حسابرسی بیمه سال آخر، قانونی برای حمایت از شرکت‌ها

حسابرسی بیمه سال آخر، قانونی برای حمایت از شرکت‌ها


در انتهای سال معمولا بخش حسابداری شرکت‌ها شلوغ‌تر از همیشه است. بستن حساب‌ها و سال مالی، پرداخت عیدی و حقوق کارکنان، مالیات شرکت و حسابرسی بیمه از جمله مواردی است که در پایان سال حسابی سر حسابداران را گرم می‌کند.ما پیش‌تر در خصوص بیشتر موار حسابداری و حسابرسی مقالات زیادی منتشر کردیم اما جای مقالاتی در خصوص حسابرسی بیمه بسیار خالی بود. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از دغدغه‌های مهم کارآفرینان و مدیران شرکت‌ها یعنی حسابرسی بیمه سال آخر بپردازیم. با خواندن این مقاله شما به صورت کامل با قوانین حسابرسی آشنا می‌شوید و به کمک اطلاعات ارائه شده می‌توانید هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنید.

قسمت ۱۶۱: تنقیح و تلخیص بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و ملحقات آن

قسمت ۱۸۵: قراردادهای پیمانکاری طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی

قسمت ۱۸۶: نکات مهم اظهارنامه اصلاحی

قسمت ۱۹۳: نقش حسابداری صنعتی در شرکت‌ها

قسمت ۱۹۰: نحوه محاسبه سود و جریمه در ضمانت‌نامه‌های بانکی

حسابرسی بیمه چیست؟ اطمینان از اجرای قوانین بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های کشور است. تقریبا نصف جمعیت کشور بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند. همین مساله اهمیت سازمان تامین اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد. بر اساس قوانین کارفرمایان بایستی تمامی کارکنان خود را بیمه کنند و به صورت منظم حق بیمه را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کنند تا در حین کار و بازنشستگی کارکنان بتوانند از بیمه تامین اجتماعی و مزایای آن استفاده کنند.

بررسی بخش‌نامه‌ها و قوانین مرتبط با حسابرسی بیمه سال آخر

سازمان برای اینکه بتواند نظارت درستی بر پرداخت حق بیمه داشته باشد، اقدام به حسابرسی بیمه می‌کند. در حسابرسی بیمه بایستی اطلاعات کامل دفاتر قانونی به کارفرما ارائه شود و سپس بازرسان سازمان با بررسی اسناد و مدارک اقدام به حسابرسی بیمه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تازگی با حسابرسی بیمه آشنا شده‌اید یا اطلاعات کاملی درباره این ندارید حتما سری به صفحه حسابرسی بیمه بزنید و همه اطلاعات لازم را به دست آورید.  

پادکست‌های رادیو مالی با موضوع نکات طلایی پایان سال بیمه

اگر اهل پادکست گوش کردن هستید، رادیو مالی سپیدار سیستم پادکست ویژه‌ای را برای آموزش بیمه تهیه کرده است. این پادکست‌ها با حضور برترین اساتید و خبرگان حسابداری کشور تهیه و به رایگان قابل استفاده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر شنیدن پادکست را به خواندن درباره آموزش بیمه ترجیح می‌دهید، همین الان اپیزودهای ما را در پادکست رادیو مالی گوش کنید. به شما اطمینان می‌دهیم که به تمامی‌سوالات شما درباره مالیات حقوق پاسخ گفته‌ایم.

منظور از حسابرسی بیمه سال آخر چیست؟ قانونی به نفع شرکت‌ها

در شرکت‌های دولتی حسابرسی بیمه به صورت ده‌ساله انجام می‌شود. به عبارت دیگر بازرسان سازمان تامین اجتماعی هر ده‌سال یکبار با مراجعه به دفاتر قانونی و حضور در شرکت اقدام به حسابرسی بیمه می‌کنند اما این قانون برای شرکت‌های خصوصی به صورت سالانه اجرا می‌شود.

چرا شرکت‌های خصوصی به صورت سالانه مورد حسابرسی بیمه قرار می‌گیرند؟

حسابرسی بیمه سال آخر با هدف حمایت از شرکت‌ها تدوین شده است. شرکت‌های کوچک و متوسط اگر به صورت ده‌ساله حسابرسی شوند، احتمالا با یک عدد بزرگ در حسابرسی مواجه می‌شوند که طبیعتا پرداخت آن مشکل خواهد بود. خصوصا اینکه بحث‌هایی مثل مالیات شرکت‌ها، حقوق و دستمزد و سایر مباحث حسابداری می‌تواند هزینه زیادی را به شرکت تحمیل کند.

حسابداری بیمه سال آخر به نفع شرکت ها است

از طرف دیگر در طی این مدت و در اکثر مواقع مسئولان بخش حسابداری و مالی شرکت تغییر می‌کند و در این جابه‌جایی ممکن است اسناد و مدارکی از بین برود. از طرف دیگر معمولا احتمال تغییرات در منابع انسانی شرکت‌های خصوصی بسیار بالاست. در طی این تغییرات ممکن است حتی نرم افزار حسابداری شرکت یا روش حسابداری نیز تغییر کند. با همه این دلایل و در جهت حمایت از شرکت‌های خصوصی، حسابرسی بیمه به صورت سال آخر انجام می‌شود.

بخش‌نامه حسابرسی بیمه سال آخر؛ نگاهی به متن صریح قانون

تا سال 96 حسابرسی بیمه شرکت‌های خصوصی و دولتی تفاوتی نداشت اما با صدور مصوبه 50432 مورخ 31/04/96 حسابرسی بیمه‌ای، به سال آخر محدود شد. این مصوبه دارای دو بند است که در ادامه مشاهده می‌کنید:

الف – با توجه به عدم اجرای کامل تصویب‌نامه شماره ذکرشده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به منظور رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی، توسط سازمان مذکور به‌ویژه بند 4 تصویب‌نامه مذکور و دریافت گزارش‌های متعدد از تشکل‌ها و واحدهای تولیدی بخش خصوصی در این رابطه، مقرر گردید این سازمان نسبت به اجرای تمامی بندهای پنج‌گانه تصویب‌نامه اهتمام ورزیده و از اخذ تعهدنامه از شرکت‌های ذی‌ربط جهت ارائه دفاتر مربوط به سالیان قبل نیز، خودداری نماید.

ب – بر اساس بند 4 تصویب‌نامه فوق‌الذکر، سازمان تأمین اجتماعی فقط مجاز به بازرسی دفاتر و مدارک آخرین سال مالی شرکت‌های ذی‌ربط است و موظف است اقدامات جاری مربوط به حسابرسی ده‌ساله دفاتر شرکت‌های مورداشاره در مصوبه را در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف نماید.

نگاهی به مدارک و دستورالعمل‌های حسابرسی بیمه سال آخر

در حسابرسی بیمه سال آخر چه مواری بررسی می‌شود؟

در بازرسی بیمه سال آخر، سازمان‌ها و شرکت‌ها موکلف به همکاری با بازرسی هستند. شرکت‌ها بایستی علاوه بر تکمیل کاربرگ‌های حسابرسی بیمه، صورت حقوق و مزایا و سایر مدارک مرتبط با حسابرسی بیمه را در اختیار بازرسان بیمه قرار دهند. پس از یک ماه از مدت حسابرسی، سازمان رای خود را به کارفرما ابلاغ می‌کند. دقت داشته باشیم که در هنگام حسابرسی بیمه بهتر است حداکثر همکاری را با بازرسان داشته باشیم و اطلاعات را به صورت مرتب و طبقه‌بندی‌شده در اختیارشان بگذاریم. همکاری بیشتر با بازرسان به نفع سازمان خواهد بود و از ایجاد سوءتفاهم‌ها و جریمه‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

خدمات و محصولات سپیدار راهنمای شما برای حسابرسی بیمه سال آخر

حسابرسی بیمه سال آخر برخلاف اسمش از ابتدای سال شروع می‌شود. اگر از زمان آغاز کسب و  کار و شروع فعالیت واحد حسابداری مدارک و اسناد خود را به صورت کاملا دقیق آماده کنیم، هیچ نگرانی درباره حسابرسی بیمه وجود ندارد. نرم افزارهای شرکت سپیدارسیستم مثل نرم افزار حقوق و دستمزد که به صورت مستقیم با بحث حسابرسی بیمه سال آخر ارتباط دارد، می‌تواند کمک شما در بحث‌های مالی و حسابداری باشد. از طرف دیگر مقالات ارزشمند و رادیو مالی سپیدار سیستم نیز تمام اطلاعات قانونی مرتبط با حسابداری را در اختیار شما می‌گذارد و دانش حسابداری شما را چند پله ارتقاء می‌دهد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تجربه‌ای از حسابرسی بیمه سال آخر داشته‌اید یا سوالی در این خصوص دارید در زیر همین صفحه برایمان بنویسید. مشتاق شنیدن نظر شما هستیم.