بررسی نحوه ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی در مجله سپیدار سیستم

راهنمای اظهارنامه اشخاص حقیقی؛ نحوه تدوین و ارسال


اظهارنامه مالیاتی نوعی مالیات بر درآمد است که باید در تاریخ مشخص برای سازمان امور مالیاتی ارسال شود. کلیه شرکت‌ها و اشخاص باید تا پایان سال مالی میزان سود و زیان، هزینه‌ها و استهلاک را به اداره مالیات اعلام کنند. اگر اظهارنامه مالیاتی در تاریخ مقرر ارسال نشود یا مشکلی داشته باشد، کسب‌و‌کارها از سوی سازمان مالیاتی جریمه خواهند شد. از این رو نحوه تدوین و ارسال اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم است. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم قصد داریم در رابطه با اظهارنامه اشخاص حقیقی و نحوه نگارش و ارسال آن صحبت کنیم. اگر در تدوین و ارسال اظهارنامه مالیاتی مشکل دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

تا قبل از سال 1391 مودیان مالیاتی اظهارنامه‌های مالیاتی را با مراجعه به مراکز مالیاتی تنظیم‌ می‌کردند. به‌دلیل زمان‌بر بودن اظهارنامه مالیاتی به‌صورت حضوری، سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی راه‌اندازی شد. مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به سامانه امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir اقدام به تکمیل فرم‌های مالیاتی کنند. با مراجعه به سامانه امور مالیاتی باید وارد قسمت ارسال اظهارنامه عملکرد شوید. بعد از این قسمت باید روی گزینه ثبت اظهارنامه اشخاص حقیقی کلیک کنید.

در این بخش دو قسمت ارسال اظهارنامه و ارسال از طریق ماده 100 وجود دارد که بر اساس کسب‌و‌کارتان می‌توانید نوع پرداخت را مشخص کنید. اگر شما هم با فرآیند اظهارنامه مالیاتی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط در این زمینه تحت عنوان «اظهارنامه مالیاتی چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید.

ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیکی برای تنظیم اظهارنامه عملکرد

ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی از طریق ماده 100 قانون‌های مالیاتی

ماده 100 سازمان امور مالیاتی در حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک شکل گرفته است. طبق بیانیه ماده 100 هنگامی که کسب‌و‌کارها در یک سال مالی درآمد حاصل از فروش یا عرضه کالا و خدماتشان کمتر از سقف تعیین‌شده باشد، از ماده 100 مالیاتی می‌توانند استفاده کنند.
ماده 100 قانون‌های مالیاتی برای رونق مشاغل کوچک در نظر گرفته شده است. البته توجه داشته باشید مهلت استفاده از تبصره ماده 100 تا تاریخ 31 خرداد سال بعد خواهد بود و بعد از آن ارسال اظهارنامه از این طریق امکان‌پذیر نیست. قانون‌های مالیاتی و بیمه بسیار گسترده و با یکدیگر متفاوت هستند. به‌عنوان مثال قانون حق اولاد یکی از قوانین مهم بیمه است که در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

نحوه تکمیل جدول اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی؛ تعیین سود و زیان و ترازنامه

مودیان مشمول فقط می‌توانند اطلاعات مالی مانند سود و زیان و ترازنامه را در اظهارنامه عملکرد ثبت کنند. باقی اطلاعات از طریق سایر سامانه‌های امور مالیاتی و به‌صورت خودکار تکمیل خواهند شد. این اطلاعات به شرح زیر است:

  • سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: اطلاعات مرتبط با دفاتر قانونی مانند دفتر پلمپ
  • سامانه گمرک: اطلاعات مربوط به صادرات و واردات
  • اظهارنامه عملکرد امور مالیاتی: اطلاعات مرتبط با عملکرد سال قبل 

توجه داشته باشید زمانی که اطلاعات هویتی کسب‌و‌کارتان مانند آدرس یا نوع فعالیت تغییر کرده است، قبل از ارسال حتما آن را ویرایش کنید و سپس ارسال را انجام دهید. همچنین به زمان ارسال مالیات دقت کنید و طبق قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه را قبل از موعد مقرر به سازمان مالیاتی ارسال کنید.

تنظیم جدول برای سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی

نحوه پرداخت اظهارنامه مالیاتی؛ پرداخت در اقساط 6 ماهه

بعد از تکمیل جدول‌های مختلف مالیاتی و ارسال مدارک نوبت به تعیین نحوه پرداخت مالیات اشخاص حقیقی می‌رسد. زمانی که جدول‌ها تکمیل شد، مالیات سازمان یا شرکت شما محاسبه خواهد شد. در این مرحله می‌توانید نحوه پرداخت مالیات به‌صورت نقد یا اقساط را مشخص کنید. توجه داشته باشید مبلغ پرداختی شما نباید کمتر از 40 درصد مبلغ کل مالیات باشد و حتما باید 40 درصد مبلغ را به‌عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. مابقی مبلغ مالیات را حداکثر در 6 ماه باید تسویه کنید.
البته اگر شرایط کسب‌و‌کارتان رونق نداشت، می‌توانید از ماده 100 استفاده کنید. توجه داشته باشید پرداخت از طریق ماده 100 دیگر نیازی به پیش‌پرداخت ندارد و کل مبلغ مالیات را باید در طی 4 ماه پرداخت کرد. مالیات‌های مختلفی وجود دارد که سازمان امور مالیاتی مشخص کرده است و هر کدام از این‌ها باید طبق قوانین سازمان مالیاتی پرداخت شود. به‌عنوان مثال، نحوه تنظیم و ارسال مالیات بر حقوق بسیار مهم است و تخطی و توجه نکردن به این مورد، موجب ضرر مالی کسب‌و‌کارتان خواهد شد.

پرداخت اقساط در 6 ماه برای اظهارنامه عملکرد

تایید نهایی برای ارسال اظهارنامه؛ چک کردن کلیه اطلاعات درج شده

برای تایید نهایی و ارسال اظهارنامه حتما کلیه اطلاعات را مجددا چک کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای چک کردن دقیق اظهارنامه اشخاص حقیقی، از نسخه دیجیتالی پرینت کاغذی بگیرید تا با دقت بررسی کرده و مشکلات آن را ویرایش کنید.
توجه داشته باشید اصلاح اظهارنامه مالیاتی فقط یک بار امکان‌پذیر بوده و بعد از‌ آن امکان ویرایش اظهارنامه عملکرد وجود ندارد. البته انجام این فرآیند نیز بسیار زمان‌بر است؛ بنابراین در تکمیل اطلاعات اظهارنامه دقت کافی را داشته باشید. کلیه اظهارنامه‌ها مانند اظهارنامه ارزش افزوده را باید فقط از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir ارسال کنید.

پرداخت مالیات؛ آخرین مرحله اظهارنامه عملکرد

در مرحله آخر پس از تایید مبلغ معین می‌توانید مالیات خود را پرداخت کنید. پرداخت مالیات را باید از طریق نام کاربری و رمز عبور داخل سامانه سازمان امور مالیاتی انجام دهید. اگر مبلغ تعیین‌شده با اطلاعات ارسال‌شده مغایرتی داشت، باید حضوری به ممیز سازمان مالیاتی مراجعه کرده و پس از تعیین مبلغ نهایی، از طریق دستگاه عابر بانک یا پوز داخل سازمان امور مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات کنید. 

پرداخت مبلغ مالیات از طریق دستگاه پوز یا عابر بانک

دقت در تکمیل اطلاعات و زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با نحوه تدوین و ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی صحبت کردیم و اشاره‌ای به جزئیات پرداخت اظهارنامه عملکرد داشتیم. درحالت‌کلی برای پرداخت مالیات باید کلیه اطلاعات را به‌درستی وارد سیستم کرده و به زمان ارسال اظهارنامه توجه داشته باشید. اگر سازمان یا شرکت شما تاخیری در ارسال یا مشکلی در تکمیل اطلاعات داشته باشد، متوجه جریمه از سوی سازمان امور مالیاتی خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه دقیق انواع مالیات از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم کمک بگیرید. نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم توانایی محاسبه کلیه خدمات مالیاتی را طبق قانون‌های روز در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار قابلیت اتصال به سامانه‌های مالیاتی را دارد که انجام کار و محاسبه مالیات را برای مدیران و حسابداران بسیار راحت می‌کند.

سوالات متداول


1.آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی از طریق ماده 100 قانون‌های مالیاتی چه زمانی است؟

ماده 100 سازمان امور مالیاتی در حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک شکل گرفته است. طبق بیانیه ماده 100 هنگامی که کسب‌و‌کارها در یک سال مالی درآمد حاصل از فروش یا عرضه کالا و خدماتشان کمتر از سقف تعیین‌شده باشد، از ماده 100 مالیاتی می‌توانند استفاده کنند.
ماده 100 قانون‌های مالیاتی برای رونق مشاغل کوچک در نظر گرفته شده است. البته توجه داشته باشید مهلت استفاده از تبصره ماده 100 تا تاریخ 31 خرداد سال بعد خواهد بود و بعد از آن ارسال اظهارنامه از این طریق امکان‌پذیر نیست.