بودجه بندی

۶ نکته مهم برای بودجه‌ بندی کسب‌وکارهای کوچک


همان‌طور که می‌دانیم، شروع هر کسب‌وکاری نیازمند یک تعهد مالی چشم‌گیر است. با این حال،‌ این که وبسایت شما راه می‌افتد دلیل نمی‌شود که فوراً به سوددهی برسید. بلکه اگر می‌خواهید کسب‌وکار موفقی داشته باشید،‌ برنامه‌ریزی دقیق و بودجه‌ بندی، کاری ضروری است.

برای موفقیت بلندمدت کسب‌وکارتان، باید مطابق با این هدف و به شکلی هوشمندانه بودجه‌ بندی کنید. در ادامه چند نکته درباره‌ی چگونگی بودجه‌ بندی برای قرارگرفتن کسب‌وکار در مسیر درست آمده است.

کارکنان خود را در جریان کار بگذارید

شاید به عنوان مالک کسب‌وکار تصور کنید که تمام مسئولیت کار با شماست. اما به یاد داشته باشید که بودجه‌ بندی کسب‌وکار روی تمام افراد درگیر اثرگذار است. چه به همراه شریکتان یک کسب‌وکار را اداره کنید و چه چندین کارمند داشته باشید، در جریان‌گذاشتن آنها اهمیت دارد.

برای این که درک کاملی از کسب‌وکار و نیازهای مالی آن داشته باشید، کارمندان کلیدی هم باید اثرگذار باشند. این کار به شکل‌ دادن بودجه‌ای که تمام هزینه‌های پایه را پوشش دهد و برای مسائل غیرمنتظره برنامه داشته باشد، کمک می‌کند.

همچنین تمام افراد درگیر باید از تغییرات بودجه و اثر آن روی نقششان خبردار شوند. این کار باعث می‌شود که همه تصویر یکسانی داشته باشند و سردرگمی درباره‌ی مسائل مالی را کم می‌کند.

ارسال صورت‌حساب را به سپیدار بسپارید

ارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

ارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

ارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

استعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

خودتان هم حقوق دریافت کنید

هر مدیر کسب‌وکاری با این سوال روبه‌رو شده است: «چقدر به خودم پرداخت کنم؟» در بیشتر موارد، جواب واضح این است که حداقل مقدار ممکن تا بتوانید هر ریالی که کسب‌وکارتان تولید می‌کند را به بیشترین عدد ممکن تبدیل کنید.

با این حال، شما هم کارمند شرکت هستید. بنابراین، استحقاق یک حقوق منصفانه را دارید. برای رسیدن به این هدف، احساس گناه نکنید، فقط آن را در بودجه وارد کنید.

۶ نکته مهم برای بودجه‌ بندی کسب‌وکارهای کوچک

ریسک‌هایی که با آن مواجه هستید را درک کنید

مهم نیست که اندازه‌ی کسب‌وکارتان چقدر است یا چند وقت است که این کار را می‌کنید، همیشه ریسک‌هایی وجود دارند. زمانی که بودجه را می‌سازید، اثری که این ریسک‌ها می‌توانند داشته باشند را در نظر بگیرید.

مهم نیست که یک ریسک چقدر غیرمحتمل به نظر می‌رسد، داشتن یک صندوق پشتیبان باید یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های شما باشد. اگر یک حادثه‌ی طبیعی رخ دهد یا مقررات تغییر کنند چه می‌شود؟ آیا پس‌انداز کافی برای دوام‌آوردن دارید؟

وقتی که همه‌ی این تهدیدات را در کسب‌وکارتان در نظر گرفتید، می‌توانید برنامه‌ای برای روبه‌روشدن با آنها بسازید. این برنامه می‌تواند برنامه‌ی بحران، بیمه یا برنامه‌ی پوشش حقوق باشد. نداشتن این برنامه می‌تواند برای کسب‌وکار شما بحران‌آفرین باشد.

هزینه‌ها را «دست‌بالا بگیرید»

همیشه بهتر است هزینه‌ها را بالاتر از مقدار واقعی حساب کرده باشید و کمی از پولتان باقی مانده باشد تا این که هزینه‌ها کمتر حساب شده باشند و مجبور شوید از قسمت‌های دیگر کسب‌وکار پول بردارید.

فارغ از این که کسب‌وکار شما در چه صنعتی است و چه محصولی عرضه می‌کند، احتمالاً هیچ دو مشتری یا دو پروژه‌ای یکسان نخواهند بود. پس هزینه‌ها هم متفاوتند.

برای کسب‌وکارهای کوچک، ناتوانی در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای هزینه‌های اضافی می‌‌تواند اثر شدیدی روی کسب‌وکار و آینده‌ی آن داشته باشد. برای مقابله با این موضوع، زمانی که بودجه را می‌نویسید، هزینه‌ها را دست‌بالا بگیرید تا از خودتان محافظت کنید.

۶ نکته مهم برای بودجه‌ بندی کسب‌وکارهای کوچک

اگر یک شرکت ساخت‌وساز هستید، هزینه‌ی مواد را کمی بالاتر بگیرید یا اگر یک برند پوشاک هستید، بودجه‌ی نمونه‌ها را بیشتر بگیرید، شاید مجبور شوید بیش از آن چه که پیش‌بینی کرده بودید نمونه‌های تأمین‌کننده را پس دهید و نمونه‌ی جدید بگیرید.

چرخه‌ی فروش را هم در نظر بگیرید

زمانی که بودجه‌ی کسب‌وکارتان را می‌نویسید، چرخه‌ی فروش را هم در نظر بگیرید. نوسانات فروش، بخشی طبیعی از یک کسب‌وکارند و تا حد زیادی نمی‌توان از آنها اجتناب کرد.

برای کسب‌وکارهای کوچک، در نظر گرفتن این عوامل سخت است، اما باز هم می‌توانید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنید. با این حال، بیشتر شرکت‌های تثبیت‌شده تصویر واضحی از تقاضا و عدم تقاضا دارند.

داشتن یک تصویر خوب از نوسانانت کسب‌وکار باعث می‌شود که بتوانید مسائل  مالی را به خوبی تنظیم کنید تا دوام بیاورید و حتی سودآور باشید.

بازبینی را فراموش نکنید

بودجه بخش بسیار دینامیک کسب‌وکار است، که هیچ‌وقت نباید ساکن بماند. با تکامل کسب‌وکارتان، بودجه هم باید تغییر کند. به همین دلیل بودجه بندی باید به شکل منظم تحلیل و ارزیابی شود.

کسب‌وکارهای کوچک ممکن است زمان زیادی نیاز داشته باشند تا تمام جنبه‌های اثرگذار روی مسائل مالی کسب‌وکار را بررسی کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که آن را دائماً اصلاح کنید.

۶ نکته مهم برای بودجه‌ بندی کسب‌وکارهای کوچک

در بیشتر موارد، کسب‌وکارهای کوچک باید هر چند ماه بودجه را بازبینی کنند و به صورت سالانه یک مرور کامل انجام دهند.

انجام این بازبینی‌ها الزاماً نباید کاری زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. بله، این کار باید جامع و دقیق باشد، اما نباید انرژی شما را بگیرد. با نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار و دشت همکاران سیستم مالکان کسب‌وکار می‌توانند تصویری کامل از بودجه بندی و وضعیت مالی کسب‌وکار دریافت کنند.