آشنایی با پروانه کسب – شرایط، مراحل و نحوه دریافت پروانه کسب

آشنایی با پروانه کسب – شرایط، مراحل و نحوه دریافت پروانه کسب


در چند سال اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که تب کارفرینی در کشورمان بسیار داغ شده است. قطعا شرایط اقتصادی کشور در این موضوع بی تاثیر نبوده است. بر اثر این تب کارآفرینی تعداد افرادی که قصد دارند کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند هر روز بیشتر و بیشتر می شود. این موضوع را می توانیم از آمار بالای فروش محصولات برنامه حسابداری سپیدار نیز به خوبی درک کنیم.

اما راه اندازی یک کسب و کار به همین سادگی ها هم نیست و به مجوزهای گوناگونی نیاز دارد که دریافت نکردن هر کدام از آن ها می تواند در آینده عواقب خطرناکی برای کسب و کار به همراه داشته باشد.

مهمترین این جوازها، جواز کسب و یا همان پروانه کسب است. در این مقاله توضیح می دهیم جواز کسب چیست و تمام جزئیات را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهیم، اما قبل از آن لازم است توضیحات مختصری در مورد واحد صنفی ارائه کنیم.

واحد صنفی چیست؟

واحد صنفی به یک شخص حقیقی یا حقوقی (کسب و کار) گفته می شود که در یک نوع از فعالیت های صنفی سرمایه گذاری کرده باشد یا مشغول فعالیت باشد. اگر شخص حقیقی باشد فرد صنفی است. همه مشاغل و کسب و کارهای فعال در زمینه های زیر یک نوع واحد صنفی هستند.

  • تولید
  • تبدیل
  • خرید
  • فروش
  • توزیع
  • خدمات

در این اگر صاحب فروشگاه هستید و به دنبال یک نرم افزار مالی ایده آل برای مدیریت کسب و کار خود هستید پیشنهاد می کنیم با امکانات نرم افزار سوپر مارکت سپیدار سیستم آشنا شوید.

پروانه کسب (جواز کسب) چیست؟

پروانه کسب در بهترین و ساده ترین تعریف مجوزی است که برای ایجاد یک واحد صنفی تهیه می شود. جواز کسب برای ادامه فعالیت یک کسب و کار در فضای رسمی و حرفه ای مورد نیاز است.

پروانه کسب از مهمترین اسناد تجاری و مدارک مورد نیاز در دنیای کسب و کار به حساب می آید که توسط مراجع قانونی صادر می شود.

هر شغلی که نیازمند برخورداری از دانش یا حرفه ی مشخصی باشد به جواز کسب نیاز دارد. جواز کسب در واقع نامی است که در عرف برای پروانه کسب در نظر گرفته شده است.

پروانه کسب (جواز کسب) چیست؟

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

مراحل دریافت جواز کسب و صدور آن

به طور خلاصه، مراحل صدور جواز کسب شامل مراحل زیر است:

  • درخواست کتبی متقاضی برای دریافت پروانه کسب
  • ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی
  • بازدید و کارشناسی از محل قرارگیری و محل کار واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف مربوطه
  • بررسی درخواست متقاضی دریافت مجوز کسب

با این که مراحل صدور جواز کسب ظاهرا در 4 مرحله و به سادگی قابل انجام است، اما مراحل مختلف این پروسه زمانبر است.

مراحل دریافت جواز کسب و صدور آن

برای دریافت جواز کسب باید این مراحل را طی کنید:

  1. برای پیگیری تشریفات اداری به اتحادیه زیربط مراجعه کنید.
  2. تقاضای کتبی برای دریافت پروانه کسب را تسلیم کنید.
  3. رسید آن را دریافت کنید.
  4. اتحادیه ظرف 15 روز کاری نظر خود را مبنی بر رد یا قبول تقاضا به صورت کتبی اعلام می کند. (اعلام نکردن آن به معنی پذیرش درخواست است)
  5. تکمیل مدارک اتحادیه ظرف حداکثر 3 ماه
  6. تسلیم مدارک به اتحادیه
  7. صدور پروانه جواز ظرف 15 روز کاری

در میان این مقاله پیشنهاد می کنیم در صورتی که دنبال یک نرم افزار صندوق فروشگاهی می گردید حتما با نرم افزار سپیدار آشنا شوید.

مراحل دریافت جواز کسب

شرایط و مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

جهت دریافت پروانه کسب، شرایطی وجود دارد که شخص حقیقی یا حقوقی درخواست کننده پروانه کسب باید این موارد را دارا باشد. علاوه بر این نیاز به مدارکی نیز وجود دارد که در ادامه به همه این شرایط و مدارک مورد نیاز اشاره می کنیم.

  1. تابعیت ایرانی داشته باشد.
  2. سند یا اجاره نامه (عادی یا رسمی)، یا مبایعه نامه ملک
  3. کارت پایان خدمت (حتی معاف از خدمت) و یا ارائه گواهی معافیت
  4. ارائه گواهی عدم سو پیشینه (کمتر از 70 سال)
  5. ارائه آخرین مدرک تحصیلی (حداقل تحصیلات مورد نیاز سواد ابتدایی و خواندن و نوشتن است)
  6. گواهی تست عدم اعتیاد
  7. ارائه رزومه کاری (هرگونه سابقه کاری ذکر شود)
  8. ارائه کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی
  9. ارائه مدارک تشکیل پرونده یا اوراق پرداختی مالیات
  10. مدارک مربوط به دارابودن صلاحیت فنی در رابطه با مشاغل خاص (طبق آیین نامه)
  11. گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  12. عکس پرسنلی جدید 12 عدد
  13. کپی از عکس پرسنلی جدید 12 عدد
  14. حداقل سن 18 سال برای بانوان
شرایط و مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

انتقال پروانه کسب چیست؟

انتقال پروانه به دو شکل وجود دارد:

  1. انتقال پروانه کسب از شخصی به شخص جدید
  2. انتقال پروانه از حرفه ای به حرفه دیگر

یکی از مهمترین و رایج ترین سوالاتی که در مورد پروانه کسب وجود دارد این است که آیا انتقال پروانه کسب به شخص دیگری امکان پذیر هست؟

پاسخ کوتاه: بله

پاسخ کامل: در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی دارنده پروانه قصد داشته باشد محل کسب خود را به دیگری واگذار کند باید درخواستی کتبی در این مورد به اتحادیه تسلیم کند. اتحادیه نیز پس از دریافت درخواست و بررسی، در صورتی که فرد معرفی شده را برای انتقال پروانه واجد شرایط در نظر بگیرد پروانه کسب قبلی را ابطال نموده و پروانه کسب جدیدی برای شخص جدید صادر می کند.

در مورد انتقال پروانه کسب به یک حرفه جدید نیز باید به این نکته ذکر کنیم که در این مورد نیز صاحب پروانه باید درخواستی مبنی بر تغییر پروانه کسب به حرفه ای دیگر به اتحادیه فعلی تسلیم کند. در این شرایط استعلام و تسویه حساب از اتحادیه فعلی نیز ضروری است. در مورد انتقال پروانه به حرفه جدید نیز در صورتی که ظرف 15 روز از تاریخ درخواست پاسخی دریافت نکردید به منزله موافقیت با درخواست است.

راستی اگر صاحب یک کسب و کار با تعداد پرسنل زیاد هستید، اطلاع از امکانات نرم افزار حضور و غیاب سپیدار برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

انتقال پروانه کسب چیست؟

رد درخواست پروانه کسب و اعتراض به آن

رد درخواست پروانه کسب در صورتی رخ می دهد که اتحادیه شخص درخواست دهنده را واجد شرایط در نظر نگیرد. در صورتی که اتحادیه درخواست را رد کند یا صدور پروانه خودداری کند، باید دلایل مردود شدن درخواست را به طور کتبی به متقاضی دریافت پروانه کسب اعلام کند.

در مقابل، شخص درخواست دهنده می تواند نسبت به رد شدن درخواست خود اعتراض کند. درخواست دهنده باید اعتراض خود را که به صورت کتبی است، ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت پاسخ به مجمع امور صنفی تسلیم کند. مجمع امور صنفی و اتاق اصناف نیز باید نهایتا ظرف 155 روز پاسخی نهایی به اعتراض ثبت شده بدهند.

اعتبار پروانه کسب – جواز کسب باطل هم می شود!

پروانه کسب در 2 نوع پروانه کسب موقت و پروانه کسب دائم صادر می شود.

اعتبار پروانه کسب موقت تنها یک سال است. ضمنا پروانه موقت تنها یکبار صادر می شود. اما مدت اعتبار پروانه دائم 5 سال است و بعد از این دوره باید مجددا تمدید شود.

اعتبار پروانه کسب - جواز کسب باطل هم می شود!

طبق قانون تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون طی کردن مراحل دریافت جواز کسب و نداشتن این مجوز مشغول به فعالیت شود، متخلف محسوب می شود. مجازات هایی که برای این موارد در نظر گرفته می شود نیز از تعطیلی محل فعالیت تا جریمه نقدی، تعطیلی دائمی و حتی محکومیت های کیفری نیز دامنه های متنوعی دارد.

در مورد ابطال جواز کسب نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که به جز دادگاه ها که در رسیدگی به امور کیفری ممکن است جواز کسب را باطل کنند، اتحادیه ها، اداره اماکن نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی نیز می توانند جواز کسب را باطل کنند. در چنین شرایطی اگر شخص دارنده پروانه این کار را خلاف قانون در نظر بگیرد می تواند برای پیگیری حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه کند.