تفاوت بین مدیر مالی و مدیر اجرایی در چیست؟

تفاوت بین مدیر مالی و مدیر اجرایی در چیست؟


اکثر شرکت‌های بزرگ یک مدیر مالی داخلی را برای اندازه‌گیری و مدیریت خطرات مالی سازمان و همچنین برنامه‌ریزی تخصصی استخدام می‌کنند. اما متاسفانه، کسب‌وکارهای کوچک عموماً از صرف چنین هزینه‌هایی خودداری می‌کنند.

به عنوان نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارهای روبه‌رشد، می‌خواهند فرآیندهای مالی نظیر دفترداری، صدور صورت حساب و گزارشات مالی را به بیرون بسپارند. با تعداد روز افزون کسب‌وکارهای کوچکی که تصمیم به برون سپاری فرآیندها می‌گیرند؛ بسیاری از مدیران ارشد اجرایی، نقش‌های مالی سازمان را برعهده می‌گیرند. بدون داشتن یک مدیر مالی در بین کارکنان، مدیر ارشد اجرایی تصمیمات عمده‌ی مالی را می‌گیرد و برای گزارشات، رشد و استراتژی‌‎های تجاری مسئول است.

با نگاهی به چهار نوع از مدیران مالی (که توسط مک کینسی و شرکتش معین شده است)، مشخص کرده‌ایم که مدیران ارشد اجرایی چگونه می‌توانند ویژگی‌هایی از هر مدیر مالی اتخاذ کنند تا به مدیر اجرایی باهوش‌تری تبدیل شوند.

انواع مدیران مالی در شرکت ها

  • کارشناس اعداد

این نوع از مدیران مالی عموماً در چندین سمت مالی تجربه دارند، از جمله نظارت، صندوق‌داری، حسابرسی و برنامه‌ریزی مالی. آنها معمولاً استخدام داخلی هستند و به همین دلیل، درک بالایی از عملکردهای داخلی شرکت دارند.

  • استراتژیست

این مدیران مالی معمولاً از خارج بخش مالی استخدام می‌شوند. آنها غالباً تجربه کار در بخش‌های دیگر را دارند، از جمله مدیریت عمومی، عملیات و بازاریابی. این افراد بر روی اجرای جدی عملیات‌ها و تخصیص منابع کسب‌وکار تمرکز می‌کنند و غالباً درمورد تصمیمات عمده تجارت، تاثیری اساسی بر روی همکارانشان دارند.

  • ارزیاب شاخص کلیدی عملکرد

بسیاری از این مدیران از خارج از سازمان استخدام می‌شوند تا دیدگاه‌هایی غیر جانب‌دارانه نسبت به عملکردهای متریک، گزارشات هزینه و اطلاعات استاندارد شده را ارائه دهند. برای آنها همه چیز قابل اندازه‌گیری است و معمولاً تمرکزی قوی بر جلسات یا پیشروی در اهداف تعیین شده دارند.

  • نابغه‌ی رشد و توسعه

نابغه‌های رشد و توسعه عموماً از خارج شرکت استخدام می‌شوند و سال‌ها تجربه در زمینه ادغام، خرید، سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز دارند. آنها به دنبال پاداش عملیات تجاری کنونی شرکت هستند.

تبدیل شدن به یک مدیر ارشد اجرایی باهوش

اینکه چهار نوع مشخص مدیر مالی وجود دارد، به این معنی نیست که هر مدیر مالی در یک دسته‌بندی خاص قرار می‌گیرد. همین موضوع باید برای یک مدیر ارشد اجرایی که بدون یک مدیر مالی کار می‌کند، در نظر گرفته شود.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

یک مدیر ارشد اجرایی هوشمند خصوصیات متعدد هریک از انواع مدیران مالی را دربرخواهد داشت. یک مدیر ارشد اجرایی هوشمند، درحالیکه از شاخص کلیدی عملکرد و گزارشات برای اتخاذ تصمیمات اطلاعات محور و ساخت استراتژی‌های تجاری بهتر استفاده می‌کند، با کمک شرکت خدمات مالی برون سپاری خود، توجه ویژه‌ای به مدیریت مالی و دفترداری خواهد داشت.

سپس مدیران اجرایی هوشمند از اطلاعات مالی موجود برای مشخص کردن فرصت‌های رشد استفاده می‌کنند و می‌توانند برنامه‌ریزی برای گسترش، توسعه خط تولید، مشارکت یا حتی ادغام و خرید را آغاز کنند.

برای موفقیت‌های مالی آماده هستید؟

اکثر کارآفرینان اطمینان دارند که محصول یا خدماتی دارند که ضروری و قابل فروش است و بسیار موفق خواهند بود. حقیقت این است که اکثر کسب‌وکارها، موفقیت کوتاه مدت را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توانند مسیر صعودی را حفظ کنند. برنامه سپیدار گزارش‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که برای تضمین حفظ پایداری موفقیت مالی کسب‌وکارتان به کار می‌‌آید:

  • از چیزهایی که نمی‌دانید آگاه باشید _ به طور مستمر بر روی بهبود خودتان کار کنید.
  • روندها و مخارجتان را مستند کنید _ روندهایتان را بنویسید و سیستم مخارج را حفظ کنید.
  • از اهداف سود و فروش شروع به کار کنید _ زمانی که هدف سود و فروشتان را بدانید، می‌توانید چیزهایی که برای رسیدن به اهدافتان لازم دارید را درک کنید.
  • یک برنامه تجاری ایجاد کنید _ برای ایجاد یک برنامه تجاری دقیق، وقت صرف کنید، اینکار در آینده در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد کرد.
  • عوامل کلیدی رشد در برنامه رشدتان را شناسایی کنید.
  • مشکلات روبه‌رشد شرکت‌تان را به حداقل برسانید _ در برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های موفقیت‌تان، متفکرانه عمل کنید.

همانطور که می‌دانید، اداره کسب‌وکارتان، به زمان، انرژی و منابع مالی احتیاج دارد. از برخی از این استراتژی‌های هوشمندانه برای ایجاد یک پایه‌ی قوی برای موفقیت مداوم کسب‌وکارتان استفاده کنید.