ارسال لیست بیمه اتباع خارجی

بیمه اتباع خارجی؛ آموزش محاسبه و ارسال لیست بیمه اتباع خارجی


ارسال لیست بیمه اتباع خارجی برای همه شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که کد بیمه کارگاهی دارند و باید کل کارمندان و کارگران را بیمه کنند، اجباری است. لیست بیمه باید در پایان هر ماه از سال برای شرکت بیمه‌گر ارسال شود. ارسال لیست بیمه کارکنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان در انتهای هر ماه است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. حالا تصور کنید که در برخی از مجموعه‌ها، اتباع خارجی مشغول کارند. ملیت غیرایرانی کارگران و کارمندان ممکن است هنگام ردکردن بیمه به یک دردسر تبدیل شود. مطالعه مقاله زیر برای مدیرانی که تمایل دارند ارسال لیست بیمه اتباع خارجی را بدون دردسر پیش ببرند، خالی از لطف نیست.

درصد حق بیمه اتباع خارجی چقدر است؟

اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت یا گذرنامه هستند، به شرطی که حداقل سی روز سابقه پرداخت حق بیمه (با مجوز اشتغال) را داشته باشند، می‌توانند نسبت به ادامه بیمه به‌صورت اختیاری اقدام کنند. حق بیمه اتباع خارجی 27 درصد دستمزدی است که برای آن‌ها تعیین شده است که طبق مقررات بین ۱.۲ حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورایعالی کار است. این 27 درصد شامل 20 درصد بیمه سهم کارفرما و 7 درصد حق بیمه سهم کارمند است.

نحوه محاسبه بیمه اتباع خارجی

  • تعهدات قانونی متناسب با نوع بیمه اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و… به اتباع خارجی تعلق می‌گیرد. حمایت‌های بلندمدت که به بیمه‌شدگان خارجی تعلق می‌گیرد شامل این موارد خواهد بود:
  • پرداخت مستمری بازنشستگی
  • پرداخت مستمری بازماندگان (مستمری فوت)
  • پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار
  • پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار

همچنین در بخش‌های حمایت‌های کوتاه‌مدت این موارد شامل بیمه می‌شود:

  • حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها (دفترچه درمانی)
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری
  • پرداخت غرامت نقص عضو
  • پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن
  • پرداخت کمک‌هزینه ازدواج
  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی

 بیمه‌شدگان اتباع خارجی همانند بیمه‌شدگان ایرانی از تمامی تعهدات و حمایت‌های این سازمان به جزء بیمه بیکاری برخوردار هستند. اگر بخواهیم در مورد حق بیمه اتباع خارجی توضیحاتی را بدهیم اتباع خارجی دارای مجوز اقامت یا گذرنامه با حداقل سی روز سابقه پرداخت حق بیمه (با مجوز اشتغال) می‌توانند، نسبت به ادامه بیمه به‌صورت اختیاری اقدام کنند. حق بیمه اختیاری ۲۷ درصد دستمزد تعیین شده طبق مقررات بین ۱.۲ حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورایعالی کار است؛ بنابراین این 27 درصد شامل 20 درصد بیمه سهم کارفرما و 7 درصد حق بیمه سهم کارمند است.

مشاهده سوابق بیمه اتباع خارجی

برای مشاهده سوابق بیمه متعلق به اتباع خارجی، ابتدا باید در سامانه تأمین اجتماعی یعنی این آدرس ثبت‌نام نمایند. https://profile.tamin.ir/view/#/registration
همچنین اتباع خارجی جهت ثبت نام در این سامانه می‌توانند به شعبه تأمین اجتماعی خود مراجعه نمایند و در خواست ثبت نام دهند.

مشاهده سوابق بیمه اتباع خارجی

نحوه ارسال لیست بیمه اتباع خارجی، نکته‌ای مهم برای کارفرمایان

اگر اتباع خارجی دارای مجوز اقامت از مراجع ذی‌صلاح باشند و یا مجوز اشتغال از اداره کل اتباع خارجه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و البته در کارگاهی فعالیت کنند که مشمول قانون تأمین اجتماعی باشد، همانند اتباع ایرانی با آن‌ها برخورد می‌شود و حق بیمه آنان پرداخت می‌شود.

همچنین اگر اتباع خارجی کارفرما باشند و کارگر کسی محسوب نشوند، می‌توانند با انعقاد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد بر اساس شغلی که در آن اشتغال دارند، حق بیمه پرداخت نمایند.

تامین اجتماعی کشور برای ردکردن بیمه اتباع خارجی تمهیدات خاصی اندیشیده و دستورات لازم به واحدهای اجرایی سازمان در سراسر ایران ابلاغ شده است. دستورات سازمان طی ماده 5 قانون تامین اجتماعی و با هدف تسهیل امور بیمه اتباع خارجی صادر شده است. کارفرمایانی که در مجموعه، کارمندان بین‌المللی را استخدام کرده‌اند، نگرانی بابت ارسال لیست بیمه این کارکنان نخواهند داشت. بر اساس دستور تامین اجتماعی، کارگران و کارمندان خارجی تحت شرایط خاص، مشمول بیمه اجباری خواهند شد. آن دسته از اتباع خارجی که پروانه کار یا کارت معتبر شغلی دارند، مشمول قانون تامین اجتماعی می‌شوند.

حمایت‌های بلندمدت و تعهدات کوتاه‌مدت مختلفی برای اتباع خارجی مشغول به کار در ایران در نظر گرفته شده است. ارائه تعهدات بیمه‌ای کارکنان بین‌المللی، درست مثل کارگران ایرانی، به شرط پرداخت حق بیمه است. کارفرما برای ردکردن لیست بیمه اتباع خارجی باید مدارک مهاجرت و پروانه کاری اتباع کشور خارجی را ارائه کند که با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی کار دشواری نخواهد بود. همچنین در حق بیمه کارکنان خارجی، 7 درصد سهم کارگر و 20 درصد سهم کارفرما بوده و 3 درصد باقیمانده را دولت می‌پردازد.

کد ملی اتباع خارجی در لیست بیمه

کد فراگیر در واقع همان کد ملی اتباع خارجی است. کد فراگیر یک کد 12 رقمی است که با اتباع خارجی اختصاص دارد و از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری می‌کند. اتباع خارجی این کد را برای مراجعه به مدارس، بانک‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و سایر اماکن دولتی نیاز دارند. این کد باید در لیست بیمه این افراد نیز وارد شود و به همین دلیل افراد و اتباع خارجی برای دریافت آن باید به این آدرس مراجعه و ثبت نام نمایند: https://faragir-code.ir/register/

کد ملی اتباع خارجی در لیست بیمه

لیست بیمه، فهرستی از سوابق بیمه‌ای کارمندان و کارگران

برای آنکه شاغلان یک سازمان از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند، باید مبلغی را به‌صورت ماهانه به‌عنوان حق بیمه پرداخت کنند. واریز مبلغ از طریق ارسال لیست بیمه حقوق توسط کارفرما به تامین اجتماعی انجام می‌شود. لیست بیمه، فهرستی است که سوابق کاری و بیمه‌ای کارکنان یک شرکت یا سازمان را در بر می‌گیرد. اسم همه افرادی که حقوق و مزایا از یک شرکت دریافت می‌کنند در لیست بیمه وجود دارد. نام و کد ملی کارکنان، دستمزد روزانه و ماهانه، مزایای مشمول طرح، حق بیمه سهم کارگر و کسورات، اطلاعاتی درج‌شده در فهرست بیمه هستند.

حق بیمه‌ای که باید به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، برابر با 30 درصد از حقوق ماهانه کارگران و کارمندان است. از این میزان، 7 درصد سهم کارگر است که از حقوقش کسر خواهد شد و 23 درصد باقیمانده را کارفرما پرداخت خواهد کرد. کارفرما باید نسبت به ارسال لیست و پرداخت نهایی حق بیمه در پایان هر ماه اقدام کند. با استفاده از یک نرم افزار حسابداری می‌توان فرایند ارسال و پرداخت را مدیریت کرد. بیمه تامین اجتماعی کارگران شامل چهار نوع مختلف است: بیمه تامین اجتماعی اجباری، بیمه اختیاری، بیمه تامین اجتماعی خویش فرما و بیمه مشاغل آزاد.

سهم کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کارکنان

تهیه لیست بیمه، یک وظیفه مهم برای حسابداران و کارفرمایان

تعهدات بیمه تامین اجتماعی برای کارگران و کارمندان بسیار گسترده است و شامل پوشش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود. به همین دلیل، کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها باید برای تهیه لیست بیمه در اسرع وقت اقدام کنند. همه کارفرمایان قبل از تهیه و ارسال لیست بیمه، ابتدا باید در سایت تامین اجتماعی ثبت‌نام کنند. در مرحله بعد، علاوه بر یک کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور به هر کارفرما اختصاص می‌یابد. گام بعد، دانلود نرم‌افزار ارسال لیست حق بیمه تامین اجتماعی است. نرم‌افزار لیست بیمه را می‌توان از سایت تامین اجتماعی دریافت کرد.

پس از نصب و اجرای برنامه، کارفرما باید با کلیک روی گزینه «اطلاعات پایه» و سپس «مشخصات کارگاه» اطلاعات مربوط به کارکنان مجموعه را در نرم‌افزار ثبت کند. اطلاعات ثبت‌شده در نرم‌افزار را باید در قالب یک CD یا به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد. وظیفۀ ارسال لیست بیمه را معمولاً حسابداران یک شرکت بر عهده دارند. در صورت بروز هرگونه مشکل، تأخیر در ارسال مدارک یا پرداخت مبلغ به سازمان تامین اجتماعی، کارفرمایان مقصر شناخته می‌شوند. برای ارسال دقیق لیست بیمه می‌توان از نرم‌افزارهای حسابداری معتبر استفاده کرد.

ارسال لیست بیمه کارکنان با استفاده از نرم افزار حسابداری

فرایند نهایی ردکردن لیست بیمه، ارسال فهرست از طریق سامانه تامین اجتماعی

برخی از کارفرمایان عادت دارند لیست بیمه کارکنان را به‌صورت حضوری در شعب تامین اجتماعی یا کارگزاری‌ها ارائه کنند. برای اقدام حضوری، کافی است فایل تهیه‌شده توسط نرم‌افزار تحویل داده شود. پس از آن، کارفرما فیش پرداخت حق بیمه را دریافت خواهد کرد. نحوه ارسال لیست بیمه برای کارفرمایانی که رمز اینترنتی از سامانه دریافت کرده‌اند، تا حدودی متفاوت خواهد بود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای ردکردن لیست بیمه به‌صورت اینترنتی، مدیران یا حسابداران باید وارد سامانه یکپارچه تامین اجتماعی شوند.

ابتدا باید کد ملی و کلمه عبور کارفرما یا نماینده شرکت در پرتال تامین اجتماعی وارد شود. اطلاعات نام کاربری و رمز قبلاً از طریق پیامک ارسال شده است. بعد از ورود به سامانه باید منوی «عملیات لیست بیمه» و پس از آن، گزینه «بارگذاری لیست بیمه» را انتخاب کرد. در صفحۀ بازشده، اطلاعاتی مثل نام کارگاه، کد بیمه‌ای و سازمان تامین اجتماعی مربوطه وجود دارد. در این مرحله باید اطلاعات فرم را با دقت بررسی کرد. یکی از نیروهای انسانی شرکت که آموزش استانداردهای حسابداری را پشت سر گذاشته، می‌توان برای انجام این فرایند مفید باشد. در نهایت نیز باید اطلاعات مربوط به ماه جاری، تأیید و بارگذاری شود.

نحوه ارسال لیست بیمه از طریق سامانه تامین اجتماعی

جریمه عدم دیرکرد ارسال لیست بیمه، یک خط قرمز برای شرکت‌های بین‌المللی

درست مثل مهلت ارسال مالیات حقوق، برای ردکردن فهرست حق بیمه نیز زمان خاصی تعیین شده است. مدیران شرکت‌ها و سرپرستان کارگاه‌ها، برای ارسال لیست بیمه کارکنان ایرانی و خارج تا 30 روز مهلت دارند. اگر تهیه و ارسال لیست بیمه کارگران و کارکنان در مدت اعلام‌شده انجام نشود و اقدامات لازم صورت نگیرد، کسب‌وکارها با تبعاتی روبه‌رو خواهند شد. پرداخت جریمه نقدی، یکی از تبعات عدم ارسال لیست بیمه در موعد مقرر است.

اگر لیست بیمه تامین اجتماعی با تأخیر ارسال شود، جریمه‌ای برابر با 10 درصد از مبلغ کل حق بیمه همان ماه اعمال خواهد شد. همچنین، اگر یک کارفرما در ماه‌های گذشته حق بیمه کارکنان و حقوق وزارت کار 1401 را پرداخت نکرده باشد و موجب تأخیر ارسال لیست شود، مشمول جریمه دیگری خواهد شد. در چنین حالتی، کارفرما باید علاوه بر اصل حق بیمه، به ازای هر ماه تأخیر، دو درصد از کل یا کسری از بدهی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

ارسال بی‌دردسر لیست بیمه کارکنان ایرانی و اتباع خارجی با نرم‌افزاری حسابداری سپیدار

اداره یک کسب‌وکار از آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، بسیار دشوارتر است. یکی از وظایف مدیران شرکت‌ها در انتهای هر ماه، ارسال لیست بیمه است. برای ردکردن بیمه اتباع خارجی، کارفرمایان باید به مدارک قانونی اقامت و مجوز فعالیت کارکنان بین‌المللی دسترسی داشته باشند. تهیه و ارسال لیست بیمه کارکنان مراحل مختلفی دارد و شاید به یک چالش تبدیل شود.

مدیران کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک با استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری، تجربه آسانی برای مدیریت لیست‌های حقوقی و بیمه خواهند داشت. شرکت سپیدار سیستم یکی از معتبرترین نام‌ها در زمینه ارائه نرم افزارهای حسابداری است. کارفرمایان قادرند با هزینه نه‌چندان زیاد، نرم افزار سپیدار سیستم را تهیه کنند. امکان اضافه‌کردن قابلیت‌های بیشتر مثل مدیریت لیست بیمه نیز وجود دارد. کارشناسان سپیدار سیستم در بخش نظرات و همچنین در سامانه تلفنی 0218102200 پاسخگوی سؤالات هستند.