مهلت و نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی 1402

مهلت و نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی 1402


بعضی از مؤدیان حقیقی و حقوقی بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی متوجه وجود اشتباهاتی در اطلاعات اظهارنامه خودشان می‌شوند. راه چاره در این شرایط، اظهارنامه اصلاحی است. اما اظهارنامه اصلاحی چه شرایطی دارد و تا چه مدت و برای چند بار فرصت داریم که اظهارنامه اصلاحی بفرستیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به سؤالات شما درباره اصلاح اظهارنامه مالیاتی 1401 پاسخ بدهیم.

مهلت اصلاح اظهارنامه عملکرد 1402

در تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم به موضوع اصلاح اظهارنامه مالیاتی می‌پردازد. طبق این تبصره، کسانی که به هر شکلی در ارسال اظهارنامه مالیاتی مرتکب اشتباهی شده‌اند برای مدت مشخصی بعد از انقضای زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند تا اصلاحات لازم را انجام بدهند و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

با این وجود به نظر کارشناسان و مدرسان امور مالیاتی، بسیار بهتر است که در هنگام تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی با نهایت دقت این کار را انجام دهید تا نیازی به اصلاح اظهارنامه پیدا نکنید. از طرف دیگر در هنگام اصلاح اظهارنامه با وجود اینکه به هر میزانی که بخواهید می‌توانید اظهارنامه را اصلاح کنید، اما سعی کنید که تغییرات کمی اعمال کنید تا جزء مؤدیان پرریسک از سمت ممیزان سازمان امور مالیاتی شناخته نشوید.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در تبصره ماده 226 قانون‌گذار مهلت مشخصی را برای اصلاح و ارسال دوباره اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفته است. بر این اساس، مؤدیان به مدت یک ماه پس از انقضای مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند تا اصلاحات لازم را در اظهارنامه خودشان ایجاد کنند و دوباره برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

بنابراین مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی برای اشخاص حقیقی تا 31 تیر و برای اشخاص حقوقی تا 31 مرداد است.

ارسال اظهارنامه خارج از موعد امکان پذیر است؟

ارسال اظهارنامه خارج از موعد مقرر امکان پذیر نیست و در صورتی که در زمان مشخص شده اظهارنامه عملکرد ارسال یا تکمیل نشود مشمول جرایم سنگینی خواهید شد:

ماده 192 – در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌درصد(30%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد(10%) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در قانون مالیات‌های مستقیم این فرصت برای همه مؤدیان در نظر گرفته شده است که بتوانند اظهارنامه مالیاتی خودشان را اصلاح کنند. البته  تنها شرطی که برای ویرایش اظهارنامه مالیاتی وجود دارد این است که شما باید اظهارنامه خودتان را تا پایان مهلت ارسال اظهارنامه فرستاده باشید.

بنابراین کسانی که در مهلت مقرر اظهارنامه عملکرد خودشان را ارسال نکرده‌اند از این فرصت برای ارسال اظهارنامه نمی‌توانند استفاده کنند.

علاوه بر این، شرط مهم دیگری که همه مدیران مالی و حسابداران باید به آن دقت کنند این است که مغایرت اظهارنامه اصلاحی با اظهارنامه اصلی به دلیل ثبت های سند حسابداری پس از تاریخ ارسال اظهارنامه اصلی نباشد. یعنی شما اجازه ندارید که ثبت‌های انجام شده پس از تاریخ ارسال اظهارنامه اصلی را در اظهارنامه اصلاحی بیاورید.

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی

چه اطلاعاتی را می‌توان بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی ویرایش کرد؟

مهم‌ترین اطلاعاتی که در ارسال اظهارنامه اصلی به اشتباه ثبت می‌شوند اطلاعات مربوط به ثبت‌های حسابداری است. بر اساس بخشنامه شماره 12319/200 که توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده و درباره اظهارنامه اصلاحی اعلام نظر می‌کند، زمانی که در اطلاعات هویتی یا عملکردی شما  که مربوط به قبل از تاریخ ارسال اظهارنامه اصلی است اشتباهات یا تغییراتی صورت گرفته باشد می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خودتان را در مهلت تعیین شده اصلاح کنید. 

برای مثال شما می‌توانید اصلاح کد پستی اظهارنامه مالیاتی خودتان را در صورتی که مربوط به قبل از ارسال اظهارنامه اصلی باشد، انجام دهید. اما به طور کلی توصیه ما به شما این است که فقط زمانی که می‌خواهید طبقه‌بندی حساب‌ها را تغییر دهید یا اینکه اشتباه محاسباتی دارید، از اظهارنامه اصلاحی استفاده کنید؛ بنابراین در حالت‌های دیگر استفاده از اظهارنامه اصلاحی موضوعیت چندانی ندارد.

برخی از رایج‌ترین تغییراتی که در اظهارنامه اصلاحی اعمال می‌شوند:

  • عدم ثبت همه خریدها
  • اشتباه در اظهار درآمدهای شرکت
  • اظهار نکردن همه یا قسمتی از دارایی‌های مشهود
  • اشتباه در اظهار هزینه‌ها

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی 1402 و ویرایش اطلاعات مالیاتی

دو حالت برای انجام این کار وجود دارد. حالت اول اینکه شما فایل اظهارنامه مالیاتی اصلی خودتان را روی رایانه ذخیره کرده‌اید و به آن دسترسی دارید. در این حالت باید مراحل زیر را طی کنید:

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

برای این کار باید با نام کاربری و رمز عبوری که برای شخصیت حقیقی یا حقوقی شما تعریف شده وارد پنل سازمان امور مالیاتی شوید. پس از ورود به این پنل می‌توانید گزینه جستجوی اظهارنامه را انتخاب کنید و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری اظهارنامه مالیاتی اصلی را ببینید.

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

 بعد از انتخاب این اظهارنامه می‌توانید بر روی گزینه اظهارنامه اصلاحی کلیک کنید تا امکان اصلاح اظهارنامه اصلی به وجود بیاید. سپس بر روی گزینه “ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی” کلیک کنید تا بتوانید تغییرات لازم را در اظهارنامه ایجاد کنید.

پس از اینکه همه تغییرات مورد نظرتان را ایجاد کردید می‌توانید بر روی گزینه “ارسال اطلاعات” کلیک کنید.

در حالت دوم، ممکن است به هر دلیل از جمله مشکلات فنی رایانه‌ای که با آن کار می‌کنید فایل اظهارنامه اصلی شما از بین رفته باشد و شما دیگر دسترسی به آن نداشته باشید. در این حالت، مراحلی که باید طی کنید کمی متفاوت است:

در این حالت پس از ورود به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور بر روی گزینه “اظهارنامه جدید” کلیک کنید و اطلاعات هویتی را وارد کنید و سپس اظهارنامه اصلاحی را انتخاب نمایید. در این مرحله با وارد کردن کد رهگیری اظهارنامه اصلی می‌توانید به اظهارنامه اصلاحی دسترسی پیدا کنید و تمام اطلاعات مورد نظرتان را در آن وارد کنید.

تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه مالیاتی

پیشنهاد ما به شما این است که در صورت نیاز به اصلاح اظهارنامه، حتماً دقت کافی را به خرج دهید تا تمام موارد اصلاحی را در یک مرحله وارد اظهارنامه مالیاتی خودتان بکنید. با این وجود، در مهلت یک‌ماهه تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، شما هر تعداد دفعاتی که بخواهید می‌توانید اظهارنامه خودتان را اصلاح کنید.

اما این موضوع را به یاد داشته باشید که اصلاح چندین باره اظهارنامه مالیاتی موجب تبدیل شدن مؤدی به یک مؤدی پرریسک می‌شود.

بعضی از مؤدیان حقوقی هستند که به دلیل اینکه نمی‌توانند در مهلت مقرر اظهارنامه خودشان را ارسال  کنند به این فکر می‌افتند که با وارد کردن اعداد صوری در جداول اظهارنامه این فرصت را پیدا کنند که در مهلت تعیین شده برای اصلاح اظهارنامه  تمامی این اعداد را تغییر دهند و مشمول جرائم عدم ارسال اظهارنامه نشوند.

این تصمیم یکی از پرریسک‌ترین تصمیم‌های مالیاتی است که مدیر مالی یک مجموعه می‌تواند بگیرد. یادتان باشد که تغییرات بیش از حد در اظهارنامه اصلاحی نسبت به اظهارنامه اصلی می‌تواند منجر به مردود شدن اظهارنامه اصلاحی توسط ممیزان مالیاتی بشود.

 نکات مهم اظهارنامه اصلاحی (پادکست)

در قسمت 186 رادیو مالی درباره موضوعات زیر با جناب آقای مرتضی پورکاویان، مشاور مالیاتی، گفتگو کردیم:

  • مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی تا چه زمانی است؟
  • چند بار می‌توانیم اظهارنامه خودمان را اصلاح کنیم؟
  • آیا باید بابت هر اشتباهی، اظهارنامه اصلاحی ارسال کنیم؟
  • ارسال اظهارنامه اصلاحی چه تبعاتی برای شرکت‌ها دارد؟

سپیدار سیستم؛ ارائه‌کننده پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی در ایران

در این مطلب روش اصلاح اظهارنامه مالیاتی 1401 را به شما عزیزان آموزش دادیم. پیشنهاد ما این است که برای مدیریت هزینه‌های مالی و تهیه گزارش‌های مالیاتی خود با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، دقت و صحت انجام امور مالی کسب و کارتان را دوبرابر کنید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سؤال‌های شما خواهند بود.


سؤالات متداول

  • آیا می‌توان اظهارنامه مالیاتی را اصلاح یا ویرایش کرد؟

بله، کسانی که به هر شکلی در ارسال اظهارنامه مالیاتی مرتکب اشتباهی شده‌اند برای مدت مشخصی بعد از انقضای زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند تا اصلاحات لازم را انجام بدهند و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

  • چند بار می‌توانیم اظهارنامه مالیاتی را اصلاح کنیم؟

در مهلت یک‌ماهه تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، شما هر تعداد دفعاتی که بخواهید می‌توانید اظهارنامه خودتان را اصلاح کنید. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که اصلاح چندین باره اظهارنامه مالیاتی موجب تبدیل شدن مؤدی به یک مؤدی پرریسک می‌شود.

  • آیا می‌شود همه اطلاعات اظهارنامه را اصلاح کرد؟

این تصمیم یکی از پرریسک‌ترین تصمیم‌های مالیاتی است که مدیر مالی یک مجموعه می‌تواند بگیرد. یادتان باشد که تغییرات بیش از حد در اظهارنامه اصلاحی نسبت به اظهارنامه اصلی می‌تواند منجر به مردود شدن اظهارنامه اصلاحی توسط ممیزان مالیاتی بشود.

  • تا چه مدت فرصت برای اصلاح اظهارنامه مالیاتی هست؟

مؤدیان به مدت یک ماه پس از انقضای مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند تا اصلاحات لازم را در اظهارنامه خودشان ایجاد کنند و دوباره برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. بنابراین مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی برای اشخاص حقیقی تا 31 تیر و برای اشخاص حقوقی تا 31 مرداد است.