دریافت گواهی ارزش افزوده

صفر تا صد دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی


چقدر با دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی و پرداخت این نوع از مالیات آشنا هستید؟‌ ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که امروزه در بیش از ۱۴۰ کشور جهان از مصرف‌کننده‌ها دریافت می‌شود.

این گواهی در‌‌واقع مجوزی برای کسب‌و‌کارهای مختلف است که از طریق آن می‌توانند مبلغی بیشتر از قیمت واقعی کالاها را از مصرف‌کننده دریافت کرده و به دولت پرداخت کنند. اگر شما نیز مالک یک شرکت تولیدی یا خدماتی هستید،‌ در ادامه این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره مالیات بر ارزش افزوده و نحوه دریافت گواهی آن ارائه کنیم.

مالیات بر ارزش افزوده؛ یکی از انواع مالیات‌های غیر مستقیم

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار هستید، حتماً تا حدودی با مفهوم مالیات بر ارزش افزوده آشنایی دارید. همه ما در هنگام خرید کالاهای مختلف، مبلغی بیشتر از ارزش واقعی آن کالا را پرداخت می‌کنیم. به تفاوت قیمت واقعی اجناس با قیمتی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند، در اصطلاح ارزش افزوده می‌گویند. در مراحل تولید محصولات، رفته‌رفته به ارزش کالا اضافه شده و مالیات این ارزش اضافه در هر مرحله دریافت می‌شود.

معرفی مالیات بر ارزش افزوده

پس از تولید نهایی هر محصول، مصرف‌کننده نهایی، مالیات بر ارزش افزوده را به ارائه‌دهنده کالا یا خدمت پرداخت می‌کند. تولید کننده نیز پس از کسر مالیات ارزش افزوده خود، باقی مانده مبلغ را به حساب دولت واریز خواهد کرد. معمولاً شرکت‌ها با خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی پیشرفته، امور مالیاتی خود را انجام داده و مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه می‌کنند.

گواهی ارزش افزوده چیست و چرا باید آن را دریافت کنیم؟

همه تولیدکننده‌های کالاها و خدمات باید پس از پر کردن اظهارنامه مالیاتی، نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی اقدام کنند. گواهی ارزش افزوده یک برگه و مجوز است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری‌های خود دریافت کنند. اگر شرکتی بدون ارائه این برگه از مشتری‌های خود مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند، مرتکب تخلف شده و با جریمه مواجه خواهد شد. همه مدیرها، موظف هستند که مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده شرکت خود را به‌طور منظم بررسی کنند.

صدور گواهی ارزش افزوده برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده کالاها

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده از سایت EVAT

همه اشخاص حقیقی و حقوقی و کسب‌و‌کارهای مختلف برای اینکه بتوانند از مشتری‌های خود مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند،‌ ابتدا باید گواهی ارزش افزوده را از سامانه مخصوص آن به آدرس evat.ir دریافت کنند. در ادامه، مراحل کامل دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی را ارائه می‌کنیم:

·         ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

·         پس از ورود به سامانه مذکور، در منوی سمت راست روی گزینه «درخواست گواهینامه ثبت نام» کلیک کنید.

·         پس از باز شدن پنجره جدید، باید کادرهای مربوط به کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی و توضیحات درخواست را پر کرده و سپس روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید.

·         بعد از انجام این مراحل، رسید درخواست شامل اطلاعاتی مانند نام فرد متقاضی، کد اقتصادی،‌ واحد مالیاتی و سایر موارد، برای شما نمایش داده می‌شود. این رسید را تا زمان دریافت گواهی ارزش افزوده نزد خود نگه دارید.

·         پس از بررسی کارشناس‌های اداره مالیات، گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای شما صادر خواهد شد. تاریخ اعتبار گواهی ارزش افزوده در داخل این برگه نوشته شده است.

در‌صورتی که قبلاً‌ در این سامانه ثبت‌نام نکرده باشید، باید ابتدا در صفحه اول سایت روی گزینه «مراحل انجام ثبت‌نام» کلیک کرده و ثبت نام خود را آغاز کنید. پس از دریافت گواهی ارزش افزوده،‌ حتماً حواس‌تان به مدت اعتبار آن و پرداخت به‌موقع مالیات به دولت باشد. بسیاری از شرکت‌ها با خرید یک نرم افزار حقوق و دستمزد، امور حسابداری و مالیاتی خود را با دقت و سرعت بالا انجام می‌دهند.

آشنایی با سامانه گواهی ارزش افزوده

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

بهتر است پیش از اقدام به ثبت‌نام، همه مدارک مورد نیاز آن را آماده کنید تا مجبور نباشید دوباره مراحل را از اول آغاز کنید. مدارک لازم برای ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده با مدارک لازم برای ثبت‌نام پایانی متفاوت است. در ادامه مطلب،‌ ابتدا مدارک لازم برای شروع ثبت‌نام را معرفی می‌کنیم:

·         ارائه کد اقتصادی

·         کد پستی محل فعالیت کسب‌و‌کار

·         کد پستی و آدرس پیمانکار

·         کپی مدارک شناسایی همه اعضای شرکت

·         آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن

·         گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت رتبه بندی

·         ارائه وکالتنامه معتبر

این مدارک به همراه شماره تلفن‌همراه متقاضی و پیمان‌کار برای ثبت‌نام اولیه گواهی ارزش افزوده لازم هستند. اگر هنوز درباره تعریف گواهی ارزش افزوده و لزوم دریافت آن سؤالی دارید،‌ پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن ادامه مطلب،‌ مقاله آشنایی با گواهی ارزش افزوده را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارک لازم برای ثبت‌نام نهایی گواهی ارزش افزوده

پس از ثبت‌نام اولیه بعد از آمدن رمز عبور، باید با داشتن مدارک زیر برای ثبت نهایی و دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی اقدام کنید:

·         نام بانک شرکت

·         نام و کد شعبه بانک شرکت

·         شماره حساب

·         آگهی آخرین تغییرات شرکت

·         مدارک،‌ آدرس و تلفن آخرین اعضا

پس از بارگذاری مدارک مربوطه و بررسی کارشناس‌های اداره مالیات، برگه گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای کسب‌و‌کار شما ارسال خواهد شد.

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟

گواهی مالیات بر ارزش افزوده معمولاً به‌صورت ۶ ماهه یا ۱ ساله برای افراد متقاضی صادر می‌شود. پس از پایان مدت اعتبار،‌ باید برای تمدید آن از طریق سامانه اقدام کنید. به‌طور‌کلی، پیشنهاد ما به همه مدیرهای شرکت‌ها این است که به مواردی مانند اعتبار گواهی ارزش افزوده،‌ پر کردن اظهارنامه مالیاتی یا لیست بیمه کارکنان توجه ویژه‌ای داشته باشند. برای یادگیری نحوه رد کردن بیمه کارکنان،‌ می‌توانید مقاله نحوه ارسال لیست بیمه را مطالعه کنید.

خرید بهترین نرم‌افزارهای مالی و حسابداری از سپیدار سیستم

در این مقاله نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی را به‌طور کامل بررسی کردیم. اگر شما نیز دغدغه انجام امور حسابداری و مالیاتی کسب‌و‌کارتان را دارید،‌ پیشنهاد ما خرید نرم‌افزارهای مالی کاربردی از سپیدار سیستم است. با استفاده از برنامه‌های مالی سپیدار، دقت و صحت انجام امور حسابرسی و مالیاتی خود را افزایش دهید. در‌صورت تمایل، می‌توانید سؤال‌های خود را از طریق شماره ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ با کارشناس‌های این مجموعه در میان بگذارید.