امنیت فروشگاه اینترنتی

چه خطراتی امنیت فروشگاه اینترنتی را تهدید می‌کنند؟


در 10 سال گذشته، تعداد خرده‌فروشی‌های اینترنتی رشد چشم‌گیری داشته است. این رشد را می‌توان مرتبط به بهبود زیرساخت‌های اینترنت در کشور ما و همچنین شکل گرفتن الگوهای جدید رفتاری در بین مردم، در نظر گرفت. به همین دلایل است که در حال حاضر، اینترنت تبدیل به سرزمینی شده که پر از فرصت‌های ناب برای کسب درآمد است. اما در عین حال که اینترنت فرصت‌های فراوانی را برای کسب درآمد در اختیار ما می‌گذارد، تهدیدهای زیادی را هم به همراه دارد. طبق پیش بینی موسسه پژوهشی گارتنر، در سال 2022 سرمایه گذاری بر روی امنیت سایبری به مبلغ حیرت انگیز 170 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم که برابر با بودجه اداره چند کشور است، به خوبی نشان می‌دهد که امنیت فروشگاه اینترنتی و به طور کلی سایبری به یک مسئله جدی در تمام دنیا تبدیل شده است.

 اگر در فروشگاه‌های فیزیکی دلایل ورشکستی بیشتر مربوط به موضوعات مالی، فروش و زنجیره تأمین باشد، در فروشگاه‌های آنلاین ضعف امنیتی وب‌سایت می‌تواند یک کسب‌وکار را با چالش‌های جدی و حتی ورشکستگی روبرو کند.

یکی از دارایی‌های ارزشمند هر کسب‌وکاری، برند آن کسب‌وکار است که مانند یک ساختمان به کُندی و با روی‌ هم گذاشتن منظّم آجرهای زیادی ساخته می‌شود. قابل‌اعتماد بودن، نقش ستون را در ساختمان برند ایفا می‌کند. به همین دلیل، کلاهبرداری‌های مالی، نقض امنیتی و ازدست‌رفتن اطلاعات می‌تواند به اعتماد مخاطبان برند شما ضربه مهلکی وارد کند.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا خطرات امنیتی رایج برای فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کنیم و سپس راهکارهایی برای مقابله با این خطرات و افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی ارائه دهیم. 

چه عواملی امنیت فروشگاه اینترنتی را تهدید می‌کند؟

در این قسمت عواملی که امنیت فروشگاه اینترنتی شما را تهدید می‌کند با هم بررسی می‌کنیم: 

·         سرقت اطلاعات کارت اعتباری مشتریان

سرقت اطلاعات کاربران، یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند با آن روبرو شود. اطلاعات مربوط به کارت اعتباری مشتریان که شما ذخیره کرده‌اید، توسط کلاهبرداران اینترنتی دزدیده می‌شود و و از آن‌ها برای برداشت پول از حساب مشتریان شما استفاده می‌شود. این نوع خطر، هم تهدیدی علیه فروشگاه اینترنتی و هم تهدیدی علیه مشتریان به حساب می‌آید.

·         لو رفتن رمز عبور حساب کاربران

مطمئن باشید در صورتی که رمز عبور کاربران وب سایت شما به سرقت رود، خودتان را هیچ وقت نخواهید بخشید. این اتفاق تبعات بسیار هولناکی از جمله لو رفتن اطلاعات مالی و هویتی تمام مشتریان را به همراه خواهد داشت.

·         حمله از سمت بدافزارها

بدافزارها، باج افزارها و ویروس‌­ها با ترفندهای مختلفی وارد سیستم شما می­‌شوند و سرور را هک و به اطلاعات محرمانه فروشگاه اینترنتی شما دست پیدا می‌­کنند. علاوه بر این، اپلیکیشن­‌های فروشگاهی که بسیار ضعیف برنامه‌­نویسی شده‌­اند به راحتی قابل نفوذ هستند.

·         اسپمی شدن

اسپم در واقع لینک‌­ها و ایمیل­‌های آلوده به ویروس و بدافزار هستند که از طریق شبکه­‌های اجتماعی، کامنت و ایمیل پخش می­‌ّّشوند.

روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی چیست؟

10 روش برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

اگر به روش‎‌های افزایش امنین فروشگاه اینترنتی خود علاقه‌مندید، این ده روش را مطالعه کنید: 

1- تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند را رمزگذاری کنید

احتمالا مدیریت فروشگاه اینترنتی را از طریق دستگاه­‌های مختلفی مثل لپ­تاپ، تبلت و گوشی همراه خودتان انجام می­‌دهید. در این صورت، تمام این دستگاه­‌ها را رمزگذاری کنید. همچنین به صورت دوره‌ای(هر 3 ماه)، رمز تمام این دستگاه‌­ها را عوض کنید و رمزهای پیچیده برای آن‌ها تعیین کنید.

2- در انتخاب هاست وب سایت فروشگاهی، دقیق باشید

اگر از یک ارائه دهنده خدمات هاست و میزبانی قابل اعتماد و امن استفاده نکنید، ممکن است گاهی اوقات به دلیل وجود تهدیدات امنیتی، سایت شما از دسترس خارج شود. برای اینکه در این مواقع اقدامات امنیتی به بهترین شکل اتفاق بیفتند و سایت برای مدت زیادی از دسترس خارج نباشد بهتر است که از سرویس‌­های میزبانی مدیریت شده استفاده کنید تا مسئولیت این امور بر عهده متخصصین ارائه دهنده میزبانی باشد.

4- تاثیر فایروال را دست کم نگیرید

فایروال از شما در برابر بسیاری از حملات خرابکارانه مانند حملات DoS یا DDoS محافظت می­‌کند. خطر جدی دیگری که با فایروال پیشگیری می‌­شود، خطر حمله SQL injection است. بر اثر این حمله، مهاجمان کنترل بخشی از سایت را به دست می‌­گیرند و به داده‌­های محرمانه دست پیدا می­‌کنند. استفاده از فایروال یکی از بهترین راه‌­ها برای مقابله با اینگونه حملات و به طور کلی افزایش امنیت سایت فروشگاهی است.

5- از مزایای تایید هویت دومرحله­‌ای(2FA) استفاده کنید

بسیاری از سایت­‌های فروشگاهی از تایید هویت دومرحله‌­ای به عنوان یک لایه امنیتی استفاده می‌­کنند. هنگامی که تایید هویت دو مرحله‌­ای فعال شود، کاربران علاوه بر ورود نام کاربری و رمز عبور باید کد تاییدی که به گوشی همرا آن‌ها فرستاده می­‌شود را نیز وارد کنند. در این صورت حتی وقتی رمز عبور کاربر توسط کلاهبرداران شناسایی شود هم امکان سوءاستفاده وجود ندارد.

3- از گواهینامه SSL برای سایت خود استفاده کنید

گواهی SSL ، داده­‌هایی که میان وب­سایت شما و مرورگر متقاضی رد و بدل می­‌شود را رمزنگاری می­‌کند و آن را برای هر کسی به غیر از شما و کاربر مذکور غیر قابل فهم و در نتیجه غیر قابل سرقت می­‌کند. بدون شک گواهی SSL برای بهینه سازی امنیت هنگام اتصال بازدیدکننده به سایت فروشگاه شما ضروری است.

البته با توجه به افزایش آگاهی بسیاری از مردم نسبت به گواهی SSL و اینکه برای خرید به دنبال عبارت https قبل از عنوان سایت هستند، قطعا داشتن گواهی SSL به افزایش فروش شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

اهمیت هاست در  امنیت فروشگاه اینترنتی

6- از VPN استفاده کنید

این جمله را جدی بگیرید: به هیچ عنوان به وای فایی که در مکان­‌های عمومی در دسترس است وصل نشوید، مگر اینکه VPN شما فعال باشد. وصل شدن به شبکه­‌های اینترنت عمومی شبیه به این است که در رینگ بوکس با گارد باز در مقابل حریف خودتان بایستید؛ به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

7- یک سیستم مدیریت محتوای(CMS) امن برای سایت خودتان انتخاب کنید

سیستم مدیریت محتوای قابل اعتماد یکی از پایه­‌های اصلی امنیت فروشگاه اینترنتی حساب می­‌شود که در صورت انتخاب درست آن، خیالتان از جهت آسیب پذیر نبودن سایت تا حد زیادی راحت خواهد بود. علاوه بر استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای امن، باید همیشه این سیستم و افزونه‌­های آن را به­روز نگه دارید.

قبل از ورود به بازار کسب‌وکارهای اینترنتی باید برای فروشگاه اینترنتی خود یک سیستم مدیریت محتوای مناسب که امنیت بالایی داشته باشد را انتخاب کنید تا درگاه‌های پرداخت امن را ساپورت کند. برخی از امن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا شامل PrestaShop , Magento و WordPress می‌شود.

سیستم مدریت محتوا و امنیت سایت

8 – به طور مداوم از داده‌های وب‌سایت بک ­آپ بگیرید

اگر هنوز به این فکر می‌کنید که سخت‌افزارهای موردنیاز برای بک‌آپ گرفتن (مثل هارد اکسترنال) هزینه زیادی دارند یا این سؤال برایتان پیش می‌آید که اگر هارد اکسترنال­تان سوخت چه کار کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات ابری استفاده کنید. برای اینکه بدانید خدمات ابری چیست و چه امکاناتی به شما می‌دهد، به مقاله فضای ابری چیست؟ مراجعه کنید.

افزایش امنیت وب سایت فروشگاهی با بک آپ گرفتن

9- اطلاعات حساس مشتریان را ذخیره نکنید

یک اصل ساده در محافظت از اطلاعات مشتریان و افزایش امنیت سایت فروشگاهی وجود دارد؛ اطلاعات مشتری­‌ها را ذخیره نکنید در نتیجه هیچ کلاهبرداری نمی‌­تواند اطلاعات مشتریان را از شما سرقت کند! شاید این اصل بسیار ساده و بدیهی به نظر بیاید اما واقعیت این است که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی که بر اثر به سرقت رفتن اطلاعات مشتری­‌هایشان با یک بحران روبرو شده­‌اند، به این اصل ساده پایبند نبودند.

دلیلی وجود ندارد که حجم زیادی از داده‌­های مربوط به کارت اعتباری مشتری‌­ها، مشخصات هویتی و سوابق آن‌ها را ذخیره کنید. درست است که عدم ذخیره این اطلاعات می‌­تواند باعث کُند شدن تجربه کاربری شود اما قطعا تاثیرات منفی آن به مراتب کمتر از زمانی است که اطلاعات حساس مشتری­‌ها به سرقت رود.

10- نکات افزایش امنیت سایت فروشگاهی را به همه کارکنانتان آموزش دهید

کارکنان خودتان را از سیاست‌­های امنیتی که در پیش گرفته‌­اید، آگاه کنید. خوب است کارکنانی که فعالیت‌­های مرتبط با سایت را پیگیری می‌­کنند دقیقا بدانند شما چه اقداماتی برای حفظ امنیت اطلاعات کارت اعتباری، اطلاعات هویتی و سوابق مشتری­‌ها انجام می­‌دهید. باید برای همه کارکنان دقیقا مشخص باشد که اطلاعات حساس را باید فقط و فقط از یک کانال مشخص ارسال کنند و به هیچ عنوان اطلاعات حساس مشتری­‌ها را از روش­‌های تایید نشده برای یکدیگر ارسال نکنند.

سخن پایانی

مدیریت فروشگاه اینترنتی، بسیار فراتر از بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. شما برای اینکه یک فروشگاه اینترنتی قابل ‌اعتماد و پایدار داشته باشید نیازمند توجه ویژه به موضوع امنیت سایت و اختصاص منابعی در این جهت هستید. در این مقاله به اهمیت موضوع امنیت و تهدیدات رایج در فروشگاه‌های اینترنتی پرداختیم و روش‌های ساده و تأثیرگذاری را برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی، به شما پیشنهاد دادیم.