صورت حساب‌های تأمین اجتماعی، هرآنچه باید بدانید!

صورت حساب‌های تأمین اجتماعی، هرآنچه باید بدانید!


قانون تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین قوانین کشور است و توسط مجلس شورای اسلامی در رابطه با حقوق کار به تصویب رسیده است. بر اساس قانون تأمین اجتماعی، تکالیف متعددی بر عهده کارفرمایان قرار گرفته است که بخش مهمی از آن به دریافت و ارائه صورت حساب‌های تأمین اجتماعی ارتباط دارد. در این مقاله همراه سپیدار سیستم باشید تا با صورت حساب‌های تأمین اجتماعی آشنا شویم.

لیست بیمه یکی از مهم ترین صورت حساب های تامین اجتماعی

لیست بیمه تأمین اجتماعی، بخش مهمی از وظایف حسابداران

لیست بیمه تأمین اجتماعی که توسط شرکت‌ها ارسال می‌شود به عنوان “لیست پرداخت حق بیمه‌های اجتماعی” نیز شناخته می‌شود. این لیست مشخصات هر کارمند و میزان وجوهی که بابت بیمه‌های اجتماعی او به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود را در خود دارد. این لیست برای اطلاعات دقیق تر و کسب تأییدیه‌های لازم از سوی سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود.

موارد مهمی که در لیست بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند عبارتند از:

1. اطلاعات کارفرما:

  • نام شرکت یا سازمان
  • شماره ثبت و کد اقتصادی

2. اطلاعات کارگران:

  • نام و نام خانوادگی
  • کد ملی
  • شماره بیمه اجتماعی

3. مجموع مبلغ پرداختی:

  • شامل مجموع مبلغ حق بیمه و هرگونه کسورات مرتبط

4. تفصیلات حقوق:

  • مبالغ مربوط به حقوق پایه
  • پاداش‌ها
  • مزایا و مستحقات دیگر

5. کسورات:

  • می‌تواند شامل کسورات مختلفی باشد از جمله بیمه‌های اجتماعی و مالیات.

6. تاریخ صدور و مهلت پرداخت.

7. امضا و مهر کارفرما.

لیست بیمه تامین اجتماعی معمولاً ماهانه تهیه می‌شود و به سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود تا این سازمان بتواند مطمئن شود که پرداخت‌های بیمه‌ای کارکنان به صورت صحیح انجام شده است.

نحوه رد کردن لیست بیمه تأمین اجتماعی

برای رد کردن لیست بیمه تأمین اجتماعی، بعد از انجام مراحل ثبت نام کد کارگاهی و نام نویسی کارکنان، لازم است در اولین مهلت قانونی مقرر نسبت به ارسال اینترنتی لیست بیمه اقدام نمایید. برای رد کردن و  ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی می‌توان با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور، به سایت سازمان تأمین اجتماعی (سایت ارسال لیست بیمه) به آدرس es.tamin.ir مراجعه و نسبت به ارسال الکترونیکی لیست بیمه ماهانه اقدام کنید.

در صورتی که رد کردن لیست بیمه را حضوری به شعبه تأمین اجتماعی و کارگزار‌ها ارائه می‌کنید کافی است دو فایلی که توسط نرم افزار ایجاد شده را بر روی سی دی یا دی وی دی رایت کرده و به شعبه مربوطه تسلیم کنید و فیش حق بیمه خود را اخذ نمایید. اگر در مشاغل آزاد فعالیت دارید می‌توانید با مطالعه مقاله پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد با روش‌های پرداخت حق بیمه آشنا شوید.

مفصا حساب بیمه و صورت حساب بیمه تامین اجتماعی

مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی

مفاصا حساب بیمه از جمله اسناد حیاتی در فرایند انتقال یک شرکت است. با توجه به مقررات ماده 37 و 38 قانون تأمین اجتماعی، هنگامی که تسویه حساب با سازمان بیمه انجام می‌شود، برگه مفاصا حساب صادر می‌گردد. بنابراین، شرکت‌های درحال انتقال (انتقال دهنده)، باید برگه مفاصا حساب را از سازمان بیمه دریافت کرده و به گیرنده تحویل دهند. انتقال‌دهنده موظف است این مرحله را تا پایان سال انجام دهد. دریافت برگه مفاصا حساب به واقع به معنای پایان دادن به قرارداد انتقال دهنده با سازمان بیمه است. صاحبان مشاغل و شرکت‌ها با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حضور و غیاب و حقوق و دستمزد می‌توانند صورت‌های مالی خود را نظم دهند تا در زمان انتقال و دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی با مشکلات کمتری رو به رو شوند.

مراحل درخواست الکترونیکی مفاصا حساب بیمه

در حال حاضر به صورت الکترونیکی می‌توان درخواست مفاصا حساب بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرد. مراحل درخواست الکترونیکی مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی شامل موارد زیر است:

ثبت کد کارگاهی، شناسه ملی شخص واگذارکننده کار در سیستم نام نویسی متمرکز کارگاه

  • ایجاد حساب کاربری و عضویت واگذارکننده کار و پیمانکاری در سیستم سازمان تأمین اجتماعی کشور
  • تنظیم نمودن و ثبت تعهدنامه ابلاغ الکترونیک در سیستم سبا بانک ملی ایران و واحد بودن کدهای ملی ارائه شده
  • بارگذاری مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی

با استفاده از نرم افزارهای حسابداری همچون نرم افزار حقوق و دستمزد به راحتی می‌توان مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی را تکمیل کرد.

مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی

مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی به شرح زیر است:

  • ارائه نمودن نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده
  • اعلام نمودن تاریخ شروع و خاتمه قرارداد
  • اعلام نمودن مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نمودن نحوه تأمین مصالح
  • ارائه نمودن صورت وضعیت قطعی، آگهی تأسیس و تغییرات برای اشخاص.

سپیدار سیستم؛ ارائه دهنده بهترین راهکارهای حسابداری

در این مقاله به بررسی صورت حساب‌های تأمین اجتماعی و نحوه صدور آن‌ها پرداختیم. لیست بیمه تأمین اجتماعی و مفاصا حساب بیمه از جمله مهم‌ترین موارد مرتبط با قانون تأمین اجتماعی هستند که در مورد آن‌ها توضیحات کاملی ارائه شد. شما می‌توانید برای تنظیم سندهای مالی و آمادگی کامل برای حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی از راهکارهای حسابداری متعدد سپیدار سیستم استفاده کنید. برای آشنایی با نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم و تهیه بهترین گزینه بر حسب نیاز خود کافی است تا با پشتیبانی سپیدار تماس بگیرید.