همه چیز درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی در مجله سپیدار سیستم

بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد؛ هر آنچه باید بدانید


سازمان تامین اجتماعی به‌منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است.

در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را بررسی خواهیم کرد؛ پس با ما در سپیدار همراه باشید تا به پاسخ همه سوالات خود درباره این نوع بیمه ارائه‌شده توسط سازمان تامین اجتماعی برسید.

بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟

بیمه تامین اجتماعی در دو دسته بیمه اجباری و بیمه اختیاری ارائه می‌شود. برای این که مفهوم بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد را درک کنید، باید با تعریف بیمه‌های اجباری و اختیاری آشنا شوید. در ادامه به توضیح هر کدام از این بیمه‌ها می‌پردازیم:

بیمه اجباری تامین اجتماعی؛ پرداخت حق بیمه بر عهده کارفرما

بیمه اجباری یکی از انواع بیمه‌های ارائه‌شده توسط سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود که برای افراد مشمول قانون کار طراحی شده است. طبق قانون بیمه‌های اجباری، کارفرما موظف است علاوه‌بر پرداخت حقوق، کارمندان (کارگران) خود را بیمه کند. علاوه‌بر این، صاحبان کسب‌وکارها موظف هستند علاوه‌بر پرداخت حقوق و حق بیمه کارگران، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

بیمه اختیاری تامین اجتماعی؛ پرداخت حق بیمه با شخص بیمه‌ شونده

افرادی که مشمول هیچ نوع بیمه‌ای نیستند می‌توانند درخواست بیمه اختیاری تامین اجتماعی دهند. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد زیردسته این بیمه محسوب می‌شوند. درواقع افرادی که کارفرما ندارند و صاحبان مشاغل هستند، به‌راحتی می‌توانند از پوشش‌های بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی استفاده کنند؛ البته این نوع بیمه فقط مختص صاحبان مشاغل نیست؛ بلکه کارگرانی که از جانب کارفرما بیمه نشده‌اند نیز امکان بهره‌مندی از بیمه مشاغل آزاد را دارند.

به‌طورکلی، بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی برای افرادی مناسب است که فاقد هرگونه بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند. افرادی که از طرف هیچ سازمانی برای آن‌ها حق بیمه پرداخت نمی‌شود و پوشش بیمه‌ای خاصی ندارند، تحت شرایطی می‌توانند از بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی استفاده کنند.

بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد؛ یکی از زیرمجموعه‌های بیمه اختیاری

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی مخصوص افرادی است که مشمول بیمه اجباری نیستند؛ بااین‌حال، این مورد فقط یکی از شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد است که در ادامه سایر شرایط را بررسی می‌کنیم:

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان (اگر سن شخص بیشتر از ۵۵ سال باشد، باید معادل مازاد سنی، حق بیمه پرداخت کند.)
  • اگر متقاضیان بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی سابقه پرداخت ۱۰ سال حق بیمه داشته باشند، بدون نیاز به رعایت شرط سنی به‌راحتی می‌توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد قرار بگیرند.

علاوه‌بر این موارد، صاحبان برخی از مشاغل باید مدارک لازم برای اثبات شغل را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. به‌جز بحث بیمه، صاحبان مشاغل باید نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات ارزش افزوده در موعد مقرر نیز اقدام کنند. عدم تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات در موعد مقرر برای مودیان مالیاتی جرایم سنگین به همراه دارد.

محدودیت سنی؛ یکی از شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

نحوه ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی می‌توان به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کرد. برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد به‌صورت حضوری کافی است به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی سر بزنید. بعد از مراجعه به سازمان، فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید تا بعد از بررسی درخواست، نتیجه ظرف مدت ۲ ماه به شما اعلام شود.

یکی دیگر از روش‌های ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، استفاده از خدمات غیرحضوری این سازمان است. برای این کار کافی است وارد سایت https://es.tamin.ir شوید و ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام و ورود به پنل کاربری، از طریق منوی «بیمه‌شدگان» موس را روی گزینه «بیمه‌شدگان خاص» نگه دارید. در نهایت روی گزینه «انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد» کلیک کرده و درخواست خود را ثبت کنید. در ادامه مراحل دیگر را بررسی می‌کنیم:

  • در صفحه جدیدی که باز می‌شود، پایین بخش «اطلاعات هویتی»، باید روی دکمه «مشاهده ضوابط و مقررات» کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی ثبت‌نام شوید.
  • در صورت موافقت با قوانین، با کلیک روی گزینه «موافقم» صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد.
  • در صفحه بعد باید صحت اطلاعات را تایید کرده و در صورت نیاز به اصلاح روی گزینه «اطلاعات نشانی نادرست است و باید اصلاح شود» کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی جزئیات مربوط به احراز یا عدم احراز شرایط مقرر برای انعقاد قرارداد را مشاهده خواهید کرد.
  • در مرحله بعد باتوجه‌به توضیحات ارائه‌شده باید مبلغ حق بیمه ماهانه را تعیین کنید.
  • در پایان بعد از تایید اطلاعات، ثبت‌نام شما تکمیل خواهد شد.

این نکته را در نظر داشته باشید که ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری برای افرادی است که پیش از این، سابقه ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی را داشته‌اند.

ثبت نام اینترنتی بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

صاحبان مشاغل برای ارسال و پرداخت به‌موقع لیست بیمه می‌توانند از نرم‌افزار حسابداری پیشرفته سپیدار سیستم کمک بگیرند؛ لیست بیمه‌ ارائه‌شده توسط سیستم حقوق و دستمزد سپیدار، مطابق با فرمت استاندارد و موردتایید سازمان تامین اجتماعی است؛ بر همین اساس قیمت نرم افزار حسابداری، نسبت به مزایایی که برای پیش‌برد امور بیمه‌ای به همراه دارد، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

متقاضیان ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد، باید برای ثبت نام مدارک مشخصی را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهند. مدارک لازم برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • ۵ قطعه عکس ۴*۳
  • اصل و کپی مدارک شناسایی افراد خانواده (کارت ملی و شناسنامه)
  • ارائه شماره بیمه در صورت داشتن سابقه پرداخت حق بیمه

کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی نیز یکی از مدارک موردنیاز آقایان برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی است. علاوه‌بر این، صاحبان مشاغل باید کپی پروانه کسب را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهند.

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چقدر است؟

حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی مقدار متفاوتی دارد؛ این مقدار بر اساس درصد پوشش‌دهی بیمه و بازه‌های زمانی شش‌ماهه تعیین می‌شود. در ادامه هر کدام از این مقادیر را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 در شش ماه اول (ماه‌های ۳۱ روزه)
با نرخ ۱۲ درصد: حدود ۶۵۸٬۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۴ درصد: حدود ۷۶۸٬۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۸ درصد: حدود ۹۸۷٬۰۰۰ تومان

در ادامه مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی در شش ماه دوم سال با نرخ‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم.

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 در شش ماه دوم (ماه‌های ۳۰ روزه)
با نرخ ۱۲ درصد: حدود ۶۳۶٬۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۴ درصد: حدود ۷۴۳٬۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۸ درصد: حدود ۹۵۵٬۰۰۰ تومان

میزان مبلغ حق بیمه بر اساس پایه حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار محاسبه خواهد شد. میزان حق بیمه افراد تحت پوشش به‌وسیله نرم افزار حسابداری حرفه‌ای محاسبه و اعلام می‌شود. هر کدام از این سطوح حق بیمه، پوشش‌های مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیمه ۱۲ درصد؛ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی با حداقل پوشش‌ها

در این نوع بیمه، فرد ۱۲ درصد از مبلغ پایه حقوق وزارت کار را به‌صورت ماهانه به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند. بیمه‌شده در این حالت با پرداخت حق بیمه از مزایایی چون بیمه بازنشستگی و فوت بهره‌مند خواهد شد. در این نوع بیمه درصورتی‌که بیمه‌شده پیش از بازنشستگی فوت کند، مشمول حقوق بازنشستگی نخواهد بود. این نوع بیمه را به کسانی که سرپرست خانواده نیستند و افرادی را تحت‌تکفل ندارند، پیشنهاد می‌کنیم.

بیمه ۱۴ درصد؛ سطح میانی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

در این نوع بیمه مشاغل آزاد، بیمه‌شده ۱۴ درصد از دستمزد را شخصا به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند و مشمول پوشش‌هایی چون بازنشستگی و فوت پیش از بازنشستگی خواهد شد. همچنین، در صورت فوت، مستمری به بازماندگان تحت‌تکفل بیمه‌شده پرداخت خواهد شد.

بیمه ۱۸ درصد؛ کامل‌ ترین پوشش‌ های مربوط به بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

بهترین و کامل‌ترین پوشش‌ها در بیمه مشاغل آزاد به افرادی تعلق می‌گیرد که حق بیمه مشاغل آزاد 18 درصد را پرداخت می‌کنند. درصورتی‌که بیمه‌شده ماهانه ۱۸ درصد از درآمد خود را به‌عنوان حق بیمه پرداخت کند، مشمول پوشش بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی خواهد شد. در نظر داشته باشید که ازکارافتادگی جزئی مانند نقص عضو جزو این پوشش نیست.

پوشش‌های بیمه‌ای کامل با پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد 18 درصد 

نحوه پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

برای پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد کافی است به سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی اینترنتی tamin.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به پنل کاربری با نام کاربری و رمز عبور، از قسمت «بیمه‌شدگان» موس را روی گزینه «بیمه‌شدگان خاص» نگه دارید و روی دکمه «پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد» کلیک کنید. پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد از طریق گوشی به کمک اپلیکیشن موبایلی سازمان تامین اجتماعی و سرویس پیامکی تامین اجتماعی نیز امکان‌پذیر است.

صاحبان مشاغل باید به این نکته توجه داشته باشند که برای ارسال لیست مالیات حقوق، باید از طریق سامانه مالیات بر حقوق به نشانی salary.tax.gov.ir اقدام کنند و این کار از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

نحوه پرداخت اینترنتی حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

شرایط بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد

شرایط بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد تقریبا مشابه با سایر بیمه‌ها است. در ادامه شرایط کلی بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد را بررسی می‌کنیم:

  • بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد برای خانم‌های بالای ۵۵ سال و آقایان بالای ۶۰ سال
  • بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه کار برای خانم‌های بالای ۴۰ سال و آقایان بالای ۵۰ سال
  • بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط سنی

برای کسب اطلاعات دقیق درباره شرایط بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی باتوجه‌به سابقه کار و شرایط سنی، توصیه می‌کنیم از مشاوران بیمه کمک بگیرید.

بیمه مشاغل آزاد؛ استفاده از مزایای سازمان تامین اجتماعی برای همه

در این مطلب درباره بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد، شرایط ثبت نام و مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ صحبت کردیم. سازمان تامین اجتماعی با ارائه بیمه مشاغل آزاد، امکان استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای را برای همه افراد جامعه فراهم کرده است. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چگونه برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی اقدام کنیم؟

برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی باید به‌صورت حضوری به کارگزاری‌ها یا نزدیک‌ترین شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. اگر پیش از اقدام برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد، سابقه پرداخت حق بیمه دارید، با استفاده از اطلاعات بیمه‌ای خود می‌توانید از طریق مراجعه به سایت تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی را انجام دهید.

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟

داشتن حداقل ۱۸ سال سن و داشتن حداکثر ۵۰ سال برای مردان و ۴۵ سال برای زنان. درصورتی‌که فرد متقاضی سابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه داشته باشد، مشمول قانون شرایط سنی نخواهد بود.

مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، با نرخ‌‌های ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد در جدول این صفحه آورده شده است.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 4.1]


7 دیدگاه برای ”بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد؛ هر آنچه باید بدانید

  1. علی

    باسلام،بنده بیکارم بخدا دوسال بیمه ردکردم الانم دوتادختردارم نزدیک ۱ملیون وپانصدتومن بایدهرماه برابیمه پرداخت کنم آخه من که بیکارم شغل دولتی هم ندارم بنظرتون چکارکنم فرداپیرشدم چی به زن وبچه هام بدن بخرن ،ازتونخواهشن میکنم بگیدچکاربایدبکنم،آقایون عزیزپدران مملکت شمارابه خداقسم براییکبارکه شده خودتون جای آدم فقیربزارید،،فقط خدارادارم،،،

  2. داود کهندلان

    من بیمه مشاغل آزاد(مددجویان مشمول یارانه)هستم با ۱۵ سال سابقه و ۴۴ سال سن و ۵۲٪ معلولیت.کی میتونم درخواست بازنشستگی بدم؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. دوست عزیز. در این زمینه باید با یک مشاور بیمه صحبت کنید.

  3. حسن

    ببخشید من میخواستم ببینم که آیا امکان تغییر نوع بیمه (مثلا بیمه اختیاری هستی و بخوای تغییر بدی جز بیمه مشاغل آزاد بشی) وجود دارید یا نه؟
    ممنون میشم ی راهنمای مختصر در این مورد بهم بدید .

  4. آمنه طارمی

    باسلام و احترام
    درخصوص پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد که من همیشه برای فرزندم که شغل ندارد مبلغ حق بیمه ماهانه را واریز می گردم حال امروز شنیدم که قانون عوض شده و تامین اجتماعی اعلام کرده واریز کننده مبلغ بیمه حتما باید از کارت بانکی خود بیمه شونده و با رمز دوم خودش مبلغ را واریز کند . باتوجه به اینکه اکثر بیمه شدگان مشاغل آزاد شامل پدرها یا مادرها یا فرزندانی که شغل ندارند یا ناتوان هستند و نمیتوانند خودشان پرداخت را انجام دهند واقعا از این تصمیمی که گرفته شده تعجب کردم لطفا صحت این موضوع را و علت اعلام چنین مصوبه ای را اعلام فرمایید . این موضوع خیلی از مردم را دچار مشکل می کند .

    1. علی

      واقعاً حق دارید،آخه مملکت ماجوری شده که هرطوری که دلشون خواست میشینن وتمام که کردن میگن بانشستی که بامدیرکل اجتماعی داشتم تصمیم گرفتیم اینکاربایدانجام شود،،

  5. پروانه

    سلام
    کاش بشود میزان حقوق را در بیمه مشاغل آزاد خود بیمه گذار انتخاب کند تا در زمان بازنشستگی با حداقل حقوق بازنشست نشود.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *