قیمت گذاری

4 روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری


برخی مدیران بر این باورند که می‌توانند راهکار‌های رهایی از مشکلات نقدینگی قیمت گذاری را به راحتی در شرکتشان پیاده کنند. هنگامیکه درصدد انجام این کار برمی‌آیند، اغلب تصمیم‌های عملیاتی ضعیفی چون قرار دادن بهای کمتر برای یک کالا یا پیشنهاد تخفیف را اتخاذ می‌کنند.

این‌گونه تصمیم‌ها اثرات مخربی را به همراه داد. در حقیقت یک تصمیم اشتباه موجب می‌شود که حاشیه سود به دلیل مسائل مربوط به نقدینگی از آنچه که هدف‌گذاری کرده بودید، کمتر باشد.

روش‌های متنوعی برای بهبود جریان نقدینگی وجود دارد، اما همه آن‌ها با این شرط اجرا می‌شوند که شما از روش قیمت گذاری مطمئن باشید.از آنجایی که شرکت‌ها همواره نگران از دست دادن کسب‌وکار خود هستند؛ مدل‌های قیمت گذاری و آزمایش آن ممکن است از مسیر درست منحرف شود.

بهینه‌سازی مدل قیمت گذاری، بیشترین تأثیر را بر نقدینگی دارد. هنگام ارزیابی واقعی قیمت گذاری برای کسب‌وکارتان، با محاسبه حاشیه سود ناخالص و بهایابی، کار خود را شروع کنید و درک مناسبی از بهایابی نیروی کار خود به دست آورید.در این حالت، تجربه بهتری با مدل قیمت گذاری به دست می‌آورید.

بهترین روش‌ها برای بهینه سازی قیمت گذاری چیست؟

در این بخش چهار روش برتر برای بهینه‌سازی قیمت گذاری را با هم مرور می‌کنیم:

    1. محاسبه حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص، عامل اصلی سودآوری در کسب‌وکارهاست.

سود ناخالص از مواردی است که متاسفانه اغلب اوقات نادیده گرفته‌ می‌شود و در صورت‌حساب درآمد، کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، سود ناخالص و شریک وی یعنی حاشیه سود ناخالص، عناصر ضروری برای اخذ تصمیماتی است که صاحب یک کسب‌وکار کوچک اتخاذ می‌کند: قیمت گذاری یک کار.

روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری

راز سودآوری شرکت شما، محاسبه سود ناخالص برای تحلیل توان بالقوه پوشش تمام هزینه‌های کسب‌وکارتان است.

حاشیه سود ناخالص همان سود ناخالص شماست که به‌عنوان درصدی از درآمد نمایش داده می‌شود. اگر شما حاشیه سود ناخالص را به درستی محاسبه کنید، آنگاه می‌دانید چه زمانی قیمت محصولات و خدمات گوناگون را افزایش دهید.

افزایش قیمت‌ها در زمان درست و برای محصولات و خدمات مناسب، بهترین روش مؤثر بر نقدینگی است که در نهایت بر حاشیه سود ناخالص شما تأثیرگذار است. محاسبه درصد سود ناخالص بهترین روش برای ردیابی سودآوری مشتری یا کار شما است

درصد حاشیه سود ناخالص به شرح زیر محاسبه می‌شود:

100 * (درآمد /سود ناخالص) =درصد حاشیه سود ناخالص

برای مثال 2 میلیون دلار تقسیم ‌بر 4 میلیون دلار ضربدر 100 مساوی با 50 درصد حاشیه سود خواهد بود.

ردیابی ماهانه حاشیه سود ناخالص و مقایسه آن با حاشیه سود ناخالص هدفگذاری شده، هدایتگر صاحبان کسب‌وکار برای آگاهی از مشکلات نقدینگی است.

تحلیل حاشیه سود ناخالص می‌تواند مسائل مربوط به شغل، مشتری یا شرکت را بهتر شناسایی کند. این نوع هوش عملیاتی به شما در اتخاذ تصمیمات قیمت گذاری آتی نیز کمک می‌کند.

۴ روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری

    1. بهایابی انجام کار

 بهایابی کار برای صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط ضروری است

بهترین روش برای نظارت بر سود ناخالص به ریال و درصد این است که برخی حالت‌های بهایابی شغلی را اجرا کنید. یک سیستم بهایابی شغلی با طراحی مناسب، هزینه‌های واقعی را برای ارائه خدمات یا محصولات ردیابی می‌کند.

بنابراین شما می‌توانید به‌گونه‌ای قیمت گذاری را انجام دهید که به حاشیه سود ناخالص هدف‌گذاری شده دست پیدا کنید و از این طریق نقدینگی را بهبود بخشید.

اگر شما به‌وسیله فعالیت کارمندانتان بر اساس زمان، کسب درآمد می‌کنید، به‌سادگی باید یک سیستم ردیابی زمان را اجرا کنید تا ببینید آیا حق‌الزحمه مناسبی برای زمان صرف شده در کار اختصاص می‌دهید یا خیر.

۴ روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری

بزرگ‌ترین مزیت بهایابی واقعی در کار، این است که می‌دانید هیچ‌چیز از قلم نیفتاده و شما برای تمام آنچه دریافت می‌کنید، پرداخت نیز انجام می‌دهید.
    1. بهایابی نیروی کار

درک صحیح بهایابی کامل نیروی کار به شما کمک خواهد کرد تا قیمت گذاری را برای دستیابی به سود ناخالص هدف‌گذاری شده به دست آورید.

این کار در حقیقت به شما کمک می‌کند که قیمت گذاری صحیح را انجام داده و اکثر مشکلات نقدینگی خود را حل کنید. شما می‌توانید همه هزینه‌های خود را پوشش داده و فقط برای آن ارزش‌هایی که دریافت می‌کنید، پرداخت انجام دهید.

می‌توانید این کار را برای هر وظیفه به تفکیک انجام دهید. بینش صحیح در بهایابی واقعی این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که اطلاعات مربوط به همه ارزش‌ها و زمان صرف شده برای کار را داشته باشید و بتوانید برای هر شغل مبلغ بالاتری را در نظر بگیرید.

نسبت سود ناخالص خود را در هر بخش (شغل) نسبت به آنچه انتظار دارید و میانگین صنعت مقایسه کنید. این به شما کمک می‌کند تا دقت خود را در قیمت گذاری های آتی افزایش دهید.

روشی برای بهایابی نیروی کار

۴ روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری
بهای کالاهای فروخته‌ شده

بهای کالاهای فروخته‌ شده، رقم مهمی برای کمک به قیمت گذاری است زیرا برای محاسبه سود ناخالص در هر کار استفاده می‌شود. اطمینان یابید که می‌دانید بهای دستمزد روزمره (با تمام مزایای جانبی) چقدر است.

آیا می‌دانید بهای کالاهای فروخته‌شده چگونه به سود ناخالص سازمان شما مربوط می‌شود؟

    1. آزمایش مدل قیمت گذاری

اگر مدل قیمت گذاری خود را بهینه کنید، بیشترین تأثیر را بر نقدینگی شما خواهد داشت.

همان‌طور که اشاره کردیم، سود ناخالص و شریکش یعنی حاشیه سود ناخالص، عناصر ضروری برای مهم‌ترین تصمیمی است که صاحب یک کسب‌وکار کوچک اتخاذ می‌کند.

باید در نظر بگیرید که چقدر محصولات یا خدماتتان درست قیمت گذاری شده و آیا حاشیه سودی که قیمت گذاری ایجاد می‌کند کلید حداکثر سازی نقدینگی شماست یا نه؟

      • قیمت گذاری های شما باید تمام هزینه‌های مستقیم شما را پوشش دهد. 
      • قیمت گذاری باید سربار شما را نیز پوشش داده و برای شما سود به ارمغان آورد.

مدل‌های قیمت گذاری که بیشترین تطابق را با کسب‌وکار شما به همراه دارد، بشناسید، این مدل‌ها می‌تواند به یکی از روش‌های زیر طراحی شود:

  • قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
  • حق‌الزحمه ثابت
  • زمان و مواد
  • نقطه عطف

شما چگونه مدل قیمت گذاری خود را بهینه می‌کنید تا نقدینگی شرکتتان بهبود یابد؟ به گزارش‌های مدیریتی مراجعه کرده و داده‌ها را یکبار دیگر بازبینی کنید.

گزارش‌های مدیریت به شما کمک می‌کند که بدانید آیا مشاغل خود را به‌درستی قیمت گذاری کرده‌اید یا خیر؛ همچنین مشتریان سودآور و عوامل سودآوری آن‌ها را می‌توانید شناسایی کنید.

4 روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری

*مترجم: حمید زارعی