بررسی نمونه اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی در مجله سپیدار سیستم

نمونه اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی


هرساله تمامی مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، موظف‌اند در موعد مقرر، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود به سازمان امور مالیات کشور اقدام کنند. باتوجه‌به الکترونیکی شدن روند ارسال و پر کردن اظهار نامه مالیاتی، بسیاری از مودیان در نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی دچار سردرگمی می‌شوند.

در ادامه این مقاله، با توضیح همه نکات مربوط به اظهارنامه اشخاص حقوقی و بررسی جداول مربوط به نمونه اظهارنامه عملکرد مربوط به این گروه، به شما کمک می‌کنیم تا بدون خطا و در سریع‌ترین زمان ممکن مراحل ثبت اظهارنامه مالیات عملکرد را انجام دهید. اگر مدیریت امور مالی یک مجموعه را در دست دارید، پیش از اقدام برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی، ادامه این مطلب کاربردی را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

پیش از بررسی نمونه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، بهتر است به برخی از مهم‌ترین نکات پیرامون این نوع اظهارنامه اشاره کنیم. اولین موردی که به‌عنوان مودی مالیاتی باید بدانید، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی است. تمامی اشخاص حقوقی موظف‌اند هرساله برای جلوگیری از اعمال جریمه و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی برای تکمیل و ارسال اظهارنامه خود اقدام کنند.

اگر مبنای پایان سال مالی را اسفندماه در نظر بگیریم، کلیه اشخاص حقوقی باید تا تاریخ ۳۱ تیرماه نسبت به ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد از طریق سامانه مودیان اقدام کنند. درصورتی‌که به اطلاعات کامل درباره سامانه مودیان نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سامانه مودیان چیست» را در سایت سپیدار مطالعه کنید. پس از آشنایی اولیه نیاز به ثبت نام در سامانه مودیان دارید.

۳۱ تیرماه؛ آخرین مهلت ارسال فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

مدارک لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

نکته‌ای که مودیان مالیاتی باید به آن توجه کنند، این است که برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی، باید برخی از مدارک را از پیش آماده کنند. تکمیل این مدارک پیش از اقدام برای ارسال اظهارنامه عملکرد، سرعت ثبت اظهارنامه را بیشتر می‌کند. به‌عنوان برخی از مدارک موردنیاز برای تکمیل اظهارنامه عملکرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک مربوط به شرکت مانند اساسنامه و موضوع فعالیت
  • مدارک مربوط به مجوز فعالیت
  • کارت بازرگانی شرکت (در صورت وجود)
  • مدارک شناسایی افراد صاحب امضا
  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • میزان درآمد و فروش داخل و خارج از کشور
  • اطلاعات مربوط به گردش حساب
  • اطلاعات مربوط به محل فعالیت شرکت

این موارد بخشی از مدارک موردنیاز برای تکمیل نمونه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی هستند. مدیران مالی فروشگاه‌ها با استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی دشت سپیدار سیستم، به‌راحتی می‌توانند کلیه امور حسابداری مربوط به آمار خرید و فروش، سود و زیان، موجودی کالاها، گزارش‌های دارایی و میزان بدهکاری و بستانکاری را به‌صورت اتوماتیک جمع‌آوری کنند؛ این آمار و اطلاعات پر کردن اظهار نامه مالیاتی را با سرعت بسیار بالا پیش می‌برد.

مدارک لازم برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی

نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

برای آشنایی با نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، در ادامه بخش‌های مختلف نمونه اظهارنامه عملکرد بررسی می‌کنیم. در اولین مرحله از نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، باید به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی اینترنتی tax.gov.ir مراجعه کنید. در این صفحه، با کلیک روی قسمت «اظهارنامه الکترونیک»، از زیرمنوی بازشده گزینه «اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی» را برگزینید.

توجه داشته باشید پیش از اقدام برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی، باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشید تا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید. بعد از ورود به سامانه اظهارنامه حقوقی با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، از گزینه «اظهارنامه» در منوی سمت راست، روی «ایجاد و ارسال اظهارنامه جدید» کلیک کنید. در ادامه، با جداول مختلفی در نمونه اظهارنامه عملکرد روبه‌رو می‌شوید که مهم‌ترین بخش‌های آن را به‌تفکیک بررسی می‌کنیم. پیش از بررسی جداول مهم در ادامه مقاله، فایل نمونه اظهارنامه عملکرد را در زیر دانلود کنید تا درک بهتری از جدول‌ها و اطلاعات خواسته‌شده در هر بخش داشته باشید.

اطلاعات کلی شخص حقوقی شامل نام، اطلاعات بانکی و اطلاعات اختصاصی

در اولین بخش‌های نمونه اظهارنامه عملکرد، باید مشخصات کلی شخص حقوقی را وارد کنید. این اطلاعات شامل هویت، آدرس اقامتگاه قانونی، اطلاعات حساب بانکی مربوط به فعالیت شخص حقوقی و اطلاعات اختصاصی شخص حقوقی می‌شود.

در قسمت اطلاعات اختصاصی، پرسش‌ها به صورت «بلی/خیر» تعریف شده‌اند و با انتخاب هر گزینه، جداول اظهارنامه مربوطه فعال خواهند شد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد حرفه‌ای مانند سپیدار سیستم، به‌راحتی می‌توانید اطلاعات مالی اشخاص حقوقی را جمع‌آوری و برای پر کردن اظهار نامه استفاده کنید.

اطلاعات اختصاصی در نمونه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

جدول شماره ۱؛ اطلاعات مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی

درصورتی‌که در قسمت اطلاعات اختصاصی، برای پرسش شماره ۱ پاسخ «بلی» را ثبت کرده باشید، این جدول فعال خواهد شد. در چنین شرایطی تکمیل اطلاعات این جدول الزامی خواهد بود. اطلاعات این جدول به‌صورت اتوماتیک بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مودیان و سازمان‌های صادرکننده هرکدام از مجوزها تکمیل خواهد شد و غیرقابل‌ویرایش هستند. شما فقط می‌توانید اطلاعات مربوط به نوع مجوز و تاریخ انقضای آن را تغییر دهید.

توصیه می‌کنیم به‌عنوان مسئول مالی یک واحد اقتصادی، پیش از ارسال لیست مالیات حقوق موارد معاف از مالیات حقوق را در نظر داشته باشید و در موعد مقرر نسبت به ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان مجموعه اقدام کنید.

جدول شماره ۲؛ اسامی هیئت مدیره و مدیر عامل

جدول شماره ۲ نمونه اظهارنامه عملکرد، مربوط به مشخصات دقیق مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره است. این اطلاعات بر اساس اطلاعات درج‌شده حین ثبت‌نام به‌صورت اتوماتیک تکمیل می‌شود و غیرقابل‌ویرایش خواهند بود. درصورتی‌که به ویرایش اطلاعات نیاز دارید، باید از طریق قسمت ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. 

جدول شماره ۲ اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی؛ اسامی هیئت مدیره و مدیر عامل

جدول شماره ۳؛ اطلاعات دفاتر قانونی مودی

در جدول شماره ۳، باید اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی دستی و ماشینی را وارد کنید. درصورتی‌که به سوال شماره ۷ در بخش اطلاعات اختصاصی پاسخ «بلی» داده باشید، این جدول فعال خواهد شد و موظف به تکمیل اطلاعات آن هستید.

جدول شماره ۴؛ جزئیات پذیرش بورس سهام

اگر به سوال شماره ۶ در بخش اطلاعات اختصاصی پاسخ «بلی» داده باشید، باید جزئیات مربوط به وضعیت پذیرش بورس سهام، نوع بورس، گواهی بورس و اطلاعات دقیق مربوط به سهام بورس را در این جدول قید کنید.

اگر جزو دسته تجار و بازرگانان محسوب می‌شوید، توصیه می‌کنیم مقاله مربوط به «سامانه جامع تجارت» را در سایت سپیدار مطالعه کنید. با نکات ذکرشده در این مقاله، برای انجام امور بازرگانی با چالش‌های کمتری مواجه خواهید شد. 

جزئیات پذیرش بورس سهام در فرم خام اظهارنامه حقوقی 1402

جدول شماره ۵؛ درآمدهایی که مالیات آن‌ها به صورت مقطوع پرداخت شده است

جدول شماره ۵ نیز به دنبال ثبت پاسخ «بلی» برای سوال شماره ۶ در قسمت اطلاعات اختصاصی نمایان می‌شود. در این جدول باید اطلاعات مربوط به درآمدهای مقطوع و نوع آن‌ها، سود یا زیان مربوط به درآمد مقطوع، مالیات پرداخت‌شده، شماره رسید پرداخت و تسلیم اظهارنامه را قید کنید.

جدول شماره ۶؛ : درآمدهای معاف / نرخ صفر مالیات (کسر از درآمدها)

در جدول شماره ۶ نمونه اظهارنامه عملکرد، به موضوع درآمدهایی که بر اساس قانون، معاف از مالیات هستند اشاره شده است. این جدول بعد از ثبت پاسخ «بلی» برای سوال شماره ۱۱ در قسمت اطلاعات اختصاصی نمایان می‌شود.

جدول شماره ۷؛ استهلاک زیان سنواتی

درصورتی‌که به سوال شماره ۸ در قسمت اطلاعات اختصاصی پاسخ «بلی» داده باشید، پر کردن اطلاعات این جدول اجباری خواهد بود. توجه داشته باشید که میزان استهلاک زیان سنواتی قیدشده در این بخش، در محاسبه نهایی مالیات تاثیرگذار است.

جدول شماره ۸؛ معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی (کسر از مالیات)

در جدول شماره ۸ نمونه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی باید اطلاعات مربوط به معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی را قید کنید. این جدول بعد از ثبت پاسخ «بلی» برای سوال شماره ۱۲ اطلاعات اختصاصی نمایان می‌شود.

در جداول بعدی، باید اطلاعات مربوط به کمک‌های مالی پرداختی، ترازنامه، صورت سود و زیان، موجودی مواد و کالا، سرمایه، اطلاعات فروش، درآمد ناخالص، تعداد کارکنان و برخی اطلاعات دیگر را وارد کنید. در نهایت، به بخش محاسبه مالیات می‌رسید؛ در این مرحله مالیات پرداختی مجموعه بر اساس اطلاعات قیدشده در جداول اظهارنامه محاسبه خواهد شد.

جدول معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی از متخصصان امور مالی کمک بگیرید

باتوجه‌به گسترده بودن فعالیت‌ها، نوع محاسبه مالیات و پاسخ‌های قیدشده در بخش اطلاعات اختصاصی، نوع جداول متغیر خواهند بود. به‌طورکلی نمونه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی ۲۴ جدول دارد؛ برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا در روند پر کردن اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی، توصیه می‌کنیم این کار را به افراد متخصص بسپارید.

با دانلود فایل اظهارنامه عملکرد در این صفحه و کمک گرفتن از مشاوران مالی سپیدار سیستم، به‌راحتی می‌توانید اظهارنامه مالیاتی مجموعه خود را پر کنید. همچنین اگر سوالی درباره اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی ذهن شما را مشغول کرده است، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت به سوال شما پاسخ می‌دهند.