بررسی شرایط دریافت بیمه بیکاری در مجله سپیدار سیستم

بیمه بیکاری چیست؟ بررسی صفر تا صد بیمه بیکاری


قانون بیمه بیکاری برای کارگانی است که بدون میل و اراده شخصی، مجبور به ترک شغل خود شده‌اند. افرادی که سابقه بیمه داشته باشند،‌ در این شرایط می‌توانند نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند و تا زمان پیدا کردن شغل مجدد از بیمه مستمری دریافت کنند. توجه داشته باشید از دست دادن شغل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما فقط درصورتی‌‌که فرد بدون میل خود بیکار شده باشد، بیمه او را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه بیکاری شرایط و قوانین بسیاری دارد که باتوجه‌به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود. 

برای آشنایی با شرایط بیمه بیکاری از جمله مدت زمان بیمه بیکاری، عیدی بیمه بیکاری، تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری و سایر موارد با ما در سپیدار سیستم همراه باشید.

فهرست:

منظور از کارگر چیست؟

تعریف کارگر به‌معنای فردی است که در کارگاه‌های تولیدی و یا کارگاه‌های ساختمانی مشغول به فعالیت است. البته طبق قانون کار،‌ عبارت کارگر شامل کلیه عناوین شغلی می‌گردد. مفهوم کارگر نسبت به سایر مفاهیم رایج‌تر است؛ زیرا در قانون از این واژه حمایت می‌شود و امتیازات خاصی دارد. در قانون ایران برای تعریف کلمه کارگر، عبارت «کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند» ذکر شده است. 

توجه داشته باشید که میزان حقوق کارگران، مبلغی است که وزارت کار هرساله مشخص می‌کند. برای مثال حقوق اداره کار 1403 در ابتدای سال 1403 مشخص می‌شود و حداقل پرداختی کارگران باید این مقدار باشد. 

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

از نظر قانون، بیکار فردی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار باشد. براساس و طبق قانون بیمه بیکاری جدید، اگر فردی بیکار موقت شناخته شود یا به علت حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شود، شرایط استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی را دارد. توجه داشته باشید که بیکاری از طریق ترک شغل یا استعفا شامل بیمه بیکاری نمی‌شود. 

همچنین اعضای هیات مدیره شرکت‌ها بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع بیمه در زمان تسویه حساب به دست بیاورید، مقاله مفاصا حساب بیمه را از دست ندهید.

بیمه بیکاری؛ طرح حمایتی دولت برای بیکاران موقت

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

یکی از سوال‌های پرتکرار در مورد بیمه بیکاری، نحوه افزایش بیمه بیکاری باتوجه‌به افزایش حقوق سالانه است. در سال 1401 افزایش حقوق 57 درصدی از طرف وزارت کار اعلام شد که برای کارگران، کارمندان و افرادی که بیمه‌بیکاری دریافت می‌کنند،‌ اعمال شد. توجه داشته باشید که بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برابر با 55 درصد حقوق پایه است. 

درصورتی‌که افزایش سالانه حقوق از 55 درصد بیشتر باشد، افزایش حقوق سالانه به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید اگر شرکتی افزایش حقوق سال جدید را اعمال نکند، پیگرد قانونی خواهد داشت. علاوه‌بر این، در حسابرسی تامین اجتماعی اسنادمالی کارگاه‌ها که مرتبط با حساب‌های هزینه‌ای هستند بررسی می‌شوند تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما اطمینان حاصل شود. 

شرایط گرفتن بیمه بیکاری چگونه است؟

دریافت بیمه بیکاری شرایط خاصی دارد و مهم‌ترین آن، پوشش توسط بیمه تامین اجتماعی است. یعنی اگر فردی در مدت زمانی که مشغول به کار بوده است بیمه باشد، در زمان بیکاری قادر به دریافت بیمه بیکاری خواهد بود. علاوه‌بر این، سایر شرایط دریافت بیمه بیکاری به شرح زیر است:

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند
  • تبعه کشورهای خارجی نباشند
  • مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند
  • حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه 
  • در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد

توجه داشته باشید که بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و اراده خود از کار بی‌کار شده‌‌اند. این افراد باید در آخرین پرداختی خود، حتما سنوات و حقوق را دریافت کنند و این مورد ارتباطی به بیمه بیکاری ندارد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری درمورد سنوات دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سنوات چیست؟» را مطالعه کنید. 

شرایط استفاده از بیمه بیکاری+ چگونه میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

برای دریافت مقرری، متقاضیان بیمه بیکاری که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده‌اند، حداکثر ٣٠ روز بعد از بیکاری فرصت دارند موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام نمایند.

در صورتی که متقاضی پس صرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به ادارات ذکر شده اطلاع دهد، مراجعه وی بعد از ٣٠ روز با عذر موجه و با تایید هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکان‌پذیر خواهد بود. شرکتی که فرد در آن مشغول بوده است نیز باید نام این فرد را در زمان ارسال لیست بیمه حذف کند تا امکان دریافت بیمه بیکاری برای فرد وجود داشته باشد. 

آیا برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید معرفی نامه صادر کند؟

برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته کارگر را با درج زمان، به صورت مکتوب اعلام کند. رسیدگی به اسناد کارفرمایان و دفتر قانونی شرکت‌ها که دارای پرونده در تامین اجتماعی هستند، توسط سازمان حسابرسی بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود. برای درک بهتر و بیشتر این پروسه مقاله «حق بیمه قراردادهای پیمانکاری» را از دست ندهید.

نامه مکتوب از طرف کارفرما؛ پیش نیاز دریافت بیمه بیکاری

بررسی مدت زمان پرداختی بیمه به افراد متاهل و مجرد

در پاسخ به سوال «بیکاری تا چند ماه پرداخت می‌شود؟» باید گفت مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، نسبت به سابقه پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود. در حال حاضر کمترین مدت  زمان برای واریز بیمه بیکاری افراد مجرد 6 ماه برای افراد و متاهل ۱۲ ماه است. البته که نسبت به سابقه بیمه فرد ممکن است این عدد متفاوت باشد. بیش‌ترین مدت زمان پرداخت بیمه، به افراد متاهل 50 ماه و به افراد مجرد 36 ماه است. 

برای استفاده از بیمه بیکاری، محدودیتی وجود ندارد و دریافت بیمه بیکاری بار دوم نیز امکان پذیر است. توجه داشته باشید که در قوانین بیمه بیکاری و آیین‌نامه‌ها و مقررات تبعی، به بیمه بیکاری پاره وقت اشاره‌ای نشده است و مهم مجموع سابقه بیمه است که باید به 6 ماه برسد. 

امکان استفاده از بیمه‌ بیکاری بعد از مرخصی زایمان وجود دارد؟

بارداری و زایمان خانم‌ها، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث تعلیق قراردادهای کاری خواهد شد. از‌همین‌رو در ماده 74 قانون کار، ذکر شده هنگامی که خانمی در مرخصی بارداری و یا مرخصی زایمان به سر می‌برد، قرارداد کار وی تعلیق خواهد شد. فرد می‌تواند پس از وضع حمل و اتمام مرخصی، در محل کار حاضر شود و به فعالیت خود ادامه دهد. 

دریافت بیمه بیکاری بدون نیاز به نامه کارفرما

در حال حاضر، برای دریافت بیمه بیکاری خود بدون نامه عدم نیاز، باید به هیات تشخیص کار در اداره تعاون مراجعه کرده و درخواست اعاده کار را علیه کارفرما مطرح کنید. در این صورت، کارفرما محکوم به پرداخت بیمه بیکاری خواهد شد.

آیا بیمه بیکاری به کسانی که کارت پایان خدمت ندارند تعلق می‌گیرد؟

برای دریافت بیمه بیکاری، الزامی به ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد. پس درصورتی‌که بیمه بیکاری به دلیل عدم وجود کارت پایان خدمت به شما پرداخت نشد، دادخواست مطالبه وجه به طرفیت تامین اجتماعی یا بیمه مربوطه به دادگاه ارسال کنید.

دریافت بیمه بیکاری بدون کارت پایان خدمت

مبلغ دریافتی بیمه بیکاری چقدر است؟ نحوه محاسبه بیمه بیکاری

مبلغ بیمه بیکاری یا همان میزان مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است؛ مشروط بر این که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود کمتر نباشد و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده نیز بیشتر نباشد. فردی که از مستمری از کار افتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

مبلغ دریافتی بیمه بیکاری در سال 1401

حداقل مبلغ بیمه بیکاری برای 1401 که توسط وزارت کار مشخص شده است، حداقل حقوق وزارت کار (بدون بن و حق مسکن) خواهد بود که مبلغی برابر با 43,190,750 ریال است.

حداکثر مبلغ بیمه بیکاری سال 1401 برابر با 55 درصد حقوق پایه درنظر گرفته می‌شود. برای کسانی که افراد تحت تکفل دارند نیز تا 4 نفر، به ازای هر نفر 10% اضافه می‌شود. (حداکثر مبلغ بیمه بیکاری از 80% متوسط مزد یا حقوق بیمه شده نباید بیشتر شود.)

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین مبلغ بیمه بیکاری است از طریق تقسیم جمع کل دریافتی مبنای کسر حق بیمه تامین اجتماعی ظرف ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری بر روزهای کار بیمه شده در این مدت محاسبه می‌شود.

افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال 1401

افزایش حقوق بیمه بیکاری از اول فروردین 1401 برای کسانی که در سال 1400، بیمه بیکاری دریافت می‌کردند اعمال می‌شود. حقوق فروردین بیمه بیکاری 1401 با نرخ افزایش یافته سال جدید، در 15 اردیبهشت برای افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند واریز خواهد شد.

عیدی بیمه بیکاری؛ آیا بیمه بیکاری عیدی دارد؟

در پاسخ به سوال «آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟» باید گفت برای بیمه بیکاری عیدی در نظر گرفته نشده است. بیمه بیکاری یک نوع حمایت از طرف تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی موظف است و باوجود دریافت حق بیمه، به بیمه شدگانی که بیکار می‌شوند به صورت موقت مقرری پرداخت کند. اما وظیفه ای در قبال پرداخت عیدی بیمه بیکاری ندارد. پس عیدی شامل بیمه بیکاری نخواهد شد و عیدی در شرایط عادی از طرف کارفرما پرداخت می‌شود.

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری؛ بیمه بیکاری چه زمانی واریز می‌شود؟

واریزی بیمه بیکاری معمولا در روزهای دهم تا پانزدم ماه انجام می‌شود. اگر در این مدت زمان بیمه بیکاری واریز نشد، باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه شود تا علت واریز نشدن بیمه را جویا شوید. 

مدارک لازم برای بیمه بیکاری سال 1401 چقدر است؟+ مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری

شما می‌توانید برای ثبت نام در لیست بیمه بیکاری، با در دست داشتن مدارک زیر به نزدیک‌ترین شعب بیمه مراجعه کنید: 

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

توجه داشته باشید که در صورت کسری داشتن مدارک، ممکن است پروسه دریافت بیمه بیکاری طولانی شود. از‌همین‌رو توصیه می‌کنیم حتما با مدارک کامل به شعب بیمه مراجعه کنید.

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری

جدول مدت دریافت بیمه بیکاری نسبت به سابقه کار

مدت بیمه بیکاری نسبت به سابقه بیمه هر شخص مشخص می‌شود و مدت زمان آن برای هر فردی متفاوت خواهد بود. در جدول زیر مدت زمان بیمه بیکاری نسبت به سابقه فرد ذکر شده است:

باتوجه‌به این جدول، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری از تامین اجتماعی برای هر شخص متفاوت است و پیشنهاد می‌شود حتما با سابقه دقیق خود این جدول را بررسی کنید. 

موارد خاص برای درخواست بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری شرایط خاصی را در نظر گرفته تا علاوه‌بر کارگرانی که بدون میل خود اخراج شده‌اند، کارگران فصلی نیز بیمه بیکاری دریافت کنند. این شرایط به شرح زیر است:

  • کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آن‌ها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
  • بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و اراده باطنی خود اخراج شده باشند. همچنین بیمه بیکاری تنها سه درصد از حق بیمه پرداختی است که توسط دولت به صندوق بیمه بیکاری واریز می‌شود. یعنی کارگران از سهم بیمه خود چیزی پرداخت نمی‌کنند.
  •  از آنجایی که خود کارفرما، امکان اخراج خود را ندارد، دریافت بیمه بیکاری خویش فرما منتفی می‌شود.
  • نکته مهم درباره بیمه بیکاری زندانیان این است که پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افرادی که در حین دریافت مقرری، بازداشت یا زندانی شوند، متوقف نخواهد شد.
  • خوشبختانه بیمه بیکاری به کارکنان دولتی و غیر دولتی و همچنین کارکنان پروژه‌های عمرانی تعلق می‌گیرد و حقوقی تحت عنوان بیمه بیکاری پروژه‌های عمرانی به آنها پرداخت می‌شود. از مزایای بیمه بیکاری پروژه‌های عمرانی این است که در صورت اخراج از کار، فرد می‌تواند تا مدت مشخصی از مزایای بیمه ای خود استفاده کند.
  • بیکار‌های دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رای مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی‌دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند. با تشخیص واحدهای تعاون و کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری و مبلغ بیمه بیکاری خواهند شد. بنابراین بیمه بیکاری پایان قرارداد به شما پرداخت می‌گردد.

در بیمه بیکاری شرایطی در نظر گرفته شده تا کلیه افرادی که بر اثر بلایای طبیعی یا سایر مشکلات کار بی‌کار شده‌اند، تا زمان پیدا کردن کار، بیمه بیکاری دریافت کنند. 

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای سیل‌زدگان چیست؟

در پاسخ به سوال «برای حوادث طبیعی چگونه میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟» باید گفت برای بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می‌شوند، امکان دریافت مقرری بدون سابقه بیمه در نظر گرفته شده است. حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر، امکان دریافت بیمه بیکاری وجود دارد. 

بیمه شدگان باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

آموزش ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری

متقاضیان دریافت بیمه بیکاری باید برای احراز هویت خود به دفاتر پیشخوان دولت و در ادامه برای ثبت نام آنلاین به سایت بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و در بخش سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری، درخواست خود را به ثبت رسانند.

علت قطع مقرری بیمه بیکاری 1401 چیست؟ از کجا بفهمیم بیمه بیکاری قطع شده است؟

اگر مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به اتمام نرسیده است، اما پرداختی از سوی بیمه صورت نگرفته است، دلایل خاصی دارد. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

  • بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد.
  • بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند.
  • بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.
  • بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
  • بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.
  • مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد.
  • بیمه شده فوت نماید.

درصورتی‌که بیمه شده مجددا مشغول به کار شود، بیمه او توسط مامور بیمه قطع خواهد شد؛ زیرا این مامورها به‌صورت دوره‌ای بررسی می‌‌کنند که فرد مشغول به‌کار شده است یا خیر. 

حداقل حقوق و دستمزد و سنوات و مبلغ دریافتی بیمه بیکاری کارگران در سال 1401 چقدر است؟

بیمه بیکاری، مقرری ماهانه‌ای است که به مشمولان پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه بیمه بیکاری، بر اساس معیاری به نام حداقل حقوق پایه در همان سالی که کارگر از کار بیکار شده و کار خود را از دست می‌دهد، محاسبه خواهد شد.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از 2 میلیون و ۵۵۴هزار و ۹۵۰ تومان به 4 میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸هزار به ۱۳۹هزار تومان رسید.

برای افراد مجرد بیمه بیکاری با احتساب بن کارگری، سنوات و حق مسکن، مبلغ حداقل حقوق پایه کارگری، به شش میلیون و ۴۳۳ هزار تومان می‌رسد. توجه داشته باشید اگر شما، بخواهید بیمه اجباری را خودتان از طرف یک کارفرما در بخش خصوصی پرداخت کنید، بایستی یک میلیون و 929 هزار و 900 تومان به عنوان حق بیمه پرداخت کنید. اگر کارمند باشید نیز ۷درصد حداقل حقوق، سهم بیمه شده و 23 درصد سهم کارفرما و 3% بیمه بیکاری است.

سالانه به چند نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌شود؟

سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. مبلغ پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال 1401 نسبت به پارسال حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است و افزایش آن نسبت به افزایش حقوق سال جاری سنجیده می‌شود. 

تبصره ۲ ماده ۷ قانون تامین اجتماعی درباره بیمه بیکاری چه می‌گوید؟

طبق تبصره ۲ از ماده۷ قانون تامین اجتماعی و الحاقیه بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، بیمه شده بیکار از تاریخ ارائه تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری، آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه، اعلام می‌کند. این فرد موظف است در زمان‌های مشخص شده، در شعبه‌ای که درخواست بیمه بیکاری را داده است، حاضر شود و اثر انگشت ثبت کند. به‌این ترتیب بیمه از بیکار بودن شخص مطمئن شده و دریافت مقرری بیمه تا زمان شاغل شدن ادامه خواهد داشت. 

چه مرجعی ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری کارگر را تشخیص می‌دهد؟

تشخیص ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شده، بر عهده کمیته ای است که در وزارت کار تشکیل می‌شود و شامل نماینده وزارت کار و نماینده سازمان تامین اجتماعی است.

پرداخت حق بیمه بیکاری به عهده کیست؟

طبق ماده 5 حق بیمه بیکاری به میزان (3%) مزد بیمه شده است که توسط کارفرما تامین و پرداخت خواهد شد.

مزایای دریافت بیمه بیکاری چیست؟

مهم‌ترین مزیت بیمه بیکاری، دریافت مبلغ مشخص در شرایط بیکاری است؛ زیرا در این شرایط نیز فرد به درآمد ماهانه نیاز دارد. علاوه‌بر این،‌ مزایای بیمه بیکاری به شرح زیر است:

  • دریافت مقرری ماهانه که هر ۲ ماه یک بار به حساب کارگر بیکار شده از سوی سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.
  • سابقه خدماتی فرد بیکار شده به سنوات بیمه او اضافه می‌شود. سنوات پایان خدمت یا اصطلاحاً حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که کارفرما در هر حالت موظف به پرداخت آن به کارگر است. برای درک بهتر و بیشتر این موضوع مقاله «سنوات چیست» را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که پرداخت بیمه بیکاری باید از سوی کارفرما انجام شود.
  • دفترچه تامین اجتماعی او هر ماه تمدید می‌شود.
  • ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری، جزو سوابق خدمتی محسوب خواهد شد و به آن بازنشستگی و از کار افتادگی تعلق می‌گیرد. به این ترتیب بیمه بیکاری جزء سوابق محسوب می‌شود و در بازنشستگی تاثیر دارد.

بیمه بیکاری مزایای بسیاری دارد، اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از خدمات دفترچه بیمه و دریافت مقرری مشخص تا زمان اشتغال مجدد اشاره کرد. 

دریافت دفترچه بیمه؛ مهم‌ترین مزیت بیمه بیکاری برای بیکاران

آیا به افراد تحت تکفل هم بیمه بیکاری پرداخت می‌شود؟

داشتن افراد تحت تکفل منجر به افزایش مقرری دریافتی مبلغ بیمه بیکاری می‌شود. به ازای هر نفر تحت تکفل (همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر) تا سقف ۴ نفر و به ازای هر نفر، ۱۰ درصد حداقل دستمزد به مقرری بیمه بیکاری اضافه خواهد شد.

قابل توجه کارگرانی که بیش از ۵۵ سال سن دارند

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارگرانی که در زمان بیکاری بیش از ۵۵ سال سن دارند و ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی دارند، اگر در این سن بیکار شوند بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. این افراد می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی، از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. این قانون مشمول بیمه بیکاری کارگران ساختمانی نیز می‌شود.

بیمه بیکاری چه ضرری برای کارفرما دارد؟

پرداخت بیمه بیکاری هیچ ضرری برای کارفرما ندارد. در حقیقت 3 درصد از حق بیمه شما به صندوق بیمه بیکاری واریز می‌شود. حال در شرایطی که فرد از شرایط دریافت بیمه بیکاری برخوردار باشد، مقرری وی از صندوق واریز می‌شود.

بیمه بیکاری؛ یک طرح حمایتی برای افرادی که سابقه بیمه دارند

در این مقاله به تمام ابهامات مربوط به بیمه بیکاری پاسخ دادیم. اگر سوال دیگری در مورد بیمه بیکاری دارید، توصیه می‌کنیم پرسش خود ار از طریق کامنت‌های همین صفحه به اشتراک بگذارید. اگر سوالات بیشتری در مورد بیمه بیکاری و نحوه محاسبه حق بیمه در اپلیکیشن‌های حسابداری دارید، فقط کافی است با شماره  81022000 تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه سپیدار پاسخگوی سوالات شما باشند. 

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 48 میانگین: 3.8]


160 دیدگاه برای ”بیمه بیکاری چیست؟ بررسی صفر تا صد بیمه بیکاری

  1. سیدمهدی

    سلام.
    مانفهمیدیم چیشدآخر.یجامیگه حقوق بیکاری رواواسط هرماه میریزن، یجای دیگه میگه هردوماه یکبارواریزمیشود.
    میشه لطف کنیدو جواب ماروبدین تا
    بفهمیم چی به چیه دوست عزیز.
    مرسی اززحمات وهمیاری صمیمانتون.

    1. سپیدار سیستم

      سلام. تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین ۱۰ ام الی ۱۵ ام هر ماه انجام می‌شود.

  2. حسین

    باسلام وخسته نباشید
    من بعد۵سال ازشرکت اخراج شدم
    وکارای بیمه بیکاریمو هم تقریبا انجام دادم
    فقط یه سوال؟
    چون بچه شهرستانم وتهران سکونت دارم
    بایدبرای رفتن چندروزه به شهرستان به اداره کاراطلاع بدم؟؟؟
    ویک سوال دیگراگر باحقوق بیمه بیکاری نشه زندگی کردمثلا مسافرکشی به بیمه بیکاری لطمه میزنه؟؟؟

      1. ایمان

        سلام.من تقریبا۱۱ماه دریک شرکت مشغول بودم بعداخراجم کرد.خواستم بپرسم قراردادم ۱سال کامل نشده بیمه بیکاری تعلق میگیره؟

        1. سپیدار سیستم

          با سلام شرایط بیمه بیکاری به شرح ذیل میباشد . درصورت دارا بودن آن میتوانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.
          حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
          بازنشسته، مستمری بگیر یا از کار افتاده نباشند.
          پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
          حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
          تبعه کشورهای دیگر نباشند.
          یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
          بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند، مشمول این بیمه خواهند شد.

          1. مسعود

            سلام ایا درزمانی ک فرد بیمه بیکاری دریافت میکند، بیمه تامین اجتماعی نیز میشود و میتواند از خدمات آن استفاده کند؟

          2. سپیدار سیستم

            سلام.با سلام و احترام.
            بله این مدت زمان جزو سابقه بیمه ایشان لحاظ شده و از خدمات استفاده میکنند.

  3. مجید

    سلام، من شغل ازاد ،پارک بازی دارم و با وام خوداشتغالی مشغول کار شدم چون دران زمان باید یکنفر به عنوان نیروی کار معرفی میکردم به بانک بنده اسم خانمم را نوشتم ، وهیچ شماره کارگاه برای محل کارم باز نشده ولیست بیمه پرداخت نکرده ،لذا خانمم الان از طریق اداره کار اقدام کرده که در ان محل مشغول کار بوده و ادایه بیمه بیکاری کرده، ایا میتواند از من بیمه بیکاری دریافت کند

  4. سعید

    سلام علیکم
    ۱_ ملاک پرداخت حق ب بیکاری ،حقوق دریافتی هست یا حق بیمه تامین اجتماعی!؟ یعنی نسبت به بیمه پرداختی هست که بیمه بیکاری پرداخت میشود یا حقوق دریافتی!؟
    ۲_ دلیل درخواست قرارداد سال اخر از سمت اداره کار جهت پرداخت بیمه بیکاری چیست؟ در صورتیکه برگه پرداخت بیمه با ذکر جزیات حقوق و مزایا ضمیمه پرونده هست!؟
    ۳_بنده در سه ماه اخر سال قرارداد الحاقیه با افزایش ۳۰ درصد حقوق داشتم، اما شرکت از ارجاع الحاقیه امتناع کرد و فقط قرارداد اصلی و قدیمی رو ارجاع داده، اما حقوق سه ماه اخر من باهمون افزایش حقوقه واریز شده، ایا مشکلی در پرداخت بیمه بیکاری من بوجود میاد؟ یا اداره کار نسبت به پرداخت بیمه بیکاری به پرداخت بیمه تامین اجتماعی و ریز حقوق واریز بنده رجوع میکند؟ متشکرم

  5. مریم

    با سلام و وقت بخیر
    اینجانب از تاریخ 12 تیرماه 99 به صورت پاره وقت استخدام شدم و تا آخر فروردین ماه1400 ،10 ماه میشود که مشغول به کار هستم و جمع روزهایی که کار کردم و بیمه برام شده تا اخر فروردین ماه 6 ماه و 10 روز میشه ،میخواستم بدونم در صورتی که کارفرما منو اخراج کنه بیمه ی بیکاری به من تعلق میگیره؟ باتوجه به اینکه در یکجا مشغول به کار بودم اما در طول 10 ماه، به دلیل اینکه پاره وقت بودم مجموع بیمه ای که برام رد شده 6 ماه و 10 روز میشه.

    1. سپیدار سیستم

      در خصوص افرادی که دارای قرارداد موقت هستند علیرغم رای شماره ۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که کارگران دارای قرارداد کار مدت معین را از شمول بیمه بیکاری مستثنی کرده است، ولی بر اساس تفاهم نامه مشترک این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۸۴/۱۲/۱ چنانچه دارای یک سال سابقه کار در آخرین کارگاه باشند، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد. همچنین کارگران دایم همچنان با رعایت بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری یعنی دارا بودن حداقل شش ماه سابقه پرداخت بیمه موضوع حکم ماده ۲ قانون بیمه بیکاری و سایر شرایط مندرج در قانون، مشمول بیمه بیکاری هستند و بدون هیچ خللی طبق ضوابط قانونی از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

  6. محمد

    سلام حتما لازم است یک سال سابقه بیمه داشته باشیم یا 6ماه هم کافی است ?

    1. سپیدار سیستم

      در خصوص افرادی که دارای قرارداد موقت هستند علیرغم رای شماره ۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که کارگران دارای قرارداد کار مدت معین را از شمول بیمه بیکاری مستثنی کرده است، ولی بر اساس تفاهم نامه مشترک این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۸۴/۱۲/۱ چنانچه دارای یک سال سابقه کار در آخرین کارگاه باشند، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد. کارگران دایم همچنان با رعایت بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری یعنی دارا بودن حداقل شش ماه سابقه پرداخت بیمه موضوع حکم ماده ۲ قانون بیمه بیکاری و سایر شرایط مندرج در قانون، مشمول بیمه بیکاری هستند و بدون هیچ خللی طبق ضوابط قانونی از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

  7. محمود

    سلام من در سال ۹۹ ۳۰ شهریور تعدیل نیرو شدم مدارکم رو پیش خوان دولت بردم احراز هویت شدم رفتم پیش نماینده اداره کار اونجا هم مدترکم رو اسکن کردن فرستادن اداره کار از سایت پیگیری کردم اداره کار موافقت کرده سه ماه از تاییدیه اداره کار میگذره یعنی تاالان ۱۹ دی که سه روز پیش اسمس اومد که برید توسایت شماره شبات و افراد تحت تکفولتو ثبت کن که این کار رو انجام دادم وبا موفقیت ثبت شد حالا من باید چکار کنم به ۱۴۲۰ زنگ میزنم هر کسی یه چیزی میگه یکی میگه وایسا اسمس اصلی برات بیاد بعد برو بیمه یکی میگه حضوری برو بیمه خلاصه ما نفهمیدیم مگه نمیگن کارها غیر حضوری شده

  8. ناشناس

    باید زودتر واریز کنند خیلی زود کارگر بدبخت بیچاره ای که بیکاره چکا رکنه چه خاکی تو سرش بکنه

  9. دوستعلی

    سلام
    برای پرداخت بیمه بیکاری مبلغ حقوق را اول ماه واریز می کنند یا مثلا برای ماه آبان را را بین 10 الی 15 ماه آذر واریز میکنند ؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین ۱۰ ام الی ۱۵ ام هر ماه انجام می‌شود. اگر بعد از این مدت واریزی صورت نگرفت باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *