بررسی نکات مربوط به بیمه اختیاری تامین اجتماعی در مجله سپیدار سیستم

همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی و نحوه ثبت نام آن


سازمان تامین اجتماعی با هدف کمک به همه افراد جامعه، طرح‌های بیمه‌ای مختلفی را ارائه می‌دهد. بیمه اختیاری تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه خویش فرما است که سالانه افراد بسیاری نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام می‌کنند. پرداخت حق بیمه اختیاری با خود شخص بیمه‌شونده است و شامل پوشش‌هایی مانند خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت می‌شود.

در ادامه توضیحات بیشتری درباره مزایا، معایب، نحوه ثبت نام و پرداخت بیمه اختیاری و شرایط بازنشستگی این بیمه ارائه می‌دهیم. اگر نیاز به اطلاعات جزئی و آشنایی با نحوه ثبت نام بیمه تامین اجتماعی اختیاری دارید، ادامه این مطلب برای شما نوشته شده است.

بیمه اختیاری چیست؟ زیرمجموعه بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

برای توضیح بیمه اختیاری باید ابتدا با انواع بیمه در تامین اجتماعی آشنا شوید. به‌طورکلی انواع بیمه در سازمان تامین اجتماعی به دو دسته اجباری و بیمه خویش فرما تقسیم می‌شود. بیمه خویش فرما نیز خود شامل دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است. افرادی که متقاضی استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی اختیاری هستند باید شخصا نسبت به پرداخت حق بیمه اختیاری خود به‌صورت ماهانه اقدام کنند.

افراد مختلف می‌توانند در ازای پرداخت ماهیانه حق بیمه تعیین شده، از مزایایی چون پوشش‌های درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه از کارافتادگی و فوت در بیمه تامین اجتماعی اختیاری بهره‌مند شود. افراد تحت پوشش بیمه اختیاری از بیمه بیکاری بهره‌مند نخواهند شد؛ همچنین، در صورت پرداخت نکردن بیمه اختیاری تامین اجتماعی، بیمه تامین اجتماعی اختیاری باطل می‌شود و شخص باید مجددا نسبت به ثبت نام اقدام کند.

بیمه اختیاری؛ یکی از انواع بیمه خویش‌فرما در سازمان تامین اجتماعی

تفاوت بیمه تامین اجتماعی اختیاری و مشاغل آزاد با بیمه اجباری

در بیمه اجباری حقوق کار و حق بیمه کارگران توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در واقع اجباری بودن نام این بیمه، موظف بودن کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارکنان خود را نشان می‌دهد. در بیمه تامین اجتماعی اختیاری و مشاغل آزاد، که از نوع بیمه خویش فرما محسوب می‌شوند، شخص حق بیمه خود را در موعد مقرر هر ماه شخصا واریز می‌کند. این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و می‌خواهند از مزایای بیمه استفاده کنند. علاه‌بر این، درصد حق بیمه در بیمه‌های اجباری و اختیاری با یکدیگر متفاوت هستند؛ درواقع درصد حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی برابر با ۲۷ درصد است. همچنین، بیمه بیکاری فقط به افراد تحت پوشش بیمه اجباری تعلق می‌گیرد.

مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد چیست؟

بیمه اختیاری نیز مانند هر نوع بیمه دیگر، مزایا و معایبی دارد. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد بپردازیم. از جمله مزایای بیمه اختیاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از پوشش‌های درمانی
  • امکان بازنشستگی متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه و دریافت حقوق مستمری
  • برقراری مستمری از کارافتادگی کامل
  • برخورداری از پوشش‌های فوت و خدمات کفن‌ودفن
  • تعلق گرفتن حقوق مستمری به خانواده بعد از فوت بیمه شده
  • ارائه وسایل کمک پزشکی و کمک هزینه پروتز و اروتز
  • دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و افراد تحت تکفل او

این مزایا باعث شده است بسیاری از افراد بخشی از حقوق و درآمد خود را برای پرداخت حق بیمه ماهیانه بیمه تامین اجتماعی اختیاری کنار بگذارند. در نظر داشته باشید که برای محاسبات دقیق حقوق و مبلغ حق بیمه در شرکت‌ها، می‌توان از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کمک گرفت.

دریافت حقوق مستمری؛ یکی از مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد

معایب ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی

در کنار مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد، این نوع بیمه معایبی نیز دارد که متقاضیان پیش از اقدام برای ثبت نام باید از آن‌ها آگاه باشند. ازجمله معایب بیمه اختیاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعلق نگرفتن بیمه بیکاری ثابت به فرد بیمه‌شده
  • برخوردار نشدن از غرامت دوران بارداری
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه از کارافتادگی ناشی از کار
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه ازدواج به بیمه شده
  • پرداخت حق بیمه به‌صورت کامل توسط خود شخص

درصد حق بیمه اختیاری نیز نسبت به سایر انواع بیمه بیشتر است (۲۷ درصد) و ممکن است همه افراد قادر به پرداخت این مبلغ نباشند؛ بااین‌حال برای محاسبه مبلغ حق بیمه اختیاری می‌توان از سیستم حسابداری کمک گرفت. آگاهی داشتن از معایب بیمه تامین اجتماعی اختیاری، پیش از اقدام برای ثبت نام باعث می‌شود بتوانید بهترین نوع بیمه خویش‌فرما را برای خود انتخاب کنید. بسیاری اعتقاد دارند مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد تامین اجتماعی به اندازه‌ای است که بتوان این معایب را نادیده گرفت.

شرایط ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، افراد برای ثبت نام و استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی اختیاری باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال سن (مرد و زن)؛ درصورتی‌که سن متقاضی از ۵۵ سال بیشتر باشد، باید معادل مدت مازاد سنی، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. به‌عنوان مثال فردی ۵۸ ساله باید معادل با ۳ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد یا مبلغ آن را هنگام ثبت نام پرداخت کند.
  • افرادی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، قانون محدودیت سنی شامل آن‌ها نمی‌شود و با هر سنی قادر به ثبت نام برای بیمه تامین اجتماعی اختیاری خواهند بود.
  • متقاضی نباید در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی و پوشش‌های بیمه اجباری مشغول به کار باشد.

پیش از اقدام برای ثبت نام این شرایط را با دقت بررسی کنید. متقاضیان بیمه تامین اجتماعی اختیاری می‌توانند مبنای پرداخت حق بیمه را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند. علاوه‌بر این، هر دو سال یکبار می‌توانند نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حق بیمه ماهیانه خود اقدام کنند. در نهایت نیز بعد از پایان دوره پرداخت حق بیمه و براساس شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی بیمه اختیاری طبق استانداردهای حسابداری محاسبه شده و میزان حقوق مستمری بر اساس حق بیمه پرداختی تعیین می‌شود.

محدودیت سنی حداکثر ۵۰ سال؛ یکی از شرایط ثبت نام بیمه اختیاری

نحوه ثبت نام بیمه اختیاری؛ مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی

فرد متقاضی برای ثبت نام بیمه اختیاری باید به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز شده است، به‌صورت حضوری مراجعه کنند. در شعبه با دریافت و پر کردن فرم مربوط به بیمه تامین اجتماعی از نوع اختیاری، درخواست خود را مکتوب کنید و با یک قطعه عکس و رسید دریافتی از شعبه به مسئول مربوطه تحویل دهید. پس از گذشت حداکثر ۲ ماه از تاریخ ثبت درخواست، شعبه موظف است وضعیت متقاضی و صلاحیت او را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.

بررسی‌هایی که در شعبه انجام می‌شود شامل سن متقاضی، سوابق بیمه‌ای و پزشکی و معرفی به کمیسیون پزشکی خواهد بود. درصورت پذیرفته شدن برای ثبت نام، حداکثر تا ۲۰ روز بعد از اعلام نتیجه برای انعقاد قرارداد به شعبه مراجعه کند و نهایتا تا ۱۰ روز بعد از انعقاد قرارداد حق بیمه خود را بپردازد.

اگر به آشنایی با مسائل حسابداری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «حسابداری چیست» را در سایت سپیدار سیستم مطالعه کنید.

نرخ حق بیمه اختیاری و پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، نرخ هزینه بیمه اختیاری خویش فرما ۲۷ درصد مبلغ حداقل دستمزد در سال تعیین شده است. براساس مبلغ حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲، حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲ با نرخ ۲۷ درصد برابر با ۱ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان خواهد بود. (این مبلغ براساس حقوق بیمه‌شونده و مبلغ قرارداد انعقادی با تامین اجتماعی تعیین می‌شود). برای پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌توانید به سایت سامانه یکپارچه تامین اجتماعی با آدرس samt.tamin.ir سر بزنید و از قسمت عملیات بیمه شدگان خاص برای پرداخت اقدام کنید.

مدت زمان پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد در نظر گرفته شده است. اگر پرداخت حق بیمه تا این مدت انجام نشود، قرارداد منعقد شده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده است، لغو خواهد شد.

پرداخت حق بیمه اختیاری در سامانه samt.tamin.ir

شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی چگونه است؟

شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی مانند بیمه اجباری است؛ بیمه شده باید ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. حقوق بازنشستگی بیمه اختیاری نیز بر اساس حق بیمه پرداختی در طی ۳۰ سال مشخص می‌شود. افراد متقاضی هر دو سال یکبار می‌توانند نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حق بیمه ماهیانه خود اقدام کنند؛ به این ترتیب میزان حقوق در دوران بازنشستگی بیشتر خواهد شد.

بازنشستگی بیمه اختیاری چقدر است؟

بسیاری از بیمه‌شوندگان که نسبت به پرداخت حق بیمه اختیاری اقدام می‌کنند، برای حقوق بازنشستگی برنامه‌هایی در نظر دارند؛ به همین دلیل با این پرسش مواجه می‌شوند که «بازنشستگی بیمه اختیاری چقدر است؟». در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان حقوق بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی، به میزان حق بیمه‌ای که فرد بیمه‌شونده پرداخت می‌کند بستگی دارد.

باوجود ثابت بودن درصد حق بیمه اختیاری (۲۷ درصد)، مبلغ آن تا میزانی مشخص بین حداقل و حداکثر دستمزد، هر ۲ سال یکبار به دلخواه شخص بیمه‌شونده قابل‌تغییر است. هرچقدر میزان حقوق و حق بیمه پرداختی بیشتر باشد، مسلما در پایان دوره پرداخت بیمه اختیاری، بیمه‌شونده حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت خواهد کرد. اگر ۲۷ درصد مبلغ حداقل دستمزد را به‌عنوان حق بیمه پرداخت کنید، طبیعتا حداقل میزان حقوق بازنشستگی را دریافت خواهید کرد.

بهره‌مندی از پوشش‌های کاربردی بیمه تامین اجتماعی با بیمه اختیاری

افرادی که در کارگاه‌‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی کار نمی‌کنند یا تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، می‌توانند از مزایای بیمه اختیاری تامین اجتماعی استفاده کنند. بیمه‌شوندگان در بیمه تامین اجتماعی اختیاری از مزایایی چون پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت، هزینه خدمات درمانی، هزینه کفن و دفن و وسایل کمک پزشکی بهره‌مند می‌شوند. بیمه بیکاری، ازکارافتادگی جزئی، دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری جزو پوشش‌های بیمه اختیاری نیست.

اگر سوال یا نظری درباره این طرح بیمه‌ای سودمند دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

درصد حق بیمه اختیاری چقدر است؟

حق بیمه اختیاری با نرخ ۲۷ درصد محاسبه می‌شود و پرداخت بیمه اختیاری کاملا با شخص بیمه‌شونده است.

سامانه پرداخت بیمه تامین اجتماعی اختیاری کدام است؟

برای پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌توانید به سایت سامانه یکپارچه تامین اجتماعی با آدرس samt.tamin.ir سر بزنید.

نحوه ثبت نام بیمه اختیاری به چه شکلی است؟

فرد متقاضی برای ثبت نام بیمه اختیاری باید به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز شده است، به‌صورت حضوری مراجعه کنند.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 3.6]


17 دیدگاه برای ”همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی و نحوه ثبت نام آن

  1. اصغر امامی

    سلام خسته نباشید من قبل که برم سربازی بیمه بودم الان بخوام اون مدتی که خدمت کردم بخوام بیارم جزبه سابقه بیم باید هزینه پرداخت کنم باتشکرازشما🙏

    1. سپیدار سیستم

      سلام. باید مبلغی را به بیمه پرداخت کنید. به یکی از شعبات بیمه برای استعلام مراجعه کنید.

  2. مینا

    سلام ببخشید اگر قرارداد بیمه اختیاری لغو بشه یادم بره پول رو بریزم و دوباره قرارداد رو منعقد کنم چه اتفاقی میفته..؟فقط دوساعت دیر شد..

    1. سپیدار سیستم

      سلام وقت بخیر

      پیشنهاد می‌کنیم در این باره با مشاور بیمه تامین اجتماعی مشورت کنید.

      با تشکر

    2. رضا

      سلام وقت بخیر بیمه اختیاری موقع عمل دیسک کمر در بیمارستان های تأمین اجتماعی چند رصد از مبلغ درمانی را پرداخت میکند؟

  3. احمد رضا مداحی

    بازخرید بیمه اختیاری قابل اجرا است یا خیر واگر هست چگونه میتوان خود را باز خرید کرد

    1. رضا خان

      بازخرید بیمه اختیاری دقیقا مطابق با قوانین بیمه اجباری میباشد

    2. علی

      با سلام. بنده 35 سال بیمه و 24 ماه بیمه سربازی کلا بیش از 37سال بیمه 7%پرداخت کردم. میخاستم بدونم بخاطر اینکه
      دو سه ماه اتی را از کارفرما جدا بشم و خودم اختیاری پرداخت کنم جزو بازنشسته اجباری میشم یا اختیاری؟ وحقوق بازنشستگی تفاوت دارند یا خیر؟ با تشکر

  4. سیداحمدموسوی

    سلام..بنده بیمه ام را بعنوان مدیرعامل مرتبا به تامین اجتماعی پرداخت کردم اما حدوده ۵ سال به دلیل اختلافی که باشعبه پیش آمد بیمه ام رد نشد حال سوال اصلی این است که چگونه میتوانم این مدت را پر کنم و ازآن پس یا لیست رد کنم ویا ازطریق بیمه اختیاری اقدام کنم..
    باتشکر

    1. سپیدار سیستم

      سلام وقت بخیر

      لطفا درباره این موضوع با یک مشاور صحبت کنید.

    2. کیانا

      سلام وقتتون بخیر و خوشی ۱۲سال بیمه دارم‌میخوام بیمه تامین اجتماعی رد کنم به چه صورت سایت مسدود بود

      1. فرانک نظری

        سلام وقت بخیر
        من حدود 5 سال سابقه بیمه اجباری دارم،الان اگر بخواهم خودم را بیمه اختیاری کنم،باز هم نیاز به مراجعه حضوری به تامین اجتماعی دارم یا از طریق سایت تامین اجتماعی میتوانم آن را انجام دهم؟

  5. سید ايرج

    با سلام
    اینجانب حدود ۲۱ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ۴ سال است که بیمه من توقف داشته و الآن دوباره بیمه از سر گرفتم آیا میتونم حق بیمه این چهار سال را جا مانده را واریز کنم

    1. رضا خان

      خیر
      بیمه عطف به ما سبق نمیکند
      فقط با وجود شرایط خاص امکان خرید سوابق دوران خدمت مقدس سربازی فراهم میشود

      1. ساناز اشرف زاده

        سلام وقتتون به خیر. من خانم هستم، حدود 21 سال سابقه پرداخت بیمه اجباری و حدود 8 ماه سابقه پرداخت بیمه اختیاری و 48 سال سن دارم. آیا میتوانم با همان محاسبه قانونی مبلغ بازنشستگی، درخواست بازنشستگی بدهم؟

  6. امین

    بیمه ها جیب ملت رو خالی میکنند و موقع پرداخت خسارت و هزینه هزار و یک ایراد می گیرند و به بهانه های مختلف از پرداخت هزینه خودداری می کنند فقط به فکر سود خودشون هستند هیچکدوم واسه مردم کار نمی کنند

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *