آشنایی با بیمه خویش فرما در مجله سپیدار سیستم

آشنایی با بیمه خویش فرما، مزایا و معایب آن


همه افراد مشغول در هر شغل و حرفه، برای تامین آینده خود به بیمه نیاز دارند. با پرداخت ماهانه مبلغی به‌عنوان حق بیمه افراد می‌توانند از حقوق بازنشستگی و پوشش‌های درمانی استفاده کنند. بسیاری از افراد در ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و از مزایای بیمه‌های این سازمان استفاده می‌کنند. بیمه تامین اجتماعی به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شود: بیمه اجباری و بیمه اختیاری؛ بسیاری از افراد بیمه اختیاری را به‌عنوان بیمه خویش فرما می‌شناسند.

اگر شما هم برای انتخاب نوع بیمه خود دچار سردرگمی شده‌اید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه این مقاله درباره بیمه اختیاری از نوع خویش فرما صحبت می‌کنیم؛ همچنین، مزایا و معایب این بیمه نسبت به بیمه اجباری را بررسی می‌کنیم.

بیمه خویش فرما چیست؟ افراد مناسب برای بیمه اختیاری

بیمه خویش فرما یکی از انواع بیمه ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی است. افراد مشمول این بیمه بدون الزام وجود کارفرما، شخصا مبلغی را به‌عنوان حق بیمه می‌پردازند. به بیانی ساده‌تر، افراد با انتخاب کردن بیمه اختیاری از نوع خویش فرما، با پرداخت مبلغ ماهانه حق بیمه، خود را بیمه می‌کنند؛ یعنی فرد هم کارفرما است و هم کارگر.

بسیاری از افراد که به‌صورت دورکاری یا مجازی فعالیت می‌کنند یا کسب‌وکار خود را دارند، برای ایجاد کردن سابقه کار و استفاده کردن از مزایای بیمه تامین اجتماعی، می‌توانند از بیمه اختیاری خویش فرما یا مشاغل آزاد استفاده کنند. حتی افرادی که در جایی بدون بیمه مشغول به کار هستند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه از نوع خویش فرما بهره ببرند.

اطلاعات مربوط به سوابق و حق بیمه پرداختی توسط افراد مشمول بیمه اختیاری، در سرورهای ابری سازمان تامین اجتماعی ذخیره می‌شود و افراد در موعد مقرر می‌توانند برای بازنشستگی و دریافت حقوق اقدام کنند. اگر درباره جزئیات فضای ابری و کاربرد آن کنجکاو هستید، خواندن مقاله «فضای ابری چیست» در سایت سپیدار سیستم برای بالا بردن اطلاعات در این زمینه خالی از لطف نیست.

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری؛ درصد حق بیمه و بیمه بیکاری

به‌طورکلی بر اساس قانون، بیمه تامین اجتماعی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود. در ادامه این دو دسته را بررسی می‌کنیم:

بیمه اجباری؛ پرداخت حق بیمه توسط کارفرما

مطابق با قانون کار و تامین اجتماعی، کارفرمایان موظف هستند که کارمندان خود را بیمه کنند. همه افرادی که در ازای دریافت حقوق و دستمزد در مجموعه‌ای مشغول به کار هستند، اعم از شرکت‌‌های دولتی و خصوصی، کارگاه‌ها و سازمان‌ها، مشمول قانون کار خواهند بود. در بیمه اجباری، کارفرما به‌صورت ماهانه موظف است مبلغی را به‌عنوان حق بیمه برای کارمندان و کارگران فعال در سازمان خود پرداخت کند.

پرداخت حق بیمه به‌عنوان سابقه کار برای فرد در نظر گرفته شده و او می‌تواند از پوشش‌ها و مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند. از جمله پوشش‌های بیمه اجباری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت بخشی از هزینه‌های درمان بیماری، حوادث و بارداری
  • پرداخت حقوق و مستمری دوران بازنشستگی
  • پرداخت مستمری در صورت از کارافتادگی بیمه‌ شده
  • پرداخت مستمری به بازماندگان فرد بیمه شده
  • پرداخت مقرری بیمه بیکاری
  • کمک هزینه ازدواج

مبلغ پرداختی برای هر کدام از این پوشش‌ها با استفاده از سیستم حسابداری ابری محاسبه شده و به فرد بیمه شده پرداخت می‌شود.

بیمه اختیاری؛ پرداخت حق بیمه توسط خود شخص

بیمه اختیاری نوعی از بیمه تامین اجتماعی است که مشمول افراد بدون کارفرما می‌شود. در واقع بیمه اختیاری همان بیمه خویش فرما بوده که نوع دیگری هم دارد. دسته دیگر بیمه اختیاری، بیمه مشاغل و حرف آزاد است. افرادی که از سمت مجموعه‌ای تحت پوشش بیمه اجباری قرار نگرفته‌اند، می توانند از انواع بیمه اختیاری استفاده کنند.

به‌طورکلی، بیمه اجباری و بیمه اختیاری در درصد حق بیمه و بیمه بیکاری با یکدیگر تفاوت دارند. در بیمه اجباری حق بیمه افراد ۳۰ درصد بوده که ۲۳ درصد توسط کارفرما و ۷ درصد توسط بیمه شده پرداخت می‌شود. در بیمه اختیاری، حق بیمه ۲۷ درصد بوده که توسط شخص بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد. افرادی که از بیمه مشاغل و حرف آزاد استفاده می‌کنند می‌توانند ۱۲، ۱۶ و ۱۸ درصد حق بیمه به انتخاب خود پرداخت کنند. افراد مشمول بیمه اختیاری، حائز شرایط استفاده از بیمه بیکاری نمی‌باشند. هزینه‌ای که بابت بیمه بیکاری به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد به کمک بهترین نرم افزار حسابداری ابری قابل‌محاسبه خواهد بود.

استفاده از پوشش‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق بیمه اختیاری خویش فرما

آشنایی با مزایای بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی

بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی مزایای بسیاری دارد. به دلیل این مزایای بی‌شمار افراد بدون کارفرما به استفاده از این بیمه تشویق می‌شوند. از جمله مزایای این بیمه اختیاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره بردن از مزایای پوشش‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی
  • بهره‌مند شدن از حقوق بازنشستگی، به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه توسط فرد بیمه شده
  • استفاده از پوشش کمک هزینه از کارافتادگی
  • پوشش فوت و پرداخت مستمری به بازماندگان و ذی‌نفعان فرد بیمه شده
  • صدور و تمدید دفترچه تامین اجتماعی برای خود و افراد تحت‌تکفل
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بعد از فوت فرد بیمه شده

سوابق پرداخت حق بیمه در سامانه تامین اجتماعی ثبت و ذخیره می‌شود؛ با این حال، افراد می‌توانند برای داشتن یک پرونده شخصی این اطلاعات را در حساب شخصی فضای ابری گوگل ذخیره کنند.

معایب بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی را بشناسید

بیمه خویش فرما علاوه‌بر مزایای بی‌شمار، معایبی نیز دارد. پیش از اقدام برای احراز این بیمه باید با معایب آن نیز آشنا باشید. از جمله معایب بیمه اختیاری خویش فرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه توسط خود شخص بیمه شونده
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه ازدواج
  • عدم ارائه خدمات غرامت ایام بارداری
  • اختصاص پیدا نکردن از کارافتادگی ناشی از کار و نقص عضوهای جزئی
  • عدم تعلق بیمه بیکاری

به بیان ساده اگر کارمندان یک مجموعه طبق قانون تامین اجتماعی بیمه بیکاری به افراد تحت بیمه اجباری پرداخت می‌شود؛ به شرطی که این افراد به دلایل مختلفی مانند تعدیل نیرو یا بلایای طبیعی شغل خود را از دست بدهند. مبلغ بیمه بیکاری که به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود به حداقل دستمزد اعلام شده در سال جاری، سابقه بیمه فرد و وضعیت تأهل او بستگی دارد. این مبلغ با استفاده از نرم افزار حسابداری دقیق محاسبه می‌شود.

غرامت بارداری در بیمه تامین اجتماعی از نوع اختیاری خویش فرما

شرایط ثبت نام بیمه خویش فرما؛ محدودیت سنی و سابقه بیمه

برای متقاضیان ثبت نام بیمه اختیاری یا خویش فرما، باید حداقل ۳۰ روز سابقه بیمه اجباری رد شده باشد. اگر فردی این ۳۰ روز سابقه را ندارد، باید برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد اقدام کند. ثبت نام برای بیمه اختیاری خویش فرما، محدودیت سنی نیز دارد؛ حداکثر سن مجاز برای خانم‌ها ۴۵ و آقایان ۵۰ سال است. اگر فردی سابقه بیمه داشته باشد، به همان نسبت از این محدودیت سنی برداشته می‌شود؛ مثلا اگر فردی ۱ سال سابقه بیمه داشته باشد با ۵۱ سال سن نیز می‌تواند برای ثبت نام بیمه اختیاری اقدام کند. افراد با ۱۰ سال سابقه بیمه می‌توانند برای بیمه اختیاری ثبت نام کنند.

برای ثبت نام بیمه اختیاری با در دست داشتن مدارکی شامل: اصل و کپی صفحات شناسنامه، کارت ملی و ۵ قطعه عکس، به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنید.

مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام در بیمه اختیاری از نوع خویش فرما

سن و شرایط بازنشستگی با بیمه خویش‌فرما

یکی از سوال‌های پرتکرار، شرایط بازنشستگی و به خصوص سن بازنشستگی با بیمه خوش‌فرما است. پاسخ به سوال ساده است چرا که در این باره تفاوتی میان بیمه اجباری و اختیاری وجود ندارد. سن بازنشستگی بیمه اختیاری نیز با سایر بیمه‌ها یکسان است. آقایان، با 30 سال سابقه و حداقل 50 سال سن یا در سن 60 سالگی، بازنشسته می‌شوند. خانم‌ها چطور؟ خانم‌ها با 25 سال سابقه و حداقل 45 سال سن یا در 55 سالگی، بازنشسته می‌شوند. مقدار مستمری بازنشستگی چگونه است؟ مستمری بازنشستگی بر اساس حقوق 2 سال آخر پرداخت بیمه، محاسبه می‌شود.

استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی با شناخت کامل انواع بیمه

در این مقاله با یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی، یعنی بیمه خویش فرما آشنا شدیم. افرادی که کسب‌وکار مستقل دارند یا به‌صورت مجازی کار می‌کنند، برای بهره‌بردن از مزایای بیمه تامین اجتماعی از بیمه اختیاری خویش فرما یا مشاغل آزاد استفاده می‌کنند. درصورتی‌که با انواع بیمه تامین اجتماعی آشنایی کامل داشته باشید، می‌توانید بهترین نوع بیمه را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. ما در این مقاله از سپیدار سیستم سعی کردیم انواع بیمه‌های تامین اجتماعی را برای کمک به شما مخاطبان عزیز بررسی کنیم.

سوالات متداول


بیمه خویش فرما چیست؟

بیمه خویش فرما یکی از انواع بیمه ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی است. افراد مشمول این بیمه بدون الزام وجود کارفرما، شخصا مبلغی را به‌عنوان حق بیمه می‌پردازند. به بیانی ساده‌تر، افراد با انتخاب کردن بیمه اختیاری از نوع خویش فرما، با پرداخت مبلغ ماهانه حق بیمه، خود را بیمه می‌کنند؛ یعنی فرد هم کارفرما است و هم کارگر.

مزایای بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی چیست؟

از جمله مزایای بیمه اختیاری به شرح زیر است:

  • بهره بردن از مزایای پوشش‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی
  • بهره‌مند شدن از حقوق بازنشستگی، به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه توسط فرد بیمه شده
  • استفاده از پوشش کمک هزینه از کارافتادگی
  • پوشش فوت و پرداخت مستمری به بازماندگان و ذی‌نفعان فرد بیمه شده
  • صدور و تمدید دفترچه تامین اجتماعی برای خود و افراد تحت‌تکفل
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بعد از فوت فرد بیمه شده