وظایف حسابدار چیست؟ آشنایی با وظایف حسابدار در یک روز کاری

یک حسابدار چه وظایفی دارد؟

ثبت معاملات بانکی، ارزیابی و اصلاح دفتر کل و معین یا پیگیری دریافت‌ها و پرداخت‌ها، فقط سه مورد از وظایف مهم حسابداری است. شرح وظایف حسابداری به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که فرد حسابدار یا تیم حسابداری، بتواند به‌صورت شفاف و دقیق کلیه فرایندهای مالی شرکت‌ها را مدیریت کند. علاوه‌بر این، برخی از وظایف سالانه ثابت هستند که باید در انتهای هر سال مشخص شوند. 

برای آشنایی با این وظایف، فقط کافی است چند دقیقه از وقت خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید تا بررسی کنیم که شرح وظایف حسابدار چیست.

شرح وظایف واحد حسابداری؛ از وظایف عادی تا پژوهشی

شرح شغل حسابداری بسیار گسترده‌ است که به‌صورت تفکیک شده در 4 دسته‌بندی عادی، تکنیکی، ماهرانه و پژوهشی قرار می‌گیرند. وظایف عادی مهارت‌های ابتدایی هر حسابدار است و وظایف حرفه‌ای شامل ارائه مشاوره‌های مالیاتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی می‌شود. در پاسخ به سوال «حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟» باید گفت حسابدار وظیفه ثبت معاملات و کنترل فرایندهای مالی را دارد. هم‌چنین مهارت کار با نرم‌افزارهای حسابداری، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر حسابداری باید کسب کند.

وظایف حسابد

وظایف عادی؛ شرح وظایف یک حسابدار تازه‌کار

از جمله وظایف عادی و معمولی حسابداری، می‌توان به مهارت‌های ابتدایی اشاره کرد که ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت، کنترل حساب سود و زیان، حسابداری حقوق و دستمزد و محاسبه حقوق پرسنل از جمله  وظایف یک حسابدار تازه‌کار هستند. البته پس از مسلط شدن به این مهارت‌ها، فرد باید به سراغ یادگیری مهارت‌های تکنیکی برود و کار کردن با انواع نرم افزار حسابداری شرکتی را فرا گیرد. 

وظایف تکنیکی؛ یکی از بخش‌های مهم شرح شغل حسابدار

مهم‌ترین وظایف حسابدار شرکت در بخش تکنیکی، بودجه‌بندی و حسابداری مدیریت است. از جمله وظایف تکنیکال حسابداری می‌توان به فرآیند شناسایی،‌ اندازه‌گیری، گردآوری، سنجش، تحلیل، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی اشاره کرد. هم‌چنین درک روابط محلی و معلولی یا تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنند یا کارایی ندارند نیز از تسک‌های تکنیکی در حسابداری است. علاوه‌بر این، فرد حسابدار باید حتما با انواع حسابرسی آشنا بوده و به اصول و قوانین حسابرسی مسلط باشد. 

وظایف ماهرانه حسابداری چیست؟ تصمیم‌گیری و گزارشگیری

در شرح وظایف حسابدار تصمیم‌گیری و گزارشگری نیز وجود دارد که مستلزم آن داشتن فهم عمیق و قدرت بالای تجزیه و تحلیل ترازنامه‌ها، صورت سود و زیان و گردش وجوه نقد است. جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام به منظور کنترل هرچه بیشتر عملیات حسابداران، اطمینان از صحت گزارش‌های ارائه شده توسط تیم حسابداری و ارزیابی سیستم‌های گزارش مالی شرکت به‌منظور اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها، بخش مهارت‌های ماهرانه در شرح وظایف حسابدار شرکت هستند.

وظایف هر حسابدار

وظایف پژوهشی؛ بخشی از شرح وظایف حسابدار ارشد

وظایف پژوهشی شامل مهارت‌های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره‌ی حرفه‌ای مستقل می‌شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تعیین استراتژی‌ها و دستیابی به اهداف مالی مشتری از اصلی‌ترین وظیفه‌های پژوهشی در لیست وظایف حسابدار است. البته که این فرد باید به‌صورت کامل به مهارت‌های محاسبه و حسابداری حقوق و دستمزد، تعیین و تغییر فرایندهای مالی و ارائه سندهای مالی مسلط باشد. 

بررسی شرح وظایف واحد حسابداری به‌صورت هفتگی

وظایف حسابدارها به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم می‌شوند. زمانی که وظایف هفتگی مشخص باشند، وظایف روزانه راحت‌تر مشخص خواهند شد. برای مثال اگر باید در یک هفته مغایرت‌های بانکی را بررسی کنید، این وظیفه نیاز به دو روز بررسی خواهد داشت. به‌این‌ترتیب با آگاهی از ۴ کار حسابداری که هر هفته باید انجام دهید، وظایف روزانه شما نیز مشخص می‌شوند. 

1. بررسی مغایرت بانکی؛ یکی از موارد شرح شغل حسابداری

مغایرت‌های بانکی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای هر حسابداری است. به‌زبانی‌ساده‌تر تطابق بانکی یا بررسی مغایرت بانکی به این معناست که مقدار سرمایه‌ای که روی کاغذ‌ها وجود دارد، در حساب بانکی نیز موجود باشد. صورت‌های بانکی به‌صورت ماهانه ارسال می‌شوند که 30 روز بین بررسی مغایرت‌ها فاصله خواهد افتاد. توصیه می‌شود مغایرت‌های بانکی را به‌صورت هفتگی بررسی کنید یا یک سند مغایرت بانکی را به 4 بخش تقسیم کنید و در طول 1 ماه انجام دهید. علاوه‌بر این، یکی از شرح وظایف کارشناس مالی و حسابداری، بررسی انواع صورت های مالی شرکت و تحلیل آن‌هاست. 

2. وظایف یک حسابدار چیست؟ پرداخت به تامین‌کننده برای حفظ حساب‌ها

برای پرداخت به تأمین‌کنندگان نیاز به سیستمی منظم دارید که این کار برای نگه‌داشتن حساب بدهی‌ها و حفظ شهرت اعتباری ضروری است. هر تأمین‌کننده شرایط پرداخت متفاوتی دارد؛ برخی ممکن است ۳۰ روز فرصت بدهند، اما برخی دیگر پرداخت فوری نیاز دارند. 

اگر فقط در اول ماه پرداخت کنید و بعد فاکتوری با نیاز به پرداخت فوری دریافت کنید، ممکن است تأمین‌کننده حساب شما را مسدود کند یا خدماتش را متوقف کند. پرداخت‌ها نباید روزانه انجام شود چون گیج‌کننده و زمان‌بر است. بهترین روش پرداخت هفتگی است؛ زیرا هم پرداخت‌ها به موقع انجام می‌شود و هم دفتردار شما با تراکنش‌های بیش از حد روبه‌رو نمی‌شود. به‌این‌ترتیب در انتهای سال مالی حساب‌های شما نظم بیشتری خواهند داشت. اگر اطلاعات کافی در مورد سال مالی ندارید، توصیه می‌کنیم نگاهی به مطلب «سال مالی چیست؟» داشته باشید.

وظایف حسابدار

3. بررسی شرح وظایف حسابداری در بخش مدیریت رسید و پرداخت‌ها

برای جلوگیری از دریافت یادداشت «گذشت از موعد»، باید رسید مشتریان به‌موقع ارسال شود. ارسال روزانه ایده‌آل است، اما ارسال‌های هفتگی گزینه بهتری محسوب می‌شود. هر زمانی که برای ارسال انتخاب می‌کنید، حتما تاریخ دقیق پرداخت را مشخص کنید. هم‌چنین مهم است که هیچ‌گاه صورت‌حساب‌ها را قبل از ارسال همه رسیدها نفرستید تا برای مشتری سوال‌های بی‌پایان ایجاد نشود. 

4. وارد کردن انواع تراکنش‌های مالی و حسابداری به‌صورت هفتگی

پرداخت‌های تأمین‌کننده و رسیدهای مشتریان بخش عمده‌ای از تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند، اما تراکنش‌های دیگری مانند پرداخت‌های مستقیم، بهره و هزینه‌های بانکی نیز وجود دارند. این تراکنش‌ها باید به‌صورت هفتگی ثبت شوند. ثبت این تراکنش‌ها قبل از بررسی مغایرت‌های بانکی، فرآیندهای محاسبه‌ای را روان‌تر می‌کند. 

شرح وظایف کمک حسابدار چیست؟

کمک حسابدار به کسی گفته می‌شود که به‌تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به‌نوعی یک تازه‌کار است. از جمله وظایف یک کمک حسابدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ​ثبت اسناد حسابداری نسبتا ساده و تکراری در بخش هزینه، درآمد، فروش و غیره
  • همکاری در ثبت اطلاعات حضور و غیاب کارکنان جهت محاسبه حقوق و دستمزد
  • کنترل اسناد حسابداری مثل فاکتورها، صورت حسابها، لیست حقوق و دستمزد و بیمه
  • تحویل لیست بیمه به‌صورت ماهیانه به سازمان بیمه تامین اجتماعی

توجه داشته باشید که نسبت به میزان سابقه و مهارت‌های فرد، شرح وظایف کارشناس مالی و حسابداری متفاوت بوده و قطعا وظایف حسابدار شرکت تازه‌کار با وظیفه‌های حسابدار سابقه‌دار متفاوت است.

وظایف مهم حسابدارها

شرح شغل حسابداری نسبت به فرایندهای شرکت متغیر است 

در این مقاله به بررسی وظایف حسابداری پرداختیم و مهم‌ترین وظایف هفتگی حسابداری را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که شرح وظایف حسابدار ارشد با یک حسابدار تازه‌کار یا مدیر مالی متفاوت است و هر بخش، شرح وظایف مخصوص به خود را دارد. شرح وظایف یک حسابدار در یک روز کاری نیز نسبت به وظایف هفتگی و ماهانه او مشخص می‌شود و فرایندهای ثابت روزانه‌ای ندارد. البته که فرد حسابدار باید همواره نسبت به آپدیت مهارت‌های خود بکوشد تا از یک تازه‌کار، به مدیر مالی تبدیل شود.

شما چه نکته‌ دیگری در مورد وظایف فرد حسابدار می‌دانید؟ پیشنهاد می‌کنیم نظرات و تجربیات خود را در مورد شرح وظایف کارشناس مالی و حسابداری از طریق بخش کامنت‌ها با ما و سایر خوانندگان مجله سپیدار به اشتراک بگذارید.