‌شود. حالا درصورتی‌که این شرکت‌ها فعالیت اقتصادی نداشته باشند، مشمول عدم فعالیت هستند و باید نامه عدم فعالیت خود را به سازمان‌های مالیاتی تسلیم نمایند.

برخی از افراد تصور می‌کنند که درصورتی‌که پرونده دارایی خود را تحویل ندهند، مشمول مالیات نمی‌شوند. اما این تصور اشتباه است و در صورتی که فعالیت اقتصادی نداشته باشید باید پرونده دارایی خود را تشکیل داده و عدم فعالیت خود را اعلام نمایید.

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

چگونه نامه عدم فعالیت شرکت را رد کنیم؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. در حقیقت، شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اقداماتی انجام دهند. اقداماتی که برای تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های بدون فعالیت ملزم به تهیه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.
  • نامه عدم فعالیت شرکت‌های بدون فعالیت (در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا) باید در ابتدای چهار ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل در موعد مقرر، جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد.
  • اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده به‌صورت صفر نیز باید در مهلت مقرر تحویل داده شوند.
  • عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است؛ بنابراین نمی‌توان برای سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد.
  • در صورت عدم فعالیت شرکت، هرگونه خریدوفروش توسط اعضا ممنوع است. توجه به این نکته ضروری است که حتی خریدهای شخصی در این زمینه نیز به‌عنوان فعالیت شرکت محاسبه می‌شود.
  • برای اعلام عدم فعالیت شرکت هر بار در هرسال مالی باید اقدام کرد. به‌عبارت‌دیگر، یک‌بار اعلام عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.
  • اگر زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.
  • بدون تشکیل پرونده مالیاتی یا دارایی نمی‌توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.
  • اگر فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک ارائه‌شده توسط شرکت‌های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، این شرکت‌ها مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.
  • اگر شرکتی در اساسنامه خود آورده نقدی دارد، حتماً باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود. 

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

استعلام نامه عدم فعالیت شرکت

پس از ارائه نامه عدم فعالیت شرکت، کارشناسان مالی سازمان مالیاتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و صحت‌وسقم درخواست این شرکت‌ها را بررسی می‌کنند. این روند با بررسی دفاتر مالی، حساب‌های مالی شرکت و سایر حساب‌ها این کارشناسان درخواست شرکت‌ها را با درنظرگرفتن این شرایط تأیید می‌کنند:

  • هیچ ثبت حسابداری در دفاتر قانونی ثبت نشده باشد
  • هیچ‌گونه خرید و فروشی در حساب شرکت‌ها ثبت نشده باشد
  • در حساب بانکی هیچ‌گونه تراکنشی ثبت نشده باشد
  • هیچ‌گونه اطلاعات مالی و یا فاکتورهای خرید و فروشی نباید در حساب شرکت باشد

نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی

در مورد مغازه‌هایی که فعالیت اقتصادی ندارند و یا فعالیت آن‌ها متوقف شده است نیز لازم است تا نامه عدم فعالیت تهیه و به سازمان امور مالیاتی تحویل شود.

مدارکی که برای اعلام تعطیلی واحد کسب یا مغازه لازم است شامل یک نامه برای اعلام عدم فعالیت است. در این نامه باید خطاب به ریاست واحد مالیاتی خود تعطیلی را اعلام کنید و درخواست بازرسی بدهید. همچنین درصورتی‌که مستأجر هستید رونوشت فسخ قرارداد هم باید تحویل اداره مالیاتی مربوطه شود.

نمونه‌ای از نامه عدم فعالیت را در این قسمت مشاهده می‌کنید:

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

نکات مهم در مورد صورت نامه عدم فعالیت

ماده ۱۸۴ ق.م.م در این ارتباط می‌گوید: ادارات ثبت مکلف‌اند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکت‌ها و مؤسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکت‌ها و مؤسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی و حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده‌اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره‌های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت مؤسسه ارسال دارند.

نکته: این موضوع نشان‌دهنده این است که سازمان امور مالیاتی به‌صورت ماهانه آمار شرکت‌های ثبت شده را دارد. حال باید توجه داشت: از زمان ثبت، تا هر زمانی که شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب باید طی نامه‌ای کتبی (در سربرگ شرکت و با مهر و امضا) به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.

  • صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ایشان نیز باید عدم فعالیت خود را کتباً به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.
  • پلمب دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت است یعنی بابت هرسال مالی (حتی در صورت نداشتن فعالیت)، باید دفاتر قانونی پلمب گردد.
  • تسلیم اظهارنامه‌های عملکرد و ارزش‌افزوده (به‌صورت صفر) نیز می‌بایست صورت گیرد.
  • در صورت خرید هرگونه اموال، اثاثیه و تجهیزات در سال موردنظر، جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.
  • حساب بانکی شرکت در دوره ” عدم فعالیت” نباید هیچ‌گونه تراکنشی داشته باشد.
  • اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل‌قبول است و نمی‌توان برای آینده این کار را انجام داد.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

جریمه عدم اعلام عدم فعالیت چقدر است؟

آیا عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مشمول جریمه است؟

 اگر شرکت ثبت‌شدۀ شما به هر دلیلی (ورشکستگی، عدم فعالیت طولانی‌مدت، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و غیره) هیچ‌گونه گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب می‌شود و باید انحلال آن را ثبت کرد. توجه داشته باشید که شرکت غیرفعال را نمی‌توان به حال خود رها کرد. برای در امان ماندن از جرائم مالیاتی باید اقداماتی قانونی برای آن انجام داد. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به همین منظور صورت می‌گیرد. در پایان، اگر تمام نکات را رعایت کنید و طبق قانون پیش بروید، هیچ مشکل و دردسری برای شما پیش نخواهد آمد. انحلال شرکت یا غیرفعال بودن شرکت را حتماً در اسرع وقت اعلام کنید تا از عواقب پرداخت مالیاتی آن در امان بمانید.

در مورد میزان جریمه عدم فعالیت هم لازم به توضیح است که مالیات بر درآمد وضع می‌شود و نه بر عدم فعالیت؛ بنابراین شرکت‌ها باید در زمان مناسب، نامه عدم فعالیت خود را ارسال کنند. در غیر این صورت احتمالاً شناسه ملی آن‌ها مسدود می‌شود و باید از سایت https://ilenc.ssaa.ir/ استعلام انجام شود که آیا شناسه ملی فعال هست یا غیرفعال. اگر غیرفعال شده باشد، افراد باید به دارائی مراجعه و آن را فعال نمایند. در این زمینه گفته می‌شود که مالیات و جرایمی شامل حال آن‌ها نخواهد شد مگر اینکه مستنداتی باشد که آن‌ها درآمد یا فعالیت در طول این مدت داشته‌اند.

پادکست: ورشکستگی شرکت تجاری و تاثیر آن بر میزان بدهی‌های شرکت

در این قسمت موارد زیر را بررسی کردیم:

  • چرا مدیران مالی باید با قانون تجارت و قوانین بانکی آشنا باشند؟
  • ورشکستی چه تاثیری بر بدهی شرکت‌ها دارد؟
  • مدیر مالی در شرکتی که وام بانکی گرفته و توان بازپرداخت ندارد چه وظایفی دارد؟
  • اگر ضامن شرکتی بشویم و آن شرکت ورشکسته شود چه تبعاتی برای ما دارد؟

سؤالات متداول

  • چگونه عدم فعالیت رد کنیم؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند.

  • عدم فعالیت واحد صنفی به چه دلایلی است؟

از جمله دلایلی که می‌توان نامه عدم فعالیت را صادر کرد مواردی مثل ایجاد مشکلات اقتصادی، عدم توانایی شرکت در اجرای اهداف اقتصادی، رخ‌دادن حوادث خاص در بازارهای مالی و اختلاف بین شرکا و عدم فعالیت آن‌ها را می‌توان نام برد.