بررسی بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در مجله سپیدار سیستم

همه چیز درباره بیمه تامین اجتماعی دانشجویی


داشتن سابقه کار یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی است که به دنبال بازنشستگی بعد از ۳۰ سال هستند. بسیاری از جوانان به دلیل دانشجو بودن، زمان کافی برای کار کردن را ندارند و حداقل ۴ سال از زمان خود را مشغول درس خواندن هستند.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی فرصتی طلایی برای دانشجویان محسوب می‌شود. دانشجویان با پرداخت حق بیمه می‌توانند از مزایای پوشش‌های درمانی و همین طور سابقه کار بهره‌مند شوند. در ادامه این مطلب از سپیدار سیستم، به توضیح مفصل بیمه دانشجویی و نحوه ثبت نام آن می‌پردازیم.

بیمه دانشجویی چیست؟ بیمه‌ای سودمند مخصوص دانشجویان ایرانی

سازمان بیمه تامین اجتماعی با هدف کمک به اقشار مختلف جامعه برای بهره‌مند شدن از امکانات بیمه‌ای این سازمان، خدمات بیمه‌ای بسیاری را ارائه می‌کند. این سازمان در سال‌های اخیر برای کمک به قشر دانشجو، پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی را در اختیار این گروه از افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب، دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر ایران می‌توانند با پرداخت حق بیمه مشخص در ماه، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

باتوجه‌به بخشنامه بیمه دانشجویان، میزان حق بیمه پرداختی توسط دانشجویان فاقد سابقه کار، نباید از میزان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ولی بیشتر بودن حق بیمه توسط خود دانشجو تعیین می‌شود. دانشجویان با پرداخت ماهیانه حق بیمه مشمول مقررات مربوط به قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سازمان تامین اجتماعی خواهند بود. میزان حق بیمه پرداختی دانشجویان با انواع نرم افزار مالی پیشرفته و به‌صورت کاملا دقیق محاسبه می‌شود.

استفاده از مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای دانشجویان سراسر کشور

مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی این است که سوابق تحصیل، به سوابق کاری و بیمه‌ای فرد اضافه خواهد شد. چنین موردی در زمان بازنشستگی برای فرد مزیتی طلایی به شمار می‌رود. تا زمانی که دانشجویان حق بیمه پرداخت کنند، سابقه پرداخت حق بیمه به‌عنوان سابقه کاری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

از سایر مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی می‌توان به خدماتی که شامل بیمه‌پردازان می‌شود نیز اشاره کرد؛ افراد با پرداخت حق بیمه دانشجویی می‌توانند از پوشش‌هایی مانند: بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی، فوت قبل از بازنشستگی و از کار افتادگی بهره‌مند شوند؛ البته این پوشش‌ها در نرخ پرداخت حق بیمه‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۶ درصد متفاوت خواهد بود. باتوجه‌به این که دانشجویان فاقد کارفرما هستند و از مجموعه‌ای حقوق دریافت نمی‌کنند، مبلغ عیدی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

شرایط ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

افرادی که قصد استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی دانشجویی را دارند باید شرایط لازم به‌منظور ثبت نام در این بیمه را داشته باشند، در غیر این صورت، امکان استفاده از خدمات این بیمه را نخواهند داشت. در ادامه شرایط ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی را بررسی می‌کنیم:

  •  بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، زیرمجموعه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سازمان تامین اجتماعی بوده و شرایط آن‌ها کاملا مشابه یکدیگر است؛ با این تفاوت که تحصیل در دانشگاه شغل محسوب نمی‌شود.
  • متقاضیان ثبت نام بیمه دانشجویی حتما باید در یکی از دانشگاه‌های سراسر ایران مشغول به تحصیل باشند. قوانین بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسر و آزاد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
  • داشتن کارت دانشجویی معتبر و ارائه آن برای ثبت نام بیمه دانشجویی الزامی است.
  • متقاضیان بیمه دانشجویی که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند، برای دریافت پوشش‌های بیمه دانشجویی نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نخواهند داشت.
  • متقاضیان بالای ۵۰ سال در زمان ثبت درخواست برای ثبت نام بیمه دانشجویی، باید معادل با حداقل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال، سابقه پرداخت حق بیمه در تامین اجتماعی داشته باشند. اگر فردی ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، از شرایط سنی معاف خواهد بود.
  • متقاضیان در صورت بهره‌مندی از مستمری بازماندگان نیز می‌توانند برای ثبت نام بیمه دانشجویی اقدام کنند.
  • درصورتی‌که فرد از پوشش درمانی بیمه والدین خود استفاده می‌کند، حق سرانه درمان در حق بیمه پرداختی توسط او محاسبه نخواهد شد و او همچنان می‌تواند از خدمات بیمه درمانی تامین اجتماعی والدین استفاده کنند.

هزینه حق بیمه در همان سالی که متقاضی برای ثبت نام بیمه دانشجویی اقدام می‌کند، متناسب با حداقل دستمزد تعیین می‌شود.

پرداخت سرانه درمان برای استفاده از پوشش‌های درمانی بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

افراد متقاضی برای دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، ابتدا باید مدارک لازم برای ثبت نام را فراهم کرده و سپس درخواست خود را برای ثبت نام بیمه دانشجویی ثبت کنند. مدارک لازم برای ثبت نام بیمه دانشجویی به شرح زیر است:

  • شناسنامه دانشجو
  • کارت ملی دانشجو
  • کارت دانشجویی معتبر متقاضی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل

در صورت مراجعه حضوری برای ثبت نامه بیمه دانشجویی، پس از تحویل مدارک به بخش فنی، شرایط بیمه برای متقاضی شرح داده می‌شود. میزان مستمری دریافتی باتوجه‌به میزان حق بیمه پرداختی نیز توسط حسابداران باتجربه که دوره‌های آموزش استانداردهای حسابداری را پشت سر گذاشته‌اند، به متقاضی اعلام خواهد شد.

گواهی اشتغال به تحصیل؛ یکی از مهم‌ترین مدارک لازم ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

آشنایی با نحوه ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

متقاضیان برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی می‌توانند به دو روش حضوری یا آنلاین اقدام کنند. برای ثبت نام حضوری، باید به یکی از شعب سازمان بیمه تامین اجتماعی یا کارگزاری‌های این سازمان مراجعه کنید. برای ثبت نام آنلاین نیز باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • وارد بخش سرویس‌های الکترونیکی در سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir شوید و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. درصورتی‌که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده‌اید، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کرده و اطلاعات خود را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید.
  • بعد از ورود به سامانه، منوی بیمه‌شدگان را انتخاب کنید.
  • در این قسمت از منوی بالای صفحه گزینه بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کرده و پس از آن، گزینه بیمه فراگیر خانواده ایرانی را انتخاب کنید.
  • در نهایت روی گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی کلیک کنید. در این صفحه قرارداد بیمه دانشجویان نمایش داده خواهد شد. برای تایید قرارداد، پس از مطالعه دقیق ضوابط و مقررات، در صورت موافقت گزینه موافقم را انتخاب کنید.

پس از گذراندن این مراحل، انعقاد قرارداد بیمه تامین اجتماعی دانشجویی انجام می‌شود و دانشجویان می‌توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت حق بیمه ماهیانه خود اقدام کنند. در ادامه درباره نرخ حق بیمه و درصدهای آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در سایت بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی

نرخ حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی و پوشش‌های آن‌ها

سازمان تامین اجتماعی در طرح بیمه دانشجویی، سه نوع نرخ حق بیمه را برای متقاضیان این بیمه در نظر گرفته است. دانشجویان باتوجه‌به شرایط خود می‌توانند نرخ موردنظر را انتخاب کرده و نسبت به پرداخت حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی اقدام کنند. سه نرخ حق بیمه در نظر گرفته شده برای بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲ درصد؛ دانشجویان با پرداخت ۱۲ درصد از حداقل دستمزد تعیین شده در سال جاری می‌توانند از پوشش‌های بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی استفاده کنند.
  • نرخ حق بیمه ۱۴ درصد؛ دانشجویان با پرداخت ۱۴ درصد حداقل دستمزد می‌توانند از پوشش‌هایی چون بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی و فوت قبل از بازنشستگی بهره‌مند شوند.
  • نرخ حق بیمه ۱۸ درصد؛ با پرداخت حق بیمه دانشجویی با نرخ ۱۸ درصد حداقل دستمزد، دانشجویان از بیشترین پوشش‌ها بهره‌مند خواهند شد. بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی، فوت قبل از بازنشستگی و از کارافتادگی از جمله مزایای بیمه دانشجویی با نرخ حق بیمه ۱۸ درصد هستند.

در دوره‌های آموزش حسابداری با نحوه محاسبه حق بیمه براساس حداقل دستمزد و محاسبه میزان مستمری بعد از پرداخت ۳۰ سال حق بیمه آشنا خواهید شد.

استفاده بهینه از دوران دانشجویی با ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

در این مقاله درباره بیمه تامین اجتماعی دانشجویی، مزایا و نحوه ثبت نام این بیمه صحبت کردیم. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در دوران دانشجویی تمرکز خود را فقط روی درس خواندن بگذارند؛ چنین افرادی با پرداخت حق بیمه دانشجویی می‌توانند سال‌های دانشجویی خود را به سوابق پرداخت حق بیمه تبدیل کرده و از مزایای بیمه دانشجویی مانند بازنشستگی و پرداخت مستمری بهره‌مند شوند.

اگر سوالی درباره جزئیات این طرح سودمند سازمان تامین اجتماعی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول


بیمه دانشجویی چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی با هدف کمک به اقشار مختلف جامعه برای بهره‌مند شدن از امکانات بیمه‌ای این سازمان، خدمات بیمه‌ای بسیاری را ارائه می‌کند. این سازمان در سال‌های اخیر برای کمک به قشر دانشجو، پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی را در اختیار این گروه از افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب، دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر ایران می‌توانند با پرداخت حق بیمه مشخص در ماه، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

شرایط ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چیست؟

افرادی که قصد استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی دانشجویی را دارند باید شرایط لازم به‌منظور ثبت نام در این بیمه را داشته باشند. یکی از شروط این است که متقاضیان ثبت نام بیمه دانشجویی حتما باید در یکی از دانشگاه‌های سراسر ایران مشغول به تحصیل باشند. قوانین بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسر و آزاد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. سایر شروط در مقاله توضیح داده شده است.