وام مضاربه ای چیست؟

وام مضاربه‌ای چیست؟ صفر تا صد ثبت‌نام و دریافت این وام


آیا می‌دانید وام مضاربه ای چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟‌ هر ساله بازرگانان بسیاری این وام سود‌بخش را دریافت می‌کنند و با کمک آن تجارت کالا انجام می‌دهند. وام مضاربه‌ای یک وام بسیار سود‌ده برای تجار و فعالان بازرگانی است که به‌منظور رونق تجارت و تسهیل ورود ارز به کشور به صادرکنندگان کالا و خدمات تعلق می‌گیرد.  

اگر شما نیز قصد انجام فعالیت تجاری، صادرات کالا و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را دارید، ‌ این مطلب را از دست ندهید. مطالعه این مقاله جامع و کاربردی به همه مدیران کسب و کارها، سرمایه‌دارها، تجار و فعالین بازرگانی کشور پیشنهاد می‌شود.

مضاربه به چه معناست؟ قراردادی دو طرفه میان یک شخص و سرمایه‌دار

در همین ابتدای مطلب باید با مفهوم واژه مضاربه آشنا شویم. این کلمه معادل عبارت انگلیسی «Bailment of a Capital» است. مضاربه به معنای قراردادی دوطرفه میان یک مالک سرمایه‌دار و فرد دیگر است که بر اساس آن، مالک ثروتی را برای انجام تجارت در اختیار آن شخص قرار می‌دهد. این دو فرد حقیقی یا حقوقی، به‌وسیله یک نرم افزار حسابداری و مالی، سود حاصل از فعالیت تجاری را تعیین کرده و آن را میان یکدیگر تقسیم می‌کنند.

مفهوم قرارداد مضاربه در فضای بانکی

قرارداد مضاربه بانکی؛ سود وام مضاربه‌ای میان طرفین قرارداد تقسیم می‌شود

مضاربه بانکی در‌واقع قراردادی معتبر میان بانک و متقاضی دریافت وام مضاربه‌ای است که در آن بانک، سرمایه‌ای را برای تجارت در اختیار اشخاص قرار می‌دهد. در قرارداد مضاربه‌ای، سود حاصل از فعالیت بازرگانی و صادرات کالا با نسبتی مشخص بین طرفین تقسیم می‌شود.

اگر به جای سود، تجارت با ضرر و زیان مواجه شود، جبران خسارت باتوجه‌به استاندارد های حسابداری بر عهده سرمایه‌دار خواهد بود. البته در شرایطی که در قرارداد ذکر شود خسارت بر عهده فرد عامل است، این شخص باید برای جبران ضرر اقدام کند. حال که با مفهوم مضاربه در امور بانکی آشنا شدیم، وقت آن است که بررسی کنیم وام مضاربه ای چیست؟

تقسیم سود وام مضاربه ای میان طرفین قرارداد

تعریف وام مضاربه‌ای؛ این وام مخصوص تجار و بازرگانان است

سؤال بسیاری از فعالان حوزه تجارت و بازرگانی این است که وام مضاربه‌ای چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟ وام مضاربه‌ای برای تسهیل روند صادرات، ‌ ورود ارز به کشور و رونق تجارت توسط بانک‌های دولتی و خصوصی به بازرگان‌های داخلی و خارجی اعطا می‌شود. نکته مهم اینجاست که این وام فقط به صادرکنندگان و تاجرانی تعلق می‌گیرد که فعالیت داخلی انجام می‌دهند و به واردکنندگان کالا اعطا نمی‌شود.

فرد دریافت‌کننده وام می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. معمولاً این سرمایه نقدی به طور یکجا یا به‌صورت تدریجی در بازه‌های زمانی مشخص در اختیار افراد قرار می‌گیرد. کسب و کارهای مختلف با تهیه نرم افزار حسابداری شرکتی سود وام مضاربه‌ای را تعیین کرده و آن را به نسبت معین تقسیم می‌کنند. این وام پر‌سود به‌صورت تسهیلات کوتاه‌مدت یک‌ساله در اختیار متقاضیانِ دریافت آن قرار می‌گیرد.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

ثبت سند حسابداری وام مضاربه‌ای به چه صورت است؟

بعد از محاسبه مبلغ مضاربه توسط بانک سرمایه‌دار و باتوجه‌به دریافت وام و تسویه آن، ‌ ثبت سند حسابداری وام مضاربه انجام می‌شود. در همان هنگام دریافت وام مضاربه، موارد زیر در سند ذکر خواهند شد:

  1.       مبلغ دریافت‌شده توسط فرد تاجر
  2.      اطلاعات بانک بدهکار
  3.      تسهیلات پرداختی بستانکار
  4.       میزان سود این تسهیلات حاصل از تجارت
  5.      مبلغ پیش‌پرداخت بهره بدهکار
  6.       میزان بهره تسهیلات پرداختی بستانکار

این موارد در هنگام دریافت وام مضاربه در سند ثبت می‌شوند. واحد حسابداری شرکتها باید توجه ویژه‌ای به سند وام داشته باشند تا در هنگام تسویه آن دچار مشکل نشوند. هنگام تسویه وام نیز مواردی در سند ثبت می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ثبت سند حسابداری وام مضاربه ای توسط بانک

مواردی که در هنگام تسویه وام در سند ثبت می‌شوند

پس از انجام تجارت و دریافت سود حاصل از آن، هنگام تسویه وام مضاربه نیز موارد زیر در سند آن درج خواهند شد:

  •          مبلغی که باید به بانک پرداخت شود
  •        میزان تسهیلات پرداختنی بدهکار
  •          سود حاصل از تسهیلات پرداختی بدهکار
  •          اطلاعات بانک بستانکار
  •          مقدار هزینه بهره تسهیلات بدهکار
  •        مبلغ پیش‌پرداخت سود بستانکار

برای ثبت سندهای حسابداری وام مضاربه‌ای و همچنین بررسی صورتهای مالی کسب و کار خود می‌توانید از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته و کاربردی سپیدار استفاده کنید. یک برنامه مالی مناسب می‌تواند کار چند کارمند را به طور همزمان انجام دهد.

آشنایی با فرمول محاسبه وام مضاربه‌ای در بانک‌های مختلف

حال که متوجه شدیم وام مضاربه ای چیست و چه کاربردی دارد، ‌ باید با فرمول محاسبه آن در بانک‌ها آشنا شویم. همه بانک‌های خصوصی و دولتی از این فرمول برای تعیین مقدار مبلغ وام استفاده می‌کنند. در تصویر زیر می‌توانید فرمول محاسبه این وام را مشاهده کنید:

فرمول محاسبه وام مضاربه‌ای

شرایط و مقررات ثبت‌نام و دریافت وام مضاربه‌ای توسط تجار چگونه است؟‌

به‌منظور دریافت وام مضاربه‌ای ابتدا باید درخواست خود را در بانک مورد نظر ثبت کنید. برگه درخواست در دو نسخه تنظیم شده و همراه مدارک به بانک تحویل داده می‌شود. بانک مواردی مانند حساب جاری کارکرد، پیشینه و تجربه متقاضی، سرمایه موردنیاز، ‌ پیش‌بینی سود حاصل از تجارت، پرداخت به‌موقع وام‌های قبلی و چندین عامل دیگر را بررسی می‌کند. به‌طور‌کلی، می‌توان گفت که بانک موارد زیر را به‌‌صورت کامل بررسی خواهد کرد:

  •          نام و میزان کالای مورد نظر برای تجارت، ضامن وام مضاربه‌ای، مدت قرارداد
  •          بررسی پیش‌فاکتور سفارش یا خرید کالا با قیمت‌های مصوب
  •         مشخص کردن بهای فروش کالاهای مختلف باتوجه‌به قیمت روز آن‌ها
  •          تعیین سود حاصل از تجارت و بررسی درصد تقسیم آن میان فرد عامل و بانک
  •         اعتبار فرد عامل و اطمینان از برگشت سرمایه
  •        بررسی کارت بازرگانی و مجوز صادرات کالا

این موارد، مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید برای دریافت وام مضاربه‌ای در نظر داشته باشید. البته بانک‌های مختلف ممکن است موارد دیگری را نیز باتوجه‌به قوانین خود مورد بررسی قرار دهند. در صورت تأیید صلاحیت، بعد از حدود ۱۵ روز وام به حساب تاجر واریز می‌شود. مقدار این وام در بیشتر بانک‌ها تا سقف ۷۰‌ درصد ارزش کارشناسی شده ملک مسکونی،‌ ۶۰‌ درصد ملک اداری یا ۵۰‌ درصد ملک تجاری خواهد بود.

آیا برای دریافت این تسهیلات به ضامن وام مضاربه ای نیاز داریم؟

به‌طور‌کلی، مهم‌ترین و معتبرترین ضامن وام مضاربه‌ای، خود همان قراردادی است که میان بانک و شخص متقاضی آن نوشته می‌شود. با وجود این قرارداد، بانک‌های مختلف برای اطمینان بیشتر نسبت به حسن انجام کار،‌ برای دریافت یک وثیقه یا ضمانت‌نامه معتبر به میزان اصل و سود مبلغ اقدام می‌کنند.

ضامن این وام به دو صورت خواهد بود. اگر این ضامن به‌ شکل سفته باشد، باید به میزان ۱۰۰ ‌ درصد تعهدات مالی (جمع سرمایه مضاربه و حداقل سود مورد انتظار) سفته پرداخت شود؛ ‌ اما در‌صورتی‌که ضامن وام وثیقه ملکی باشد، ‌ فرد متقاضی باید به اندازه تسهیلات پرداختی (اصل سرمایه) وثیقه ملکی در رهن بانک قرار دهد.

دریافت وام مضاربه با ضامن

مدارک لازم برای دریافت وام مضاربه‌ای چیست؟

برای ثبت‌نام و دریافت وام مضاربه‌ای از بانک‌های دولتی و خصوصی باید مدارک زیر را از قبل آماده کرده و در اختیار بانک قرار دهید:

  •          برگه درخواست متقاضی که در دو نسخه تهیه می‌شود
  •          پروانه کسب و مجوزهای صنفی معتبر مانند کارت بازرگانی
  •          اصل و کپی مدارک شناسایی متقاضی
  •          کپی سند ملک یا اجاره‌نامه محل فعالیت
  •        تصاویر مدارک شناسایی مدیران شرکت
  •         اساسنامه معتبر شرکت
  •          آگهی تأسیس،‌ اظهارنامه‌های مالیاتی و ثبت شرکت
  •         آخرین تغییرات شرکت مندرج در روزنامه رسمی

البته بانک‌های مختلف ممکن است باتوجه‌به قوانین جاری خود مدارک دیگری را نیز از فرد متقاضی دریافت وام مضاربه درخواست کنند.

نحوه بازپرداخت وام مضاربه‌ای در بانک‌های دولتی و خصوصی

وام مضاربه‌ای بعد از گذشت یک سال از دریافت آن به‌صورت یکجا پس گرفته خواهد شد. سود حاصل از تجارت با این وام نیز در همین زمان محاسبه شده و از بازرگان دریافت می‌شود. البته بر خلاف بازپرداخت وام، محاسبه سود آن به‌صورت ماهانه انجام خواهد گرفت.

سود وام مضاربه‌‌ای در بانک‌های خصوصی بیشتر از بانک‌های دولتی است

میزان سود وام مضاربه‌ای در بانک‌های خصوصی بیشتر از بانک‌های دولتی است. به‌طور‌کلی، سود وام مضاربه‌ای در بانک‌های دولتی بین ۱۵ تا ۲۰‌ درصد و در بانک‌های خصوصی بالای ۲۰‌ درصد خواهد بود. البته مبلغ مضاربه در یک بانک خصوصی همواره از بانک دولتی بالاتر است؛‌ به همین خاطر، معمولاً بازرگانان ترجیح می‌دهند این وام را از بانک‌های خصوصی دریافت کنند.

کلیه تجار و بازرگانان می‌توانند پس از تسویه ۳ ماهه، ۶ ماهه یا یک‌ساله وام مضاربه، نسبت به تمدید وام مضاربه‌ای دریافتی خود اقدام کنند. تمدید این وام و همچنین تعیین سهم بانک و مشتری از سود مضاربه، باتوجه‌به عواملی مانند تجربه و سابقه کار عامل، ارزش کار، منابع مختلف، سود دریافتی و سایر عوامل انجام می‌شود. برای بهبود عملکرد مالی و خوش‌نامی شرکت خود پیشنهاد می‌کنیم که از نرم‌افزارهای حسابداری معتبر و پیشرفته استفاده کنید.

رسیدگی به امور مالی و حسابداری شرکت خود را به نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم بسپارید

در این مقاله در ابتدا به طور تخصصی بررسی کردیم که وام مضاربه‌ای چیست و چه کاربردی دارد. سپس با مراحل و مدارک لازم برای دریافت این وام آشنا شدیم. شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی پیشرفته به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا شرکت خود را کاملاً هوشمندانه مدیریت کرده و به امور اقتصادی آن رسیدگی کنند. برای خرید نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار یا دریافت مشاوره درباره این مجموعه به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده یا با شماره پشتیبانی ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.