سامانه جامع تجارت

همه‌چیز درباره سامانه جامع تجارت ایران (www.ntsw.ir)


استفاده از فناوری در راستای تسهیل فرآیندها و افزایش سرعت انجام امور کسب‌وکارها از چند سال پیش شدت بیشتری گرفته است. این روزها سرعت اهمیت بیشتری پیداکرده است و البته چاشنی دقت تأثیر خاصی بر اهمیت آن گذاشته است. شاید حتی بتوان توسعه تجارت در عرصه بین‌الملل را مرهون تلاش‌هایی که در زمینه آسان‌سازی تجارت بین‌الملل شده دانست.

 یکی از مواردی که تأثیر زیادی در تسهیل تجارت در عرصه جهانی داشته و دارد، سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه ثبت سفارش کالا است. پیشنهاد می‌کنیم اگر با سامانه جامع تجارت ایران آشنایی ندارید، تا انتهای مقاله همراه سپیدار سیستم باشید.

چرا سامانه جامع تجارت ایران تشکیل شده است؟

به‌واقع انجام تشریفات گمرکی و سرعت انجام مکاتبات و تبادل اسناد در این زمینه این روزها نقش مهمی در توسعه تجارت بین‌الملل، توسعه‌ی بازاریابی بین الملل و به دنبال آن توسعه اقتصادی کشور دارد.

 در کشور ما با توجه به نیازهای قانونی، اقدام به صادرات و واردات پیچیدگی‌های اداری خود را دارد و لازم است که اطلاعات و اسناد موردنیاز بین نهادهای مختلف رد و بدل شود. در حقیقت بوروکراسی سابق اداری دیگر جوابگوی دنیای مدرن تجارت نبود. به همین دلیل سامانه جامع تجارت به آدرسwww.ntsw.ir (سامانه جامع تجارت الکترونیک) شکل گرفت و در دسترس عموم قرار دارد.

سامانه جامع تجارت چیست و چه نقشی در اقتصاد بین الملل دارد؟

در پاسخ به پرسش سامانه جامع تجارت چیست باید بگوییم که، سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل‌کننده برای انجام امور بازرگانی است. در شرایطی که پیچیدگی‌های قانونی و اداری زیادی باعث شده که مسئله تجارت بین‌الملل به امری پیچیده تبدیل شود، نیاز به سیستم‌های تسهیل گری مثل سامانه تجارت ایران به‌واقع احساس می‌شود. این سیستم‌های تسهیل گر دسترسی تجار را به بسیاری از فرصت‌ها آسان‌تر می‌کند.

سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک است که علاوه بر کاهش پیچیدگی‌ها، تسهیل و تسریع در انجام امور تجارت بین‌الملل، باعث کاهش فساد در اقتصاد و تجارت نیز می‌شود، بنابراین نباید کاربرد سامانه تجارت را نادیده گرفت.

سامانه جامع تجارت ایران، قلب گمرک و بازرگانی

سامانه جامع تجارت الکترونیک یا همان سامانه ثبت سفارش کالا، یک نوع از سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیندها در تجارت است که قرار است پل ارتباطی بین تجار و بازرگانان، با دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تجارت بین‌الملل باشند.

سامانه جامع تجارت برای اولین بار در تاریخ 5 مرداد 1395 در دسترس کاربران قرار گرفت و به‌طور رسمی از آن بهره‌برداری شد. اکنون تجار و بازرگانان، اموری مثل ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی خود را با استفاده از سامانه تجارت و مراجعه به www.ntsw.ir انجام می‌دهند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در حال حاضر چنین سیستمی در 73 مورد دیگر از کشورهای جهان نیز راه‌اندازی شده و هدف آن‌ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین‌الملل است. البته ممکن است در این کشورها نحوه کار این سیستم‌ها با آنچه که در سامانه تجارت ایران وجود دارد کمی متفاوت باشد.

حسابداری پروژه‌های پیمانکاری را به سپیدار بسپارید

مانده‌حساب و بهای تمام‌شده قرارداد 

مدیریت دقیق‌تر پیمانکار جزء؛

بهایابی دقیق‌تر با ثبت مصالح؛

محاسبه‌ خودکار ضرایب افزاینده و کاهنده

گزارش لحظه‌ای پیشرفت فیزیکی و ریالی قرارداد

تقسیم بندی سامانه جامع تجارت ایران

  1. سامانه جامع تجارت
  2. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
  3. سامانه شناسه کالا
  4. سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی اعتباری
  5. پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
  6. سامانه جامع حمل‌ونقل
  7. سامانه جامع امور گمرکی
سامانه تجارت

جالب اینجاست که برخی از این بخش‌ها که اکنون زیرمجموعه سامانه جامع تجارت ایران هستند قبلاً هم وجود داشته‌اند، اما اکنون به‌صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت می‌کنند تا سرعت انجام مکاتبات، نقل‌وانتقال اسناد و اطلاعات و مدارک در کمترین زمان ممکن صورت گیرد. در واقع سامانه تجارت الکترونیک توانسته تشریفات و بوروکراسی‌های بیهوده و مشکل‌ساز را حذف کند و باعث کاهش مدت‌زمان و صرفه‌جویی در آن شود.

منظور از ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت چیست؟

همانطور که گفتیم ثبت سفارش کالا اکنون از طریق سامانه جامع تجارت ایران انجام می شود. طبق قانون کشور برای واردات کالا به کشور باید از طریق سامانه جامع تجارت ایران ثبت سفارش انجام شود. این مجوز را سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می دهد که طبق آن ورود به یک کالا مجوز قانونی به دست می آورد ترخیص آن کالا از گمرک امکان پذیر می شود.

ntsw چیست

 البته بعضی از کالاها باید از سازمان های دیگر همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاییدیه بگیرند که انجام پیچیدگی های این امور از طریق سامانه جامع تجارت ایران به حداقل رسیده و آن را تسریع بخشیده است.

تا چند سال پیش همه این امور به‌صورت حضوری انجام می‌شد، اما اکنون انجام این امور از طریق سامانه الکترونیکی جامع تجارت ایران امکان‌پذیر شده است. سامانه ی جامع تجارت حتی در زمینه حسابداری بازرگانی نیز تأثیرات خود را بجا می‌گذارد و تسهیل امور در زمینه حسابداری بازرگانی نیز به این شکل اتفاق می‌افتد. صورت های مالی نیز تحت تأثیر امور بین‌الملل و هزینه‌های آن دچار تغییراتی خواهند شد.

وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

بر اساس آنچه در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت‌شده است 2 مورد زیر از مهم‌ترین وظایف سامانه و برنامه جامع تجارت به شمار می‌روند.

  1. تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و مدل‌های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین‌المللی
  2. ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین‌المللی در تجارت الکترونیک

اما سؤالی که در ادامه پیش می‌آید این است که سامانه تجارت ایرانیان چه مزایایی دارد و چطور می‌تواند باعث تسهیل در تجارت شود؟

این اتفاق در 3 مرحله رخ می‌دهد. در مرحله اول حضور فیزیکی و تکرار در ارائه اطلاعات حذف می‌شود، سپس فرآیندهای بیهوده و غیرکاربردی به همراه اسناد بیهوده از فرآیند انجام امور حذف می‌شوند و درنهایت دسترسی به سامانه‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود.

ثبت نام سامانه تجارت

دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامع تجارت ایران

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه باید شناسه عمومی و اختصاصی کالا و خدماتی که می‌فروشید را دریافت کنید؛ البته دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات هنوز(تا خرداد 1402) اجباری نشده است اما دریافت شناسه عمومی اجباری است. یکی از راه‌های دریافت این شناسه‌ها مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران است. روند دریافت شناسه عمومی به این صورت است که ابتدا باید به نشانی www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید و با جستجوی دسته کالا و خدماتی که ارائه می‌دهید، شناسه عمومی دریافت کنید. البته هنوز برای برخی از کالاها در این سامانه شناسه عمومی تعریف نشده است. در صورتی که با این موارد روبرو شدید یا در آینده نیاز به دریافت شناسه اختصاصی کالا داشتید، باید به سامانه جامع تجارت به آدرس https://www.ntsw.ir رجوع کنید.

مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

سامانه جامع تجارت ایران به‌طور مستقیم می‌تواند هم‌ روی بخش دولتی و هم ‌روی بخش خصوصی تأثیرات شگرفی به‌جا بگذارد که نباید از آن‌ها نیز گذشت.

مزایای سامانه جامع تجارت الکترونیک برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی که به‌نوعی با اقتصاد بین‌الملل در ارتباط هستند، بسیار زیاد است. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به شرح زیر است:

  • تخصیص مؤثر و کارآمد منابع دولتی
  • اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی
  • افزایش امنیت، کاهش فساد و شفافیت در امور تجارت بین‌الملل
  • امکان استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک

سامانە جامع تجارت ایرانیان همچنین برای بخش خصوصی نیز مزایای مختلفی به دنبال دارد. در ادامه برخی از این مزایا را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش هزینه‌ها به‌واسطه کاهش زمان انجام امور
  • تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به اظهار و ترخیص کالا از گمرک
  • تخصیص کارآمد منابع
  • افزایش شفافیت برای استفاده‌کنندگان این سیستم
سامانه جامعه تجارت

سامانه جامع تجارت ایران، دریچه‌ای به سمت تجارت بین‌الملل

امور مربوط به دولت الکترونیک در سال‌های اخیر مورد توجه جدی دولت و در دستور کار اصلی این دولت قرار داشته‌اند که موجب پیشرفت‌های زیادی در زمینه تسهیل امور تجارت بین‌الملل شده‌اند. البته همچنان مشکلات زیادی  در این راه وجود دارد تا به وضعیت ایده آلی در این زمینه دست پیدا کنیم، اما سامانه جامع تجارت ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب در زمینه تسهیل تجارت در نظر گرفت. درنهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر به اداره امور مالی کسب‌وکارها علاقه دارید و می‌خواهید از ترندها دور نمانید مقالاتی که در صفحه تازه های حسابداری منتشر کرده‌ایم را از دست ندهید.

در انتهای مقاله خوشحال می‌شویم اگر شما نیز نظرات خود را درباره سایت سامانه جامع تجارت با ما و سایر مخاطبان فرهیخته سپیدار سیستم به اشتراک بگذارید. شما چه تجربه‌ای از سامانه جامع تجارت دارید؟ اگر هم برای کسب و کار خود، به دنبال یک نرم افزار مالی مناسب هستید، همین حالا از طریق شماره ۰۲۱-۸۱۰۲۲۰۰۰ با مشاوران سپیدار در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداول


سامانه تجارت ایران چه مزایایی برای بخش دولتی و خصوصی دارد؟

برخی از مزایای سامانه جامع تجارت الکترونیک برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی به شرح زیر است:

  • تخصیص مؤثر و کارآمد منابع دولتی
  • اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی

سامانە جامع تجارت ایرانیان همچنین برای بخش خصوصی نیز مزایای مختلفی به دنبال دارد:

  • کاهش هزینه‌ها به‌واسطه کاهش زمان انجام امور
  • تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به اظهار و ترخیص کالا از گمرک

چرا سامانه جامع تجارت ایران تشکیل شده است؟

 در کشور ما با توجه به نیازهای قانونی، اقدام به صادرات و واردات پیچیدگی‌های اداری خود را دارد و لازم است که اطلاعات و اسناد موردنیاز بین نهادهای مختلف رد و بدل شود. در حقیقت بوروکراسی سابق اداری دیگر جوابگوی دنیای مدرن تجارت نبود. به همین دلیل سامانه جامع تجارت به آدرسwww.ntsw.ir (سامانه جامع تجارت الکترونیک) شکل گرفت و در دسترس عموم قرار دارد.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.6]


38 دیدگاه برای ”همه‌چیز درباره سامانه جامع تجارت ایران (www.ntsw.ir)

  1. سلطان البو معرف الربیعه

    سلام چطوری میتونم قیمت های به روز

    قیر،گوکرد،سیمان،کلینکر
    دست پیدا کنم

    1. سپیدار سیستم

      سلام. سامانه جامع تجارت ایران یک سامانه آنلاین است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اداره می‌شود. این سامانه به منظور فراهم آوردن اطلاعات و خدمات مرتبط با تجارت و صنایع کشور ایجاد شده است. از طریق سامانه جامع تجارت، افراد و شرکت‌ها می‌توانند به اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها، مجوزها، آمارها، قوانین و مقررات تجاری، تسهیلات و خدمات دیگر مرتبط با حوزه تجارت دسترسی پیدا کنند. این سامانه به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم برای کسب و کارها و علاقمندان به حوزه تجارت در ایران شناخته می‌شود.

  2. احمدرضا

    سلام ، آیا سامانه جامع تجارت ایران به سامانه بانک مرکزی جهت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان هم متصل است ؟

    1. سپیدار سیستم

      سلام. شما می توانید با مرکز پشتیبانی این مجموعه تماس بگیرید. شماره تماس: 124 داخلی 2

  3. سعید

    سلام وقتتون بخیر ادرس دفتر تخصصی کالا برای کولرگازی و موبایل میدونین کجا هست؟

  4. حسین

    سلام من قبلا مغازه خواروبار داشتم ،چند سالی هست که دیگه اون شغل را ندارم ولی برام پام های خرید وثبت در سامانه میاد چکار کنم

    1. سپیدار سیستم

      سلام وقت بخیر

      پیشنهاد می‌کنیم در این باره با مشاور مالیاتی مشورت کنید.

      با تشکر

  5. الکترو رعد گلستان

    با سلام و وقت بخیر بعد از ثبت شناسه اختصاصی کالا در سامانه تجارت چن روز طول می کشه کد کالا در سامانه دارایی بشینه؟

    1. عرفان

      سلام درسته که میگن ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت باعث میشه مالیات بیشتری به فرد تعلق بگیره؟میگن ۱۹ درصد از فاکتور کم میکنه واسه مالیات!درست میکن آیا؟؟؟

  6. شایان

    سلام ما شرکت پیمانکاری ساختمان هستیم. امور مالیاتی میگه برای ارائه خدمات معاف (مسکن ملی) و سایر خدمات ( پیمانکاری ساختمان) بایستی دو تا شناسه داشته باشید جهت اخذ شناسه کالا و خدمات عمومی و اختصاصی باید چیکار کنیم.

    1. سپیدار سیستم

      سلام وقت بخیر

      لطفا درباره این موضوع با یک مشاور صحبت کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *